ליאיר לפיד יש אינטרס שהכנסת תתפזר בהקדם

קואליציה עם 60 חברים לא תכלה את ימיה עד תום, זה ברור לכל ● במצב שנוצר, אם כך, האם לא מוטב ללפיד להיכנס ללשכת ראש הממשלה בהקדם? ● במצב הפוליטי בשנים האחרונות, הוא עשוי להישאר שם זמן רב ● וגם: מה קרה לסילמן המתונה והליברלית? ולמה התפטרה דווקא עכשיו? ● פרשנות

שר החוץ יאיר לפיד בשער שכם, 3 באפריל 2022 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
Arie Leib Abrams/Flash90
שר החוץ יאיר לפיד בשער שכם, 3 באפריל 2022

1

החמץ שיביא ראש ממשלה ליברלי חילוני

אם יו"ר הקואליציה עידית סילמן נימקה את התפטרותה בצורך לשמור על ערכי הדת היהודית, הרי שבסופו של דבר, המהלך שלה עשוי להכניס ללשכת ראש הממשלה את הפוליטיקאי הכי חילוני, הכי ליברלי, הכי לא מחויב לחוגים דתיים שידעה ישראל מיום הקמתה.

לפי החוק הקיים, במקרה של הליכה לבחירות חדשות – האופציה הריאלית כרגע והעדיפה על הליכוד, הרי שעם העברת חוק פיזור הכנסת, יאיר לפיד ייכנס מיידית ללשכת ראש הממשלה.

אמנם מדובר בפיקדון למספר חודשים בלבד, עד שתוקם ממשלה חדשה, ובכל זאת – ראש ממשלה זה ראש ממשלה. ואם התיקו הפוליטי יימשך והתסבוכת הפרלמנטרית תיגרר, לפיד אף עשוי למצוא עצמו מכהן זמן רב בתפקיד.

אמנם מדובר בפיקדון למספר חודשים, עד שתוקם ממשלה חדשה, ובכל זאת – ראש ממשלה זה ראש ממשלה. ואם התיקו הפוליטי יימשך והתסבוכת הפרלמנטרית תיגרר, לפיד אף עשוי למצוא עצמו מכהן זמן רב בתפקיד

למעשה, ללפיד נוצר היום אינטרס להגיע למצב זה בו הוא ראש הממשלה הזמני מוקדם ככל האפשר. קואליציה עם 60 חברי כנסת היא ברווז צולע גם ככה; היא לא תראה את ימיה עד תומם.

ומה עדיף ללפיד – להתאזר בסבלנות ולהתאכזב מכך שהרוטציה לא תתממש באוגוסט 2023, או להתקדם כבר עכשיו לשלב הבא שבו הוא מחליף את נפתלי בנט בלשכת ראש הממשלה ומכהן עד אחרי הבחירות, עם סיכויים להמשיך מעבר?

ראש הממשלה, נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד בטקס יציאת הסיוע הישראלית לאוקראינה, 21 במרץ 2022 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה, נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד בטקס יציאת הסיוע הישראלית לאוקראינה, 21 במרץ 2022 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

בשנים האחרונות לפיד עשה הקרבות פוליטיות מרובות. בניגוד לתדמיתו בראשית הקריירה הפוליטית, לפיד של 2019 ואילך הוא אדם שונה.

כשנכנס למסגרת של כחול-לבן, ויתר על ראשות המפלגה למרות שהביא את הנכסים העיקריים באותה מערכת בחירות: ותק וניסיון פוליטי, ניסיון תקשורתי מרשים, שטח פעיל של מפלגה והרבה כסף במימון מפלגות. הוא ויתר על כל אלה כשנתן לבני גנץ, רמטכ"ל לשעבר וטירון פוליטי, לעמוד בראש.

במערכת הבחירות הבאה, בספטמבר 2019, לפיד ויתר על הרוטציה הפנים-מפלגתית כדי למשוך בוחרים מתנדנדים. ואחרי מערכת בחירות האחרונה, במרץ 2021, עם המפלגה השנייה בגודלה בכנסת, יצא מיוזמתו בקריאה לנפתלי בנט, עם אחת המפלגות הקטנות, לחבור אליו ולעמוד בראשות הממשלה.

האם יש מישהו בפוליטיקה שלא הזהיר את לפיד, מיומה הראשון של הקואליציה, שהוא לעולם לא יגיע למועד הרוטציה באוגוסט 2023? לפיד היה מפוכח וידע שיש אופציה כזו והוא גם דיבר על האפשרות הזו בגלוי בראיונות פוליטיים מרובים.

האם יש מישהו בפוליטיקה שלא הזהיר את לפיד, מיומה הראשון של הקואליציה, שהוא לעולם לא יגיע למועד הרוטציה באוגוסט 2023? לפיד היה מפוכח וידע שיש אופציה כזו והוא גם דיבר על האפשרות הזו בגלוי

ועדיין, יש הבדל בין לקחת הימור לבין לפספס הזדמנות.

בני גנץ ויאיר לפיד במהלך קמפיין הבחירות לכנסת ה-23, 10 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)
בני גנץ ויאיר לפיד במהלך קמפיין הבחירות לכנסת ה-23, 10 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)

יש מי שחושבים שהמוצא מהסבך הפוליטי הוא הכנסת בני גנץ לתפקיד ראש הממשלה, בשל היכולת שלו (אולי) להביא חלקים מהליכוד ומהחרדים ולגבש קואליציה חלופית.

אך לפיד הבהיר לאנשיו בשיחות סגורות לאחרונה שהסידור הזה – של ויתורי האגו מצדו – נגמר.

במשך כמעט שנה, צבר לפיד מעמד במשרד החוץ והוכיח שהוא יכול גם יכול – הצלחותיו שם כוללות את פסגת הנגב, חידוש היחסים עם ירדן, פרויקט החזרת הישראלים מאוקראינה, מהלכים מול טורקיה, מצרים, ואיחוד האמירויות. בקואליציה, הוא הוכיח כושר הנהגה והסתגלות פוליטית עם כל חבריה – מרע"ם ועד תקווה חדשה.

לפיד בשל; עכשיו הגיע הזמן מבחינתו לממש את שאיפתו הגדולה להיות ראש הממשלה, ולהפסיק לאפשר לכל האחרים לגדול על חשבונו.

במשך כמעט שנה, צבר לפיד מעמד במשרד החוץ והוכיח שהוא יכול גם יכול. לפיד בשל; עכשיו הגיע הזמן מבחינתו לממש את שאיפתו הגדולה להיות ראש הממשלה, ולהפסיק לאפשר לכל האחרים לגדול על חשבונו

2

מה קרה לסילמן?

יום אחרי שיו"ר הקואליציה עידית סילמן הטילה פצצת מצרר על הפוליטיקה הישראלית, נותרה עדיין שאלה עצומה לא פתורה: מה באמת שבר את ח"כ סילמן?

עידית סילמן בכפר המכבייה בעת המו"מ הקואליציוני, 2 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
עידית סילמן בכפר המכבייה בעת המו"מ הקואליציוני, 2 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

סילמן, שלפני עשרה חודשים התגאתה בקשרים המצוינים שלה עם ח"כים מהרשימה האסלאמית; שציינה בכל מקום שהיא באה לפוליטיקה כדי לעסוק בקירוב לבבות ולפעול לשיתופי פעולה בין חילונים לדתיים, ימנים לשמאלנים, ערבים ליהודים – היא זו שפוצצה את הממשלה המיוחדת הראשונה בתולדות מדינת ישראל.

בסיום כנס הקיץ הסוער של הקואליציה, העניקה סילמן את אחד הראיונות הגדולים הראשונים שלה לזמן ישראל. כזכור, אלה היו השבועות הראשונים שלה בתפקיד יו"ר של קואליציה המורכבת מ-8 סיעות – ימין, שמאל, מרכז, ערבים, יהודים.

לא רק שדובר בקואליציה מסובכת, אלא האופוזיציה בראשות בנימין נתניהו הייתה חזקה יותר מאי פעם והמשימות על השולחן היו כבדות וקשות – תקציב, אלימות קשה ברחוב הערבי, קורונה, חקיקה שהצטברה בשנות ההזנחה שבהן נתניהו גרר את המדינה לארבע מערכות בחירות.

כאשר שאלתי את סילמן עם מי מבין כל חברי הכנסת נוצר אצלה קשר טוב, סילמן בחרה לציין לשבח את ח"כ סעיד אלחרומי מרע"ם. אלחרומי נפטר כמה שבועות לאחר מכן, אך התשובה של סילמן הייתה אותנטית.

כאשר שאלתי את סילמן עם מי מבין כל חברי הכנסת נוצר אצלה קשר טוב, סילמן בחרה לציין לשבח את ח"כ סעיד אלחרומי מרע"ם. אלחרומי נפטר כמה שבועות לאחר מכן, אך התשובה של סילמן הייתה אותנטית

סילמן באמת התחברה לנציגי הציבור הערבים. זה לא היה אצלה מס שפתיים. בעברה, עוד לפני שנכנסה לכנסת, עסקה סילמן בפעילות קירוב לבבות בין ערבים ליהודים והשתתפה בסמינרים שנועדו לגשר על פערים בין החברה הימנית הישראלית לחברה הערבית.

חבר הכנסת סעיד אלחרומי ז"ל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חבר הכנסת סעיד אלחרומי ז"ל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גם בנושאים של דת ומדינה, בעיקר בכל הקשור לצרכיהן של נשים במסגרות דתיות ושמרניות, סילמן הייתה בצד הליברלי ביותר של הספקטרום. היא השקיעה רבות בעניינים פמיניסטיים והייתה מחוברת לקבוצות של פמיניסטיות דתיות המעוניינות לחולל שינוי בחברה הדתית-שמרנית.

באשר לתמיכתה בימינה וראש הממשלה נפתלי בנט, סילמן הבהירה במספר רב של ראיונות (כולל זה בזמן ישראל), את הרצון שלה שממשלת השינוי תצליח, את החשיבות שהיא מייחסת למהלך הפוליטי, את הסלידה שלה מהתנהלות נתניהו והליכוד, את התסכול העצום על המתקפות הקשות נגדה, נגד משפחתה. הדברים מופיעים בראיונות רבים שלה, באמירות ברורות.

עד להתפטרותה המפתיעה השבוע, סילמן הייתה אמורה להיות המשענת של בנט בקואליציה. כמות השעות והימים שהיא השקיעה בתחזוק חברי הכנסת, בהעברת החוקים, במו"מ עם כל הצדדים הפוליטיים, הייתה מטורפת. לא ניתן היה למצוא ח"כ או ח"כית ששוהה יותר ממנה בבניין הכנסת.

סילמן הייתה אמורה להיות המשענת של בנט בקואליציה. כמות השעות והימים שהיא השקיעה בתחזוק חברי הכנסת, בהעברת החוקים, במו"מ עם כל הצדדים הפוליטיים, הייתה מטורפת

אז מה קרה לסילמן המתונה והליברלית?

הסבר ראשון הוא הלחצים מבית, הקשר בין בן זוגה שמואל סילמן לח"כ בצלאל סמוטריץ'. ראינו בשבוע האחרון את הדם הרע בין ראש הממשלה בנט ושר הדתות מתן כהנא – לבין סמוטריץ'.

סמוטריץ' כתב דברים חמורים והאשים את מפלגת רע"ם בתמיכה בטרור (בעוד הם גינו את הטרור), תוך שהוא מצרף את תמונות קורבנות והפיגועים בבאר שבע, חדרה ובני ברק. דבריו הקפיצו את בנט ואת כהנא ושניהם כתבו נגדו. שקד, לעומת זאת, לא אמרה דבר.

איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' ב-2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
איילת שקד ובצלאל סמוטריץ' ב-2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

ההנחה של כל הזירה הפוליטית הייתה ששקד, וככל הנראה גם ניר אורבך, הם החוליות החלשות בימינה. אבל סילמן עקפה את כולם בסיבוב. האם זה באמת רק בגלל הלחץ מבן הזוג? סביר כי  הלחץ המשפחתי, שכונתי, בית-ספרי היה רחב בהרבה מהתסכול במשפחה הגרעינית בלבד. ועדיין ההסבר הזה אינו שלם.

המהלך של סילמן מתקיים בתזמון מוזר: תשעה ימים לפני ליל הסדר, כאשר מדינת ישראל נכנסת כמדי שנה להדממה. הכנסת נמצאת בפגרה, חברי כנסת ושרים לא בארץ, וכך הליכוד יתקשה להוביל מהלך בשבועות הקרובים עד פתיחת כנס הקיץ ב-8 במאי. מדוע השבוע?

המהלך של סילמן מתקיים בתזמון מוזר: לפני ליל הסדר, כשמדינת ישראל נכנסת כמדי שנה להדממה. הכנסת נמצאת בפגרה, חברי כנסת ושרים לא בארץ, וכך הליכוד יתקשה להוביל מהלך בשבועות הקרובים

המכתב שלה לבנט דווקא נותן זמן מסוים לקואליציית 60 החברים להתארגן ולחשוב מה הלאה. היא ביקשה מבנט לחשב מסלול מחדש, ובהודעתה נתנה לקואליציה פסק זמן לעכל את המצב. כאשר נגיע לפתח כנס הקיץ, חדשות סילמן יראו מעט מרוחקות. מי יודע מה יקרה עד אז.

זה לא רק התזמון המוזר, אלא הדרך. לעת עתה, סילמן לא צירפה אליה עוד אנשים (למעט עמיחי שיקלי, שממילא היה שם קודם) – וגם אם היא תצרף את כל סיעת ימינה, ואפילו את ראש הממשלה בנט, וכולם ינטשו יחד את המפלגה הרעועה – אין לנתניהו 61 ח"כים כדי להניע מהלך של הקמת ממשלה בכנסת הנוכחית.

אם הם ידעו מראש שאין להם את המספרים, מדוע אם כך הכריזה סילמן על התפטרותה לפני החג? היא יכלה לכל הפחות להוביל את המהלך לתוך כנס הקיץ של הכנסת ולייצר לקואליציה בעיית תפקוד.

עידית סילמן ובעלה שמואל ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021
עידית סילמן ובעלה שמואל ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021

גם ההסכם, לפי הפרסומים, בין סילמן לליכוד כי תתמנה לשרת הבריאות בממשלה הבאה היא הבטחה הכתובה על הקרח.

סילמן לא טיפשה ויודעת שאי אפשר לסמוך על שום מילה של נתניהו והליכוד. ולראיה: ההבטחות הכתובות והחקוקות שנמסרו לבני גנץ, ניר ברקת, משה פייגלין, אורלי לוי-אבקסיס, משה כחלון, גלעד ארדן, ועוד ועוד.

סילמן לא טיפשה ויודעת שאי אפשר לסמוך על שום מילה של נתניהו והליכוד. ולראיה: ההבטחות הכתובות והחקוקות שנמסרו לגנץ, ניר ברקת, פייגלין, אורלי לוי-אבקסיס, משה כחלון, גלעד ארדן, ועוד ועוד

אם כן, מדוע סילמן בחרה במהלך – ומדוע עכשיו? ההסבר עדיין לא לפנינו. ההתנהגות שלה מוזרה ועל פניו, גם מבחינה פוליטית אינה מחושבת נכונה. האמת לבטח תצוץ בהמשך, ואנחנו נצטרך לחכות בסבלנות לתשובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
סילמן הודיע על פרישה מהקואליציה והדגישה שהיא לא פורשת מימינה.. רק אלו שהם דור שני, לפחות, של מגלגלי עיניים, מסוגלים לייצר דיסוננס כזה. הליגה העליונה של מגלגלי העיניים, וסילמן נמצאת שם, ... המשך קריאה

סילמן הודיע על פרישה מהקואליציה והדגישה שהיא לא פורשת מימינה.. רק אלו שהם דור שני, לפחות, של מגלגלי עיניים, מסוגלים לייצר דיסוננס כזה. הליגה העליונה של מגלגלי העיניים, וסילמן נמצאת שם, גם מצליחה לשכנע את עצמה שיש בכך היגיון..

תודה טל. נמתין בסבלנות ולא נאבד תקווה. רק חבל שלא העלו והצביעו כבר על החוק שנאשם בפלילים או כזה העמוד למשפט לא יוכל לכהן או להיות מועמד לראשות ממשלה. סילמן בחרה לתמוך באחד כזה, לא מעשי ... המשך קריאה

תודה טל. נמתין בסבלנות ולא נאבד תקווה. רק חבל שלא העלו והצביעו כבר על החוק שנאשם בפלילים או כזה העמוד למשפט לא יוכל לכהן או להיות מועמד לראשות ממשלה. סילמן בחרה לתמוך באחד כזה, לא מעשי השחיתות עצרו אותה, חטאה חטא גדול לדברי תורת ישראל. רודפי השוחד והשלמונים, כל שאאחל שלא תהיה להם תקומה בישראל, לא לחוטאים ולא לתומכיהם. אמן.

אני לא חושב שסילמן הפכה היום לקדושה. אני גם לא מתייחס לצעד שלה כציני לחלוטין. מה שהכי מדבר אלי היום הם דבריו של אדמו"ר הזקן מיסד חסידות חב"ד, שלכל יהודי יש איזו נקודת גבול שאם יחצה או... המשך קריאה

אני לא חושב שסילמן הפכה היום לקדושה.
אני גם לא מתייחס לצעד שלה כציני לחלוטין.
מה שהכי מדבר אלי היום הם דבריו של אדמו"ר הזקן מיסד חסידות חב"ד, שלכל יהודי יש איזו נקודת גבול שאם יחצה אותה ירגיש שפגע במהות הקשר שלו מול אלוהיו ומול עצמו פגיעה שאין ממנה חזרה.
אצל אחד זה שבת
אצל אחר זה התבוללות
אצל סילמן זה חמץ בפסח.
בטוח שיש לה האינטרסים שלה (וזה בסדר כי זו דרך העולם). ועדיין, היא זכתה לפרק קואליציה כביכול על קדושת חג הגאולה.
כל אחד והזכויות שלו.

עוד 1,340 מילים ו-5 תגובות
סגירה