"אני יזמתי את הארכת המסלול - והרשויות קיבלו את זה באהבה"

מעקב זמן ישראל דיון שנערך אתמול בוועדת פניות הציבור בכנסת המחיש כי הרשויות לא בחנו כראוי את הסיבות להגדלת המנחת הפרטי ליד חוף הבונים, כפי שנחשף בסדרת תחקירי זמן ישראל ● המנחת יוגדל משמעותית במימון המדינה, בעלות של כ-50 מיליון שקל, ועשוי להפוך לשדה תעופה פרטי ● הח"כים, שביקשו מהיזם לפרט את כוונותיו, נאלצו להסתפק בתשובה: "אין לי כוונה לחשוף את תוכניותיי העיסקיות"

רכבת עוברת ליד מנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך
רכבת עוברת ליד מנחת הבונים

הדיון שהתקיים אתמול (שני) בוועדה לפניות הציבור בכנסת סביב הארכת המנחת הסמוך לחוף הבונים – בעקבות סדרת תחקירי זמן ישראל – המחיש יותר מתמיד כמה גדול הפער בין ההליכים החוקיים להסדרת פרויקטים בישראל לבין צורכי הציבור האמיתיים, ועד כמה יכול כל צד למשוך את החבל לפי האינטרסים של הגוף אותו הוא מייצג, תוך גילוי שקיפות חלקית בלבד, ולעיתים הסתרה של ממש.

בזה אחר זה ניסו מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ אלון טל (כחול-לבן) וחבר הוועדה ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) לחלץ תשובות ברורות מנציגי רכבת ישראל המממנת את הפרויקט (תחת הסכם סודי), המועצה האזורית השותפה לו (על אף שרשמית היא מתנגדת להפיכתו האפשרית לשדה תעופה), והיזם דן מוקדי, הבעלים של המנחת הפרטי "פרדייב" שמתרחב לאתר תעופה עצום מכספי ציבור ועל גבי שטחים פתוחים.

מי שנכח בדיון – בו השתתף גם הח"מ והתבקש לשתף את ממצאי התחקירים בזמן ישראל – התקשה להבין למה בעצם הוא מתקיים רק עכשיו, כשסלילת המנחת כבר בעיצומה, אחרי שנים של אישור תוכניות להגדלת המנחת ללא בדיקה רצינית.

מי שנכח בדיון התקשה להבין למה בעצם הוא מתקיים רק עכשיו, כשסלילת המנחת כבר בעיצומה, אחרי שנים של אישור תוכניות להגדלת המנחת ללא בדיקה רצינית

גם היה קשה להבין למה השאלות הללו לא נשאלו ברשויות הרלוונטיות כשאושר המנחת במועצה האזורית, בועדה המחוזית, ברכבת ישראל ובשאר הפורומים בהם המנחת החליק על מסלול האישורים והמריא כמעט ללא הגבלות.

אבנר הופשטיין בדיון הוועדה בכנסת בעניין המנחת בחוף הבונים, 27 ביוני 2022 (וידיאו: אתר הכנסת)

היזם מוקדי חזר בדיון על הצהרתו המקורית כי המנחת מיועד בין היתר לצורכי "כיבוי שרפות בכרמל", והראה מסמך לפיו חיל האוויר סבר כבר ב-2012 כי "מיקומו של המנחת מהווה פוטנציאל מצוין למטוסי הכיבוי הנוכחיים של מערך הכיבוי", כהוכחה לכך שההצהרות במועצה אזורית חוף הכרמל כאשר התוכנית עברה ב-2017 – לפיהן המנחת דרוש למטרות כיבוי שרפות בכרמל – היו מבוססות.

תחקיר זמן ישראל חשף כי בפועל אין כל צורך במנחת המדובר לצורכי כיבוי, וכי גורמי תעופה אזרחיים וגם טייסת הכיבוי עצמה, סבורים כי תוספת של שטח למנחת לא תתרום למאמצי כיבוי במקרה כמו זה של השרפה בכרמל ב-2010. טייסת הכיבוי הבהירה כי המנחתים הקיימים כיום בצפון מספקים באופן מלא את צורכי מערך הכיבוי, גם בשגרה וגם בשעת חירום.

ח"כ להב-הרצנו ביקש להבין מדוע בכלל צריך יזם פרטי לפנות לגורמים הממשלתיים ולבקש הארכה לצרכים לאומיים של כיבוי.

"אתה פנית לחיל האויר או שהם פנו אליך?" שאל את מוקדי.

בתשובה אישר מוקדי כי היוזמה היתה שלו ולא של כוחות הכיבוי וההצלה: "אני היזם ואני יזמתי את הארכת המסלול. הרשויות קיבלו את זה באהבה".

"אתה פנית לחיל האויר או שהם פנו אליך?" שאל ח"כ להב-הרצנו את מוקדי. בתשובה אישר מוקדי כי היוזמה היתה שלו ולא של כוחות הכיבוי וההצלה: "אני יזמתי את הארכת המסלול. הרשויות קיבלו את זה באהבה"

ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) בדיון על מנחת הבונים בוועדה לפניות הציבור בכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: אבנר הופשטיין)
ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) בדיון על מנחת הבונים בוועדה לפניות הציבור בכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: אבנר הופשטיין)

ח"כ להב-הרצנו היקשה: "לא הבנתי, (אתה אומר) אני פונה אליכם (לחיל האוויר) כדי להגדיל את המסלול?"

מוקדי: "בין היתר. ואמרתי שיהיו מטרות נוספות".

הציפורים מאיימים על המטוסים

היזם אישר בדבריו גם את הטענה כי התנגדותו שלו היתה מרכיב מרכזי בדחיית היוזמה להקים בעתיד את "שמורת המלחה" – שמורת טבע ייחודית באיזור, שהקמתה נדונה לאחרונה ברשויות, ונדחתה בגלל החשש כי ציפורי השמורה יפגעו בביטחון הטיסות במנחת.

בתשובה לשאלתו של ח"כ טל "האם מנחת בגודל כזה יאפשר הקמת שמורה עם ציפורים", השיב מוקדי באופן חד-משמעי: "התשובה היא לא. בלי קשר לגודל המנחת.

"המנחת בהיקף שמתקיים 22 שנה לא מאפשר הקמה של שמורה – לא בסדר גודל שרצו להקים וגם לא עשירית ממנה, מכיוון שהייתה יוזמה לתוכנית של שמורת טבע להציף ולמשוך ציפורים. חבל על כספי הציבור, כי ביחד לא נוכל לחיות. בלי קשר להארכת המסלול".

ח"כ טל ביקש להבין: "אז אתה אומר שמבחינת ערכי מדינת ישראל עדיף בית ספר לצניחה מאשר שמורת טבע? זאת תפיסתך?"

מוקדי השיב: "אני אמרתי תחליטו מה אתם רוצים, שמורה או מנחת – והחליטו על מנחת".

ח"כ טל ביקש להבין: "אז אתה אומר שמבחינת ערכי מדינת ישראל עדיף בית ספר לצניחה מאשר שמורת טבע? זאת תפיסתך?" מוקדי השיב: "אני אמרתי תחליטו מה אתם רוצים, שמורה או מנחת – והחליטו על מנחת"

היזם דן מוקדי, בעלי "פרדייב", בדיון הוועדה בכנסת בעניין המנחת בחוף הבונים, 27 ביוני 2022 (וידיאו: אתר הכנסת)

אבל עמדה זו סותרת לכאורה תשובה שנתן ראש המועצה אסיף איזק שהופיע בדיון באמצעות זום ואמר כי המועצה דווקא רוצה להמשיך לקדם את השמורה. עתה נותר לראות האם המועצה האזורית, אשר הצטרפה כשותפה ליזם לאורך השנים (על אף שאינה שותפה לרווחים), תתנגד לעמדתו בענין השמורה או תיישר עימו קו גם הפעם.

נציג רשות התעופה האזרחית (רת"א), מנהל אגף תשתיות תעופתיות מוטי שמואלי, חשף כי בכוונת הרשות לפעול להגדלת והרחבת השימושים של המנחת המוגדל לכיוונים של שדה תעופה פעיל.

נציג רשות התעופה האזרחית (רת"א), מנהל אגף תשתיות תעופתיות מוטי שמואלי, חשף כי בכוונת הרשות לפעול להגדלת והרחבת השימושים של המנחת המוגדל לכיוונים של שדה תעופה פעיל

"חד משמעית תשתיות התעופה בישראל חסרות. נסגר שדה דב, עומד להיסגר שדה התעופה בהרצליה ואנחנו סובלים מחוסר גדול. הארכת המסלול לא מאפשרת היום שימושים נוספים – אבל אנחנו כרת"א היינו רוצים שיתפתח, ויש כוונות כאלה ויש דיונים בנושא ובראייה הארצית של מנהל התכנון רואים במקום הזה צורך לאומי לפיתוח התעופה. אבל לא שואלים אותנו כרגע".

ח"כ טל הזכיר כי "ראש המועצה האזורית הבטיח כי מנחת הבונים לא יהפך לשדה תעופה אבל השאיפות שלכם אחרות". "אני מכבד אותו", השיב שמואלי. "יש צורך לאומי בשימושים אחר, אנחנו במדינת חוק והדברים ידונו בוועדות התכנון".

ח"כ אלון טל (כחול-לבן) בדיון על מנחת הבונים בוועדה לפניות הציבור בכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: אבנר הופשטיין)
ח"כ אלון טל (כחול-לבן) בדיון על מנחת הבונים בוועדה לפניות הציבור בכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: אבנר הופשטיין)

חברי הכנסת ניסו לשווא לחלץ ממוקדי תשובה ברורה לגבי מהות השימושים שהוא מתכנן למנחת. "רק מה שמאושר בתוכנית", השיב מוקדי. "אבל אני מבקש להבין מה החזון שלך למנחת", ביקש טל שנית, אך מוקדי המשיך בלשון המעורפלת של התוכנית וסירב לפרט: "אני לא הולך לפרט עכשיו את כל התוכניות העסקיות שלי".

ח"כ להב-הרצנו שאל בשלישית: "אדוני, מדינת ישראל מתכוונת לשלם 53 מיליון שקל כדי לשפר את התשתית שעליה אתה מתכוון לעשות שימוש. הציבור משלם 53 מיליון שקל באמצעות רכבת ישראל. אני אשמח לדעת מה…". בשלב זה קטע אותו מוקדי והשיב: "שמעתי את השאלה, לצערי איני יכול להשיב עליה".

ח"כ להב-הרצנו שאל בשלישית: "הציבור משלם 53 מיליון שקל באמצעות רכבת ישראל. אני אשמח לדעת מה…". בשלב זה קטע אותו מוקדי והשיב: "שמעתי את השאלה, לצערי איני יכול להשיב עליה"

קילומטר מתנה מרכבת ישראל

סוגיית המימון של המנחת, שנדונה בתחקיר נוסף של זמן ישראל, זימנה מסכת גירסאות מעניינת בפני הוועדה. התחקיר חשף כי רכבת ישראל התנדבה לממן לא רק את העתקת המנחת הקיים מזרחה כדי לאפשר את פרויקט חישמול מסילות הרכבת, אלא גם את הארכתו ב-1,000 מטרים נוספים, כולל כל התשתיות הנלוות לכך ובעלות כוללת של כ-53 מיליון שקלים.

ראש אגף ביצוע ברכבת ישראל דודי פרץ אישר בדיון בוועדה אתמול כי הרכבת מממנת ומבצעת את הפרויקט כולו, בין היתר כדי למנוע עיכובים משפטיים מתמשכים מול היזם.

עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

"בגלל הסמיכות של מנחת הבונים לפסי הרכבת לא ניתן להקים את עמודי החישמול, וכדי שהרכבת תוכל להתקדם, הוחלט לקחת את המנחת ולהזיז אותו מזרחה", אמר פרץ.

"בחנו כמה אפשרויות והחלטנו על שלביות ביצוע: בשלב ראשון נקים מנחת זמני, נעביר אליו את התנועה, ונבנה מנחת חדש צמוד אליו, שזה האלף מטרים הצפוניים. לאחר סיום פרויקט החישמול, בונים מנחת חדש רחוק מהמסילה שהם ה-800 שזזו. סך הכל 1,800 מטר".

ח"כ טל ציין כי "בפועל גורם פרטי מפעיל בית ספר לצניחה של 800 מטר ומקבל 1000 מטר מתנה ממדינת ישראל. האם דרשתם השתתפות (של היזם בעלויות)?" על שאלה זו הוא לא קיבל מענה.

ח"כ טל ציין כי "בפועל גורם פרטי מפעיל בית ספר לצניחה של 800 מטר ומקבל 1000 מטר מתנה ממדינת ישראל. האם דרשתם השתתפות (של היזם בעלויות)?" על שאלה זו הוא לא קיבל מענה

ח"כ להב-הרצנו תהה מדוע לא פעלה הרכבת בדרך של הלאמת השטח ופיצוי ליזם, כמקובל במקרים דומים של הפקעת שטח פרטי למטרות לאומיות, ונענה על ידי כהן כי תהליך כזה "היה לוקח שנים" וכי למען זירוז המהלך, הוחלט על הקמה מחדש של המנחת עבור היזם.

"תן לי דוגמה לעוד קניין פרטי שנלקח מהיזם ונבנה מחדש על ידי רכבת ישראל. תן לי דוגמה למקרה דומה?" ביקש ח"כ להב-הרצנו, וכהן נאלץ להודות: "אין לי דוגמה כזאת. אבל מבחינתי אין הבדל אם זה קניין פרטי או שטח מדינה".

מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")
מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")

להב-הרצנו הזדעק: "זה לא אותו דבר. יש פה יזם שהיה לו 800 מטר ואתה בונה לו 1,800 מטר". כהן השיב: "ברגע שהרכבת תסיים לבנות, אפשר לפרק את האלף מטר הצפוניים, אין לנו שום עניין עם הדבר הזה. העניין שלנו עם ה(תוספת) היא רק לשלבי הביצוע".

משמעות ההצהרה של כהן היא כי לכאורה מועצה אזורית חוף הכרמל וועדות התכנון יכולות לבטל את הגדלת המנחת בדיעבד, לאחר סיום פרויקט החישמול, ולהחזירו למצב של 800 מטר.

משמעות ההצהרה היא כי מועצה אזורית חוף הכרמל וועדות התכנון יכולות לבטל את הגדלת המנחת בדיעבד, לאחר סיום פרויקט החישמול, ולהחזירו למצב של 800 מטר

אולם אין לדעת מה תוקפה של הצהרה זו, כי ההסכם בין הרכבת ליזם כולל סעיף סודיות. נציג הרכבת הצהיר בפני זמן ישראל לאחר הדיון כי הרכבת תסכים לחשוף את ההסכם בין שני הצדדים אם היזם יסיר את התנגדותו.

נכון לעתה היזם מתעקש על סודיות ההסכם, על אף שמדובר בהסכם עם חברה ממשלתית הנוגע לכספי ציבור ולפרויקט ציבורי.

בעלי מנחת "פרדייב" דן מוקדי וראש דסק התחקירים של זמן ישראל אבנרה הופשטיין ביציאה מהכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: רותי בנין)
בעלי מנחת "פרדייב" דן מוקדי וראש דסק התחקירים של זמן ישראל אבנרה הופשטיין ביציאה מהכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: רותי בנין)

היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", עו"ד אלעד מן, פנה אתמול בדרישה לפי חוק חופש המידע לחשוף את ההסכמים בין הרכבת לבין היזם מוקדי, לרבות ההסכמים הסודיים, ואת ההחלטות שהתקבלו ברכבת סביב פרויקט העתקת ובניית מנחת הבונים.

היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", עו"ד אלעד מן, פנה אתמול בדרישה לפי חוק חופש המידע לחשוף את ההסכמים בין הרכבת לבין היזם מוקדי, לרבות ההסכמים הסודיים

מאוחר יותר, מחוץ לדיון, הבהיר מוקדי כי פירוק המנחת לאחר סיום העבודות אינו אופציה, ואף הפטיר כי הצהרה זו של נציג הרכבת היא בבחינת "הפרה של ההסכם בינינו".

מלישכתו של ח"כ טל, יו"ר הוועדה, נמסר כי הדיונים בוועדה סביב מנחת הבונים יימשכו גם בעתיד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,497 מילים ו-2 תגובות
סגירה