"דמוקרטיה לא ליברלית" הוא מושג מ"בית מדרשו" של האדון המאוד לא נכבד ויקטור אורבן.
נולדתי בדיקטטורה. אחת ה"הדוקות" ביותר – רומניה. כילד, הורי נמנעו מלארח ילדים אחרים בבתינו שמא ישמעו משהו וירוצו להלשין הילד להוריו והוריו למשטרה. לאחר המהפכה, נפתחו תיקי המשטרה החשאית ונמצא שלא פחות מ- 73,000 איש קיבלו משכורת חודשית עבור הלשנה לשלטונות, מתוך אוכלוסייה של 15 מיליון.
זה ופולחן האישיות.
כנראה שמה שאנחנו חווים, מהתלהמות חברי הכנסת של הליכוד ולוויניו הוא ה"בקרוב" של תרחיש שמבחינתי לפחות הוא תרחיש אימים.
אבל חייבים להבין את קרקע הגידול של המצביעים המעדיפים פריווילג מיליונר מרחביה אשר עושה למען ביתו בגלוי, על חשבון כולנו או בקיצור "משתין מהמקפצה", על פני מועמדים אחרים.
לעניות דעתי, בדיקה של מצביעים אלה תראה כי רובם נולדו או צאצאים של אלה שנולדו במדינות אשר מעולם לא עברו מהפיכה. (הפיכות היו לא מעט) מהפיכה היא תמיד תוצאה של ביקורת ורצון לבצע שינויים, דרסטיים לפעמים על מנת לשנות מצב קיים לטובת הכלל. המילה "ביקורת" היא קריטית כאן. אם אניח, הנחה פשטנית מאוד אך הכרחית כי ביקורת היא תוצר ישיר של הטלת ספק, הרי שהמסקנה המתבקשת מאליה היא, כי בקרב המצביעים ה"גוררים" את ישראל לדיקטטורה ישנה "תקלה" במנגנון הטלת הספק אצלם. בהתחשב בעובדה שהיהדות קידשה את הטלת הספק (הרמב"ם העלה את הטלת הספק לכדי בירור עיקרי האמונה ממש) הגוררים אל המדינה לדיקטטורה פועלים בניגוד לעקרונות אמונתם, ייתכן שמבלי דעת אפילו. ולא אזכיר כאן את "משפט המלך" שבספר שמואל א'.
רנה דקארט אמר: "אני מטיל ספק, משמע אני חושב, אני חושב משמע אני קיים".
זה לא פשוט להיות מיעוט. במיוחד מיעוט לאומי במדינה שנמצאת במלחמה עם העם שלך. למשל מי שנקראים "אזרחי ישראל הערבים". מצד אחד יש שאלה של זהות. האם הם "יותר ישראלים" או "יותר ערבים"? והאם השיוך הכללי ל"ערבים" הוא נכון בכלל, או שהם בעצם פלסטינים? מצד שני יש את שאלת הנאמנות. כשזה מגיע לכדי התנגשות, וזה מגיע, הם יותר נאמנים למדינה שהם חיים בה או לעם שהם שייכים אליו? אלה שאלות ששואלים עליהם, וגם שהם שואלים בעצמם.
המכון הישראלי לדמוקרטיה מקיים סקר שנתי שנקרא "מדד הדמוקרטיה הישראלית", שמסתכל בין היתר גם על סוגיות טעונות כמו אלה. הסקר הזה מתבצע בחודש יוני בכל שנה. אחת השאלות הבסיסיות ביותר היא השאלה "באיזו מידה אתה מרגיש את עצמך חלק ממדינת ישראל ובעיותיה?". השאלה נשאלת את כל משתתפי בסקר, יהודים וערבים, אבל ניתוח התשובות כולל גם פילוח לפי מגזר.
דרור פייטלסון הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. אספן של כל מיני דברים, ובפרט של נתונים, מספרים, ופסלוני צבים. שואף להקשות על מי שמנסה לרדד ולהטות את השיח הציבורי על ידי טענות בלתי מבוססות והפצת פייק ניוז. מאמין גדול בכך שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב.
תחת הכותרת סוחטת הרגשות: "בנק הפועלים הורה לבטל סליקת תרומות להנצחת לוחם" – פורסמה השבוע כתבה (Ynet, 24/03/2024) המתארת תביעה נגד מסכת התעללות לכאורה של הבנק ושל חברת סליקה – בעמותה, המנהלת קמפיין תרומות להנצחת זכרו של לוחם שנהרג בצפון הרצועה.
התביעה קובלת על התערבות הממשל האמריקאי בפרויקט הנצחה תמים לכאורה, שמקושש תרומות למפעל חייו של הנופל. למעשה, מדובר בטענות מניפולטיביות, המצניעות את העובדה ש"מפעל החיים" המדובר הוא מאחז בלתי חוקי, שספג סנקציות אמריקאיות בשל אלימות כלפי פלסטינים. המוסדות הפיננסיים הישראליים נענים לדרישת הממשל בסירובם להעביר דרכם תרומות, שבפועל עוקפות את אותן סנקציות.
ארנון הראל הוא פעיל חברתי, קהילתי ופוליטי. גמלאי מחינוך והוראה בתיכון. לימודי תואר שני למשפטים, למערכות מידע; לימודי תואר ראשון לגיאוגרפיה ומדע המדינה, לימודי ארץ ישראל. 25 שנות אפיון, עיצוב פיתוח וניהול פרויקטים של מערכות מידע גדולות, 20 שנות קבע ועוד 15 שנות מילואים בחיל האוויר בתפקידי פיקוד בשדה, מודיעין ומטה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
אני רוצה לדעת מי בא עם הרעיון המתועב של "מכסות" גיוס. הגיוס הוא חובה פרסונלית של האזרח, לא של אירגונים. או שיש או שאין הצדקה לגיוס של האזרח – מה פתאום להעביר את הסלקציה לישיבות או גופים סקטוריאליים אחרים שיחליטו על פי שיקוליהם את מי לשלוח לגיוס? האזרחים אינם ליטרת בשר שרב כלשהו יחליט האם ישלח אל הצבא. מכסות גיוס מנרמלות את היחס של מנהיגי הציבור החרדי אל הציבור שלהם כצאן חסר בינה שיעשה מה שיגידו לו – את זה בדיוק יש לפרק ולהפוך את הציבור החרדי מעדר לאנשים.
רוצים מכסות? בבקשה. 400 עילויים בתורה שיקבלו מעמד מקביל לספורטאי מצטיין. כל אחד יכול להגיש מועמדות, הרבנים יכולים להגיש המלצות, ומערכת הביטחון תאשר פרטנית את האנשים.
כל השאר – מלש"בים.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם