מוסלמים מתפללים בהר הבית על רקע מסגד אל אקצא, 15 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
AP Photo/Mahmoud Illean

אחרי שנים של מהומות בהר הבית, מה בכל זאת השתנה הפעם?

האירועים בהר הבית חוזרים על עצמם שנה אחר שנה - אם אין מזל, זה נגמר באינתיפאדה או מלחמה, עם קצת מזל זה נגמר בלי הרוגים ● הקיצונים משני הצדדים מנצלים את המצב, המשטרה אובדת עצות, ההזויים עושים פרובוקציות ● התהליך משכפל את עצמו, רק הדמויות מתחלפות ● ובכל זאת, משהו השתנה השנה מכל השנים הקודמות: לראשונה, התנועה האסלאמית היא גם חברה בקואליציה ● פרשנות

אף אחד לא צריך להיות מופתע. האירועים בהר הבית הם גלגל שחוזר על עצמו בחוקיות כמעט ניוטונית. תמיד זה על הקצה, לפני התלקחות כוללת, עומד להבעיר את המזרח התיכון. אם אין מזל זה נגמר באינתיפאדה שנייה או במלחמה אזורית כמו בשנה שעברה, ב"שומר החומות". אם יש מזל, זה יסתיים הפעם עם הרבה פצועים, אבל בלי הרוגים ופצועים קשה.

לכל אירוע כזה יש את הגיבורים שלו, הקיצונים שלו, הפוליטיקאים והטרמפיסטים, המשטרה שהיא בדרך כלל אובדת עצות, הדרשנים באל אקצא מכאן ושוחרי הר הבית משם. התהליך משכפל את עצמו, רק הדמויות מתחלפות.

לכל אירוע כזה יש את הגיבורים שלו, הקיצונים שלו, הפוליטיקאים והטרמפיסטים, המשטרה שהיא בדרך כלל אובדת עצות, הדרשנים באל אקצא מכאן ושוחרי הר הבית משם. התהליך משכפל את עצמו, רק הדמויות מתחלפות

מה שהשתנה באמת הפעם זה המצב הקואליציוני. בפעם הראשונה, התנועה האסלאמית היא בעלת מניות על התהליך ובאפשרותה להפיל את הממשלה באופן מיידי. כפי שזה נראה כרגע, רע"ם – הזרוע הפוליטית של התנועה האסלאמית – מנסה להימנע מהצעד הזה.

עשרות שנים אני מסתובב סביב הר הבית, מסקר, כותב מאמרים ומנחה דיונים. מאז ומעולם עמדה עבודת הקורבנות ברקע. כל תנועות שוחרי בית המקדש עסקו בזה, החל מ"אל הר ה'", שנוסדה ב-1979 ועד "חוזרים להר" – חבורת ההזויים שארגנו לעצמם גדי בימים אלה, באפריל 2022, כדי להעלות אותו כקורבן פסח.

תנו לייק לצדיקים!!באו להקריב קרבן פסח עם גדי ונעצרו בשער האשפות#קרבן_פסח_תשפב

Posted by ‎חוזרים להר‎ on Friday, April 15, 2022

מעולם זה לא קרה, וגם לא יקרה. היו פעמים שאנשי התנועות הללו הובילו גדי קטן להר הבית, שוטר משועמם שעמד בכניסה לשער המוגרבים אמר להם באדישות שזה אסור והם הסתובבו לאחור והלכו לדרכם, מלווים במבטים מחייכים של המתפללים שעשו את דרכם לכותל בכיוון ההפוך.

היו פעמים שאנשי התנועות הללו הובילו גדי קטן להר הבית, שוטר משועמם שעמד בכניסה לשער המוגרבים אמר להם באדישות שזה אסור והם הסתובבו לאחור והלכו לדרכם, מלווים במבטים מחייכים של המתפללים

מה כן קרה הפעם? המשטרה ברעש גדול עקבה אחרי הפעילים האלמונים של התנועה הפלמונית "חוזרים אל ההר", עצרה ארבעה מהם, הביא אותם להארכת מעצר ואפילו החרימה גדי שהיה באחד מבתי החבורה, או אפילו בדרכו להר. הרשתות החברתיות והתנועות האסלאמיות לא צריכות יותר מזה כדי להבעיר את עצמן ואת השטח.

אלפי הפלסטינים שהגיעו לקדם את פני עבודת הקורבנות המדומה הם גם אלה שהתבצרו במסגד אל אקצא אחרי המהומות שפרצו במאי 2021 בשייח ג'ראח. גם אז המשטרה פרצה פנימה וחמאס בעזה הגיב בסוף בירי טילים. זה קרה גם בעשרות פעמים קודמות.

פלסטינים מתפרעים מול מסגד אל אקצא בירושלים, 15 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
פלסטינים מתפרעים מול מסגד אל אקצא בירושלים, 15 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)

מה שקרה הפעם קצת משונה. המשטרה ידעה שהפלסטינים הולכים להתבצר בהר עם ערמות של אבנים וברזלים שלא מיועדים לתפילות הרמדאן. הם הרי באו לעצור את עבודת הקורבנות. הרשתות קראו לכולם לעלות לאל אקצא ולעצור את המזימה. אוטובוסים יצאו לירושלים במצוות הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית.

למה לא עצרו אותם בלילה ונתנו להם להיכנס פנימה, מצוידים מכף רגל ועד ראש באבנים ואלות? למה לא הקדימו תרופה למכה וחיכו להסתערות רק בארבע לפנות בוקר ביום שישי? את 500 המתפרעים המוסתים הללו אפשר היה לעצור קודם.

למה לא עצרו אותם בלילה ונתנו להם להיכנס פנימה, מצוידים מכף רגל ועד ראש באבנים ואלות? למה לא הקדימו תרופה למכה וחיכו להסתערות רק בארבע לפנות בוקר ביום שישי?

התמונה חזרה על עצמה גם אתמול (ראשון), אבל היא הייתה הרבה יותר אלימה. הפעם, כל האזור הפך לשדה קרב: המשטרה פרצה שוב להר, הפלסטינים הגיבו באבנים ומקלות, ברמקולים על הר הבית קראו למוחמד דף שיעזור להם מעזה, בדיוק כמו לפני שנה, אוטובוסים יהודיים הותקפו באבנים וגם עוברי אורח בטליתות בדרכם לכותל חטפו מכות רצח. התמונות באמת מזעזעות.

פלסטינים יורים נפצים לעבר שוטרי משטרת ישראל בעיר העתיקה בירושלים, 17 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
פלסטינים יורים נפצים לעבר שוטרי משטרת ישראל בעיר העתיקה בירושלים, 17 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)

עכשיו, כמו תמיד, הפוליטיקאים שוחרי הפרובוקציות נכנסו לפעולה. אחמד טיבי – שאין סיכוי שלא יגיע להר הבית בימים כאלה שחרר את האמירות הפרובוקטיביות שלו ("רק הווקף עכרמה צברי יקבע אם יהודי יכול להיכנס לשטח אל אקצא"). זה לא חדש. במהומות לאורך השנים מצאנו על ההר את חברי הכנסת מוחמד מיעארי, עבד אל-מאלכ דהאמשה, את טאלב א-סאנע ואחרים. כל אחד תורו.

במקביל ח"כ איתמר בן-גביר לא מחמיץ את ההזדמנות שלו ומאיים לפתוח את הלשכה הנודדת שלו בשער שכם. אם זה אכן יקרה, באמת קשה לאמוד את ההשלכות. המשטרה בירושלים ביקשה להוכיח בשייח' ג'ראח שהיא לא מקבלת את התנאים של בן-גביר וסירבה להציב שמירה קבועה על בתי היהודים שם. מעניין מה יקרה אם בן-גביר לא יהיה מאובטח במאה אחוז בשער שכם.

במקביל ח"כ איתמר בן-גביר לא מחמיץ את ההזדמנות שלו ומאיים לפתוח את הלשכה הנודדת שלו בשער שכם. אם זה אכן יקרה, באמת קשה לאמוד את ההשלכות

המשטרה, בתוך כל המלחמה הזו, הצליחה להעלות יהודים להר. זהו צעד אמיץ של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, שהתעלם מדרישת הפלסטינים והתגובה הירדנית. קרוב ל-800 יהודים עלו אתמול להר, חלקם התפללו שם בלחש. רבים לא היו מרוצים וטענו כי דחקו בהם לרוץ ולסיים את הביקור במהירות.

ח"כ אחמד טיבי מתעמת עם שוטרים מחוץ למתחם אל אקצא בירושלים, 15 באפריל 2022
ח"כ אחמד טיבי מתעמת עם שוטרים מחוץ למתחם אל אקצא בירושלים, 15 באפריל 2022

בחזרה לרע"ם. שר בממשלה אמר אתמול כי רע"ם שלפה לעבר הממשלה כרטיס צהוב. כרטיס אדום היא לא רוצה לשלוף וגם לא לקבל. רע"ם רוצה להישאר בממשלה הזו שמיטיבה עימה ולכן החליטה רק על הקפאת פעילות – צעד חסר משמעות בתקופה של פגרה.

רע"ם שלפה לעבר הממשלה כרטיס צהוב. כרטיס אדום היא לא רוצה לשלוף וגם לא לקבל. רע"ם רוצה להישאר בממשלה הזו שמיטיבה עימה ולכן החליטה רק על הקפאת פעילות – צעד חסר משמעות בתקופה של פגרה

לפיד נשמע אתמול אופטימי אחרי שעות של שיחות ותיאומים, אבל גם כרטיס צהוב יכול להיות משמעותי במצבה הכה שביר של הקואליציה.

צריך רק לקוות שברכת הכוהנים היום (שני) בכותל תעבור בשלום, ואחריה תפילות הרמדאן בהר הבית לאורך כל החודש, למרות קריאות בלתי פוסקות לטרור ואלימות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 836 מילים ו-3 תגובות
סגירה