הפרדה היא סובלנות

עין פשחה, שבו יערך הפיילוט של הפרדה מגדרית בשעות הרחצה, ב-2012 (צילום: אורן נחשון/פלאש90)
אורן נחשון/פלאש90
עין פשחה, שבו יערך הפיילוט של הפרדה מגדרית בשעות הרחצה, ב-2012

מה כבר לא נאמר על ההפרדה במעיינות ובכלל בסוגיית ההפרדה במדינת ישראל.
איראן זה כאן, השפלה, הדרה, שנאה ועוד. כמי שמוביל את היוזמה אשמח לכתוב כמה מילים בעניין. אז על מה בכלל מדובר?

רשות הטבע והגנים פתוחה 364 ימים בשנה, כשעיקר המבקרים הינם בשבתות וחגים וחופשים. לרשות הטבע ישנם אתרי טבע רבים שבהם ניתן לרחוץ, כמו הסחנה בצפון, עינות צודקים בדרום ים המלח ועוד.

עד כה הציבור הדתי החרדי והערבי לא היה שם. נסו להזכר מתי ראיתם אשה חרדיה או ערביה רוחצת בשמורות טבע? לא תמצאו, כי זה נוגד באופן חריף את אמונתן של הנשים. כיום אשה חרדית ואשה ערבייה מודרות משמורות טבע. כן, קרוב לעשרים אחוז מאזרחי ישראל מודרים כבר עשרות שנים ממשאבי הטבע.

עד כה הציבור הדתי החרדי והערבי לא היה שם. נסו להזכר מתי ראיתם אשה חרדיה או ערביה רוחצת בשמורות טבע? לא תמצאו, כי זה נוגד באופן חריף את אמונת הנשים. כיום חרדיות וערביות מודרות משמורות טבע

האם זה שיויוני? האם זה הוגן?

בפוסט המקיף שכתב מר אמנון פורטוגלי הוא ציטט מפסק דין של בג"ץ שחייב את מועצת קרית ארבע לאפשר רחצה מעורבת עבור ציבור שחפץ בכך, למרות שאין כל ספק שמדובר במיעוט מתושבי הישוב.

הפניה שלנו הגיעה בעקבות אותו בג"ץ ובעקבות חוות דעת שכתבה אז המשנה ליועמ"ש דינה זילבר על החובה לדאוג גם לקבוצות מיעוט.

אולם לצערנו, כנראה שישנן קבוצות מיעוט שלהם דואגים וכאלה שלא.
כך למשל בכל הארץ עברו טפסים שונים מהכיתוב אבא ואמא להורה אחד והורה שני (במשרד הביטחון, המשפטים ורשויות שונות) מדוע? מפני שישנן משפחות רבות שבהם ישנו תא משפחתי אחר והדבר יכול לפגוע בילדים ובהוריהם.

מבלי לבדוק באחוזים בכמה אנשים מדובר אין ספק שמדובר במיעוט מאוד גדול בקרב אזרחי ישראל. יחד עם זאת הבינו כל הגורמים המקצועיים כולל המשנה ליועמ"ש (דאז) דינה זילבר, שבשם החובה לדאוג לקבוצות מיעוט ישונו הטפסים הללו, כי חובה לדאוג לכל אדם שנברא בצלמו של אלוהים (ציטוט ממכתב של המשנה בעד היוזמה).

לצערנו כנראה שישנן קבוצות מיעוט שלהן דואגים וכאלה שלא. כך למשל עברו טפסים שונים מהכיתוב אבא ואמא להורה 1 והורה 2, מפני שישנן משפחות רבות שבהן תא משפחתי אחר וזה יכול לפגוע בילדים ובהוריהם

וכעת נראה האם הפיילוט שניתן לציבור הדתי והערבי במדינה, שמונה קרוב לעשרים אחוז, הינוי שוויוני.

סוכם שבמהלך הפיילוט שנערך בספטמבר, ארבעה ימים יינתנו בהפרדה. וגם זה רק בשעות הבוקר, וגם אז מדובר במקום שיש בו שתי בריכות, אחת לציבור הכללי ואחת לציבור הנפרד. וגם אז הבריכה הגדולה תלך לציבור הכללי.

לכן דבריו של אמנון במאמר, ואני מצטט "לכאורה מדובר על זמנים שונים לרחצה נפרדת באותם המעיינות ומקווי המים, כלומר, איסור על רוב המבקרים להתרחץ בשעות אלו. גם זו הצעה שיש לדחות על הסף", אינם נכונים.

רחצה נפרדת משמעותה למנוע מרוב העם להגיע למקומות בהם תונהג הפרדה באותם זמנים.

מדובר פשוט באי ידיעת עובדות.

לא יצא שום רגע שבו אשה או גבר יבואו לרחצה ולא תינתן להם כניסה. פשוט לא יקרה. בנוסף הוצע עוד פיילוט שבו מעבר לשעות הפתיחה הרגילות יפתחו שעות לציבור הנפרד. שוב, לא על חשבון הציבור הכללי.

דבר נוסף, הוא ממשיך במאמר: אבל לא מדובר בזמנים לרחצה נפרדת במעיינות ומקווי מים בשמורות טבע. מדובר בהקצאה שלהם לגברים בלבד ולנשים בלבד. באותם מעיינות ומקווי מים לא תורשה כלל רחצה משותפת בכל זמן שהוא, מאחר ששחייה מעורבת מטמאת את הבריכה.

זה שקר. אף אחד, ואני אומר זאת בוודאות, לא ביקש למנוע ביתר הימים האחרים את הרחצה של כלל אזרחי ישראל. פשוט פייק ניוז.

ולגבי סכנת המדרון החלקלק: מדובר בטענה שאיננה מחזיקה מים, שכן כבר כיום ישנה רחצה נפרדת בחלק מהערים וכן בחלק מהבריכות העירוניות. אם כבר, זו השלמה של הדבר. אגב, יש גם חוק שמחייב הקצאת מתקני מרפא (כמו ספא וכדומה) נפרדים, ואף חופי ים נפרדים, אם הוגשה בעניינם בקשה מטעם נציגי הציבור. מדובר בהשלמת החוק.

ולגבי סכנת המדרון החלקלק: מדובר בטענה שאיננה מחזיקה מים, שכן כבר כיום ישנה רחצה נפרדת בחלק מהערים והבריכות העירוניות. אם כבר, זו השלמה. אגב, יש גם חוק שמאפשר הקצאת חופי רחצה נפרדים

לסיכום, עולה שאלה אחת: האם הציבור "הליברלי" מוכן להכיל ולתת לציבור הדתי והערבי את האפשרות ליהנות ממשאבי טבע מספר ימים בודדים בשנה, תוך כיבוד אמנותו ואורח חייו. או שהוא ליברל רק לטובת מי שחושב כמוהו.
אני מאמין ויודע שרוב אזרחי ישראל חושבים כמו יו"ר הנהלת מרצ.
העם רוצה אחדות לא רוצה פילוג.
העם רוצה שוויון לא התנשאות.

שי גליק, 33, הוא מנכ"ל ארגון בצלמו, לזכויות אדם ברוח יהודית, הפועל למען ערכי צדק משפט ומאבק בשחיתות משפטית. הוא איש מחשבים שאוהב לעזור לאנשים ולא מסוגל להשאר אדיש לעוולות. הוא אוהב משחקי שחמט ואוספים, בהם, אוסף של מאות מחזיקי מפתחות. אם יש למישהו מחזיק מפתחות מדובאי הוא ישמח לקבל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
שי גליק הוא נפיחה גליקית נוספת לנפיחה של דוד יהודה גליק. משום מה הוא מעלים את שירותו בצה:ל אבל מנסה להסתיר זאת באמצעות צעקות רבות לטובת צה"ל - ככל שהוא יותר צועק כך נראה לו שיאמינו שי... המשך קריאה

שי גליק הוא נפיחה גליקית נוספת לנפיחה של דוד יהודה גליק. משום מה הוא מעלים את שירותו בצה:ל אבל מנסה להסתיר זאת באמצעות צעקות רבות לטובת צה"ל – ככל שהוא יותר צועק כך נראה לו שיאמינו שיש לו איזה בסיס צבאי ממשי. הארגון שהוא הקים "זכויות אדם ברוח יהודית" זה זהה לחלוטין לגרמנים בימים הנוראים ההם שהקימו ארגון זכויות אדם ברוח גרמאנית. אין אפילו שמץ הבדל. גם הם ניסו לסגור כל פעילות של אופוזיציה , כמו שי גליק. לא אופתע אם שי גליק הוא גם תומך נלהב של אביר הג'נוסייד לפלסטינים סמוטריץ' וחבר מקרוב לבן-גביר ולמנהל של שורפי בית הספר היהודי-ערבי בנצי "KKK" גופשטיין. רק שהוא סמרקאץ' מבטן ומלידה וכיפתו מסגירה את דעותיו החשוכות הגזעניות והמתועבות

הפוך גליק, הפוך. הפרדה אינה סובלנות כפי שכותב שי גליק, הפרדה היא כניעה לאי סובלנות. רבים וטובים חושבים אחרת מגליק, חושבים שהפרדה היא פוגענית ואסורה: "נפרד לעולם אינו שווה […] הפרדה בין... המשך קריאה

הפוך גליק, הפוך.
הפרדה אינה סובלנות כפי שכותב שי גליק, הפרדה היא כניעה לאי סובלנות.

רבים וטובים חושבים אחרת מגליק, חושבים שהפרדה היא פוגענית ואסורה:
"נפרד לעולם אינו שווה […] הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי היא פוגענית כשלעצמה" (שופטת בית הדין העליון ענת ברון, בג"ץ 3865/20).
"הפרדה מגדרית מונעת למשל מבני זוג וילדיהם לבלות בבריכה יחדיו כמשפחה; היא שוללת מאם את האפשרות ללמד את בנה לשחות, ומבת את האפשרות לשחות לצד אביה; היא עלולה להדיר כליל מהבריכה בן לאם חד הורית או בת לאב חד הורי. באופן כללי יותר: היא מאלצת את העותרים בעל כורחם להשתמש בבריכה בתנאים של הפרדה מגדרית, וזאת למרות שהמרחב הציבורי צריך להיות שוויוני, ונטול הפרדות מגדריות. לכך אין כל הצדקה" (שופט בית הדין העליון ע. גרוסקופף בג"ץ 3865/20).

לדברי גליק "כיום אשה חרדית ואשה ערבייה מודרות משמורות טבע.", אלא שזה הפוך, כיום יש נשים חרדיות ונשים מוסלמיות המדירות עצמן משמורות טבע (לא כולן), אף אחד לא מונע מהן לבקר בשמורות הטבע.

אני מניח שגליק, כאשר הוא מדבר על נשים חרדיות, לא מתכון לאלו הרואות את מקומן קודם כל או רק בבית, שהוא לא מתכוון לנשות גואל רצון או לנשות חסידות גור, ולכל הנשים החרדיות המקבלות עליהן ברצון או בכפיה את דרשת המשפט "כל כבודה בת מלך פנימה", הוא מתכוון לאלו הרוצות לטייל בשמורות הטבע בארץ.

גליק מוזמן לבקר בשמורות הטבע ולראות את הנשים החרדיות והנשים הערביות המוסלמיות המבקרות ומטיילות בהן. לא מונעים מהן לבקר בשמורות הטבע, ואף אחד לא מונע מהן לשכשך בבריכות ובמעיינות אלא הן עצמן.

אפשר לקחת את הטיעונים של שי גליק צעד אחד אחורה. מדוע שלא נסגור את שמורות הטבע בשבתות?,
שכן הציבור הדתי החרדי והדתי אינו מבקר בשמורות הטבע בשבתות. ויש תקדימים לכך, כיום אין תחבורה ציבורית בשבת, ואל-על מנועה מלטוס בשבת.
ובפרפרזה על מה שכותב גליק, נסו להזכר מתי ראיתם אשה חרדיה או דתיה מבקרת בשמורות טבע בשבת? לא תמצאו, כי זה נוגד באופן חריף את אמונתן של הנשים האלו. כיום אשה חרדית ואשה דתיה מדירות עצמן משמורות הטבע בשבת, קרוב לעשרים אחוז מאזרחי ישראל מדירים עצמם כבר עשרות שנים ממשאבי הטבע, האם זה שיוויוני? האם זה הוגן?

במדינות שבהן קיימת הפרדת דת ממדינה לא יעלה על דעתו של איש להציע לכפות על הרוב את דעת המיעוט בשם סובלנות כלפי דת. ואם מישהו היה מנסה, בתי המשפט היו מייד מקפדים את ראשו. האוונגליסטים בארה... המשך קריאה

במדינות שבהן קיימת הפרדת דת ממדינה לא יעלה על דעתו של איש להציע לכפות על הרוב את דעת המיעוט בשם סובלנות כלפי דת. ואם מישהו היה מנסה, בתי המשפט היו מייד מקפדים את ראשו. האוונגליסטים בארה"ב מנסים "רק" להציב את עשרת הדברות במקומות ציבוריים. לא הולך. וזאת במדינה שההפרדה נועדה כדי לאפשר לכל מי שחפץ לקיים אורך חיים דתי לעשות זאת, ולא משנה איזו דת בחר.
במדינות כמו צרפת זה לא היה הולך כי הפרדת הדת מהמדינה נועדה כדי *להגן על האזרח מפני רודנותה של הדת*. וזה מה שנדרש כאן: להגן על האזרח מפני רודנותה של הדת.

לא. פשוט לא נכון. לא מגבילים את כל החברה לטובת הגבלות שמישהו מבקש לכפות על עצמו. אני ועוד קבוצת אזרחים נחליט שאנחנו לא יכולים לאכול במסעדה שיש בה ביסלי, שזאת אמונתנו, אז מעכשיו מסעדות ... המשך קריאה

לא. פשוט לא נכון. לא מגבילים את כל החברה לטובת הגבלות שמישהו מבקש לכפות על עצמו. אני ועוד קבוצת אזרחים נחליט שאנחנו לא יכולים לאכול במסעדה שיש בה ביסלי, שזאת אמונתנו, אז מעכשיו מסעדות יצטרכו ארבעה ימים בבוקר להקדיש לאוכלי לא ביסלי?
איש באמונתו יחיה, הכוונה שהאיש הוא יעשה את ההתאמות לחברה.

לא. המדרון החלקלק זאת ממש לא טענה שאינה מחזיקה מים. ראו ערך בר אילן. לעומק בבקשה לפני התגובה.

היהדות והתורה במקורם חיוביים ולטובת כלל האנושות וכדה"א, עם פה ושם פקשושים קלים, אך בגדול - התורה והיהדות זה טוב. המצוות וההפרדה בין נשים לגברים וכו' זה עניינים מהותיים, חייבים לכבד את א... המשך קריאה

היהדות והתורה במקורם חיוביים ולטובת כלל האנושות וכדה"א, עם פה ושם פקשושים קלים, אך בגדול – התורה והיהדות זה טוב.
המצוות וההפרדה בין נשים לגברים וכו' זה עניינים מהותיים, חייבים לכבד את אורח החיים הדתי, גם כשהוא לא מסתדר עם תפיסת העולם החילונית, ובלבד שהדתיים יבינו שגם עליהם להתפשר ולכבד

עוד 659 מילים ו-5 תגובות
סגירה