על הסכנות שבדיקטטורה

בנימין נתניהו בשוק מחנה יהודה, אוקטובר 2021, צילום מסך מסרטון של דוברות הליכוד
בנימין נתניהו בשוק מחנה יהודה, אוקטובר 2021, צילום מסך מסרטון של דוברות הליכוד

בשנים האחרונות גברו ההתקפות הבוטות על בתי המשפט ועל שלטון החוק, והבחירות הקרבות רק הגבירו את ההתקפות. רק בשבוע האחרון חזר ואמר ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, בכינוס לקראת הפריימריז, שיש להקים מערכת בתי משפט חדשה שתהיה כפופה לכנסת. היינו, ביטול עצמאות מערכת המשפט והכפפתה לרשות המחוקקת. דבר זה שקול מן הבחינה המעשית לביטול אחד מסממני הדמוקרטיה – הפרדת רשויות ועצמאות מערכת המשפט.

רק בשבוע האחרון חזר ואמר ח"כ קרעי מהליכוד שיש להקים מערכת בתי משפט חדשה שתהיה כפופה לכנסת. ביטול עצמאות מערכת המשפט והכפפתה לרשות המחוקקת שקול לביטול אחד מסממני הדמוקרטיה

ואכן, אחד החששות הכי גדולים במערכת הפוליטית, כמו גם אצל האזרחים, הוא שישראל תעבור שינוי משטרי ושצורת המשטר החדשה לא תהיה דמוקרטיה. יש מי שמתייחסים בביטול רב לחשש הזה, משל הדמוקרטיה מספיק חזקה מושרשת והחשש הוא חשש בעלמא. אלא שההצהרה של קרעי, שמשתלבת עם הצהרות של גורמים אחרים במערכת הפוליטית מראה שהחשש הוא חשש ממשי.

וכמו שדמוקרטיה איננה רק בחירות דמוקרטיות, ובחירות הן רק אחד הסימנים למשטר דמוקרטי, כך דיקטטורה איננה רק שלטון יחיד. דיקטטורה היא כל הדברים הקטנים שאזרחים יאלצו לעשות כדי לשרוד את שלטון היחיד.

ולא בכדי השתמשתי במילה לשרוד, בדיקטטורה יש שלטון ויש אזרחים – ויש פער בין שני הדברים. בדיקטטורה השלטון דואג קודם כל לעצמו ורק אחר כך לאזרחים. בדיקטטורה לאזרח אין בפני מי להלין, כי גם לבחירתו אין משמעות אמיתית בדיקטטורה. השליט מוצא דרך לכפות עצמו על האזרחים ולהשאר בשלטון, אם ירצו או לא.

כמו שדמוקרטיה אינה רק בחירות דמוקרטיות, ובחירות הן רק אחד הסימנים למשטר דמוקרטי – כך דיקטטורה אינה רק שלטון יחיד. היא כל הדברים הקטנים שאזרחים יאלצו לעשות כדי לשרוד את שלטון היחיד

וכשאין לך בפני מי להלין, כשאין מי שיגן על זכויותיך, אתה נאלץ לנקוט באמצעים שיאפשרו לך לחיות חיים סבירים, עד כמה שאפשר, גם ללא ההגנה על הזכויות. לכן האזרח נאלץ לפעול באופן כזה שבדמוקרטיה הוא לא היה מעלה בדעתו לפעול.

כך למשל, בדיקטטורה האזרחים משקרים לשלטון. לא כי הם רוצים לשקר לו, אלא כי הם נאלצים לעשות זאת על מנת להמשיך בחייהם. החיים הופכים להיות מסכת סבוכה של שקרים. דברים שאף אדם ישר לא האמין שהוא יעשה אי פעם, הוא נאלץ לעשות ללא הנד עפעף. ואנחנו נתרגל לשקר, נתרגל לשקר ליד הילדים, נתרגל לשקר לשוטר שעוצר אותנו לתשאול. וכגודל ההגבלות כך יהיו גודל השקרים. הם ילכו ויגדלו, ילכו ויעצימו, הם יהיו הנורמה.

וכשיש שקרים, כששוטר עוצר אזרח לתשאול ללא כל סיבה, יהיה שוחד. יהיה בקשיש. השוטרים יקחו שוחד מאזרחים, כלומר מאלה שיוכלו לשחד את השוטרים, והשוחד יאפשר להם לקנות את חירותם. אלא שהחירות הזו תהיה פיקציה, רק עד השוחד הבא.

וכשאזרחים משקרים כעניין שבשגרה, כשהם משלמים שוחד כעניין שבשגרה, הם גם יעשו דברים אחרים כעניין שבשגרה. כך למשל הם ילשינו אם תצמח להם טובת הנאה מכך.

כן, ההלשנה לא תפסח גם על בני משפחה, הם ישקרו גם לקרובים ביותר וילשינו עליהם, אנשים יפסיקו לבטוח זה בזה – גם בחברים הקרובים ביותר.

וכשיש שקרים, כששוטר עוצר אזרח לתשאול ללא כל סיבה, יהיה שוחד. בקשיש. השוטרים יקחו שוחד מאזרחים שיוכלו לשחד אותם, והשוחד יאפשר להם לקנות את חירותם. חירות לא שתהיה פיקציה, עד השוחד הבא

כי דיקטטורה יוצרת מעמדות. דיקטטורה יוצרת חברה קניבלית. דיקטטורה פירושה חוסר שוויון בסיסי. דיקטטורה פירושה שאם לאדם אחד טוב זה בבירור על חשבון אדם אחר. דיקטטורה יוצרת שרירותיות, ושרירותיות היא מצב בו אין משפט וודאי אין צדק.

ועל מנת לשרוד ולנהל אורח חיים סביר בדיקטטורה – האזרחים מוותרים על החמלה, מוותרים על הזולת, מוותרים על החלשים. כי בבת אחת השלטון חזק והאזרחים חלשים, אז למי יהיה כוח לטפל בחלשים ממך?

בדיקטטורה השלטון מסמן תומכי משטר אבל בעיקר את מתנגדיו. בדיקטטורה אוסרים מתנגדי משטר כי הם מסכנים את המשטר. בדיקטטורה כל פעולה הכי תמימה כמו הקראת שיר הופכת לפעולה חתרנית. בדיקטטורה מגבילים את התרבות. בדיקטטורה ספרים הם מותרות והשכלה היא כוח שאסור לתת בידי האזרחים. בדיקטטורה מצדיקים כל עוולה – גם רצח. בדיקטטורה ממנים למשרות לפי שיוך שלטוני – תמיכה בשלטון מבטיחה משרה נאה בשכר נאה ואילו מתנגדי השלטון לא יועסקו, גם לא במשרות מקצועיות.

בדיקטטורה השלטון מנטר כל פעולה הכי קטנה של האזרחים. אפילו יציאה לחצר הבית, אפילו יציאה למכולת, אפילו יציאה לפארק. בדיקטטורה השלטון איננו מאמין לאזרחים ובולש אחריהם. על פרטיות אין מה לדבר ואדם יכול להיעצר רק בשל גלישה באתר של מתנגדי משטר. בדיקטטורה השלטון רומס את האזרחים – כי רק כך מתאפשרת דיקטטורה.

ואם מישהו סבור שחייו ימשיכו על מי מנוחות גם כאשר יהיה שלטון יחיד, אם מישהו סבור שאם הוא יכוף ראשו עד יעבור זעם וכך הוא לא ייפגע מהרוח הרעה הנושבת (העולה מדברי קרעי למשל), אם מישהו סבור שאין הבדל מהותי בין דמוקרטיה לבין דיקטטורה – הוא איננו מבין דיקטטורה מהי.

בדיקטטורה השלטון מנטר כל פעולה הכי קטנה של האזרחים. אפילו יציאה לחצר הבית, למכולת, לפארק. הוא אינו מאמין לאזרחים ובולש אחריהם. על פרטיות אין מה לדבר, ואפשר להיעצר על גלישה באתר כלשהו

דיקטטורה היא לא דמוקרטיה לא ליברלית. למעשה אין כזה דבר דמוקרטיה לא ליברלית, הביטוי הוא ביטוי עיוועים של מי שמובילים אנשים בכחש. ליברליזם הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה, בלעדיו היא איננה קיימת. וליברליזם איננו יכול להתקיים במקום בו מערכת המשפט איננה עצמאית אלא כפופה לשלטון.

לכן דברי קרעי, שאף אחד בליכוד לא גינה, גם לא בנימין נתניהו, מלמדים על הלך הרוח במפלגה. מפלגה שהפכה להיות מפלגה אשר לא רק שלא מחליפה את העומד בראשה, אלא מנהלת סביבו פולחן אישיות. כן, כמו בדיקטטורות. ומעל הכל דיקטטורה היא ההיפך מדמוקרטיה.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
דמוקרטיה רעה עדיפה על דיקטטורה זה כלל ידוע. כן זה נכון שהדמוקרטיה שלנו לא הכי טובה והליכוד לא הצליח לקלקל אותה בעשרות שנות שלטון, אז מה האיום הגדול שלך? אולי טוב שכך, את וחבורת מרצ תמשי... המשך קריאה

דמוקרטיה רעה עדיפה על דיקטטורה זה כלל ידוע. כן זה נכון שהדמוקרטיה שלנו לא הכי טובה והליכוד לא הצליח לקלקל אותה בעשרות שנות שלטון, אז מה האיום הגדול שלך? אולי טוב שכך, את וחבורת מרצ תמשיכו לנבוח והשיירה תמשיך לנסוע ותמשיכי ליילל כי לשלטון המיוחל לא תגיעי יותר . שנה טובה.

"דמוקרטיה לא ליברלית" הוא מושג מ"בית מדרשו" של האדון המאוד לא נכבד ויקטור אורבן. נולדתי בדיקטטורה. אחת ה"הדוקות" ביותר - רומניה. כילד, הורי נמנעו מלארח ילדים אחרים בבתינו שמא ישמעו משה... המשך קריאה

"דמוקרטיה לא ליברלית" הוא מושג מ"בית מדרשו" של האדון המאוד לא נכבד ויקטור אורבן.
נולדתי בדיקטטורה. אחת ה"הדוקות" ביותר – רומניה. כילד, הורי נמנעו מלארח ילדים אחרים בבתינו שמא ישמעו משהו וירוצו להלשין הילד להוריו והוריו למשטרה. לאחר המהפכה, נפתחו תיקי המשטרה החשאית ונמצא שלא פחות מ- 73,000 איש קיבלו משכורת חודשית עבור הלשנה לשלטונות, מתוך אוכלוסייה של 15 מיליון.
זה ופולחן האישיות.
כנראה שמה שאנחנו חווים, מהתלהמות חברי הכנסת של הליכוד ולוויניו הוא ה"בקרוב" של תרחיש שמבחינתי לפחות הוא תרחיש אימים.
אבל חייבים להבין את קרקע הגידול של המצביעים המעדיפים פריווילג מיליונר מרחביה אשר עושה למען ביתו בגלוי, על חשבון כולנו או בקיצור "משתין מהמקפצה", על פני מועמדים אחרים.
לעניות דעתי, בדיקה של מצביעים אלה תראה כי רובם נולדו או צאצאים של אלה שנולדו במדינות אשר מעולם לא עברו מהפיכה. (הפיכות היו לא מעט) מהפיכה היא תמיד תוצאה של ביקורת ורצון לבצע שינויים, דרסטיים לפעמים על מנת לשנות מצב קיים לטובת הכלל. המילה "ביקורת" היא קריטית כאן. אם אניח, הנחה פשטנית מאוד אך הכרחית כי ביקורת היא תוצר ישיר של הטלת ספק, הרי שהמסקנה המתבקשת מאליה היא, כי בקרב המצביעים ה"גוררים" את ישראל לדיקטטורה ישנה "תקלה" במנגנון הטלת הספק אצלם. בהתחשב בעובדה שהיהדות קידשה את הטלת הספק (הרמב"ם העלה את הטלת הספק לכדי בירור עיקרי האמונה ממש) הגוררים אל המדינה לדיקטטורה פועלים בניגוד לעקרונות אמונתם, ייתכן שמבלי דעת אפילו. ולא אזכיר כאן את "משפט המלך" שבספר שמואל א'.
רנה דקארט אמר: "אני מטיל ספק, משמע אני חושב, אני חושב משמע אני קיים".

תיארת את ההתנהלות הביביסטית והש"סית. כנראה זה מה שהם מרגישים בו נוח ולכן זה מה שהם רוצים. כי בקומבינות ושחיתות יש להם סיכוי, שאין להם בחברה מתוקנת - בה יצטרכו להשקיע בחינוך והשכלה, במדע... המשך קריאה

תיארת את ההתנהלות הביביסטית והש"סית. כנראה זה מה שהם מרגישים בו נוח ולכן זה מה שהם רוצים. כי בקומבינות ושחיתות יש להם סיכוי, שאין להם בחברה מתוקנת – בה יצטרכו להשקיע בחינוך והשכלה, במדע.

עוד 842 מילים ו-6 תגובות
סגירה