הפרדה היא סובלנות

.עין פשחה, שבו נערך הפיילוט של הפרדה מגדרית בשעות הרחצה
.עין פשחה, שבו נערך הפיילוט של הפרדה מגדרית בשעות הרחצה

מה כבר לא נאמר על ההפרדה במעיינות ובכלל בסוגיית ההפרדה במדינת ישראל.
איראן זה כאן, השפלה, הדרה, שנאה ועוד. כמי שמוביל את היוזמה אשמח לכתוב כמה מילים בעניין. אז על מה בכלל מדובר?

רשות הטבע והגנים פתוחה 364 ימים בשנה, כשעיקר המבקרים הינם בשבתות וחגים וחופשים. לרשות הטבע ישנם אתרי טבע רבים שבהם ניתן לרחוץ, כמו הסחנה בצפון, עינות צודקים בדרום ים המלח ועוד.

עד כה הציבור הדתי החרדי והערבי לא היה שם. נסו להזכר מתי ראיתם אשה חרדיה או ערביה רוחצת בשמורות טבע? לא תמצאו, כי זה נוגד באופן חריף את אמונתן של הנשים. כיום אשה חרדית ואשה ערבייה מודרות משמורות טבע. כן, קרוב לעשרים אחוז מאזרחי ישראל מודרים כבר עשרות שנים ממשאבי הטבע.

עד כה הציבור הדתי החרדי והערבי לא היה שם. נסו להזכר מתי ראיתם אשה חרדיה או ערביה רוחצת בשמורות טבע? לא תמצאו, כי זה נוגד באופן חריף את אמונת הנשים. כיום חרדיות וערביות מודרות משמורות טבע

האם זה שיויוני? האם זה הוגן?

בפוסט המקיף שכתב מר אמנון פורטוגלי הוא ציטט מפסק דין של בג"ץ שחייב את מועצת קרית ארבע לאפשר רחצה מעורבת עבור ציבור שחפץ בכך, למרות שאין כל ספק שמדובר במיעוט מתושבי הישוב.

הפניה שלנו הגיעה בעקבות אותו בג"ץ ובעקבות חוות דעת שכתבה אז המשנה ליועמ"ש דינה זילבר על החובה לדאוג גם לקבוצות מיעוט.

אולם לצערנו, כנראה שישנן קבוצות מיעוט שלהם דואגים וכאלה שלא.
כך למשל בכל הארץ עברו טפסים שונים מהכיתוב אבא ואמא להורה אחד והורה שני (במשרד הביטחון, המשפטים ורשויות שונות) מדוע? מפני שישנן משפחות רבות שבהם ישנו תא משפחתי אחר והדבר יכול לפגוע בילדים ובהוריהם.

מבלי לבדוק באחוזים בכמה אנשים מדובר אין ספק שמדובר במיעוט מאוד גדול בקרב אזרחי ישראל. יחד עם זאת הבינו כל הגורמים המקצועיים כולל המשנה ליועמ"ש (דאז) דינה זילבר, שבשם החובה לדאוג לקבוצות מיעוט ישונו הטפסים הללו, כי חובה לדאוג לכל אדם שנברא בצלמו של אלוהים (ציטוט ממכתב של המשנה בעד היוזמה).

לצערנו כנראה שישנן קבוצות מיעוט שלהן דואגים וכאלה שלא. כך למשל עברו טפסים שונים מהכיתוב אבא ואמא להורה 1 והורה 2, מפני שישנן משפחות רבות שבהן תא משפחתי אחר וזה יכול לפגוע בילדים ובהוריהם

וכעת נראה האם הפיילוט שניתן לציבור הדתי והערבי במדינה, שמונה קרוב לעשרים אחוז, הינוי שוויוני.

סוכם שבמהלך הפיילוט שנערך בספטמבר, ארבעה ימים יינתנו בהפרדה. וגם זה רק בשעות הבוקר, וגם אז מדובר במקום שיש בו שתי בריכות, אחת לציבור הכללי ואחת לציבור הנפרד. וגם אז הבריכה הגדולה תלך לציבור הכללי.

לכן דבריו של אמנון במאמר, ואני מצטט "לכאורה מדובר על זמנים שונים לרחצה נפרדת באותם המעיינות ומקווי המים, כלומר, איסור על רוב המבקרים להתרחץ בשעות אלו. גם זו הצעה שיש לדחות על הסף", אינם נכונים.

רחצה נפרדת משמעותה למנוע מרוב העם להגיע למקומות בהם תונהג הפרדה באותם זמנים.

מדובר פשוט באי ידיעת עובדות.

לא יצא שום רגע שבו אשה או גבר יבואו לרחצה ולא תינתן להם כניסה. פשוט לא יקרה. בנוסף הוצע עוד פיילוט שבו מעבר לשעות הפתיחה הרגילות יפתחו שעות לציבור הנפרד. שוב, לא על חשבון הציבור הכללי.

דבר נוסף, הוא ממשיך במאמר: אבל לא מדובר בזמנים לרחצה נפרדת במעיינות ומקווי מים בשמורות טבע. מדובר בהקצאה שלהם לגברים בלבד ולנשים בלבד. באותם מעיינות ומקווי מים לא תורשה כלל רחצה משותפת בכל זמן שהוא, מאחר ששחייה מעורבת מטמאת את הבריכה.

זה שקר. אף אחד, ואני אומר זאת בוודאות, לא ביקש למנוע ביתר הימים האחרים את הרחצה של כלל אזרחי ישראל. פשוט פייק ניוז.

ולגבי סכנת המדרון החלקלק: מדובר בטענה שאיננה מחזיקה מים, שכן כבר כיום ישנה רחצה נפרדת בחלק מהערים וכן בחלק מהבריכות העירוניות. אם כבר, זו השלמה של הדבר. אגב, יש גם חוק שמחייב הקצאת מתקני מרפא (כמו ספא וכדומה) נפרדים, ואף חופי ים נפרדים, אם הוגשה בעניינם בקשה מטעם נציגי הציבור. מדובר בהשלמת החוק.

ולגבי סכנת המדרון החלקלק: מדובר בטענה שאיננה מחזיקה מים, שכן כבר כיום ישנה רחצה נפרדת בחלק מהערים והבריכות העירוניות. אם כבר, זו השלמה. אגב, יש גם חוק שמאפשר הקצאת חופי רחצה נפרדים

לסיכום, עולה שאלה אחת: האם הציבור "הליברלי" מוכן להכיל ולתת לציבור הדתי והערבי את האפשרות ליהנות ממשאבי טבע מספר ימים בודדים בשנה, תוך כיבוד אמנותו ואורח חייו. או שהוא ליברל רק לטובת מי שחושב כמוהו.
אני מאמין ויודע שרוב אזרחי ישראל חושבים כמו יו"ר הנהלת מרצ.
העם רוצה אחדות לא רוצה פילוג.
העם רוצה שוויון לא התנשאות.

שי גליק, 33, הוא מנכ"ל ארגון בצלמו, לזכויות אדם ברוח יהודית, הפועל למען ערכי צדק משפט ומאבק בשחיתות משפטית. הוא איש מחשבים שאוהב לעזור לאנשים ולא מסוגל להשאר אדיש לעוולות. הוא אוהב משחקי שחמט ואוספים, בהם, אוסף של מאות מחזיקי מפתחות. אם יש למישהו מחזיק מפתחות מדובאי הוא ישמח לקבל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
הפוך גליק, הפוך. הפרדה אינה סובלנות כפי שכותב שי גליק, הפרדה היא כניעה לאי סובלנות. רבים וטובים חושבים אחרת מגליק, חושבים שהפרדה היא פוגענית ואסורה: "נפרד לעולם אינו שווה […] הפרדה בין... המשך קריאה

הפוך גליק, הפוך.
הפרדה אינה סובלנות כפי שכותב שי גליק, הפרדה היא כניעה לאי סובלנות.

רבים וטובים חושבים אחרת מגליק, חושבים שהפרדה היא פוגענית ואסורה:
"נפרד לעולם אינו שווה […] הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי היא פוגענית כשלעצמה" (שופטת בית הדין העליון ענת ברון, בג"ץ 3865/20).
"הפרדה מגדרית מונעת למשל מבני זוג וילדיהם לבלות בבריכה יחדיו כמשפחה; היא שוללת מאם את האפשרות ללמד את בנה לשחות, ומבת את האפשרות לשחות לצד אביה; היא עלולה להדיר כליל מהבריכה בן לאם חד הורית או בת לאב חד הורי. באופן כללי יותר: היא מאלצת את העותרים בעל כורחם להשתמש בבריכה בתנאים של הפרדה מגדרית, וזאת למרות שהמרחב הציבורי צריך להיות שוויוני, ונטול הפרדות מגדריות. לכך אין כל הצדקה" (שופט בית הדין העליון ע. גרוסקופף בג"ץ 3865/20).

לדברי גליק "כיום אשה חרדית ואשה ערבייה מודרות משמורות טבע.", אלא שזה הפוך, כיום יש נשים חרדיות ונשים מוסלמיות המדירות עצמן משמורות טבע (לא כולן), אף אחד לא מונע מהן לבקר בשמורות הטבע.

אני מניח שגליק, כאשר הוא מדבר על נשים חרדיות, לא מתכון לאלו הרואות את מקומן קודם כל או רק בבית, שהוא לא מתכוון לנשות גואל רצון או לנשות חסידות גור, ולכל הנשים החרדיות המקבלות עליהן ברצון או בכפיה את דרשת המשפט "כל כבודה בת מלך פנימה", הוא מתכוון לאלו הרוצות לטייל בשמורות הטבע בארץ.

גליק מוזמן לבקר בשמורות הטבע ולראות את הנשים החרדיות והנשים הערביות המוסלמיות המבקרות ומטיילות בהן. לא מונעים מהן לבקר בשמורות הטבע, ואף אחד לא מונע מהן לשכשך בבריכות ובמעיינות אלא הן עצמן.

אפשר לקחת את הטיעונים של שי גליק צעד אחד אחורה. מדוע שלא נסגור את שמורות הטבע בשבתות?,
שכן הציבור הדתי החרדי והדתי אינו מבקר בשמורות הטבע בשבתות. ויש תקדימים לכך, כיום אין תחבורה ציבורית בשבת, ואל-על מנועה מלטוס בשבת.
ובפרפרזה על מה שכותב גליק, נסו להזכר מתי ראיתם אשה חרדיה או דתיה מבקרת בשמורות טבע בשבת? לא תמצאו, כי זה נוגד באופן חריף את אמונתן של הנשים האלו. כיום אשה חרדית ואשה דתיה מדירות עצמן משמורות הטבע בשבת, קרוב לעשרים אחוז מאזרחי ישראל מדירים עצמם כבר עשרות שנים ממשאבי הטבע, האם זה שיוויוני? האם זה הוגן?

במדינות שבהן קיימת הפרדת דת ממדינה לא יעלה על דעתו של איש להציע לכפות על הרוב את דעת המיעוט בשם סובלנות כלפי דת. ואם מישהו היה מנסה, בתי המשפט היו מייד מקפדים את ראשו. האוונגליסטים בארה... המשך קריאה

במדינות שבהן קיימת הפרדת דת ממדינה לא יעלה על דעתו של איש להציע לכפות על הרוב את דעת המיעוט בשם סובלנות כלפי דת. ואם מישהו היה מנסה, בתי המשפט היו מייד מקפדים את ראשו. האוונגליסטים בארה"ב מנסים "רק" להציב את עשרת הדברות במקומות ציבוריים. לא הולך. וזאת במדינה שההפרדה נועדה כדי לאפשר לכל מי שחפץ לקיים אורך חיים דתי לעשות זאת, ולא משנה איזו דת בחר.
במדינות כמו צרפת זה לא היה הולך כי הפרדת הדת מהמדינה נועדה כדי *להגן על האזרח מפני רודנותה של הדת*. וזה מה שנדרש כאן: להגן על האזרח מפני רודנותה של הדת.

לא. פשוט לא נכון. לא מגבילים את כל החברה לטובת הגבלות שמישהו מבקש לכפות על עצמו. אני ועוד קבוצת אזרחים נחליט שאנחנו לא יכולים לאכול במסעדה שיש בה ביסלי, שזאת אמונתנו, אז מעכשיו מסעדות ... המשך קריאה

לא. פשוט לא נכון. לא מגבילים את כל החברה לטובת הגבלות שמישהו מבקש לכפות על עצמו. אני ועוד קבוצת אזרחים נחליט שאנחנו לא יכולים לאכול במסעדה שיש בה ביסלי, שזאת אמונתנו, אז מעכשיו מסעדות יצטרכו ארבעה ימים בבוקר להקדיש לאוכלי לא ביסלי?
איש באמונתו יחיה, הכוונה שהאיש הוא יעשה את ההתאמות לחברה.

לא. המדרון החלקלק זאת ממש לא טענה שאינה מחזיקה מים. ראו ערך בר אילן. לעומק בבקשה לפני התגובה.

היהדות והתורה במקורם חיוביים ולטובת כלל האנושות וכדה"א, עם פה ושם פקשושים קלים, אך בגדול - התורה והיהדות זה טוב. המצוות וההפרדה בין נשים לגברים וכו' זה עניינים מהותיים, חייבים לכבד את א... המשך קריאה

היהדות והתורה במקורם חיוביים ולטובת כלל האנושות וכדה"א, עם פה ושם פקשושים קלים, אך בגדול – התורה והיהדות זה טוב.
המצוות וההפרדה בין נשים לגברים וכו' זה עניינים מהותיים, חייבים לכבד את אורח החיים הדתי, גם כשהוא לא מסתדר עם תפיסת העולם החילונית, ובלבד שהדתיים יבינו שגם עליהם להתפשר ולכבד

עוד 659 מילים ו-4 תגובות
כל הזמן // שבת, 24 ביולי 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

פרשת NSO: ראש ממשלת צרפת דרש מבנט הבהרות

שקד: אם נחסן עוד חצי מיליון אנשים המגפה תדעך ● מיכאלי על הארד בטאקוונדו: השראה לילדות ולנערות ● השר פריג': "נפגשתי עם שרים פלסטינים, ליציבות שם יש השלכות אצלנו" ● בדיקת משרד הבריאות: 80% מהמחוסנים המאומתים – לא הדביקו אף אדם ● קורונה בישראל: 1,430 מאומתים חדשים, 89 במצב קשה ● בר־לב: האיסור על תפילה בהר הבית – משיקולים ביטחוניים

עוד 20 עדכונים

חולמים להחזיר אותנו 2000 שנה אחורה

בשבוע הבא תדון הכנסת במצב על הר הבית. מכיוון שלא הליגה הערבית, לא שום אירגון אסלאמי ולא שום גוף בינלאומי דן או ידון בנעשה על ההר, הרי אין מנוס מן המסקנה שעניין הר הבית הפך להיות עניין פנים ישראלי, עניין פנים פלסטיני ועניין שבין הישראלים לפלסטינים. מכל העולם הערבי, רק מלך ירדן עסק בכך, ומכאן שירדן די לבדה מכל העולם הערבי בכך שהנעשה על הר הבית מעניין אותה.

בשבוע הבא תדון הכנסת במצב הר הבית. מכיוון שלא הליגה הערבית, אירגון אסלאמי או גוף בינלאומי דן בנעשה על ההר, המסקנה היא שהר הבית הפך לעניין פנים ישראלי, פנים פלסטיני ובין הישראלים לפלסטינים

כדי לקבל קצת פרופורציה על ביטחונם של מקומות קדושים לאסלאם במזרח התיכון, הרי התקפות של הסונה נגד המקומות הקדושים לשיעה בעיראק הם  כבר עניין שבשגרה. רק לפני שבוע הייתה התקפה על בית תפילה שיעי בבגדאד וקודם לכן היו התקפות רצחניות גם במקומות הקדושים ביותר לשיעה בנג'ף ובכרבלא.

השיעים לא טומנים ידם בצלחת. הם ייסדו בתוך המסגד הגדול בדמשק, מסגד אומייה, בית תפילה שיעי. אתרי פולחן סוניים נחרבו עד היסוד ובכלל זה קברו של חאלד בן אל-וליד, כובש ירושלים לאסלאם.

אם כך, הבטחון שישראל מעניקה למסגדים על הר הבית על פי הסכמי הסטטוס קוו שומרים על שלמות המסגדים, והיא עושה זאת טוב יותר מן הבטחון שיש למסגדים בעולם הערבי.

הבטחון שישראל מעניקה למסגדים על הר הבית על פי הסכמי הסטטוס קוו שומרים על שלמות המסגדים, והיא עושה זאת טוב יותר מן הבטחון שיש למסגדים בעולם הערבי

אז על מה הוויכוחים על הר הבית? על שמירת הסטטוס קוו. ירדן רוצה לשמור על הסטטוס קוו עם ישראל. על פיה יש לה מעמד מועדף על ההר ולשיטתה היא שומר המקומות הקדושים. טורקיה, באמצעות חמאס והתנועה האסלאמית הצפונית רוצה לערער את מעמדה של ירדן, רע"ם של מנסור עבאס תומכת במעמדה של ירדן, ובישראל מתווכחים מה יותר קדוש – הר הבית או הכותל המערבי.

על מנת  להבין על מה מתווכחים היהודים, מומלץ לצפות בסרט הקצר "אלוהים רוצה בית" העוקב אחר היהודים שעולים על ההר.

במתק שפתים, על חליל וקלרינט, הנשים שעולות להר מסבירות לנו על מה מדובר. ומדובר לא רק בשינוי הסטטוס קוו המדיני על ההר, אלא שינוי כל שיטת המשטר.  ביטול הדמוקרטיה, ואפילו שינוי הדת היהודית והקמת יהדות חדשה.

לנשים הנחמדות הללו לא אכפת אם מימוש הקמת המקדש יחייב מלחמת גוג ומגוג. הן רוצות לבטל את פולחן הכותל, כי הכותל חוסם את הכניסה למקום הקדוש האמיתי – בית המקדש.

מה שמתחייב מן הדברים האלה, והם לא נאמרו במפורש, זה שהיהדות החדשה שמנסים להקים על הר הבית שוללת לא רק את הכותל אלא גם את בית הכנסת. יש כאן חזרה אלפיים שנה אחורה, לוויכוח בין הקנאים הסיקריקים ליוחנן בן זכאי, שבנה את היסודות ליהדות של בית הכנסת שהיא היהדות של ימינו.

במתק שפתים, על חליל וקלרינט, הנשים שעולות להר מסבירות שמדובר לא רק בשינוי הסטטוס קוו המדיני על ההר, אלא בשינוי כל שיטת המשטר. ביטול הדמוקרטיה ואפילו שינוי הדת היהודית והקמת יהדות חדשה

עם כל הכבוד לאחמד טיבי ולעמיחי שיקלי – מה שמונח על כף המאזנים הוא הרבה מעבר לדגל ולהמנון על הר הבית, אלא בטחונה של ישראל ושלמותה של היהדות.

אחרי שיהודים הרסו לאלוהים שני בתים, מי אומר שהוא רוצה שהם יבנו לו בית שלישי?

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה לענייני המזרח התיכון ועיתונאי. הוא גם סופר ותסריטאי. ספרי העיון שחיבר עוסקים בבעיה הפלסטינית, והרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האיסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 498 מילים

ראיון אוליבר סטון פותח מחדש את תיק קנדי

שלושים שנה אחרי סרטו העלילתי שעסק בהתנקשות בנשיא קנדי, חוזר הבמאי אוליבר סטון אל זירת הפשע עם סרט תיעודי עתיר ראיונות חדשים וראיות שטרם נחשפו ● "ועדת החקירה הייתה אפילו יותר מושחתת ממה שחשבנו", אומר הבמאי בראיון לזמן ישראל, "זו הייתה הוצאה להורג שבוימה בחוכמה"

עוד 1,434 מילים

ראיון ילד הפלא החרדי של הבייסבול האמריקאי

כדי לא לחלל שבת, הוא ישן במלון קרוב מספיק למגרש, כך שיוכל להגיע אליו ברגל ● סוגיית האוכל הכשר לא מטרידה אותו: הוא מתכנן לעשות משלוחים או להביא אוכל יחד עימו ● ג'ייקוב שטיינמץ עשה החודש היסטוריה, כשהיה לשחקן הבייסבול החרדי הראשון שנבחר בדראפט על ידי קבוצה מהליגה הבכירה

עוד 1,332 מילים

למקרה שפיספסת

המלך עבדאללה נפגש השבוע עם הנשיא האמריקאי, ובכך הפך למנהיג הערבי הראשון שנפגש עם ביידן מאז נכנס לתפקידו - דבר המלמד על חשיבות ירדן בעיני הממשל ● פרשת NSO פוגעת בישראל לא רק במערב, אלא גם במזרח התיכון ● במצרים מציינים 69 שנים למהפכה ששינתה את המדינה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 973 מילים

הטרור כמסחטת לייקים

אשים את נפשי בכפי ואגע בציפור הנפש הישראלית: "הטרור". הרעיון לקחת את הסיכון הזה נולד מתגובה למאמר דעה של בן דרור ימיני על המימון לסרט "הברך" (שלדבריו לא צפה בו). בתגובה שאלתי אותו אם תמימי הורשעה בתמיכה בטרור. התגובה זכתה לתגובות רבות. ימיני מיהר לצרף סרטון שבו תמימי מדברת על כך שצריך לעזור לפלסטינים בכל דרך, תוך שהיא מציינת שזה כולל גם פיגועי התאבדות.

ישראל בעד הטרור!לגמרי כצפוי, הסרט הישראלי, כלומר אנטי-ישראלי, שמוקדש לעהד תמימי, תומכת הטרור וחיסול ישראל, זכה בפרס…

Posted by ‎בן-דרור ימיני BEN-DROR YEMINI‎ on Saturday, July 17, 2021

המונח טרור נכנס ללקסיקון הפוליטי המערבי במהפכה הצרפתית, לתיאור מהלכי הדיכוי של המהפכנים נגד יריביהם הפוליטיים בשנים 1793-4. כ-17000 הוצאות להורג חוקיות ועוד משהו כמו 23000 לא חוקיות בוצעו בשנים אלה במשטר הטרור של המהפכנים. יש חוקרים שמכלילים גם 200000 נוספים שנהרגו בתקופה הזאת כחלק ממשטר הטרור.

זו לא תהיה סקירה היסטורית על המונח טרור. יש מגוון אפשרויות לקרוא על זה, מוזמנים לקרוא את הספר Political Terrorism של Alex Schmidt & Albert Jongman. הספר מצא שהיו 109 הגדרות שונות בספרות לטרור (ב-1988).

כאשר ניסו למצוא מכנה משותף גילו שממש קשה לעשות זאת. הפעלת אלימות הופיעה רק ב-83% מהמקרים; פוליטית הופיעה ב-65%; איום ב-47%; ועוד. מכאן, שניתן לראות שהספרות התקשתה להגיע להסכמה על הגדרה של טרור. הסיבה הכי חשובה לחוסר ההסכמה היא פוליטיקה ואינטרסים. יש אינטרס להשיג בעלות על המילה טרור, כיוון שיש קונצנזוס שטרור זה רע.

הספר מצא 109 הגדרות בספרות לטרור. "הפעלת אלימות" הופיעה ב-83% מהמקרים; "פוליטית" ב-65%; "איום" ב-47%. המחלוקת נובעת מהאינטרס להשיג בעלות על המילה טרור, לנוכח הקונצנזוס שטרור זה רע

המבוכה הזאת מעלה שאלות שהגדרה של טרור צריכה להצליח לאפשר להבדיל ביניהן:

  1. בהנחה שמסכימים שטרור נועד למטרות פוליטיות, מה ההבדל בין טרור לבין צורות אחרות של אלימות פוליטית?
  2. האם קיים טרור ממשלתי? והאם טרור ממשלתי וטרור שמהווה התנגדות הם חלקים אותה תופעה?
  3. איך מבדילים בין טרור לפשעים פליליים, ואיך מבדילים אותו ממלחמה?
  4. האם טרור זאת קטגוריה תחת אלימות / כוח / השפעה / כפייה?
  5. האם יש טרור לגיטימי וכיצד ניתן להצדיק טרור?
  6. מה הקשר ומה ההבדל בין טרור לבין לוחמת גרילה?

מדינות ערב ואש"ף טענו לאורך שנים רבות שלוחמי חופש אינם טרוריסטים, כדי לאפשר לגיטימציה לפעולות טרור נגד ישראל. חאפז אסד אמר ב-86:

"אנחנו תמיד התנגדנו לטרור. אבל טרור זה משהו אחד, ומאבק לאומי נגד כיבוש זה משהו אחר. אנחנו מתנגדים לטרור, ועל כל פנים אנחנו תומכים במאבק נגד כיבוש ע"י תנועות לשחרור לאומי".

הרעיון הוא להצדיק את האמצעי (טרור) ע"י המטרה (שחרור לאומי). באופן מפתיע, דווקא במערב קיבלו את החיבור הזה, ואת הטיעון שאלו שתי תופעות קיצוניות של אלימות, ובעוד ששחרור לאומי הוא לגיטימי, טרור הוא רע. בזה למעשה נפסלה האפשרות הלוגית שתנועות לשחרור לאומי יכולות להיות במקביל טרוריסטיות.

נתניהו כתב בסיפרו "הטרור: כיצד המערב יכול לנצח?":

"לוחמי חופש לא מפוצצים אוטובוסים, טרוריסטים כן. לוחמי חופש לא שובים וטובחים תלמידים, טרוריסטים כן. זאת חרפה שדמוקרטיות מחברות את המילה חופש עם טרוריסטים".

באותו ספר נתניהו הגדיר טרור כך:

"פעילות מכוונות ועקבית של רצח, פציעה, ואיום על חפים מפשע לשם הפצת פחד למטרות פוליטיות".

אבל ההגדרה של חפים מפשע מאפשרת פתח למחלוקת פוליטית, והרי הפלסטינים טוענים שמתנחלים אינם חפים מפשע, ואילו פלסטינים שנפגעים מפעולות צה"ל בשטחים הם חפים מפשע, ומכאן ניתן לטעון שצה"ל מבצע פעולות טרור, ואילו הפלסטינים לא. בספר הבא שלו "המאבק בטרור" החליף נתניהו את המונח חפים מפשע באזרחים.

הגדרת חפים מפשע מאפשרת פתח למחלוקת פוליטית. הרי פלסטינים טוענים שמתנחלים אינם חפים מפשע, ואילו נפגעי פעולות צה"ל בשטחים כן. מכאן ניתן לטעון שצה"ל מבצע פעולות טרור והפלסטינים לא

הארכתי די, וכעת הגיע הזמן לדבר על מה כן, כמובן שזאת לא הגדרה מוסכמת לחלוטין אבל זאת הגדרה מקובלת יחסית במחקר של ימינו:

הפעלה מאורגנת ומכוונת של אלימות או איום בהפעלת אלימות נגד אזרחים או מטרות אזרחיות במטרה להשיג מטרות פוליטיות.

מה חשוב בהגדרה הזאת? היא מאפשרת להבחין בין פעולות שונות – מחאות, שביתות, צעדות, חרם וכדומה – אינן פעולות טרור. המטרה של הפעולה היא פוליטית (שינוי משטר, השגת כוח פוליטי, השגת תקציב). ללא כוונה כזאת זוהי אינה פעולת טרור וכך ניתן להבחין בינה לבין פעולות פליליות אחרות.

מנגד, פעולות דתיות או אידיאולוגיות נכללות תחת טרור בהגדרה הזאת. זה מנטרל את המטרה של הפעולה מהמשוואה ומשאיר רק את דרך הפעולה. לבסוף הפגיעה היא באזרחים ובמכוון. קרי, פגיעה באזרחים כנזק אגבי אינה פעולת טרור, והאפשרות להשתמש באזרחים כמגן אנושי כדי לכפות על היריב להיות טרוריסט יורדת מעל הפרק.

פעולות כאלה אם יבוצעו ע"י חיילים מוגדרות היום פשעי מלחמה לפי הדין הבינ"ל, בעוד שלגבי גורמים אחרים אין לזה הגדרה משפטית מתאימה ובעזרת ההגדרה הזאת ניתן לקיים מסגרת חוקית לגבי טרור.

ההגדרה גם מאפשרת להבחין בין פעולות גרילה לפעולות טרור. פעולות חיזבאללה נגד חיילי צה"ל ברצועת הבטחון היו פעולות גרילה ולא פעולות טרור, וכן "המחבל" שאלאור אזריה חיסל ביצע פעולה פלילית של הפרת סדר, אבל הוא לא ביצע פעולת טרור והוא גם לא לוחם גרילה.

ההפרדה בין פעולות גרילה לפעולת טרור חשובה, כי זה מאפשר להגדיר ארגונים שמבצעים גם פעולות גרילה וגם פעולות טרור כארגוני טרור, ולא לאפשר להם להתחבא מאחורי המושג גרילה, כיוון ש"לוחמת גרילה" זה מונח שנשמע לגיטימי וחיובי ואילו "טרור" זה מונח שמקובל כשלילי.

ההפרדה בין פעולות גרילה לפעולת טרור חשובה, כי זה מאפשר להגדיר ארגונים שמבצעים גם פעולות גרילה וגם פעולות טרור כארגוני טרור, ולא לאפשר להם להתחבא מאחורי המושג גרילה, שנשמע לגיטימי יותר

לא בכדי אסד מקפיד לציין שהוא נלחם בטרוריסטים גם כאשר הוא תוקף אותם בנשק כימי, וכמוהו פוטין וארדואן, ואפילו דוטרטה הגדיר כך ארגוני סמים.

את הדיון הארוך על מה זאת לוחמת גרילה אחסוך הפעם. אבל ההגדרה הזאת חשובה מאוד, כי היא מאפשרת, כאמור, להפריד בין המטרה לאמצעים – לוחמי חופש, אנרכיסטים ומהפכנים יכולים לבצע פעולות טרור ופעולות גרילה. כאשר הם מפעילים טרור הם טרוריסטים, גם אם הם לוחמים למען שחרור מכיבוש.

השימוש המרובה במילה טרור, תומכי טרור וההתעקשות לכנות כל פלסטיני "מחבל" וכל חבר כנסת ערבי ״תומך טרור״ – נובעים ממניעים פוליטיים. זה מאפשר לנו להצדיק הפעלת אלימות כלפי פלסטינים בקלות רבה יותר, מייצר לכידות, ומנחיל נרטיב שכל מאבק של הפלסטינים בישראל אינו לגיטימי.

כך בדיוק נהג נשיא המדינה יצחק הרצוג, כאשר כינה את הודעת בן אנד ג'ריס למנוע מכירת הגלידה שלהם בשטחים כסוג חדש של טרור. גם חרם כלכלי אינו פעולת טרור, שאם כך הדבר אזי הסנקציות שהטילה ארה"ב על איראן הן כאלה, כי הן פוגעות בצורה שרירותית באזרחי איראן.

שאלה כמו ששאלתי את ימיני הופכת מיד למצב שבו אני מגן על עהד תמימי. אבל תמימי אינה תומכת טרור, גם אם היא מעצבנת נורא ומציקה לחיילי צה"ל. אמירה כללית שקוראת לפיגועי התאבדות, אינה תמיכה בטרור, וגם פגיעה בחיילים אינה מוגדרת ככזו. הגדרה זו שמורה למי שמסייע באופן אקטיבי לפעולת טרור.

השימוש המרובה במילה טרור, תומכי טרור וההתעקשות לכנות פלסטינים "מחבלים" וח"כים ערבים ״תומכי טרור״ – מאפשר הצדקת אלימות כלפי פלסטינים, ונרטיב לפיו מאבק פלסטיני בישראל אינו לגיטימי

לדוגמה, מימון פעולות טרור, הסעה של מחבלים במודע וכן הלאה. הרי לא היינו מכנים תומכי טרור את אוהדי לה פמיליה על קריאות "מוות לערבים" וגם לא את הצועדים במצעד הדגלים שעשו זאת. אלה שענו לי שצבא אחר היה יורה בה, צריכים להביא בחשבון שאותו צבא היה מבצע פשעי מלחמה. בן דרור ימיני עשה שימוש בטרור במאמר הדעה שלו, כי זה מייתר אותו מלהביא טיעונים רציניים וזה קונה לייקים ותומכים.

עמר דנק הוא סא\"ל במיל\', שירת בבחטיבה האסטרטגית באג\"ת ובמחלקת תכנון המערכה חיל האוויר. מהנדס מערכות מידע, תואר שני ביחסים בינ\"ל בניהול מו\"מ וקבלת החלטות ומרתוניסט. הבלוג של עמר, \'עמר אסטרטגיה\' עוסק בניתוח תהליכי קבלת החלטות בסוגיית בטחון מנקודת מבט אסטרטגית, והשפעות הפוליטיקה הפנימית על קבלתן, בתפיסת הבטחון של ישראל ובתהליכי קבלת החלטות בכלל. http://www.omerdank-strategy.com/

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,097 מילים
עודכן עכשיו
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

תגובות אחרונות

הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

המזהם לא משלם

החדשות כי ישראל תקבל מהקרן הבינלאומית פיצוי על זיהום הזפת הגדול משמחות, אבל חשוב לזכור שבעלי האונייה המזהמת הצליחו לחמוק ולא ישלמו אפילו דולר ● החדשות הטובות של השבוע הגיעו מאשדוד, שם הוועדה לשמירה על הסביבה החופית הצדיקה את שמה בהחלטה עקרונית ● והטיפ: מתקן אופניים שיגיע עד אליכם, גם כשתתקעו עם פנצ'ר בשיא החום

עוד 800 מילים

ראיון המשפט שטלטל את אמריקה

האישומים נגדה היו חלשים ● אחיה בגד בה ושיקר כדי להציל את עצמו ואת משפחתו ● האפיפיור, איינשטיין ופיקאסו ביקשו מנשיא ארה"ב לחון אותה ● אבל גם הלחץ הבינלאומי לא עזר, ואתל רוזנברג הייתה לאישה האמריקאית הראשונה שהוצאה להורג על עבירה שאינה רצח ● הסופרת הבריטית אן סבה צללה עמוק לתוך המקרה הטרגי - וחזרה עם ספר סוחף והרבה מאוד ספקות

עוד 2,785 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
אוֹלִימְפִּיָּאדָה 95

כל אחד זוכר את האולימפיאדה הראשונה שהוא זכה לראות. אף אחד לא יודע מתי תהיה האולימפיאדה האחרונה בחייו

עוד 982 מילים

דיווח: מנדלבליט הזהיר שאין להציג את התו הירוק כסנקציה המופעלת על מי שלא התחסנו

שר המשפטים סער הודיע שהוא מקדם הצעת חוק, שלפיה, לא ניתן יהיה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים; דיווח: שקד מתנגדת ליוזמה ● אלי אבידר, שהביע יחס ספקני לחיסונים, הודיע, לקראת מינויו לשר בממשלה - שהתחסן נגד קורונה ● לראשונה מאז כניסתו לתפקיד שוחח בנט עם יורש העצר של איחוד האמירויות ● בר-לב שוקל להקשיח את הקריטריונים להחזקת נשק

עוד 40 עדכונים

האקזיט הפוליטי של אלי אבידר

בקואליציה המתקיימת על חודו של קול, כל ח"כ מלך ● מחשש שאבידר יצביע נגד התקציב ויפרק את הממשלה, בנט הצמיד לו את מזכיר הממשלה שלום שלמה ● שלמה תפר דיל, לפיד לחץ, אבידר קיבל ג'וב, וליברמן יקבל עוד ח"כ נורווגי ● העיקר שאבידר יהיה שר לענייני כלום, אחרי שתקף את הממשלה הקודמת על התיקים המיותרים ● פרשנות

עוד 479 מילים

קואליציות חמדניות יוצרות דמוקרטיות חלשות

אין כל היגיון במדיניות של החלשת האופוזיציה, בוודאי לא של ממשלה שבאה לתקן קלקולי ממשל מתמשכים ● החלשת האופוזיציה באופן מכוון חותרת באופן ישיר תחת היסודות הדמוקרטיים המעורערים ממילא של ישראל - ותחת סיבת קיומה של הקואליציה החדשה: להוכיח שניתן לנהל את ענייני המדינה בצורה אחרת ● דעה

עוד 1,200 מילים

מזרח תיכון חדש זיכרון השואה מתחיל לחלחל במדינות ערב

בדובאי עלתה תערוכה מושקעת המוקדשת לשואה, בעיראק מתגעגעים ליהודים, מרוקו משתתפת בתכנית מיוחדת להפצת זיכרון השואה, ואנשי דת מוסלמים ביקרו באושוויץ ● דיפלומטים, מומחים ואנשי דת משוכנעים: רוח חדשה נושבת במזרח התיכון, והגישה המכילה והסובלנית צפויה רק להתעצם

עוד 1,692 מילים

בנט: "סרבני החיסונים מסכנים את כולנו. לכו להתחסן!"

הקבינט אישר את התו הירוק והמליץ לאסור טיסה גם לבריטניה, גיאורגיה, קפריסין וטורקיה ● מכה לגלנט: מנדלבליט קבע שיש להעניק פרס ישראל לפרופ' גולדרייך ● בג"ץ דחה עתירות לחקירה נגד נתניהו בפרשת הצוללות ● ועדת המחירים ממליצה לבטל פיקוח על מחיר הלחם ● בג"ץ ליועמ"ש: להסביר מדוע נתניהו לא מחזיר את הכסף למיליקובסקי ● אש נגד נתניהו: "יש לנו קשר עם חברות החיסונים, לא זקוקים לעזרה"

עוד 57 עדכונים

מעל עשרה פסקי דין ניתנו בחודשים האחרונים בהרכבים מורחבים בעליון, חלקם על חודו של קול ● אפשר שהסיבה לריבוי התיקים הללו הוא תמהיל השופטים הנוכחי, עם נטייה ליברלית בקרב הוותיקים ● אלא שהתמהיל הזה עשוי להשתנות כבר בסבב בחירת השופטים הבא ● אולי זו הסיבה לנדיבותה של הנשיאה חיות ביחס למינוי הרכבים מורחבים: זמנם של פסקי הדין העקרוניים הוא עכשיו ● פרשנות

עוד 823 מילים ו-1 תגובות

114 אלף עצים כבר יועדו לכריתה רק מתחילת השנה

בבאר שבע נערכה השבוע הלווייה ל-14 עצים, ותושבי עכו ומטה אשר יפגינו ביום ראשון נגד כריתת שדרה של 50 אקליפטוסים ● רישיונות הכריתה מוחבאים באתרי הרשויות ופקידי היערות ניגפים בפני תנופת הבנייה והתשתיות ● הטמפרטורה מזנקת, התושבים מיואשים ובממשלה גוררים רגליים ● אל מול מגיפת הכריתה, עמותה אחת רוצה לשטוף את הארץ בגני עיר-יער

עוד 2,841 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה