הוועד הורה לעובדים להחרים את השופטת שמונתה לבדוק את התלונות

מעקב הנהלת הרכבת מינתה שופטת לבדוק עשרות תלונות של עובדים על התעמרות שיטתית מצידה של הסמנכ"לית ורד פרוינד ● אולם השבוע הצהיר ועד העובדים כי מדובר ב"מהלך מכור" והנחה את העובדים להימנע משיתוף פעולה עם השופטת ● יו"ר הוועד גילה אדרעי: "זה חלק מהמאמץ הכללי להפחיד, כדי שתזכרו מי יכול לפגוע בכם" ● הנהלת הרכבת: "יבוצעו שינויים והתאמות בתהליך לפי הצורך"

תחנת הרכבת החדשה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
תחנת הרכבת החדשה בירושלים

לאחר חודשים ארוכים של מיסמוס וטיוח, מינתה לאחרונה הנהלת רכבת ישראל את השופטת דינה אפרתי לבדוק באופן עצמאי את טענותיהם של עשרות עובדים על התעמרות שיטתית מצידה של סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה ורד פרוינד, אשר עדויותיהם נחשפו בתחקירי "זמן ישראל".

אולם כעת מכריז ועד העובדים של הרכבת כי המהלך "מכור" ומנחה את העובדים להימנע מלשטוח תלונותיהם בפני השופטת, פן זהותם תיחשף ויבולע להם. זאת, בעקבות הודעת ההנהלה בשבוע שעבר כי תהליך בירור התלונה לא ייעשה בחשאיות, כמתבקש, וכי סמנכ"ל התשתיות בארגון מיכאל כהן ירכז את פניות המתלוננים בטרם אלה יעברו לידי השופטת. בכך למעשה תיחשף זהותם של העובדים המתלוננים בפני ההנהלה.

ההנהלה הודיעה בשבוע שעבר כי תהליך בירור התלונה לא ייעשה בחשאיות, כמתבקש, וכי סמנכ"ל התשתיות ברכבת ירכז את פניות המתלוננים בטרם אלה יעברו לידי השופטת

העובדים שהעידו בעבר על התעמרות מתלוננים מזה זמן רב כי בעקבות נכונותם להתלונן מתנכלים להם, מעכבים את קידומם ופוגעים בתנאי עבודתם.

בהודעה חריפה בקבוצות הווטסאפ של העובדים ובפייסבוק האשימה יו"ר ועד העובדים של הרכבת גילה אדרעי את מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר בניסיון להטיל אימה על העובדים המתלוננים ובהפרת הוראות הדירקטוריון.

גילה אדרעי יור ועד עובדי הרכבת (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
גילה אדרעי יור ועד עובדי הרכבת (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

"הדירקטוריון הנחה את המנכ"ל למנות גורם חיצוני לבחון את תלונות העובדים על התעמרות", כתבה אדרעי, "אז מה עושה המנכ"ל? הוא ממנה כביכול גורם חיצוני, אבל המחשבה שלא תהיה לו שליטה בדבר כנראה לא נתנה לו מנוחה. אז הוא מינה סמנכ"ל (מיכאל כהן) 'לרכז את הנושא' מטעם ההנהלה. באמת שהמציאות עולה על כל דמיון.

"בקיצור, עובדים יקרים, גם המינוי וגם ההודעה לא שווים כלום. זה חלק מהמאמץ הכללי להפחיד, כדי שתזכרו מי יכול לפגוע בכן ובכם. הם לא רוצים לדעת כלום כי הם גם לא יטפלו בכלום, זה רק לצורך סגירת חשבונות. עד שהמנכ"ל או הדירקטוריון לא יאפשרו להגיש את התלונות באופן ישר לשופטת, אל תגישו את התלונות שלכם".

"בקיצור, עובדים יקרים, גם המינוי וגם ההודעה לא שווים כלום. זה חלק מהמאמץ הכללי להפחיד, כדי שתזכרו מי יכול לפגוע בכן ובכם. הם לא רוצים לדעת כלום כי הם גם לא יטפלו בכלום, זה רק לצורך סגירת חשבונות"

עובדים נזקקו לטיפול רפואי ותרופתי

במרכז הפרשה – המלבה את הסכסוך הקשה הקיים ממילא בין יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני לבין המנכ"ל מיכה מייקסנר ומצטרפת לשורה של אירועים המקשים על תפקודה של צמרת החברה – עומדת פרוינד, סמנכ"לית משאבי אנוש מאז 2019 ואחד הגורמים הבכירים ברכבת ישראל.

לזמן ישראל נודע כי פרוינד עדכנה בשבועות האחרונים מנהלים באגף משאבי אנוש על כוונתה לפרוש מתפקידה בקרוב. אולם ככל הידוע המגעים להסכם פרישה בפיצויים מוגדלים אשר בהם הייתה מעורבת גם רשות החברות נתקעו בשלב זה. פרוינד סירבה להגיב לפניית זמן ישראל בנושא.

שיטות ההתעמרות וההשפלה שפרוינד מפעילה לכאורה נגד עובדיה – כמו גם הטענות על מינויים לא תקינים ומינוי מקורבים – עומדים במרכז דוח חיצוני חמור במיוחד, אשר הוזמן על ידי דירקטוריון החברה אך נגנז מאז הוצגו מסקנותיו בחודש יוני האחרון בפני דירקטוריון החברה ועד לפרסומו לראשונה בזמן ישראל לפני כחודשיים.

בדו"ח, שכלל שיחות עם 33 עובדים, נכתב כי עובדים שונים העידו ש"נדרשו לטיפול רפואי או תרופתי בעקבות היחס ואופי הקשר עם הגברת פרוינד" וכן כי "16 עובדים ציינו, כי הגיעו לכדי דמעות במהלך שיחות עם הגברת פרוינד וזאת בגלל טון הדברים ואופי השיחה, אשר לדבריהם הגיע לכדי צעקות ו/או קללות".

ורד פרוינד, סמנכ"לית משאבי אנוש ברכבת ישראל
ורד פרוינד, סמנכ"לית משאבי אנוש ברכבת ישראל

מחבר הדוח, רואה חשבון עופר אלקלעי, מצביע על 12 עובדים שהעידו בפניו כי "הרגישו רע" אחרי שהסמנכ"לית "צעקה עליהם בפני עובדים אחרים" וכן על "מספר מנהלים זוטרים בחטיבה אשר העידו כי הם חשים באופן שיטתי יחס משפיל ומזלזל מפרוינד המתבטא בהעלבות, צרחות, השפלות וצעקות במסדרונות".

המבקר הצביע גם על טענות לפגיעה בבריאותם של עובדים, בין היתר על ידי הכרחתם להגיע לעבודה לאחר חשיפה לעובד המאומת בקורונה ובניגוד לכאורה להנחיות משרד הבריאות.

פרוינד הכחישה בעבר את הטענות ואף כינתה את הדו"ח "מסולף ורשלני".

על אף הדו"ח שהוזמן באופן רשמי על ידי הדירקטוריון, ועל אף שהתחייב לכך ביולי האחרון במסגרת הליך השימוע שבוצע לפרוינד (במסגרתו נמצאה כמי שפעלה בניגוד עניינים בין סוגיות הקשורות ברכבת לבין בני משפחתה, וננזפה על כך) – נמנע עד לאחרונה מנכ"ל הרכבת מייקסנר מכל ניסיון לבחון את תלונות העובדים או את הטענות העולות מהדו"ח, וגיבה מאחורי הקלעים את פרוינד.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הנהלת הרכבת מתייחסת לביטחון עובדיה וליחס ההוגן אליהם כערך עליון. העובדים הם המשאב החשוב ביותר שלנו.

"בעת האחרונה, לנוכח התרבות פניות עובדים בתלונה על התעמרות ועל סביבת עבודה שאינה הולמת, הוחלט על נקיטת מספר צעדים הכוללים: הדרכות למנהלים ועובדים בנושא סביבת עבודה ראויה, העמדת קו חם ותיבת דואר אלקטרונית ייעודית לדיווח ולתלונות, וכן, מינוי שופטת בדימוס כגורם מקצועי חיצוני שיסייע בבירור התלונות ולהמלצה לגבי אופן הטיפול בהן.

"כמו כן, בשל חשיבות הנושא, מונה אחד הסמנכ"לים בחברה כממונה על הנושא, וכגורם שירכז את הפעילות הכוללת ויהווה כתובת מטעם החברה, ויעבוד בצמוד לשופטת.

"המערכת הכוללת שהוקמה מספקת לטעמנו מעטפת מיטבית לרווחת העובדים ומספקת מענה לקובלנות או לפניות בנושא סביבת עבודה, ובד בבד מספקת גם אמצעי לבירור התלונות אל מול העובד ואל מול מנהליו ולשמיעת כל הצדדים הנוגעים בדבר.

"התהליך החל בימים אלו, ויבוצעו בו שינויים והתאמות לפי הצורך".

עוד 769 מילים
סגירה