פוטין מזהה חולשה במערב ומגביר את הלהבות

בזמן שארה"ב ואירופה מאיימות על פוטין, רוסיה מארחת את ראיסי ומציעה לו עסקת גרעין חדשה ומצומצמת, בידיעת וושינגטון ● במקביל, גרמניה מתלבטת איך לפעול, משהה את תחילת השימוש בגז הרוסי ומונעת העברת נשק גרמני ● פוטין מזהה את נקודות התורפה ומנסה למנוע את התרחבות נאט"ו, שמעבה את כוחותיה ● פגישת הצדדים בפריז ביום חמישי עשויה להיות גורלית ● פרשנות

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך תרגיל צבאי, ספטמבר 2019 (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך תרגיל צבאי, ספטמבר 2019

כבר כמה ימים שחלק גדול מהדיווחים על המתיחות בין רוסיה לאוקראינה מלווים בהערות אזהרה: אף אחד לא רוצה לקחת סיכון ולטעות באשר לכוונות האמיתיות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

עד כה, למרות שאפילו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע כי פלישה רוסית היא  עניין של זמן, פוטין לא נותן את הפקודה. הוא מאפשר לתבשיל הזה להמשיך לרתוח, כשהוא בראייתו שולט על גובה הלהבות.

עד כמה המשחק של פוטין מתוחכם – וגם מסוכן – יעיד הפרסום בסוף השבוע בארצות הברית: לפי מספר מקורות אמריקאים, רוסיה הציעה לאיראן הסכם גרעין חדש, על משקל אורנים קטן. כלומר, הסכם גרעין מצומצם וממוקד לשני מרכיבים – צמצום כמויות האורניום תמורת הסרת חלקית של סנקציות. מעין צעד בונה אמון בין הצדדים לקראת הסכם גדול יותר. איראן סירבה, ארצות הברית שתקה.

גורמים בממשל אישרו לרשת אן-בי-סי שארצות הברית ידעה על היוזמה אבל התרחקה ממנה כדי לאפשר לרוסים מרחב תמרון. כלומר, בשעה שמזכיר המדינה אנתוני בלינקין נפגש עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב והשניים מחליפים איומים, לשכות הנשיאים מתואמות בעניין האיראני.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהתייעצויות עם צוות הביטחון הלאומי ובכירים בממשל בנוגע למצב עם רוסיה באוקראינה, 22 בינואר 2022 (צילום: The White House via AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהתייעצויות עם צוות הביטחון הלאומי ובכירים בממשל בנוגע למצב עם רוסיה באוקראינה, 22 בינואר 2022 (צילום: The White House via AP)

רוסיה לא הייתה מציעה תשלום אמריקאי ללא הסכמה מראש של וושינגטון. פוטין בחר כנראה את העיתוי של ביקור נשיא איראן אבראהים ראיסי במוסקבה, כדי להעביר לו את ההצעה באופן אישי. איראן לא מצמצה וסירבה.

רוסיה לא הייתה מציעה תשלום אמריקאי ללא הסכמה מראש של ושינגטון. פוטין בחר כנראה את העיתוי של ביקור נשיא איראן אבראהים ראיסי במוסקבה, כדי להעביר לו את ההצעה באופן אישי. איראן לא מצמצה וסירבה

לא הקרמלין ולא הבית הלבן הגיבו לפרסום ואף אחד מהצדדים גם לא הכחיש אותו, כולל האיראנים. השאלה היא מה ניסה פוטין להשיג ביוזמה זו, כשביד אחת הוא מאיים על ארצות הברית והמערב וביד השנייה מנסה לקדם פתרון מול איראן. הסברה המתחייבת היא שהוא מבקש לייצר לעצמו מנוף לחץ נוסף על המערב, תוך ניצול המצוקה האמריקאית מול איראן.

המשבר המתגבר באוקראינה הוא בעיקר דאגה מההתרחבות הצבאית של ברית נאט"ו. המהלך של פוטין בסיפוח חצי האי קרים ב-2014 לא הניב את התוצאה המצופה של ריסון התפשטות הברית הצפון אטלנטית.

פוטין מרגיש כי זוהי שעת כושר להגביר את הלהבות. ארצות הברית חלשה מאוד וטרודה בהסכם הגרעין והאיום הסיני, ובגרמניה – המדינה החזקה באיחוד האירופי – התחלף השלטון. בראיה הרוסית, זהו בהחלט תזמון נוח לקבוע עובדות ולבדוק את מידת הקשיחות של הקנצלר החדש אולף שולץ.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק במסיבת עיתונאים משותפת במוסקבה, 18 בינואר 2022 (צילום: Maxim Shemetov/Pool Photo via AP)
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק במסיבת עיתונאים משותפת במוסקבה, 18 בינואר 2022 (צילום: Maxim Shemetov/Pool Photo via AP)

בנוסף, צרפת של עמנואל מקרון זועמת על ארצות הברית ובריטניה בשל תרגיל הצוללות האוסטרליות. חוש הריח של פוטין בהקשר הזה מפותח מאד: הוא זיהה חולשה, השאלה היא האם הוא לא הגדיל מדי את ההימור.

איתות אזהרה ראשון התקבל בקרמלין בשבוע שעבר כשבכירים בגרמניה החלו לדבר על צינור הגז החדש, NORD STREAM 2, שנחנך לאחרונה ואמור להוביל גז רוסי למשק הגרמני. אנגלה מרקל בזמנו התעלמה מהביקורת שהיא מחזקת את רוסיה על חשבון אירופה בעסקה הזו, ונתנה אור ירוק לפרויקט המיליארדים.

איתות אזהרה ראשון התקבל בקרמלין בשבוע שעבר כשבכירים בגרמניה החלו לדבר על צינור הגז החדש, NORD STREAM 2, שנחנך לאחרונה ואמור להוביל גז רוסי למשק הגרמני

אומנם אף אחד בצמרת הגרמנית לא אומר זאת במפורש, אבל עצם ההמתנה עם הפעלת הצינור היא רמז לרוסים שגרמניה ממתינה לראות מה יילד יום. אלא שלצד זאת, משגר הקנצלר החדש מסר מדאיג למערב כשאסר על נאט"ו להעביר לאוקראינה נשק מתוצרת גרמנית.

בנאט"ו ובארצות הברית מאוד לא אהבו את זה, וזו הסיבה שוושינגטון נתנה אור ירוק לרפובליקות הבלטיות אסטוניה וליטא, להעביר משלוח ענק של טילי נ"ט לאוקראינה.

חיילי מילואים בצבא אוקראינה מתאמנים בקייב, 22 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
חיילי מילואים בצבא אוקראינה מתאמנים בקייב, 22 בינואר 2022 (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)

בכלל, המשבר הזה גורר התבטאויות שלא נשמעו כבר זמן רב ממנהיגים במערב:  "רוסיה תשלם מחיר חסר תקדים", אמר ביידן; "אוקראינה תהפוך לצ'צ'ניה עבור הרוסים", הזהיר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. ולמרות הדברים הללו לא נראה שמי ממעצמות המערב מתכוונת להפעיל כוח צבאי.

"רוסיה תשלם מחיר חסר תקדים", אמר ביידן; "אוקראינה תהפוך לצ'צ'ניה עבור הרוסים", הזהיר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. ולמרות הדברים הללו לא נראה שמי ממעצמות המערב מתכוונת להפעיל כוח צבאי

בינתיים, העיניים נשואות למפגש נוסף שאמור להיערך בעוד יומיים בפריז. במפגש הזה אמורים להשתתף נציגים מרוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת. אחרי כישלון המגעים בסוף השבוע מול ארצות הברית הנצית, אולי המפגש מול הדיפלומטיה הרכה של פריז וברלין יניב תוצאות.

השאלה היא, האם הניסיון הרוסי לפנות לאגף המתון בנאט"ו יצליח לתקוע טריז בברית המעורערת, ולהביא אותה לצמצום הנוכחות על הגבול הרוסי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הלוואי והייתי נביא, זה גם כבוד, גם מעמד, וגם ים מיסטיקה, אאאחחחח - תענוג להיות נביא, בטוח: הנה, תשאלו את ירמיהו. או במילים אחרות, נראה לי שלא צריך יותר מדי שכל ויכולות בשביל להבין שכדה"... המשך קריאה

הלוואי והייתי נביא, זה גם כבוד, גם מעמד, וגם ים מיסטיקה, אאאחחחח – תענוג להיות נביא, בטוח: הנה, תשאלו את ירמיהו. או במילים אחרות, נראה לי שלא צריך יותר מדי שכל ויכולות בשביל להבין שכדה"א לא סובל את פוטין, ארדואן, טראמפ, ביבי, בולסנארו וכל המנהיגים המליארדרים שכסף הוא יסוד מניעיהם. אולי יש בי איזה מידת היגיון ואולי לא, ובכל זאת – הטבע צריך שינוי מהותי כדי להמשיך מהמקום שבו הוא נמצא. השיעור לאנושות הועבר ע"י אמא אדמה וכעת כל שנותר זה הפנמה ושינוי תדר האנושות לפשטות, אחווה ושיוויון עולמי כלכלי/כללי. תורת ישראל לא מושלמת, אך מבין כל התורות האחרות, היא הרע במיעוטו.

עוד 646 מילים ו-1 תגובות
סגירה