בארבעה חודשים, גנץ קידם את היחסים עם אבו מאזן יותר ממה שנעשה בעשור

אחרי שנשיא הרשות הפלסטינית ארח את שר הביטחון בביתו ברמאללה, גנץ גמל לאבו מאזן ואירח אותו השבוע בביתו בראש העין ● גנץ מעוניין לחזק את הרשות על חשבון חמאס - גישה הפוכה מזו של נתניהו - ושותפיו לממשלה מאפשרים לו להתקדם, אבל שותקים ● ובינתיים, חלון ההזדמנויות להחזרת השבויים והנעדרים שבידי חמאס הולך נסגר, גם תחת הממשלה החדשה ● פרשנות

מחמוד עבאס (אבו מאזן), בני גנץ (צילום: AP Photo, מונטז')
AP Photo, מונטז'
מחמוד עבאס (אבו מאזן), בני גנץ

1

בממשלה ה-36, שר הביטחון בני גנץ הפך רשמית למחזיק תיק הקשר עם הרשות הפלסטינית בגבולות האין-התקדמות מדינית. פגישה פנים אל פנים עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), בפעם השנייה תוך ארבעה חודשים, זה כבר הרבה יותר מכל מה שעשו שרים לפניו בממשלות ישראל מאז 2009.

אבו מאזן הגיע לניחום אבלים וחלוקת כבוד אחרון לנשיא לשעבר שמעון פרס בשנת 2016. זו הייתה הפעם הפומבית האחרונה שנכנס בשערי ישראל.

והנה, ב-2021, הוא יושב לפגישה אישית, אינטימית, בביתו של שר הביטחון הישראלי. פגישה חמה, לבטח בהשוואה למגירת המקפיא העמוקה בה הושמו היחסים בשנים האחרונות.

והנה, ב-2021, אבו מאזן יושב לפגישה אישית, אינטימית, בביתו של שר הביטחון הישראלי. פגישה חמה, לבטח בהשוואה למגירת המקפיא העמוקה בה הושמו היחסים בשנים האחרונות

בפעם הקודמת נסע גנץ לביתו הפרטי של אבו מאזן ברמאללה. זה היה כמה ימים לפני ראש השנה ונתפס כצעד בונה אמון ראשון. סוכם אז על הלוואת גישור לרשות הפלסטינית, הגדלת היתרי תעסוקה ב-15 אלף עובדים, אישורי בנייה לפלסטינים בשטחי C והוספת עובדים פלסטינים לענף התיירות בתוך ישראל.

ביתו של בני גנץ בראש העין
ביתו של בני גנץ בראש העין

כעבור כמה ימים, ב-6 בספטמבר, התקשר נשיא הרשות הפלסטינית לנשיא המדינה יצחק הרצוג ואיחל לו שנה טובה וחג שמח. התחלות חדשות אצל המנהיג המזדקן.

השבוע, ההזמנה לבית בשכונה הצבאית בראש העין, נועדה לשתי מטרות: ראשית, על מנת לתת כבוד לאבו מאזן. אחרי שבפגישה הקודמת, לפני ארבעה חודשים, אבו מאזן הכניס את גנץ לביתו הפרטי הקרוב למוקטעה, גנץ ביקש לגמול לו.

ושנית, מייד אחרי מבצע שומר חומות הצהיר שר הביטחון כי הוא סבור שיש לחזק את מעמד הרשות הפלסטינית לעומת ארגון הטרור חמאס. זאת, בניגוד לטקטיקה שנהג ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בשנים האחרונות, בהן הוריד את אבו מאזן והרשות הפלסטינית לעמדת סמרטוטי הרצפה בעודו מחזק מיום ליום את מעמדו של חמאס.

מייד אחרי מבצע שומר חומות הצהיר גנץ כי הוא סבור שיש לחזק את מעמד הרשות הפלסטינית לעומת ארגון הטרור חמאס. זאת, בניגוד לטקטיקה שנהג ראש הממשלה לשעבר נתניהו בשנים האחרונות

עם הגישה הזו, החליט גנץ שגם הצד הפלסטיני צריך לראות שלמנהיגם הקשיש יש כוח, מעמד, יחסים. שהוא לא איזה מסכן שמלקט פירורים.

התגובות בתוך הממשלה ובאופוזיציה היו צפויות. במחזה הזה, של קואליציה בת-שמונה-ראשים, לכל אחד יש את התפקיד שלו על הבמה. כולם שיננו את שורותיהם לפני ההופעה ונתנו את חלקם. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד ידעו כמובן מראש על הביקור, ונכון לעת הזו, מאוד נוח להם שגנץ מנהל את המגעים ושומר על הקשר עם אבו מאזן – ולא הם.

עבור גנץ, זו עמדה מנצחת. בעוד הוא מבסס את מעמדו כיקיר הסיעות החרדיות (ככל שאי פעם הם יחליטו לפרוש מגוש הליכוד), הוא גם מעביר מסרים ברורים למחנה המרכז-שמאל הרוצה לראות לכל הפחות יחסים שפויים בין ישראל לרשות הפלסטינית.

מהמפגש הביתי של גנץ ואבו מאזן לא דלפו תמונות; אף שכן לא הוציא מצלמה מהחלון ותיעד (וחבל שכך). לא קיבלנו תמונה מטושטשת מרחוק. אפילו לא הצצה לתפריט. אולם לפי נוכחים במקום, אבו מאזן הגיע חיוני לפגישה, אכל ושתה. בתוך הבית, גנץ הראה לו תמונות משפחתיות, סיפר על ההורים שלו. חלק מהזמן הם ישבו בארבע עיניים.

לפי נוכחים במקום, אבו מאזן הגיע חיוני לפגישה, אכל ושתה. בתוך הבית, גנץ הראה לו תמונות משפחתיות, סיפר על ההורים שלו. חלק מהזמן הם ישבו בארבע עיניים

והתקבלו גם החלטות: אישורים ל-6,000 תושבים להירשם במרשם האוכלוסין הפלסטיני על רקע הומניטרי, ול-3500 תושבים מעזה; הקדמה של תשלומי מסים בשווי 100 מיליון שקל; היתרים ל-600 אנשי עסקים פלסטינים בכירים (נוהל היתרי BMC) לנוע בחופשיות בין ישראל לשטחי הרשות, כולל אישור תנועה עם רכבים; ואישור תוכניות בנייה פלסטיניות עתידיות.

במהלך הפגישה, גנץ העלה בפני אבו מאזן צעדים כלכליים פוטנציאליים כגון פיילוט הכנסת מכולות סחורה דרך מעבר אלנבי, הקמת מערכת מע"מ דיגיטלית, מערכת תשלומים מקוונת ממעסיקים ישראלים לעובדים פלסטינים, ועוד.

מה השורה התחתונה של המפגש? אבו מאזן היה מבסוט מהקרבה הפיזית. 62 קילומטרים. שעה על הכביש, דרך 443 ואז כביש 6. יחסי שכנות יכולים לעיתים להיות מועילים.

2

בפרשת השבויים והנעדרים – החיילים הדר גולדין ואורון שאול והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד – אין מנצחים, רק מפסידים. אחרי מבצע שומר חומות, היה נדמה לרגע שהממשלה החדשה תעשה דברים אחרת, תתנגד להסדרה כלשהי מול עזה עד שלא יזוז משהו. אבל הזמן חלף, הרגע התפוגג.

במסדרונות השלטון הישראלי החדש מפעפעת לאחרונה גישה חדשה, ככל הנראה של שר החוץ לפיד. לזמן ישראל נודע כי הוא מקדם רעיון לפיו יש לתעדף את החיים על פני המתים. כלומר, להזיז את חמאס להשיב לישראל את אברה מגיסטו והישאם א-סייד ולא לכרוך את החזרת גופותיהם של גולדין ושאול בגורלם של שני הישראלים שעודם בין החיים.

במסדרונות השלטון הישראלי החדש מפעפעת לאחרונה גישה חדשה, ככל הנראה של שר החוץ לפיד. לזמן ישראל נודע כי הוא מקדם רעיון לפיו יש לתעדף את החיים על פני המתים

מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ואורון שאול
מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ואורון שאול

בעת הזו, יש לכך התנגדות בדרגים ביטחוניים. הסיבה העיקרית היא מחויבות צה"ל לחיילים שנשלחו לקו האש ואיבדו שם חייהם עבור מדינת ישראל. יותר מכך, החטיפה של סגן גולדין בוצעה על ידי חמאס בעת הפסקת האש. במקרה הזה, המחויבות אינה רק של צה"ל ומדינת  ישראל אלא אף של הגופים הבינלאומיים שדחפו להפסקות האש במהלך צוק איתן, האו"ם בראשם.

חמאס יודע היטב שאם ישוחררו האזרחים הישראלים החיים, יתפוגג המתח בישראל והמאבק להשבת גופות חיילים הרוגים ישנה צורה. לחמאס לא ייוותרו קלפים ביד. אירוע מהסוג הזה עשוי לדחוף את חמאס למעשים חמורים אחרים – ניסיון לחטוף חיילים אחרים וכדומה.

בתוך כך, השבוע פרסם הפרשן הצבאי של "כאן" על עזיבתו של אל"מ (מיל.) משה טל את צוות הטיפול בנושא השבויים והנעדרים. למחרת התראיין טל באריכות בגלי צה"ל וסיפר על החמצת ההזדמנויות של הממשלה הקודמת.

לדבריו, במהלך שנת הקורונה הראשונה היו מספר הזדמנויות מול חמאס אשר מוסמסו על ידי הממשלה הקודמת. "ראש הממשלה הקודם לא רצה שתהיה עסקה, מסיבותיו שלו", אמר טל לנורית קנטי.

לדברי טל, במהלך שנת הקורונה הראשונה היו מספר הזדמנויות מול חמאס אשר מוסמסו על ידי הממשלה הקודמת. "ראש הממשלה הקודם לא רצה שתהיה עסקה, מסיבותיו שלו"

הקמפיין לשחרור אברה מנגיסטו (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הקמפיין לשחרור אברה מנגיסטו (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

בשיחה עם זמן ישראל טל מסביר כי היו הזדמנויות בשנים האחרונות והייתה האווירה והנכונות להתגמש משני הצדדים. "אבל לא צריך להגיד לא (מצדו של נתניהו, ט"ש) כדי שדברים לא יקרו. יש דרך יצירתית למסמס את הנושא, כמו למשל לשלוח את המתאם הישראלי לשיחות עם המתווך, אבל לא לקבל החלטות. ואז המתווך מבין את המסר. באופן הזה נתניהו לא מסרב להצעה ולא מקבל החלטה", אומר טל.

"יש דרך יצירתית למסמס את הנושא, כמו למשל לשלוח את המתאם הישראלי לשיחות עם המתווך, אבל לא לקבל החלטות. ואז המתווך מבין את המסר. באופן הזה נתניהו לא מסרב להצעה ולא מקבל החלטה"

אבל לדבריו, גם הממשלה החדשה בישראל לא מנסה לשבור את הפרדיגמות הישנות בנוגע לשחרור שבויים ונעדרים. לא מועלים רעיונות חדשים, לא מנסים לתקוף את האירוע מכיוונים אחרים. מה שהיה הוא שיהיה.

גופותיהם של גולדין בידי חמאס מזה שבע שנים וחצי. אברה מנגיסטו נמצא בשבי חמאס תקופה זהה. הישאם א-סייד בידי חמאס מעל לשש שנים וחצי. ואין פתרון באופק.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,056 מילים ו-1 תגובות
סגירה