הפגנה של החברה החרדית בשכונת מאה שערים בירושלים, 29 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

החרדים נערכים להפגנה "הכי גדולה בתולדות המדינה" נגד הרפורמות של מתן כהנא

מתוך שלל הרפורמות שמעביר בימים אלה השר לשירותי דת, הרפורמה במערך הגיור היא זו שמטרידה את ההנהגה החרדית יותר מכל ● "בכל שנה מצטרפים לציבור החרדי 12 אלף בתי אב", אומר לזמן ישראל פוליטיקאי חרדי בכיר, "איך אני אדע עכשיו אם האיש הוא יהודי או לא?" ● בינתיים, הליכוד תופס טרמפ על המאבק החרדי ומשנה את המסרים שלו כדי להתסיס את השטח ● פרשנות

ביום שלישי הגיע השר לשירותי דת מתן כהנא ליום עיון של המשרד שהתקיים באילת. באחת ההפסקות הוא יצא לריצה. האבטחה סביבו הזכירה את השמירה על נשיאי ארצות הברית. מאבטח של שב"כ רץ יחד איתו, מכונית עם שני מאבטחים ליוו אותו לאורך כל המסלול ואחר כך, בכניסה לחדרו בבית המלון.

מי שהציץ אתמול (חמישי) בעיתון החרדי "המבשר", שמזוהה עם ח"כ מאיר פרוש, הבין מדוע כהנא זקוק להגנה כל כך הדוקה.

בסוג של קריקטורה של המאייר אהרן זילברשטיין נראית יד אוחזת בסכין ארוכה שעליה נכתב רפורמת הגיור. היד מתקרבת לעבר ספר תורה מעוטר, וברקע רואים את הפרוכת על ספר הקודש. קשה למצוא מסר חבוי וגלוי אלים יותר מהתמונה הזו.

החרדים לא מוכנים לוותר. מנקודת מבטם, מדובר באמת בקרב על החיים והמוות. השבוע דיברתי עם רבים מהם, מנהיגים ופוליטיקאים מן השורה. הם טענו כלפינו שאנחנו מביאים רק את הצד של השר כהנא ולא מנסים להבין אותם.

הסיפור של הגיור הוא קריטי מבחינתם. גיור אינסטנט שעליו עובדים היום בצוותא כהנא ואביגדור ליברמן יביא לשיטתם לאובדן הקהילה החרדית, לא פחות.

"בכל שנה מצטרפים לציבור החרדי 12 אלף בתי אב", אומר לזמן ישראל פוליטיקאי חרדי בכיר. "פעם הם היו הולכים לקהילת שובו בנים של הרב ברלנד ולמקומות כאלה. היום הם באים אלינו. יש גם יוצאים בשאלה, אבל פחות. עכשיו איך אני יכול לדעת אם האיש שמגיע הוא יהודי או לא? אם התגייר באמת או סתם אצל איזה רב עיר? אני נותן לו את הבת שלי, או את הבן שלי. מה זה אומר? שאנחנו יוצאים לשמד".

"עכשיו איך אני יכול לדעת אם האיש שמגיע הוא יהודי או לא? אם התגייר באמת או סתם אצל איזה רב עיר? אני נותן לו את הבת שלי. מה זה אומר? שאנחנו יוצאים לשמד"

"זה לא כמו הכשרות", ממשיך האיש. "בעניין הזה יש לנו את הבד"צ שלנו. אנחנו רק נלחמים על הכשרות מתוך אחריות לכלל ישראל. אבל הגיור הוא התהליך הכי קשה והכי מפחיד.

השר לשירותי דת מתן כהנא מגיע לכותל המערבי, מלווה באבטחה, להדלקת נרות חנוכה, 29 בנובמבר 2021 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
השר לשירותי דת מתן כהנא מגיע לכותל המערבי, מלווה באבטחה, להדלקת נרות חנוכה, 29 בנובמבר 2021 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

"הם הולכים לאשר את פסולי החיתון, כל מיני ממזרים. מה שיקרה בסוף זה שאנחנו נוציא מערך יוחסין חרדי. נתנתק מהמדינה. אנחנו נסתדר עם עצמנו ונשמור על עצמנו. אין לנו ברירה".

המנהיגים החרדים מבקשים לשמור לדבריהם גם על המסורתיים, אלה שלא יכולים לעמוד בפיתוי של הגיור הקל ומאיר הפנים, ומסכנים את יהדותם.

"זה צונאמי של רפורמות", אומר מקורב לרב יעקב ליצמן. "כשרות, גיור, מתווה הכותל, תחבורה ציבורית. עכשיו הם מדברים על מוהלות, ולא רק על מוהלים. מה הסיבה? זה לא מקובל, אז מה הם עושים? רק מבזים אותנו בכוונה".

"זה צונאמי של רפורמות: כשרות, גיור, מתווה הכותל, תחבורה ציבורית. עכשיו הם מדברים על מוהלות, ולא רק על מוהלים. מה הסיבה? זה לא מקובל, אז מה הם עושים? רק מבזים אותנו בכוונה"

החרדים מתכננים עכשיו את ההפגנה הגדולה שאליה יצאו. הטענה היא כי ברמה הפוליטית ליברמן הוא דווקא סוג של נס מבחינת הקהילה. הם הגיעו לבחירות חבולים והרוסים אחרי אסונות הקורונה ואסון מירון, איבדו עשרות אלפי קולות לבצלאל סמוטריץ' ולציונות הדתית, ונושלו מהשלטון אחרי שנים ארוכות. ליברמן היה יכול לשתוק ולתת לחרדים לשקוע בסכסוכים הגדולים שפרצו בין החצרות בעקבות המשברים.

שר האוצר אביגדור ליברמן במליאת הכנסת, 29 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן במליאת הכנסת, 29 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"היינו במצב הכי גרוע בתולדותינו", אומר מנהיג חרדי. "מה עושים ליברמן והשליח שלו כהנא? רק מאחדים בינינו. ליברמן לא התאפק והתחיל עם סיפור המעונות שפגע בנו קשות ועם המסים על הכלים החד-פעמיים. כהנא המשיך עם הרפורמות ומתווה הכותל.

"ההפגנה שאנחנו נצא אליה תהיה עצומה, אולי הכי גדולה בתולדות המדינה. כולם יבואו. זו לא תהיה הפגנה אלימה אלא עוצמתית. ככל שההפגנה גדולה יותר אצלנו, היא ממושמעת יותר, מאורגנת יותר, תחת שליטה של הרבנים החשובים. זו לא הרכבת בבר אילן. אף אחד לא יוכל להישאר אדיש".

"ההפגנה תהיה עצומה, אולי הכי גדולה בתולדות המדינה. זו לא תהיה הפגנה אלימה אלא עוצמתית. ככל שההפגנה גדולה יותר אצלנו, היא ממושמעת יותר, מאורגנת יותר, תחת שליטה של הרבנים החשובים"

בימים האחרונים גם הליכוד תופס טרמפ על המאבק החרדי, ומשנה את המסרים שלו כדי להתסיס את השטח.

לפני מספר ימים נשאה מירי רגב בכנסת נאום חוצב להבות נגד מתווה הכותל, שאותו אישרה בזמנו ממשלת נתניהו, ובכלל זה רגב עצמה, ושבה היו שותפים גם החרדים. את הנאום כתב לה מתי דן, מומחה לענייני הכותל, תושב הרובע הנוצרי, מנכ"ל עמותת עטרת כוהנים.

בהפגנת הליכוד ביום שלישי בכיכר הבימה נשמעו התבטאויות פופולריות דומות. ח"כ קטי שטרית כינתה את הממשלה "אנטי יהודית". ח"כ קרעי הוסיף כי "הם רוצים לנתק בין עם ישראל מורשתו ואלוהיו. הממשלה מוכרת את השבת למרב מיכאלי ולחבריה המתייוונים".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לא אומר מילה אחת בנושאים הללו. הוא שומר את זה לדודו אמסלם, מיקי זוהר ולכל האחרים.

סביר להניח שנתניהו מסכים לכל הרפורמות של ליברמן וכהנא (אשתו השנייה הייתה גיורת רפורמית) ולכן כל אמירה שלו תיראה מופרכת ולא אמינה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
החרדים קיבלו יחס מיוחד מהליכוד כי היו שוברי השוויון לבניית קואלצייה וזכו לשוחד בחירות מנתניהו (וראשי ממשלה לפניו).. עכשיו הם מבינים מי הם ומה הם באמת, קבוצה קיצונית ולא אהודה (גם בקרב ח... המשך קריאה

החרדים קיבלו יחס מיוחד מהליכוד כי היו שוברי השוויון לבניית קואלצייה וזכו לשוחד בחירות מנתניהו (וראשי ממשלה לפניו).. עכשיו הם מבינים מי הם ומה הם באמת, קבוצה קיצונית ולא אהודה (גם בקרב חלקים גדולים בימין) שתלויה בכספי המיסים ומסרבת לכלכל את עצמה, חבורה בורה, אנוכית והיסטרית. ברוך השם נתניהו הכשיר את האופציה הערבית לבניית קואלציות עתידיות ולקח מהחרדים את כוחם הפוליטי.

עוד 714 מילים ו-2 תגובות
סגירה