מצרים העלתה את דרג המתווך בין ישראל לחמאס

פרסום ראשון מצרים מעוניינת לרשום הישג משמעותי במו"מ על הסדרה בעקבות מבצע "שומר החומות" - ואחרי ההזמנה ששיגר הנשיא ביידן לראש הממשלה בנט להגיע לביקור בבית הלבן "מוקדם ככל האפשר", בקהיר מגבירים את המאמץ ומשדרגים את המשלחת ● על הפרק: הורדת מספר האסירים שישוחררו והתקדמות בנושא השבויים והנעדרים

המשלחת המצרית בפגישה עם יחיא סנוואר ומשלחת חמאס בעיר עזה, 31 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Ashraf Amra)
AP Photo/Ashraf Amra
המשלחת המצרית בפגישה עם יחיא סנוואר ומשלחת חמאס בעיר עזה, 31 במאי 2021

המשלחת המצרית, המתווכת בין ישראל לחמאס מאז סיומו של מבצע "שומר החומות", העלתה את דרג המתווך בין השיחות, כך נודע לזמן ישראל.

אל המתווך הוותיק אחמד עבד אל-חאלק הצטרף אחד הממונים עליו, עמר נאזמי, דבר המעיד על היערכות מצרית מוגברת במסגרת המגעים בין ישראל, מצרים וארצות הברית. שני המתווכים הם אנשי המודיעין המצרי, אולם נאזמי בכיר מאל-חאלק.

אל המתווך הוותיק אחמד עבד אל-חאלק הצטרף אחד הממונים עליו, עמר נאזמי, דבר המעיד על היערכות מצרית מוגברת במסגרת המגעים בין ישראל, מצרים וארצות הברית. שני המתווכים הם אנשי המודיעין המצרי

במסגרת מאמצי התיווך שהו בקהיר איש המל"ל נמרוד גז, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום, ואישים נוספים מכוחות הביטחון הישראליים.

הסיבה לשינוי, כך נודע לזמן ישראל, היא רצונם של המצרים להתכונן כראוי לקראת נסיעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לוושינגטון בשבועות הקרובים. הדיפלומטים ושירות החוץ המצרי עקבו גם הם אחר פגישת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והנשיא ראובן ריבלין ביום שני בוושינגטון, וההזמנה המיידית של ביידן אל בנט להגיע אליו לביקור "מוקדם ככל האפשר".

הנשיא ג'ו ביידן והנשיא ראובן ריבלין בפגישתם בחדר האובלי בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
הנשיא ג'ו ביידן והנשיא ראובן ריבלין בפגישתם בחדר האובלי בבית הלבן, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

כעת, לקראת הנסיעה הראשונה של בנט כראש ממשלה, המצרים רוצים להציג בפני האמריקאים הישג כלשהו, כדי לזכות בנקודות אצל הממשל החדש. הישג כזה יכול להיות בצורת קיבוע מספר האסירים הפלסטינים שישחוררו – מספר שיהיה נמוך בהרבה ממה שחמאס דורש. הם יכולים לנסות להגיע להישגים אחרים ובלבד שהממשל החדש ייווכח שמצרים נמצאת בתוך הסיפור כדי להשיג פתרון.

נושא נוסף, שלא יורד מסדר היום, הוא הישראלים הנעדרים אברה מנגיסטו, הישאם שעבאן א־סייד, וגופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול. בישראל דורשים שלא יתקדם הסכם כלשהו ולא יהיה שינוי או הסדרה מבלי להשלים את השבתם לישראל.

מערכות היחסים בשנים האחרונות בין וושינגטון לקהיר עברו דרך ירושלים. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו נהג להסביר בשיחות סגורות שהמצרים מחפשים את דרכם לוושינגטון באמצעות הישראלים, כשהיו מודעים לקשרים החזקים בין נתניהו לנשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ.

נתניהו נהג להסביר בשיחות סגורות שהמצרים מחפשים את דרכם לוושינגטון באמצעות הישראלים, כשהיו מודעים לקשרים החזקים בין נתניהו לנשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ

כעת, נראה שהמצב דומה. בוושינגטון יש נשיא חדש שמאיר פנים להנהגה הישראלית החדשה. הנשיא ביידן הפנה כתף קרה לנתניהו, ובתום שנתיים של מערכות בחירות בלתי נגמרות, כשאי אפשר היה להבין מהו המעמד של נתניהו, בחר ביידן לזמן אליו דווקא את הנשיא ריבלין, ימים ספורים לפני סיום כהונתו, כדי להיפרד.

פגישת ראש הממשלה נפתלי בנט עם מ"מ שגריר ארה"ב בישראל מייקל רטני, 30.6.2021 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
פגישת ראש הממשלה נפתלי בנט עם מ"מ שגריר ארה"ב בישראל מייקל רטני, 30.6.2021 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

עוד האמריקאים מתכננים את הביקור הטקסי במהותו, התחלפה הממשלה בישראל – וכך ביידן ניצל את המפגש עם ריבלין כדי להצהיר שהוא רוצה את בנט כאורחו, וכמה שיותר מוקדם. במזרח התיכון, מבינים כל השחקנים הבולטים (סעודיה, מצרים, טורקיה) שהלחץ בבית הלבן הוא בנושא איראן. סעודיה נמצאת בבעיה מול וושינגטון, עם הטורקים המצב מורכב ובמצרים רוצים לשאת חן.

במזרח התיכון, מבינים כל השחקנים הבולטים (סעודיה, מצרים, טורקיה) שהלחץ בבית הלבן הוא בנושא איראן. סעודיה נמצאת בבעיה מול וושינגטון, עם הטורקים המצב מורכב ובמצרים רוצים לשאת חן

ההנהגה המצרית רואה כיצד הדלתות בוושינגטון נפתחות לרווחה לממשלת השינוי, לסימנים החיוביים העולים מישראל עם ממשלה מגוונת הכוללת גם ייצוג לצד הפרוגרסיבי הישראלי, שלא לדבר על יו"ר רע"ם מנסור עבאס שהפך בין-לילה לחלק מהשלטון במדינה.

על כן, עמר נאזמי הוכנס לתמונה כדי להרים הילוך. בעוד שנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אפילו לא שוחח טלפונית עם נתניהו במהלך השנה האחרונה, השיחה שהייתה בין בנט לא-סיסי בראשית השבוע הייתה חיובית ביותר. גם בין שרי החוץ, יאיר לפיד וסמאח שוכרי, התקיימה שיחת טלפון ראשונה ובמצרים מדברים על אוירה חיובית ביותר.

בחזרה למפגשי התיווך בין הישראלים לחמאס, כאשר המצרים הם הגורם המתכלל: במהלך השיחות במצרים השבוע, התרכזו המצרים בניסיון להבין מתי בדיוק תתקיים נסיעתו של בנט לוושינגטון. בכוונתם להגיש הישג משמעותי בתיווך עד לאותו הרגע. האינטרס שלהם הוא שבנט יכנס לחדר הסגלגל ויפרגן שם, בפה מלא, לפועלם של המצרים.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בקהיר, 26 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בקהיר, 26 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

שאיפתם של המצרים היא לאפשר עד אז הסכם מסגרת ובו, למשל, לנעוץ את מספר האסירים שישוחררו, תוך שהם מורידים את חמאס ממספרים שאפתניים. בנוסף, המצרים ביחד עם הישראלים יצטרכו למצוא דרך להציג לאמריקאים את הנתיב לתמיכה בראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) כדי שחמאס לא ימשיכו להיראות גדולים וחשובים.

המצרים ביחד עם הישראלים יצטרכו למצוא דרך להציג לאמריקאים את הנתיב לתמיכה בראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס כדי שחמאס לא ימשיכו להיראות גדולים וחשובים

כאמור, מבחינת המצרים, הדרך לוושינגטון עוברת בירושלים ולא משנה להם מי ראש הממשלה ומי הנשיא.

עוד 652 מילים
סגירה