דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh

חוץ מנתניהו, טראמפ ממשיך לחזק את המנהיגים הפופוליסטים

הודעת התמיכה של נשיא ארה"ב לשעבר במנהיג ההונגרי הבעייתי מוכיחה כי המדיניות של טראמפ אולי לא רלוונטית יותר לישראל אבל נשמרת ביתר שאת עם מנהיגים אחרים בעולם ● מנהיג ברזיל כבר מכין את הקרקע להפסד ושולף את "קלף טראמפ" ● נראה שהפגישה של גנץ והמלך עבדאללה משיבה את היחסים עם ירדן למסלולם ● פרשנות

פוליטיקה של הדדיות

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ניהלו במשך שנים פוליטיקה תועלתנית שבמסגרתה סייעו זה לזה במערכות בחירות. נתניהו רץ להיפגש עם טראמפ בספטמבר 2016, חודשיים לפני הבחירות, והיה אחד מהמנהיגים הראשונים בעולם שתמכו בו פומבית בזמן שהשני הוביל קמפיין משוגע.

באותה העת הוא נפגש גם עם המועמדת הדמוקרטית דאז, הילרי קלינטון, אך היא לא נדרשה לתמיכתו, וכך יצא שנתניהו העניק לטראמפ מתנה של ממש.

בקמפיינים המרובים בישראל בשנים 2019–2021, טראמפ מילא אחר כל בקשה אפשרית של נתניהו – הכיר ברמת הגולן; הבטיח לבחון את ברית ההגנה; התעלם מהצהרות הסיפוח

בקמפיינים המרובים בישראל בשנים 2019–2021, טראמפ מילא אחר כל בקשה אפשרית של נתניהו – הכיר ברמת הגולן לפני מועד בחירות א'; הבטיח לבחון את ברית ההגנה בין המדינות לפני מועד בחירות ב'; התעלם מהצהרות הסיפוח של נתניהו במהלך קמפיין בחירות ג' ועוד.

.דונלד טראמפ ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

נתניהו, בתמורה, מנע מחברות קונגרס דמוקרטיות עוינות להיכנס לישראל, והמשיך להצהיר בכל מקום על היחסים המופלאים בין שני האישים. אולם, בשיחת טלפון אחת מפורסמת סירב לכנות את המועמד ג'ו ביידן "ישנוני".

מערכת היחסים האינסטרומנטלית הזו התנפצה כמה חודשים אחרי שטראמפ יצא מהבית הלבן, בזמן שנתניהו שהה את חודשו האחרון בבית ראש הממשלה. כפי שפורסם בספרו של ברק רביד, טראמפ נואש מנתניהו, כינה אותו בשמות גנאי ואף הוסיף שהוא דווקא התרשם עמוקות מהיריב הפוליטי שלו, בני גנץ.

כיום רואים את מדיניות התמיכה ההדדית של טראמפ נמשכת ביתר שאת עם מנהיגים אחרים בעולם. ממקום מושבו בפלורידה שיגר טראמפ השבוע הצהרת תמיכה לבבית ומשמעותית למנהיג הוותיק של הונגריה, ויקטור אורבן.

"הוא מאוד אוהב את מדינתו ורוצה להשכין ביטחון עבור העם שלו", כתב טראמפ במייל שנשלח מ־"Save America Pac", גוף גיוס התרומות של הנשיא לשעבר המפיץ את הודעותיו.

ויקטור אורבן ובנימין נתניהו, 2017 (צילום: Balazs Mohai/MTI via AP)
ויקטור אורבן ובנימין נתניהו, 2017 (צילום: Balazs Mohai/MTI via AP)

"אורבן עשה עבודה מעולה בהגנה על הונגריה, עצר הגירה בלתי חוקית, יצר מקומות עבודה חדשים וניהל הסכמי סחר, יש לאפשר לו להמשיך [להנהיג] בבחירות הקרובות. הוא מנהיג חזק וכולם מכבדים אותו. אני תומך בו באופן מוחלט לתפקיד ראש ממשלה", ציין טראמפ.

טרם נקבע התאריך הסופי של הבחירות בהונגריה, אך לפי ההערכות הן יתקיימו באזור אפריל–מאי 2022.

מספר מפלגות – מימין ומשמאל – התאחדו כדי להביס את אורבן ולהביא את 12 שנות שלטונו לידי סיום. נשמע מוכר? אכן – זה המודל הישראלי

בהונגריה מתרחש משהו מאוד מעניין. מספר מפלגות – מימין ומשמאל – התאחדו כדי להביס את אורבן ולהביא את 12 שנות שלטונו לידי סיום. נשמע מוכר? אכן – זה המודל הישראלי. ההונגרים לקחו את המודל הזה צעד אחד קדימה וקיימו פריימריז בקרב כל מפלגות האופוזיציה כדי להתייצב מאחורי מנהיג משותף אחד.

לנצח את אורבן זאת משימה קשה. בשנים האחרונות הוא שינה כמה חוקים כדי שמפלגתו תזכה להקלות. במסגרת שיטת הבחירות החדשה בוטלה ההצבעה בסיבוב שני וקיבעה את שיטת ה"מנצח לוקח הכול". השיטה הזאת נוחה במיוחד למפלגתו של אורבן, פידס.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקבל את פניו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבית הלבן בוושינגטון, 13 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מקבל את פניו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבית הלבן בוושינגטון, 13 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

המועמד שנבחר להוביל את שש מפלגות האופוזיציה הוא פיטר מארקי־זאי – אחד ממתנגדי אורבן מהצד הימני־שמרני. מארקי־זאי גדל בבית דתי והוא מכהן כראש עירייה. יש לו שבעה ילדים והוא דוגל בערכים שמרניים־נוצריים. אך בעיקר הוא רוצה בהפסקת שלטון החנק במדינה, שמתנכל למהגרים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם.

אורבן נחשב למנהיג המזיק ביותר לערכיה הליברליים של אירופה. ההתנהלות שלו הביאה לכך ששאר מנהיגי אירופה רוצים להעיף אותו משותפות באיחוד האירופי

אורבן נחשב למנהיג המזיק ביותר לערכיה הליברליים והנאורים של אירופה. ההתנהלות שלו, בשורה רחבה של נושאים, הביאה לכך ששאר מנהיגי אירופה רוצים להעיף אותו משותפות באיחוד האירופי.

ראש ממשלת הולנד מארק רוטה אמר לפני כמה חודשים ש"הונגריה לא צריכה להיות יותר חלק מהאיחוד האירופי". הוא אמר זאת אחרי שהפרלמנט ההונגרי העביר חוק האוסר על הכנסת חומרים לימודיים או תוכניות בתחום הלהט"ב לבתי הספר.

אורבן הוא לא המנהיג היחיד בתוכנית המועדפים של טראמפ. בציר המדינות האנטי־דמוקרטיות אפשר לספור גם את ברזיל. הבחירות שם יערכו באוקטובר 2022. לפי הסקרים הנוכחיים, ז'איר בולסונרו, יקירו של טראמפ, מדשדש מאחור. הנשיא לשעבר ומנהיג השמאל, לולה דה סילבה, מוביל בפער משמעותי, אם כי יש עוד חודשים רבים עד לבחירות.

טראמפ ובולסונרו בפגישה במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
טראמפ ובולסונרו בפגישה במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

מדינות רבות בדרום אמריקה בחרו בזמן האחרון במנהיגים מהמשאל: פרו, צ'ילה ובוליביה. גם בקולומביה נראה שמועמד השמאל מוביל בסקרים לבחירות הקרבות. בולסונרו מודע לבעיה התדמיתית שלו – טיפול כושל במגפת הקורונה. כדי להקדים תרופה למכה הוא משתמש ב"שיטת טראמפ" – אנשיו הודיעו מראש שהבחירות בברזיל עומדות להיות מזויפות וכי התוצאות לא ישקפו את האמת.

בולסונרו מודע לבעיה התדמיתית שלו – טיפול כושל במגפת הקורונה. כדי להקדים תרופה למכה הוא משתמש ב"שיטת טראמפ" – אנשיו הודיעו מראש שהבחירות בברזיל עומדות להיות מזויפות

טענות מהסוג הזה בארה"ב הסתיימו בהסתערות על גבעת הקפיטול, היום (6 בינואר 2021) בדיוק לפני שנה. הדמוקרטיה האמריקאית הצילה את עצמה ברגע האחרון, אך בברזיל שלטה דיקטטורה צבאית עד לפני כ־35 שנה. החשש הוא שהמדינה תידרדר לאלימות כתוצאה מחוסר אמון בשיטת הבחירות.

ירדן לא רוצה להישאר מאחור

הנסיעה של שר הביטחון בני גנץ לביקור בארמון המלך עבדאללה השני בירדן הייתה המשך טבעי לאירוח יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בסלון ביתו לפני כשבועיים.

נסיעתו של גנץ לעבדאללה היא תוצר הקשר עם האגף המדיני־ביטחוני של משרד הביטחון. אל"מ זהר פלטי, שעומד בראש האגף מזה חמש שנים, עומד לסיים את תפקידו ממש בקרוב. טרם נודע מי יחליף אותו בתפקיד.

שר הביטחון בני גנץ ומלך ירדן עבדאללה ברבת עמון, 5 בינואר 2022
שר הביטחון בני גנץ ומלך ירדן עבדאללה ברבת עמון, 5 בינואר 2022

גנץ נפגש עם עבדאללה כבר כמה פעמים, גם כשהיה רמטכ"ל. עבדאללה מצדו חזר להיפגש בצורה אינטנסיבית עם ההנהגה הישראלית אחרי שנים ממושכות של ריב קשה עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

גנץ נפגש עם עבדאללה כבר כמה פעמים, גם כשהיה רמטכ"ל. עבדאללה מצדו חזר להיפגש בצורה אינטנסיבית עם ההנהגה הישראלית אחרי שנים ממושכות של ריב קשה עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו

בחודש יולי 2021, מעט אחרי השבעת הממשלה, ראש הממשלה נפתלי בנט יצא לעמאן לפגישה עם המלך. מאז גם שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם עמיתו הירדני איימן ספאדי, ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי חתמה על הסכמות לייבוא מוצרים לשטחי הגדה המערבית. היא עשתה זאת פיזית, במפגש עם המקביל שלה יוסף אלשאמלי בעקבה.

הפריחה במערכת היחסים הזו מגיעה אחרי שנים של כמעט נתק לאחר האירוע בו נדקר במברג איש ביטחון ישראלי וירה למוות בשני אזרחים ירדנים, אז ירדן תבעה את החזרת צופר ונהריים וחדלה במפגשים הסדירים. הממשלה החדשה החזירה את הדברים למסלול, ועשתה זאת באופן מהיר ומקיף.

כעת ניכר ששר הביטחון בני גנץ עומד בחזית הקשרים הללו. אחרי הפגישה עם עבאס בסלון ביתו, הגיע השלב הבא. שר החוץ לפיד לא טמן ידו בצלחת בחודשים האחרונים, וגם הוא מנהל יחסים הדוקים עם איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים.

מלך ירדן עבדאללה (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)
מלך ירדן עבדאללה (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)

מה גרם לירדנים להחזיר את המפגשים עם ישראל למסלולם? הם רואים את היחס המשתנה כלפי הרשות הפלסטינית. אך מעבר לכך, המלך הירדני לא מעוניין שגל הנורמליזציה של האזור ידלג מעליהם. בהיבט הביטחוני, לירדנים יש אינטרס שמחמוד עבאס (והפת"ח) ישלטו בגדה ויסכלו אירועי טרור. לחץ של ארגוני טרור בגדה המערבית יכול להוביל לכאוס גם בתוך ירדן.

גם עבדאללה לא מצפה יותר לשינוי בנושא המשא והמתן המדיני. גם הוא מבין את המגבלות הפוליטיות בישראל. אף על פי כן, הוא מעוניין לשפר כלכלית את חייהם של הפלסטינים והערבים הישראלים

ובכן, יש כאן זהות אינטרסים: ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית – כולן רוצות שקט בגדה. כמו כן, המלך הירדני היה שמח להרחיב את שיתוף הפעולה עם ישראל בתחומי התשתית, מסחר, מים ואף תיירות.

המעניין בכל האמור לעיל הוא שגם עבדאללה לא מצפה יותר לשינוי בנושא המשא והמתן המדיני. גם הוא מבין את המגבלות הפוליטיות בישראל. אף על פי כן, הוא מעוניין לשפר כלכלית את חייהם של הפלסטינים והערבים הישראלים. יתכן גם שהוא מעוניין לבנות עם ישראל חזית אחידה נגד איראן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,136 מילים ו-1 תגובות
סגירה