נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, 17 בספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci

אם ביידן לא יתעורר, המפלגה הרפובליקאית עשויה להשתלט על שני בתי הקונגרס

בחירות האמצע בשנה הבאה עשויות להחזיר את השליטה בסנאט ובבית הנבחרים לרפובליקאים, ולשתק את המשך כהונת ביידן ● רק טראמפ היה פחות פופולרי מביידן אחרי שנתו הראשונה בבית הלבן ● הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן, משבר הקורונה והמלחמה הקרה עם סין היו רק חלק מהסיבות שהביאו לשחיקה במעמדו ● פרשנות

רבים בקרב חברי הקהילה היהודית שפגשתי בשבוע האחרון הסכימו על הדבר הבא: ג'ו ביידן הוא נשיא לא פופולרי. פחות משנה לתוך כהונתו, והציבור שהכניס את ביידן לבית הלבן מאוכזב. בארוחת ערב פרטית בביתו של אחד הרבנים הרפורמים שאירחו אותי במילווקי, הדגישו הרב ובני משפחתו כי הציבור לא שבע רצון מתפקוד הנשיא.

הרפובליקאים לא יכולים לסבול אותו, זה ברור וטבעי. אך התמיכה הדמוקרטית בנשיא ביידן נשחקת. קשה למצוא דוגמא בעשרות השנים האחרונות בה נשיא ארה"ב (מכל מפלגה) זכה לשיעורי תמיכה כה נמוכים לקראת סיום שנת הכהונה הראשונה.

שיעור התמיכה בביידן בדצמבר 2021 עומד על 43.3%. לשם השוואה, ברק אובמה זכה לשיעור תמיכה של 49.5% בעת המקבילה

שיעור התמיכה בביידן בדצמבר 2021 עומד על 43.3%. לשם השוואה, ברק אובמה זכה לשיעור תמיכה של 49.5% בעת המקבילה. התמיכה בג'ורג' בוש הבן באותה עת מקבילה הרקיעה שחקים. פחות משלושה חודשים אחרי פיגועי 11 בספטמבר, לבוש הבן היו 83% תמיכה. ביל קלינטון בעת המקבילה עמד על 54.5%, ג'ורג' בוש האב עמד על 71%, ורונלד רייגן על 49.2%.

כולם עברו את ביידן בפופולריות ולכך יש רק חריג אחד: בעת המקבילה, בשלהי 2017, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עמד על 36.5% תמיכה. ביידן בטח לא מרוצה מההשוואה. חולשתו של ביידן יכולה לנבוע מכמה סיבות.

העימות הראשון בין ביידן לטראמפ (בצילום, עם נשותיהם), ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
העימות הראשון בין ביידן לטראמפ, ספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

1

הנסיגה הכאוטית של ארה"ב מאפגניסטן השפיעה על מעמדו הציבורי כמומחה־על ותיק ומנוסה ביחסי חוץ. הציבור האמריקאי אומנם לא מתעניין לרוב בנושאי מדיניות חוץ, אבל זה היה ה"קלף" של ביידן.

התמונות שיצאו מאפגניסטן היו כה קשות, כך שאת הרושם שנוצר אי אפשר למחות. התקשורת האמריקאית עסקה באפגניסטאן במשך כחודש, ואף שהנושא כבר לא מסוקר – הירידה בסקרי התמיכה נותרה בעינה.

2

בניגוד לקמפיין הבחירות, שם ראינו את ביידן אנרגטי ומפוקס, הימים הללו אינם מטיבים עימו. ככתבת שסיקרה את הפריימריז ישבתי מול ביידן בפברואר 2020, בעיר חוף בניו המפשייר, באירוע בחירות שנמשך שעות. שם הוא היה מרוכז, חד, תקשורתי.

ביידן כנשיא נכנס לתוך המעגל המתיש של טיפול בקורונה, משבר תעסוקה, העברת חוקי המרצה כלכליים, ויכוחים עם סין וקשיים ביטחוניים מול רוסיה. החיים בבית הלבן אמורים להיות פחות זוהרים, אך את משפחת ביידן הם גם שוחקים.

ג'ו ביידן נושא נאום ניצחון, ב-7 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
ג'ו ביידן נושא נאום ניצחון ב־7 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

ביידן ידע כמובן שלהיות נשיא ארה"ב זו עבודה קשה עם מעט שעות שינה ומתח גבוה, אך השנים שחלפו מאז שכיהן כסגן נשיא נראות לכל עין. למשל, הכרטיסיות שהוא נעזר בהן בזמן פגישותיו. סגנון המנהיגות שלו גורם לאמריקאים לפהק והם לא מתלהבים מהנשיא חסר הברק.

3

יש מי שטוען כי נשיאי ומנהיגי "עידן הקורונה" יהיו בלתי פופולריים לא משנה מה יעשו. בארה"ב העניינים לא חזרו לשגרה: חנויות מתקשות לגייס עובדים ומוכרים, חלקן נותרו סגורות או צמצמו את שעות הפעילות ובתי מלון ומרכזי כנסים במקומות רבים עדיין שוממים.

חלק משדות התעופה ריקים מאדם. פחות אנשים טסים, פחות אנשים מבלים ומסתובבים. האווירה הציבורית קודרת וזה משליך על הנשיא.

4

מחירי הדלק הם הגבוהים ביותר מאז 2014. המחיר הממוצע בארה"ב לגלון הוא 3.41 דולרים. 1.30 דולר יותר מהמחיר לפני שנה. יש מי שטוען כי שלטי החוצות הזוהרים, עם מחירי הדלק פר גלון, בכניסות לתחנות הדלק בכל עיר וכפר מורידים את מצב הרוח הלאומי.

תחנת דלק. מס הפחמן ייקר לכולנו את התידלוק וחשבון החשמל החל משנה הבאה (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
תחנת דלק. (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

הדלק הוא הצבע בלחיים של האומה האמריקאית, וכשהוא יקר במיוחד – כולם מאשימים את הנשיא. אנשים מתקשים להגיע לביקורים משפחתיים, לטייל ולנוח. בתקופת החגים מדובר במכה.

הסקרים הפוליטיים בארה"ב מראים שבבחירות אמצע הקדנציה הרפובליקאים עומדים לכבוש את הסנאט ובית הנבחרים. מה שאומר שהנשיא ביידן בקושי יוכל להעביר חקיקה

על כל פנים, הסקרים הפוליטיים בארה"ב מראים שבבחירות אמצע הקדנציה (נובמבר 2022), הרפובליקאים עומדים לכבוש את הסנאט ובית הנבחרים. זה יעביר את תפקיד יו"ר הקונגרס מידיה של ננסי פלוסי לאיש המפלגה הרפובליקאית, מה שאומר שהנשיא ביידן בקושי יוכל להעביר חקיקה, אלא אם יגיע לפשרות עם הרפובליקאים.

ביידן יצטרך להתאים את מהלכיו לדרישותיהם ורצונותיהם של הרפובליקאים כי ככה זה בממלכת האיזונים והבלמים. עד לנובמבר 2022, המפלגה הדמוקרטית נאבקת לתיקון חוקי הבחירות ולהעברת רפורמה גדולה בתחום זכויות ההצבעה, זאת כדי לזכות בשיתוף הפעולה של הבוחרים האפרו־אמריקאים.

לישראל זה לא משנה אם ביידן זוכה לפופולריות נמוכה. הוא עדיין הנשיא, האיש החזק ביותר עד לינואר 2025. עד אז הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עשוי להתחזק. בכל בתי הכנסת בהם ביקרתי, בכל הארוחות עם המנהיגים של הקהילות היהודיות איתם שוחחתי, צוין כי בחירות אמצע הקדנציה יהוו זריקת מרץ עבור המפלגה הרפובליקאית.

ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוועידת האו"ם לשינוי אקלים, 1 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali, Pool)
ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוועידת האו"ם לשינוי אקלים, 1 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali, Pool)

אם הרפובליקאים יזכו בשני בתי הקונגרס – בית הנבחרים והסנאט – טראמפ, ככל הנראה, יכריע סופית כי עליו להתמודד. בכירי המפלגה הרפובליקאית לא יעזו להתמודד מולו

אם הרפובליקאים יזכו בשני בתי הקונגרס – בית הנבחרים והסנאט – טראמפ, ככל הנראה, יכריע סופית כי עליו להתמודד. בכירי המפלגה הרפובליקאית לא יעזו להתמודד מולו. מייק פומפאו, ניקי היילי ו/או מייק פנס יעמדו בצד ויתנו לטראמפ להוביל את המפלגה.

מנגד, במפלגה הדמוקרטית שוררת מבוכה. סגנית הנשיא קמלה האריס נתפסת כמי שלא מתאימה להוביל את המפלגה. מועמדים אפשריים אחרים כמו שר התחבורה פיט בוטיג'ג', הסנטורית איימי קלובשר או הסנטורית אליזבת וורן – יתקשו להתעמת עם הנשיא ביידן על מצבו הלא מעודד בסקרים.

שנה אחרי שנכנס ביידן לבית הלבן המפלגה הדמוקרטית ניצבת בצומת דרכים, הרפובליקאים תופסים תאוצה וכל אוהדי המפלגה הרפובליקאית בישראל (ויש הרבה) יכולים אולי לפתח תקווה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אוייש. כמעט כל הנשיאים מפסידים לפחות בית אחד בבחירות אמצע הקדנציה הראשונה שלהם. רייגן (רפובליקן) הפסיד את בית הנבחרים. בוש האב (רפובליקן) "הצליח" להגדיל את יתרון הדמוקרטים. קלינטון (דמו... המשך קריאה

אוייש. כמעט כל הנשיאים מפסידים לפחות בית אחד בבחירות אמצע הקדנציה הראשונה שלהם. רייגן (רפובליקן) הפסיד את בית הנבחרים. בוש האב (רפובליקן) "הצליח" להגדיל את יתרון הדמוקרטים. קלינטון (דמוקרט) הפסיד את בית הנבחרים. בוש הבן אמנם הצליח לשמור על הבתים בקדנציה הראשונה (בגלל ספטמבר 11) אבל הפסיד בגדול בשניה. אובמה הפסיד את בית הנבחרים בקדנציה הראשונה. וגם טראמפ כמובן. מסורתית, הנשיא מפסיד בבחירות אמצע הקדנציה הראשונה את אחד או שני הבתים.

עוד 770 מילים ו-1 תגובות
סגירה