זהבה גלאון (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

יאיר גולן הכריז אתמול על התמודדותו על ראשות מרצ, עיסאווי פריג' הודיע על פרישתו - ונדמה שרבים מחכים לזהבה גלאון שתחזור להוביל את המפלגה ● זה לא יקרה ● "זה לא עולה על דעתי", אמרה אתמול לזמן ישראל, "החיים שלי יפים" ● גם האיחוד עם העבודה לא באופק ● לחברי המפלגה נותר להתמודד עם העדרו של מועמד מהחברה הערבית, ועם הדילמות סביב דמותו של גולן ● פרשנות

יאיר גולן הכריז אתמול, באופן כמעט צפוי, על התמודדותו על ראשות מפלגת מרצ. בנאום פתיחת הקמפיין גולן חזר אל הנאום שהעלה את שמו לכותרות כאשר היה סגן הרמטכ"ל.

"כבר לפני שש שנים, באותו נאום 'משואה' שהימין בחר לעוות במקום להתמודד איתו, הזהרתי מפני תהליכים אפלים שעוברים על החברה הישראלית ועל מדינת ישראל. תהליכים של לאומנות, גזענות, התבהמות ושחיתות", אמר גולן.

במרצ ידעו שההתמודדות הזו תגיע. גם פרישתו של השר עיסאווי פריג' לא נפלה על תומכי המפלגה ועל ראשיה כרעם ביום בהיר.

כנראה שככה זה במרצ, אין הפתעות גדולות. אפילו הציוץ של יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ היה כתוב מראש. הורוביץ בירך את גולן והסביר בראיונות רדיו אתמול שכך טבעי, וזה יופי שיש מי שמאתגרים את מנהיגותו.

יאיר גולן מכריז על התמודדותו על ראשות מרצ, 6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יאיר גולן מכריז על התמודדותו על ראשות מרצ, 6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אבל מעבר לכך, במפלגה שוררת אווירת נכאים. שנה שלמה בשלטון, שנה מיוחדת, שכנראה לא תחזור. ברקע נשמעים דיבורים על החזרתה של זהבה גלאון לתפקיד היו"ר, אולם גלאון עצמה דוחה את האפשרות על הסף. "זה לא עולה על דעתי", אמרה אתמול (רביעי) לזמן ישראל, "החיים שלי יפים. אינני חוזרת להתמודדות במרצ".

ברקע נשמעים דיבורים על החזרתה של זהבה גלאון לתפקיד היו"ר, אולם גלאון עצמה דוחה את האפשרות על הסף. "זה לא עולה על דעתי", אמרה אתמול לזמן ישראל, "החיים שלי יפים. אינני חוזרת להתמודדות במרצ"

מי שזרק אתמול את רעיון גלאון לשלטון, הוא בין השאר השר הפורש פריג'. בהודעת הפרישה שלו הקפיד לברך את ראש הממשלה יאיר לפיד – "מנהיג, חבר ושותף" – ולא הזכיר במילה אחת את הורוביץ, זנדברג או גולן, הקבוצה הבכירה של המפלגה. כאילו לא היו. את דעתו על התפקוד של הורוביץ כיו"ר מרצ היה אפשר לשמוע בשלל ראיונות אתמול, אך משיחות עם בכירים במפלגה עולה כי פריג' הסתובב בבטן מלאה גם כלפי גולן.

בבחירות לכנסת ה-24, נדחק פריג' ברשימת מרצ למקום שעשוי היה להיות לא ריאלי. לא רק השיבוץ של ג'ידא רינאוי-זועבי דחק אותו לאחור, כיוון שהיא לא הייתה היחידה ששוריינה: אנשים נוטים לשכוח אך גם יאיר גולן שובץ ברשימה והוביל לדחיקתו של פריג'. הכעס שלו לא שכח.

לכן, אחת הסברות היא שפריג' החל לגלגל ברדיו את רעיון החזרת גלאון, כיוון שאינו מחבב את הורוביץ או את גולן.

כך או כך, עם התפטרותו של פריג' וסילוקה של רינאוי-זועבי, במרצ יהיו חייבים למצוא מועמד או מועמדת מהחברה הערבית שיתמודדו בפריימריז ואז יוקפצו לשיבוץ גבוה ברשימה.

מחלת הפה של יאיר גולן

מה הסיכויים של גולן לעמוד בראש מרצ? השאלה הזו מורכבת יותר משנדמה. לאחרונה יצא לי לראות את גולן במהלך ראיון ספונטני שצולם לווידיאו (לא שידור חי). היועצת של גולן נעמדה מאחורי הכתב המצלם ונופפה בידיה לכל הכיוונים: לסיים את הריאיון, לא לענות, לא להגיב, לא תת תשובות ארוכות. בגדול, לא להתמסר לעיתונאי. המחזה היה משעשע.

היועצת של גולן צעירה, לבטח פחות מ-30. היא מודעת לפצצות המצרר שגולן מסוגל לנפק. גולן הוא סכנה מהלכת מהבחינה הזו. מי יודע מה יצא לו מן הפה במהלך ריאיון.

גולן מוכר במרצ רק בשנים האחרונות. חברי המפלגה הזו לא בהכרח יעריכו את חרצובות לשונו. "תתי אדם", זה לא בלקסיקון, כך אומרים במרצ. השנים שהוא בילה במדים בתפקידים צה"ליים בכירים – כולל כמפקד אוגדת יו"ש ונתפס כאב של "נוהל שכן" – עשויים לעמוד לו לרועץ בהתמודדות על ראשות מרצ.

השנים שגולן בילה במדים בתפקידים צה"ליים בכירים – כולל כמפקד אוגדת יו"ש ונתפס כאב של "נוהל שכן" – עשויים לעמוד לו לרועץ בהתמודדות על ראשות מרצ

הנה, לדוגמא, ציוצים של רועי ילין, איש מרצ בעבר, לשעבר יועץ למפלגה וכיום עובד בכיר בארגון "בצלם" – המביעים את הסנטימנט הרוחשש במפלגה.

מנגד, בבסיס הבוחרים של מרצ יש גם קיבוצניקים רבים, אנשי מושבים ושמאל ציוני שמחבק ומחזר אחרי אנשי צבא בדימוס. אלה עשויים לחבב את הרחבת השורות במרצ למישהו שאינו מתוך המילייה הפנימי. מתי לאחרונה עמד בראש מרצ אלוף במיל', עם נסיון קרבי עשיר? מבחינת רבים, הדבר עשוי לחזק את המסר שמרצ אינה מפלגת שוליים אנטי-ציונית, אלא משויכת לקונצנזוס הישראלי, מקום בו צה"ל הוא נדבך עיקרי.

מתי לאחרונה עמד בראש מרצ אלוף במיל', עם נסיון קרבי עשיר? מבחינת רבים, הדבר עשוי לחזק את המסר שמרצ אינה מפלגת שוליים אנטי-ציונית, אלא משויכת לקונצנזוס הישראלי, מקום בו צה"ל הוא נדבך עיקרי

הקריאות לאיחוד עם העבודה

נקודה נוספת במסגרת הפערים בתפיסות בין חברי מרצ היא נושא איחוד עם מפלגת העבודה. בעבודה שוללים את האפשרות מכל וכל – גם אם המשמעות תהיה ירידה של מרצ מתחת לאחוז החסימה.

הטענה הזו, שהמפלגות חייבות להתמזג, עלתה לדיון בכל אחת מארבע מערכות הבחירות הקודמות.

בבחירות לכנסת ה-21, באפריל 2019, מפלגת העבודה השיגה 6 מנדטים ומרצ 4, על גבול אחוז החסימה. וביחד, 10 מנדטים.

בבחירות לכנסת ה-22, בספטמבר 2019, רשימת העבודה-גשר (אורלי לוי-אבקסיס) השיגה 6 מנדטים ורשימת המחנה הדמוקרטי (מרצ, אהוד ברק, סתיו שפיר) השיגה 5. וביחד, 11 מנדטים.

ניצן הורוביץ, סתיו שפיר, אהוד ברק בעת השקת קמפיין המחנה הדמוקרטי, 12 באוגוסט 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ניצן הורוביץ, סתיו שפיר, אהוד ברק בעת השקת קמפיין המחנה הדמוקרטי, 12 באוגוסט 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

בבחירות לכנסת ה-23, במרץ 2020, העבודה, גשר ומרצ רצו ברשימה אחת – העבודה-גשר-מרצ – והשיגו במשותף רק 7 מנדטים.

בבחירות לכנסת ה-24, בשנה שעברה, העבודה השיגה 7 מנדטים ומרצ השיגה 6 מנדטים. וביחד 13 מנדטים.

אם כן, בכל פעם שהמפלגות התמודדו בנפרד, הן עברו את אחוז החסימה ונכנסו לכנסת עם מספר כולל דו-ספרתי של מנדטים. בפעם האחת שהתמזגו, מספר המנדטים הכולל של שתי המפלגות צנח לרצפה.

אם כן, בכל פעם שהמפלגות התמודדו בנפרד, הן עברו את אחוז החסימה ונכנסו לכנסת עם מספר כולל דו-ספרתי של מנדטים. בפעם האחת שהתמזגו, מספר המנדטים הכולל של שתי המפלגות צנח לרצפה

המתמטיקה של הבחירות מלמדת שבמיזוג מפלגות, השלם קטן מסך חלקיו. ולכן בעבודה ממשיכים להתעקש על התמודדות עצמאית. במרצ צריכים רק להאמין בעצמם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
הפסקתי לשלם מיסי חבר למרצ, למרות שהצבעתי להם. אני חושב להצביע יאיר לפיד. ניצן הוא אחלה אדם, אבל לא מנהיג וחייב ללכת הבייתה אחרת העסק מתפרק. צריך לדעת לתחזק קשרים כמו עם העבודה שהיא מפלג... המשך קריאה

הפסקתי לשלם מיסי חבר למרצ, למרות שהצבעתי להם. אני חושב להצביע יאיר לפיד. ניצן הוא אחלה אדם, אבל לא מנהיג וחייב ללכת הבייתה אחרת העסק מתפרק. צריך לדעת לתחזק קשרים כמו עם העבודה שהיא מפלגה בלי הרבה הבדלים. אם גולן יהיה בראש אני בעד. אז יש לו פה גדול, אז מה? . צריך אחד שיהיה מוכן לצאת לשטח, להלחם בשוחות החברתיות ובכלל אדח שלא פוחד מעימותים. אבי בעד גולן, אם הוא ינהיג אצביע חזרה למרצ

יאיר גולן הכי נכון בעת הזאת להנהיג את מר"צ. זאת מפלגה עם ערכים הכי חשובים שיש - היא כמו יהלום: קטן, אך הכי איכותי. יחד עם זאת, הנסיבות מחייבות גמישויות בתחומים כאלה ואחרים, והפוליטיקה ז... המשך קריאה

יאיר גולן הכי נכון בעת הזאת להנהיג את מר"צ. זאת מפלגה עם ערכים הכי חשובים שיש – היא כמו יהלום: קטן, אך הכי איכותי. יחד עם זאת, הנסיבות מחייבות גמישויות בתחומים כאלה ואחרים, והפוליטיקה זה הכי הכי אומנות הגמישות. מה שלא ייקרה עם מר"צ – תתמזג עם מפלגה אחרת או תמשיך במתכונתה הנוכחית – הכי חשוב שאנשיה יהיו במקום שבו יש להם השפעה

עוד 830 מילים ו-4 תגובות
סגירה