מנכ"ל דניה סיבוס בשימוע: "יש אתרים לא טובים, העובדים מוענשים"

פרסום ראשון בנובמבר נערך שימוע משמעתי לחברת הבנייה דניה סיבוס ● פרוטוקול השימוע, הנחשף כאן לראשונה, מעיד על הליך נינוח ושטחי ● מנכ"ל החברה מתפלא שהוא מוזמן ל"מעמד המשפיל" ומבקש החלטה מהירה ● הוועדה משבחת את החברה על מאמציה להשתפר וממליצה לא לנקוט צעדי משמעת ● ודניה סיבוס מציגה רווחי שיא ● מאז השימוע נהרגו עוד שני עובדים באתרי הבנייה של החברה

אתר בנייה של מגדלי גינדי בתל אביב, 17 במאי 2018 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90
אתר בנייה של מגדלי גינדי בתל אביב, 17 במאי 2018

בקיץ שעבר נהרג ראמז קנטריה מגאורגיה בנפילה מהקומה ה-15 באתר בנייה של דניה סיבוס ברחוב קרליבך בתל אביב.

התאונה הגיעה לאחר שהחברה קיבלה עשרות צווי בטיחות שיכולים להוביל לשימוע ברשם הקבלנים וגם להשעייה מהשתתפות במכרזי תשתיות של המדינה, שהם למעשה רישיון להדפסת כסף לחברות הענק שזוכות בהן.

ואכן, בנובמבר האחרון הודיע החשב הכללי באוצר לדניה סיבוס כי בשל צווי בטיחות רבים היא עלולה להיות מושעית לחצי שנה מהמכרזים והקציב לה עשרה ימים לתת הסברים.

במהלך אותם ימים, מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג ובכירי החברה, התייצבו לשימוע בוועדה המייעצת של רשם הקבלנים במשרד השיכון. הם היו במירוץ נגד השעון לביטול האזהרה בהשעיה.

אלא שהמלצת הוועדה הייתה לא לנקוט בשום הליך משמעתי נגד החברה. רשם הקבלנים קיבל את ההמלצה ובעקבותיו גם החשכ"ל שלא השעה את החברה.

הוועדה המליצה לא לנקוט הליך משמעתי נגד דניה סיבוס. רשם הקבלנים קיבל את ההמלצה ובעקבותיו גם החשכ"ל באוצר שלא השעה את החברה מהשתתפות במכרזים של המדינה

פרויקט של דניה סיבוס באשקלון, שבו נהרג מפעיל עגורן. אפריל 2022 (צילום: דוברות זק"א)
פרויקט של דניה סיבוס באשקלון, שבו נהרג מפעיל עגורן. אפריל 2022 (צילום: דוברות זק"א)

באותה שנה, נערכו רק 15 שימועים לקבלני בנייה שארבעה מהם, כולם קטנים יחסית ולא מוכרים, קיבלו התליית רישיון לשלוש שנים שמשמעותה השעיה ממכרזים. מספר ההרוגים בתאונות בנייה עמד בסוף השנה על 37, לפי נתוני הקבוצה לתאונות בנייה ותעשייה.

כפי שיתואר בהמשך, מנהל הבטיחות שבמשרד הכלכלה, שלח נציג לשימוע של דניה סיבוס, אך הוא מיעט בדיבור ולא הציג את הבעיות שבגללן התיק של החברה עבר לטיפול ברשם הקבלנים.

הליך השימוע התנהל ברוח טובה ונינוחה. הפרוטוקול, שנחשף כאן לראשונה, מעלה כי בכירי החברה הראו לוועדה מצגת והדיון בצווי הבטיחות ובסיבות להן לא היה מעמיק מדי.

לבקשתו של מנכ"ל דניה סיבוס, לשימוע הצטרפו גם שני נציגים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ודיברו בזכות תרבות הבטיחות בחברה. מעבר לכך הוועדה הדגישה כמה פעמים שאין בסמכותה לשפוט את הצווים כך שלא ברור מה הטעם בקיומה.

ההליך כולו מעלה שאלות בדבר היכולת של המדינה להרתיע את חברות הבנייה הגדולות ולגרום להן לצמצם את התאונות הקטלניות באתרים שלהן. לשם הנוחות הפרוטוקול מצורף כאן במלואו. חלק ממנו הושחר במקור והוא נרשם בכתב יד.

החלטת ועדה מייעצת לרשם הקבלנים, שלא לנקוט צעדי משמעת נגד דניה סיבוס (צילום: צילום מסך)
החלטת ועדה מייעצת לרשם הקבלנים, שלא לנקוט צעדי משמעת נגד דניה סיבוס (צילום: צילום מסך)

האלוף במיל. משבח את החברה

הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים ממונה על ידי שר השיכון ומונה 7 חברים פעילים: פרופ' רוני נבון, ד"ר גבי רביב וד"ר דורה זל מהמכון לחקר הבנייה בטכניון, ד"ר מיכה הראל מאוניברסיטת אריאל, איציק רוזנברגר ממכון התקנים, אינג' מאיר הרשקוביץ מאיגוד המהנדסים ואינג' עאוני זריקאת ממכללת סמי שמעון.

ד"ר רביב פותח בגילוי נאות על "היכרות מוקדמת" עם החברה ועובדיה אך לא מבקש לפסול את עצמו.

מהצד השני מגיעים בכירי דניה סיבוס ועורכי דין מטעמם. כמו כן נוכח בדיון אמיר שריג ממנהל הבטיחות, אם כי כפי שנראה בהמשך הוא כמעט שלא משתתף. בנוסף, מגיע משנה למנכ"ל התאחדות הקבלנים, גרא קאושנסקי וכן אלוף במיל. וח"כ לשעבר איל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות שמשותף להתאחדות הקבלנים ולהסתדרות.

בפתח הדיון, מנכ"ל דניה סיבוס משתומם על כך שבכלל מזמינים אותו לשימוע שכזה. "צר לי שחברה כמו דניה מגיעה למעמד משפיל … צריך פיקוח ואכיפה אבל צריך להתחשב בעוצמה של הבנייה, אני מודאג וחרד", אומר גינזברוג.

הוא ואנשיו מבקשים להראות לוועדה מצגת ומדגישים כי בהיותה חברת הבנייה הגדולה במשק ומאחר שהיא בונה פרויקטים מורכבים, צריך להתייחס לצווי הבטיחות שהוטלו עליה באופן יחסי.

מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג בדיון בכנסת על קריסת החניון בתל אביב, ספטמבר 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג בדיון בכנסת על קריסת החניון בתל אביב, ספטמבר 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עו"ד ראובן בכר, המייצג את החברה, אומר כי "אי אפשר לקבוע שאגד ודן הן לא מקצועיות אם יש להם תאונות דרכים. צריך להתייחס לתוכן הצווים, מדובר בצווים שעוסקים במקרים זניחים. ברובם הם לא צווי בטיחות אלא דרך של פקחים לתת הוראות".

"אי אפשר לקבוע שאגד ודן הן לא מקצועיות אם יש להם תאונות דרכים. צריך להתייחס לתוכן הצווים, מדובר בצווים שעוסקים במקרים זניחים. ברובם הם לא צווי בטיחות אלא דרך של פקחים לתת הוראות"

כאמור, חלק מהצווים ניתנו אחרי תאונות קטלניות, כך שלא כולם זניחים כפי שאומר אותו עו"ד.

בהמשך, גינזבורג אומר כי החברה מספקת ציוד אישי לכל עובד ומתפאר בדירוג בטיחות גבוה שקיבל בשנים האחרונות מנת"ע.

באופן מפתיע כאמור, משתתף בשימוע בן ראובן, שכיום עומד בראש תוכנית שמטמיעה תרבות בטיחות בחברות בנייה שמעוניינות בכך. לשם השוואה, בשימועים של שתי חברות קטנות יותר שהגיעו לידינו, הוא לא הופיע לדיון.

בן ראובן מדבר בזכות תרבות הבטיחות בדניה סיבוס ואומר כי בית הספר שלה להדרכת העובדים הוא "רציני וכולל הכנת מדריכים בתחום הבטיחות".

קריסת מנוף בנהריה, 2015. מכון התקנים נתבע על כך שלא ביצע בדיקת זיהוי למנוף בארץ (צילום: Chen Leopold/Flash90)
קריסת מנוף באתר בנייה בנהריה ב-2015.  (צילום: Chen Leopold/Flash90)

גינזבורג ממשיך את דבריו ומציע מעין עסקה, שלפיה הוא מתחייב להצטרף לתוכנית הבטיחות של בן ראובן, בתקווה שהשימוע הנוכחי יסתיים בלא סנקציות:

"יש לנו את תוכנית הכוכבים בשיתוף איל בן ראובן, ב-2022 נסיים כוכב ראשון … נגביר את הפיקוח של ממונה הבטיחות … כל מי שנכנס לאתר עובר הדרכה". ואכן, לאחר אותו שימוע דניה סיבוס הצטרפה לתוכנית כוכבי הבטיחות של בן ראובן, ומממנת חצי מהעלות שלה.

בשיחה עם זמן ישראל, בן ראובן אומר כי הוא "לא קובע מה יקרה בשימוע. כל חברה שרוצה את עזרתי בלעשות בטיחות טובה יותר, תקבל עזרה אם הם מחויבים בפניי. דניה הצטרפה לתוכנית ואני מברך על כך. יש כיום 105 חברות שנמצאות בתהליך הזה שכולל אמנה, תחקירי כמעט ונפגע ועוד".

"כל חברה שרוצה את עזרתי בלעשות בטיחות טובה יותר, תקבל עזרה אם הם מחויבים בפניי. דניה הצטרפה לתוכנית ואני מברך על כך. יש כיום 105 חברות שנמצאות בתהליך הזה שכולל אמנה, תחקירי כמעט ונפגע ועוד"

בהמשך השימוע הוועדה שואלת את גינזבורג על ליקויים חוזרים, כמו למשל עובדים שלא מאובטחים. המנכ"ל משיב תשובה קצרה שהושחרה. לאחר מכן הם שואלים שוב, הפעם על פיגומים זזים, והוא משיב כי "חצי מהם (מהצווים, ע.ש.), זה הנחיות, אפשר להוריד, זה לא הרבה אני מזלזל … יש אתרים לא טובים, העובדים מוענשים".

קריסת החניון של דניה סיבוס ב-2016. עדיין מובילה בהפרות בטיחות (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
קריסת החניון של דניה סיבוס ב-2016. בתאונה נהרגו שישה עובדים (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"לסכם ברוח טובה"

בנוגע לצו על שימוש באביזרי הרמה, ממונה הבטיחות בחברה גיא נעים אומר כי "מדובר באירוע שטופל מקצועית מול משרד העבודה … יש לנו התנהלות מקצועית מול משרד העבודה. הם מתייעצים איתנו אם לקדם את החוקים המנדטורים". גינזבורג מוסיף משהו על כך שהפועלים הם קשי יום.

נציג הוועדה אומר "אנחנו רוצים לסכם ברוח טובה".

בן ראובן לוקח את רשות הדיבור ופותח בנאום שמותח ביקורת על אופן ועוצמת הפיקוח על הקבלנים. הוא מודיע שמעתה והלאה הנושא הולך להשתנות ושהוא עצמו צריך להיות אחראי על נושא הבטיחות, אף שכבר יש גוף שאמון על כך מטעם המדינה:

"כל נושא הפיקוח הולך להשתנות. הפיקוח הפך לרגולטור שנלחם נגד החברות. מבחינתי כולם היו בני. אני אחראי על הבטיחות בישראל. צריך לשנות דרג בפיקוח. באתי לפה כי הרגשתי שיש פה משהו לא תקין, לא סביר. הפיקוח הולך למקומות שנוח להם … יש אתרים שהפיקוח לשם לא מגיע. פיקוח צריך לתגמל גם דברים טובים".

קריסת מנוף בתל אביב ב-2019. מנהל הפרוייקט אמור להיות אחראי, אבל כרגע מי שנושא באחריות הוא מנהל העבודה (צילום: Avshalom Shoshani/Flash90)
קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב ב-2019. (צילום: Avshalom Shoshani/Flash90)

הוועדה עונה לו שבמעמד הזה היו עשרות חברות "ואנחנו מעריכים את העבודה של מנהל הבטיחות".

בן ראובן ממשיך למתוח ביקורת על מנהל הבטיחות, שלדעתו צריך להתייחס באופן שונה למי שנחשב בטיחותי ולמי שלא. הוא אף מתחייב לקחת אחריות על התיקון בדניה סיבוס:

"מול חברות שעושות בטיחות צריך להיות תהליך X ומול חברות שלא עושות בטיחות צריך להיות תהליך Y … חל שינוי ובעיקר בחברות הגדולות, דניה היא אחת מהמובילות. אני משתמש בבית הספר שלהם, אנחנו מכשירים תוכנית.

איל בן ראובן (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
איל בן ראובן (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

"סיכמתי עם רונן שלחברת דניה יש מתווה קדימה, רונן ייכנס איתנו לתוכנית הכוכבים … אני במידה מסוימת גם לוקח אחריות על התיקון ועל התחייבות דניה לשפר מעבר למה שהיא עושה".

הוועדה שואלת אותו אם מטה הבטיחות שהוא מייצג עושים גם שימועים לחברות?

בן ראובן משיב: "אני לא רגולטור, אני נותן את הכלים … אני עובד בשת"פ, אני משנה תרבות ולכן התחלתי עם הגדולים … יש לי רשימה ארוכה של קבלנים שממתינים לתוכנית הכוכבים".

"צחי התפלא שאנחנו מוזמנים לשימוע"

דניה סיבוס היא חברת ענק שבשנתיים האחרונות בעלי השליטה בה הם יעקב לוקסנבורג וגלעד אלטשולר, שנהנו מדיווידנדים במאות מיליוני שקלים. החברה מבצעת עשרות פרויקטים שכוללים בנייה למגורים ולמסחר, סלילת כבישים ומנהרות ובניית גשרים.

החברה הציגה אשתקד תוצאות שיא עם רווח של 213 מילין שקל על הכנסות של 4 מיליארד שקל ולפני מספר ימים דיווחה על זינוק של 45% ברווח לרבעון הראשון של השנה, בהיקף של 40 מיליון שקל.

גינזבורג מנהל את החברה ב-13 השנים האחרונות, ובשנה החולפת הוא נהנה משכר עתק של 10 מיליון שקל, מהגבוהים במשק.

פועל נהרג מנפילה מגובה ברחוב קפלן בתל אביב, יוני 2021. "את החברות שמקפידות בבטיחות אפשר למנות על כף יד אחת" (צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90)
אתר בנייה שבו נהרג פועל מנפילה מגובה ברחוב קפלן בתל אביב, יוני 2021( צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90)

התאונה הקטלנית ביותר תחת כהונתו הייתה קריסת חניון הברזל באירוע שהביא למותם של 6 עובדים. המשטרה חקרה את האירוע ונשקלה העמדת החברה והמנכ"ל לדין. אם הוא והחברה היו מורשעים, הדבר יכול היה להוביל להשעיית דניה מהשתתפות במכרזים. אלא שבסופו של דבר הפרקליטות סגרה נגד החברה והמנכ"ל את התיק.

גינזבורג ובכירים נוספים בחברה נחקרו גם בחשד לשוחד של מאות אלפי שקלים לח"כ דוד ביטן, וגם את התיק הזה הפרקליטות החליטה לסגור בקיץ שעבר.

המנכ"ל יצא מהפרשיות האלה בלי כתבי אישום ועם ניסיון לא מבוטל בחקירות. למרות זאת, הוא כופר בעצם העובדה שהוא צריך לתת דין וחשבון בהליך נינוח למדי שנוגע לליבת הפעילות של החברה.

המנכ"ל יצא מהפרשיות האלה בלי כתבי אישום ועם ניסיון לא מבוטל בחקירות. למרות זאת, הוא כופר בעצם העובדה שהוא צריך לתת דין וחשבון בהליך נינוח למדי שנוגע לליבת הפעילות של החברה

כפי שנאמר מספר פעמים בשימוע שמתואר כאן, דניה סיבוס אכן משקיעה מאמצים ומשאבים גדולים בבטיחות עובדיה. כל אחד שנכנס לאתרי החברה עובר הדרכה ומקבל ציוד אישי בבית הספר שלה במבוא חורון ובסך הכל מדובר בכעשרת אלפים עובדים שעברו הדרכה כזו בשנה החולפת.

קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב. אוקטובר 2019 (צילום: Avshalom Shoshani/Flash90)
קריסת מנוף באתר בנייה בתל אביב. אוקטובר 2019 (צילום: Avshalom Shoshani/Flash90)

על הרקע הזה, בסיכום השימוע שנערך בוועדה המייצעת לרשם הקבלנים, המנכ"ל ממשיך להביע תמיהה על עצם העובדה שהוא והחברה מוזמנים למעמד הזה, שכאמור מתנהל ארבעה חודשים אחרי שעובד באתר החברה נהרג בנפילה מגובה.

גינזבורג: "אני מאוד מקוה שלא יהיו עוד צווים. לרשם הקבלנים יש זרוע אכיפה … בביקור באחד האתרים הבוקר צחי התפלא שאנחנו מוזמנים לשימוע ואמר שהלוואי שכולם היו כמונו".

גינזבורג: "אני מאוד מקוה שלא יהיו עוד צווים. לרשם הקבלנים יש זרוע אכיפה. בביקור באחד האתרים הבוקר צחי התפלא שאנחנו מוזמנים לשימוע ואמר שהלוואי שכולם היו כמונו"

פרוטוקול שימוע לדניה סיבוס, נובמבר 2021
פרוטוקול שימוע לדניה סיבוס, נובמבר 2021

שני עובדים נוספים נהרגו

לקראת סוף הדיון, הוועדה מציינת שחבריה "רואים את המאמצים שלכם" אבל שואלים האם כל ההנחיות מגיעות ל"פועל הפשוט בשטח?".

גינזבורג משיב שההדרכות נעשות ב-13 שפות ובן ראובן מוסיף ש"מאוד חשוב השיח עם העובד כי הוא בסוף משלם את המחיר". בשלב הזה מבליח בדיון גם נציג מנהל הבטיחות שריג בהתייחסות לקונית למדי. הוא אומר כי אינו יכול להתייחס לצווים שעבר זמנם וכי גם הוא רואה שהחברה מתאמצת להשתפר.

אפשר היה לצפות משריג ליותר, בהתחשב בכך שמנהל הבטיחות יזם את ההליך הזה והוא זה שאמור להתייחס לצווים, אפילו כאלה שאינם חדשים. הוא יכול היה להציג בפני הוועדה את חומרת הבעיות בדניס סיבוס, לפחות אלה שבגללן ניתנו הצווים. וודאי שלא להסתפק באמירה קצרה ורפה על המאמצים שלהם לשיפור.

בהמשך לכך, משנה למנכ"ל התאחדות הקבלנים מסייע להגנה על החברה ואומר כי "אם דניה מגיעה לשימוע אז המצב במדינה רע", שכן היא מובילה את כל הענף, ומוסיף כי גם הוא "מאוד מופתע מעצם המעמד".

משנה למנכ"ל התאחדות הקבלנים מסייע להגנה על החברה ואומר כי "אם דניה מגיעה לשימוע אז המצב במדינה רע", שכן היא מובילה את כל הענף, ומוסיף כי גם הוא "מאוד מופתע מעצם המעמד"

קריסת חניון של דניה סיבוס ברמת החייל בתל אביב, 6 בספטמבר 2016 (צילום: Miriam Alster FLASH90)
קריסת חניון של דניה סיבוס ברמת החייל בתל אביב, 6 בספטמבר 2016 (צילום: Miriam Alster FLASH90)

גינזבורג "מבקש מהוועדה שההמלצה שלכם תינתן עד יום חמישי כדי שנוכל להעביר לחשכ"ל".

הוועדה מסכמת בכך שהחברה הציגה "מערכת ראויה להערכה" של ניהול בטיחות ושלוועדה אין סמכות לשפוט את הצווים עצמם:

"החברה הציגה הסברים מניחים את הדעת לרוב הצווים … הוועדה סבורה שיש לשפוט את מספר הצווים יחסית לנפח העבודה שהחברה מבצעת ולהתייחס לכך בייזום אמצעי משמעת לחברות בנייה. לאור האמור, הוועדה ממליצה שלא לנקוט באמצעי משמעת כנגד החברה".

בשורה התחתונה, לא נראה שניתן כאן דין וחשבון מעמיק על בעיות שחוזרות על עצמן בצווי הבטיחות. דניה סיבוס קיבלה סיוע מהתאחדות הקבלנים ומנגד, קולו של מנהל הבטיחות כלל לא נשמע. מכאן הדרך הייתה קצרה לביטול האזהרה בהשעייה.

ואכן, יום אחרי השימוע הזה, רשם הקבלנים מקבל את ההמלצה ולא נוקט באמצעי משמעת כלשהו נגד דניה סיבוס, אפילו לא אזהרה או נזיפה סמלית על תנאי ובטח שלא משעה אותה ממאגר הקבלנים הרשאים להשתתף במכרזים.

"הוועדה ממליצה שלא לנקוט באמצעי משמעת כנגד החברה". יום אחרי השימוע רשם הקבלנים מחליט שלא להשעות את דניה סיבוס ממאגר הקבלנים הרשאים להשתתף במכרזים

מאז אותו שימוע דניה ממשיכה להתברג במקום השני בטבלת צווי הבטיחות שהוטלו על חברות ובאתריה נהרגו עוד שני עובדים:

בחודש שעבר נהרג אלכסנדר פישר בן ה-68 לאחר שנפל ממנוף באתר בנייה באשקלון. בינואר נהרג עלא נביל אלחאליס, פלסטיני בן 24, לאחר שנפל מגובה באתר לבניית מסילת הרכבת בכביש 431 ליד ראשון לציון.

מתחילת השנה נהרגו 13 עובדים באתרי בנייה בישראל ובסך הכל 26 נהרגו בתאונות עבודה.

האתר שבו קרס המנוף ביבנה, 19 במאי 2019 (צילום: פלאש 90)
קריסת מנוף ביבנה בתאונה שבה נהרגו ארבעה עובדים, 19 במאי 2019 (צילום: פלאש 90)

תגובות

מדניה סיבוס ורשם הקבלנים וטרם התקבלה תגובה.

ממנהל הבטיחות נמסר בתגובה: "המנהל מעביר תיקים של קבלנים לטיפולו של רשם הקבלנים, לפי כמות צווי בטיחות לשנתיים. בשנים 2021 ו-2022 העברנו 32 חברות לרשם. לרשם הקבלנים יש ועדה מטעמו והם מחליטים לבדם על צעדים נגד הקבלנים. בשנים האחרונות הועברו 72 תיקים לרשם הקבלנים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "על-פי מתווה הבטיחות החדש מטעם החשב הכללי שהוחל בפברואר 2022, אם מתקבלת החלטה של רשם הקבלנים בעניינו של קבלן מוכר כי יש להתלות את רישיונו על-תנאי בגין הפרות בטיחות, נמנעת גישתו של הקבלן למכרזים ממשלתיים למשך חצי שנה, וזאת ממועד קבלת ההחלטה בעניינו".

עוד 1,957 מילים
סגירה