גלי בהרב-מיארה עם כניסתה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, פברואר 2022 (צילום: נתן וייל, לע"מ)
נתן וייל, לע"מ

בהרב-מיארה מסמנת עידן חדש במשרד היועמ"ש

שקיפות, החלטות מנומקות, הקפדה על שלטון החוק ושמירה "ללא פשרות וללא הנחות" על זכויות אדם: חודשיים אחרי שנכנסה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה שוברת שתיקה ומציגה תוכנית עבודה מבטיחה - ושונה בתכלית מזו של קודמה ● פרשנות

היועץ המשפטי לממשלה הקודם אביחי מנדלבליט לא ייזכר בהכרח בשל הקפדתו על שקיפות ונגישות של החלטותיו המשפטיות.

יועצים משפטיים קודמים, בעבר, נהגו לפרסם "דוחות ציבוריים" – כלומר, החלטות מנומקות ומפורטות כשסגרו תיקי חקירה בולטים בעניינם של נבחרי ציבור. עם ההנמקות האלה אפשר היה להתווכח, אפשר היה לחלוק עליהן, אפילו לאתגר אותן בבג"ץ. עצם פרסומן לציבור היה אקט של כיבוד זכותו של הציבור לקבל מידע על נבחריו.

מנדלבליט לא טרח. כשסגר את כלל תיקיה של שרה נתניהו, מלבד אחד שבו נחתמה עסקת טיעון, פרסם את נימוקיו על פני שלוש שורות לכל תיק. כך עשה גם כשהחליט לחתום על הסדרי טיעון עם יעקב ליצמן, אריה דרעי ואחרים. אם פרסום ההנמקות הוא אקט של כיבוד, הרי שבהתנהלותו זו הפגין מנדלבליט זלזול עמוק בציבור שבשמו הוא אמור היה לפעול.

קרוב לחודשיים שתקה גלי בהרב-מיארה, מאז נכנסה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, בתחילת חודש פברואר. היא החלה לעבוד ולהכיר את משרד המשפטים – שאינו זר לה – כפי שהוא נראה מלשכת היועצת.

ביום חמישי האחרון, בכנס העמותה למשפט ציבורי שהתקיים בסוף השבוע בחיפה, היא סימנה לראשונה את תוכניות העבודה שלה ואת העקרונות שילוו אותה בכהונתה כיועצת.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נושאת דברים בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי במלון דן כרמל בחיפה, 24 במרץ 2022 (צילום: דוברות משרד המשפטים)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נושאת דברים בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי במלון דן כרמל בחיפה, 24 במרץ 2022 (צילום: דוברות משרד המשפטים)

על הפרק – שקיפות לציבור, במה שמסתמן כשינוי חד וחותך לעומת קודמה בתפקיד. לדבריה, מידת השקיפות של עבודת השירות המשפטי הציבורי, שהיא עומדת בראשו, חשובה לצורך הגברת אמון הציבור במוסדות המשפטיים. היועצת החדשה הכריזה על "מדיניות מרחיבה" בהקשר זה, שתכלול פרסום יזום מצידה של הנושאים האלה:

  • חוות דעת משפטיות שיש בהם עניין מיוחד לציבור;
  • עמדות היועצת המוגשות במסגרת התייצבות בהליכים בבתי משפט, שיש להם חשיבות ציבורית;
  • החלטות מלאות, מפורטות ומנומקות בכלל, ובתחום הפלילי בפרט, באופן שיאפשר לציבור להבין את השיקולים שניצבו בבסיסן;
  • יומן הפגישות של היועצת המשפטית, בכל כמה חודשים.

על הפרק – שקיפות לציבור, במה שמסתמן כשינוי חד לעומת קודמה בתפקיד. לדבריה, מידת השקיפות של עבודת השירות המשפטי הציבורי, שהיא עומדת בראשו, חשובה לצורך הגברת אמון הציבור במוסדות המשפט

לפחות על הנייר, בהרב-מיארה מציבה לעצמה יעד ראוי. כבר מזמן היה אמור משרד היועץ המשפטי לממשלה להקים פורטל נגיש, שישמש מאגר מידע לכל המסמכים וההחלטות היוצאים מלשכת היועץ והמשנים שלו, וממחלקת ייעוץ וחקיקה. פורטל דומה מוקם בימים אלה על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת, ויועמד לרשות הציבור בזמן הקרוב.

במסגרת מימוש היעד של הגברת אמון הציבור שהיועצת רואה את חשיבותו, היא הודיעה גם שתשים דגש על תחום הבקרה והפקת הלקחים. "בידי מערכת אכיפת החוק מסורים אמצעים ייחודיים ויש להפעילם אך ורק בהתאם לסמכויות שהמחוקק קבע", היא אמרה, "מצב משברי אינו מצדיק חריגה מן הכללים. אנחנו נבדוק כל טענה לפגיעה בזכויות אדם ללא פשרות וללא הנחות".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נואם באירוע הפרידה שלו, 1 בפברואר 2022 (צילום: דויד ווייל, לע"מ)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נואם באירוע הפרידה שלו, 1 בפברואר 2022 (צילום: דויד ווייל, לע"מ)

יש בכך בשורה כפולה. הן בהחלטה להפנות משאבים ותשומת לב ארגונית לנושא הפקת הלקחים, לצורך שיפור ותיקון עבודת מערכת אכיפת החוק, והן בעצם העמדה המקצועית שלפיה יש לשמור על כללי המשפט גם במצבי משבר קיצוניים.

זה עניין חשוב ביותר, מאחר שהציבוריות הישראלית מתנהלת כל העת ממשבר למשבר. ומשברים, מבצעים צבאיים, מצבי חירום עקב מגיפה או מערכות בחירות חוזרות ונשנות – כל אלה מהווים תמיד טריגר לרשויות השלטון להכריז על "אמצעים מיוחדים", על אף שאלה אינם עומדים בכללי הדין.

"העיקרון המנחה את הייעוץ המשפטי לממשלה נותר בעינו בכל אחד מההקשרים האמורים: על המשפט להישמע בקול רם וצלול, גם – ואולי במיוחד – בעתות משבר", אמרה בהרב-מיארה. "הקפדה על גבולות הדין גם בשעה שהמדינה מנהלת מאבק חסר פשרות בטרור, במגפה או בפשיעה חמורה, לא רק שאינה פוגעת בעבודת הרשויות ובביטחון הלאומי, אלא היא מחזקת את חוסנה הפנימי של המדינה ומגנה עלינו מפני איומים בזירה הבינלאומית".

"העיקרון המנחה את הייעוץ המשפטי לממשלה נותר בעינו בכל אחד מההקשרים האמורים: על המשפט להישמע בקול רם וצלול, גם – ואולי במיוחד – בעתות משבר"

פרשת הרוגלות, שפרצה במהלך חודש ינואר, נפלה על בהרב-מיארה מיומה הראשון בתפקיד – והיא דוגמה מצוינת להחלטותיה בנושא הפקת לקחים. אחרי השלב הראשון של הצוות בראשות המשנה ליועצת לתחום הפלילי, עו"ד עמית מררי, שבו לא נמצאה כל אינדיקציה להדבקה של חשודים או עדים בתוכנות רוגלה ללא צו של בית משפט, מגיע כעת תורו של השלב השני.

שר המשפטים גדעון סער והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בטקס שנערך לרגל כניסתה לתפקיד, 8 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שר המשפטים גדעון סער והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בטקס שנערך לרגל כניסתה לתפקיד, 8 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בשלב זה", דיווחה היועצת, "תחום האזנות הסתר נבדק באופן רחב יותר: ייבדקו התאמת הכלים שמצויים בידי המשטרה לסמכויות הנתונות בידה לפי דין, וההלימה בין אופן השימוש בכלים אלה לבין צווי בתי המשפט. אני רואה חשיבות גדולה בקידום הבדיקה, לשם הפקת לקחים ככל הנדרש במבט צופה פני עתיד, וכדי לאפשר לגורמי החקירה לשוב ולעשות שימוש אפקטיבי בכל הכלים העומדים לרשותם לשם מאבק בפשיעה".

"אני רואה חשיבות גדולה בקידום הבדיקה, לשם הפקת לקחים ככל הנדרש במבט צופה פני עתיד, וכדי לאפשר לגורמי החקירה לשוב ולעשות שימוש אפקטיבי בכל הכלים העומדים לרשותם לשם מאבק בפשיעה"

אם בהרב-מיארה תעמוד מאחורי הצהרותיה ותיישם אותן במלואן, זה אכן מסמן שינוי חד באופן שבו מוסד היועץ המשפטי לממשלה ממלא את תפקידו, לעומת הקדנציה הקודמת.

עם זאת, בהרב-מיארה עשויה להמשיך ולפגוש את מנדלבליט, שעתיד להצטרף בעוד חודשים אחדים לסגל המרצים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן. "עבורנו, משפטנים בשירות הציבורי", היא הודיעה בחמישי האחרון, "זוהי חובה להיות קשובים לעמדותיהם המקצועיות של חברינו מהאקדמיה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
רוח חדשה ורעננה. הלוואי והשחיתות והפשע יטופלו ביסודיות ועקביות עד לעקירתם מהשורש - מהשורש! יבורכו לוחמי הצדק והאמת שטוהר כוונה מניע אותם - טובת הכלל נטו - ללא תאבת בצע או רעב לכבוד, שלי... המשך קריאה

רוח חדשה ורעננה. הלוואי והשחיתות והפשע יטופלו ביסודיות ועקביות עד לעקירתם מהשורש – מהשורש! יבורכו לוחמי הצדק והאמת שטוהר כוונה מניע אותם – טובת הכלל נטו – ללא תאבת בצע או רעב לכבוד, שליטה וכו'

כשל ראשוני ואף חטא קדמון, של מערכת השלטון הישראלית -, והשפיטה אינה בת חריגה בלשון סגי נהור,- הינו העדרה של חוקה מכוננת ודמוקרטית . במגבלת השיתוק המכוון הזה ע״י מנהלי דמוקטטורה , מתנהלת... המשך קריאה

כשל ראשוני ואף חטא קדמון, של מערכת השלטון הישראלית -, והשפיטה אינה בת חריגה בלשון סגי נהור,- הינו העדרה של חוקה מכוננת ודמוקרטית .
במגבלת השיתוק המכוון הזה ע"י מנהלי דמוקטטורה , מתנהלת ישראל באוגנדה . נחכה ונראה התוביל הגברת החדשה , את ד"ר מנדל ומר נייד ,לבית האזוקים ,בעוון מעילה קשה בעצם כהונתו ,אמון הציבור ומתן מילוט, נגד החוק, ל" מבצע מעשה בגידה -החמור בתולדותיה של המדינה – בביטחון המדינה ובנו !"( רה"מ ברק: מעריב 2018
פרו' ארד ראש המל"ל : מעריב כנ"ל) ונגזר מזאת התמליץ על דינו, שעל פי החוק הצבאי במדינה, הינו מיתה !

עוד 765 מילים ו-5 תגובות
סגירה