פיגועי הטרור שאירעו בישראל בתקופה האחרונה הינם תזכורת כואבת לגלים קודמים של טרור שפקדו את ישראל בעבר. בתחילת שנות האלפיים ובאמצע שנות התשעים היו אלה פיגועי התאבדות שגבו את חייהם של ישראלים רבים ונחרטו בתודעה הישראלית כטראומה לאומית.
אך חשוב להבין כי הפיגועים שבוצעו לאחרונה בבאר שבע וחדרה שונים במהותם מן הפיגועים שידעה ישראל בעבר, השוני נובע מהמאפיינים השונים בתכלית של המפגעים עצמם ושל התהליך אותו עברו עד לרגע ביצוע המעשה האלים.
ד"ר שגית יהושע היא קרימינולוגית ופרופילאית, מומחית לטרור ופרופילאות פלילית ובתחום הטרור, דוקטור ללימודי מלחמה מאוניברסיטת קינגז קולג' לונדון, מרצה באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת רייכמן וכן עמיתת מחקר במכון למדיניות נגד טרור, באוניברסיטת רייכמן וחברת פורום דבורה.
"כרגע אנחנו בתקופה אפלה שהאופטימיות הריאליסטית היא לראות איך אני מגן על הילדים שלי"
מבצע "כנפי דרור" יצא לדרך מרגשת. חטופות ראשונות חזרו הביתה. ועדיין לא ברור האם הפסקת האש הזמנית תוליך להפסקת המלחמה. האם בנימין נתניהו יוסיף להיאחז בנוסחה המטורללת של "מלחמה עד לניצחון המוחלט".
וגם אני חוששת מהשלכות צפויות של מלחמה שאין רואים את סופה, "מלחמה שאף פעם לא די לה", כמאמר יהודה עמיחי. נזקיה כבר ניכרים. התמשכות המלחמה כבר פוגעת בלכידות החברתית, בכלכלה, במשמעת של החיילים המותשים.
שלומית טנא היא עיתונאית לשעבר (ב"על המשמר" ובהמשך ב"ידיעות אחרונות")..יוצאת קיבוץ. ב-1981 החלה בסיקור עיתונאי שוטף של הקיבוצים.
ייתכן שביום א', ה-19 בינואר 2025, הסתיימה המלחמה בעזה, אם כי אנחנו עדיין לא יודעים זאת בוודאות. מלחמות בדרך כלל מסתיימות ב"הפוגות" וב"הסכמי הפסקות אש".
כחוקר שלום, אני יכול להרשות לעצמי לדמיין מתווה אפשרי לסיום המלחמה, הממלא את ה"חורים" של נספח א' (הסכם להפסקת האש) אשר נחתם בדוחה ב-17 בינואר 2025. נספח המבוסס בחלקו הגדול על התכנית הישראלית של מאי 27, 2024, נאום הנשיא ג'ו ביידן של ה-31 במאי 2024, והחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2735 מיוני 10, 2024.
פרופ' אריה קצוביץ הוא מרצה במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית מאז פברואר 1993, חוקר יחסים בינלאומיים של אמריקה הלטינית, גלובליזציה, ובעיקר מחקרי שלום (רב הספרים שכתב או ערך הם על שלום והוא מלמד 20 שנה על הסכסוך הישראלי-ערבי במסגרת קורס של "תהליכי שלום במזרח התיכון").
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
כמה טוב להיות באקדמיה ולחקור את הנייטיבז מבעד לחרכי הירי הצרים של "מגדל השן". איך לא חשבו על "לחשוב על פרוייקטים חינוכיים העונים על החסכים החברתיים והאישיים הקשורים בזהות ושייכות" עד היום? שלא לדבר על המניע לטרור: "חשיבות הבנת המניע של המפגע לביצוע הפעולה בשילוב עם השפעת השינויים החברתיים והפוליטיים בארץ ובעולם".
הפוסט מציג את התפתחות הטכניקה של הטרור. פעם מאורגן, פעם חיקוי. פעם עצמאי, פעם כחלק מחוליה. זה לא ממש משנה. הרמה הטקטית פחות חשובה. הסיבה האסטרטגית היא החשובה. ואת זה אף אחד לא פתר, לא פותר ולא רוצה לפתור.
הערבי בעל תעודת הזהות הכחולה לא מרגיש שמדינת ישראל היא המולדת שלו. אין בו "נפש יהודי הומיה" והחלום שלו, בערבית, לא כולל יהודים. בדיוק כמו שהחלום של היהודים איננו כולל ערבים.
הגישור בין היהודים לערבים יקרה תוך מאה – מאה וחמישים שנה. כשמספיק זמן יעבור. כשמספיק דם יישפך. וכשלא תהיה ברירה יותר. אנחנו כבר נזכה לראות את זה קורה בימי חיינו. עם או בלי תואר ד"ר בקרמינולוגיה.
כמה טוב להיות באקדמיה ולחקור את הנייטיבז מבעד לחרכי הירי הצרים של "מגדל השן". איך לא חשבו על "לחשוב על פרוייקטים חינוכיים העונים על החסכים החברתיים והאישיים הקשורים בזהות ושייכות" עד היום? שלא לדבר על המניע לטרור: "חשיבות הבנת המניע של המפגע לביצוע הפעולה בשילוב עם השפעת השינויים החברתיים והפוליטיים בארץ ובעולם".
הפוסט מציג את התפתחות הטכניקה של הטרור. פעם מאורגן, פעם חיקוי. פעם עצמאי, פעם כחלק מחוליה. זה לא ממש משנה. הרמה הטקטית פחות חשובה. הסיבה האסטרטגית היא החשובה. ואת זה אף אחד לא פתר, לא פותר ולא רוצה לפתור.
הערבי בעל תעודת הזהות הכחולה לא מרגיש שמדינת ישראל היא המולדת שלו. אין בו "נפש יהודי הומיה" והחלום שלו, בערבית, לא כולל יהודים. בדיוק כמו שהחלום של היהודים איננו כולל ערבים.
הגישור בין היהודים לערבים יקרה תוך מאה – מאה וחמישים שנה. כשמספיק זמן יעבור. כשמספיק דם יישפך. וכשלא תהיה ברירה יותר. אנחנו כבר נזכה לראות את זה קורה בימי חיינו. עם או בלי תואר ד"ר בקרמינולוגיה.