• ימינה, 2019 (צילום: Ben Dori/Flash90)
    Ben Dori/Flash90
  • המחנה הדמוקרטי, 2019 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
    Tomer Neuberg/Flash90
  • משה כחלון, 2015 (צילום: פלאש 90)
    פלאש 90
  • הרשימה המשותפת, 2019 (צילום: Gili Yaari / Flash90)
    Gili Yaari / Flash90

הבטחות הנדל"ן של המפלגות

ביטול שכונות היוקרה, דיור בר-השגה מעבר לקו הירוק או פיקוח על שכר דירה: המפלגות השונות מבטיחות לחולל מהפכה בשוק הנדל"ן - כל אחת בדרכה ● אבל ניסיון העבר מלמד שרוב התכניות האלה, אם לא כולן, יישארו על הנייר ● ובליכוד אפילו לא טורחים להציע פתרונות

מצוקת הדיור נחשבת לאחת הבעיות החברתיות הקשות של ישראל. מחירי הדירות בארץ עלו בכ-97% בעשור האחרון, צעירים רבים חוששים שלא יוכלו לקנות בית לעולם, וגם מצב השוכרים קשה. סקרים רבים מראים שזהו אחד מהנושאים שהכי מטרידים את האזרח (והמצביע) הישראלי.

כחול לבן: בחזרה לימי לפיד באוצר

מצע הדיור של כחול לבן כולל התייחסות ל"בניית דיור בר-השגה"; "בניית דיור ציבורי"; "בניית 150 אלף יחידות דיור להשכרה באמצעות חברת 'דירה להשכיר' הממשלתית (שיאיר לפיד הקים כשר אוצר); "הגדלת מספר האישורים התכנוניים לבניית דירות"; ו"התאמת האישורים לבנייה לצורכי הדיירים והקמת תשתיות".

עוד מבטיחים שם "שיפור תשתיות התחבורה (מאחר ש"יש מלאים גדולים של דירות בפריפריה, אבל אין תחבורה"); "קיום כל הסכמי מחיר למשתכן כלשונם וסבסוד דירות לצעירים"; "הקצאת 50% מהדירות בוותמ"ל להשכרה, ו-40% להשכרה ארוכת טווח"; ו"עידוד הקמת פרויקטים בפריפריה ובמגזר הערבי".

הליכוד: אין מצע, יש כחלון

הליכוד אינו מפרסם מצע זה שנים רבות, במהלך שנתפס כזלזול מסוים בבוחרים. לכן, נאלצנו לצלול למצע של כולנו, שהתפרסם באפריל – בטרם ההיבלעות בליכוד.

מצע כולנו כלל אז תכנית מפורטת, שקשה למצוא הבדלים דרמטיים בינה לבין התכנית של כחול לבן. בין היתר הובטח שם: "נמשיך לייעל את הבנייה"; "נמשיך בתכנית 'מחיר למשתכן'"; "נקים רשות תכנון עצמאית ומקצועית"; "נבצע התחדשות עירונית בפריפריה במימון ממשלתי"; "נמשיך בתכנית 'מגן לעורף' הכוללת חיזוק של דירות ומוסדות בסיכון מרעידת אדמה בתקצוב ממשלתי".

"נבנה עשרות אלפי דירות, המצויות כבר בהליך תכנוני, בשכירות בת השגה ארוכת טווח ובמחיר מוזל"; "נפשיר קרקעות חקלאיות לבניית דירות, שחלקן יושכרו לזוגות צעירים במחיר נמוך, ולאחר מספר שנים יימכרו להם".

מפלגה כחול-לבן ישראל ביתנו העבודה-גשר המחנ"ד חד"ש בל"ד ימינה
בניית דיור ציבורי
דיור להשכרה מסובסדת
"ליסינג" לדירה
המשך מחיר למשתכן
שיפוץ בפריפריה בידי הממשלה
הרחבת היתרי בנייה
חיוב בניית דירות קטנות
הקלות במשכנתאות
ביטול הסיוע בשכ"ד והחלפתו בדירות
הגבלת עליית שכר דירה
הגדלת מס רכישה
הכרה ביישובים לא מוכרים
שוויון בחלוקת קרקע ליהודים וערבים
ביטוול שכונות היוקרה
החזרת אדמות לערבים
סיפוח ובנייה בשטחים

ישראל ביתנו: הקלה במשכנתאות

מצע ישראל ביתנו שפורסם לקראת בחירות אפריל, ו"החזון" של המפלגה שפורסם לאחרונה, מתייחס לתחום הדיור בקצרה, ומציע רעיונות דומים.

המצע כולל "בנייה מסיבית ומהירה במרכז הארץ ובאזורי פיתוח, על בסיס רפורמה במקרקעין והפשרה מסיבית של קרקעות לבנייה"; "בניית דירות להשכרה לתקופות ארוכות לשכבות החלשות, שדמי השכירות בהן יסובסדו על ידי הממשלה"; "בניית דירות קטנות, כאשר חלקן של הדירות הקטנות
מסך כל התחלות הבנייה ייקבע בחוק"; "הבטחת דיור בר השגה לאנשים עם מוגבלויות באמצעות דיור ציבורי, והעלאת הסיוע בשכר דירה".

בנוסף כולל המצע סעיפים שאינם קיימים במפלגות אחרות. למשל, תכנית לתמיכה בעמותות בנייה, כדי להוזיל את עלויות הבנייה ולהגדיל את מספר התחלות הבנייה, והקלה בתנאים למתן משכנתאות.

העבודה-גשר: לא כל הרעיונות של גשר שרדו

תכנית הדיור של העבודה-גשר, שהוצגה בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים, כוללת בניית 200 אלף דירות חדשות בתוך חמש שנים על ידי המדינה, מתוכן 70 אלף לדיור ציבורי. ההבטחה להגדיל את הדיור הציבורי מופיעה, כאמור, גם במצעי כחול לבן, ישראל ביתנו וכולנו, אבל העבודה-גשר נוקבת במספר מדויק.

עוד כוללת תכנית העבודה-גשר "קידום התחדשות עירונית בפריפריה במימון ממשלתי מלא"; "מתן זכויות בנייה נוספות ליזמים בעבור הפרשת דירות לדיור ציבורי"; ו"שילוב תמהיל הדיור הציבורי כמטלה מחויבת בתוך קרקעות מדינה המשווקות לבנייה". הבטחות אלה קיימות גם אצל כחול לבן וכולנו.

בנוסף, תכנית הדיור של העבודה-גשר כוללת סעיף ייחודי אחר שאינו קיים אצל המפלגות הגדולות: "ביטול הסיוע הכלכלי הקיים לזכאי דיור ציבורי לתשלום שכר דירה, והסבתו לקניית דירות דיור ציבורי עבור אותם זכאים בידי הממשלה".

אגב, באפריל גשר הבטיחה לבוחריה משכנתה של 90%, ואף 100% מערך הדירה, בניגוד ל-70% שהבנקים מאשרים כיום. התכנית לא הוזכרה במסיבת העיתונאים של העבודה-גשר, אולי בגלל שתכנית דומה שהונהגה בארה"ב, משכנתאות "הסאב-פריים", הביאה לאחד המשברים הכלכליים הגדולים בהיסטוריה.

המחנה הדמוקרטי: שכר דירה מפוקח

המחנה הדמוקרטי לא פרסם מצע אבל השם "המחנה הדמוקרטי" התווסף למצע שפרסמה מרצ, שכולל "תכנית חירום לאומית להסדרת משבר הדיור".

מרבית הסעיפים בתכנית קיימים גם במצעים אחרים: "בנייה במימון ממשלתי של 100 אלף דירות דיור ציבורי בתוך חמש שנים, במקביל לשיפוץ מסיבי של הדירות הקיימות והשבת דירות שנמכרו בניגוד לחוק לגופים פרטיים למאגר הציבורי" (אם כי מפלגות אחרות נקבו במספרים אחרים או שלא נקבו במספרים).

עוד כולל המצע "פיתוח מודלים לשכירות ארוכת טווח"; "ציפוף הערים ושמירה על השטחים הפתוחים", ו"הכנסת סעיפי דיור בר-השגה בכל תכנית בנייה חדשה" (מפלגות אחרות דיברו על סעיפי דיור בר השגה בחלק מהתכניות, ולא בכולן).

בין הסעיפים נוספים, שאינם קיימים מימין למחנה הדמוקרטי, ניתן למצוא "מנגנון פיקוח על שכר הדירה"; "תמרוץ להחזרת דירות ריקות לשוק"; "קביעת מס רכוש בסך 30% מערך הבית על מחזיקי דירה שנייה ויותר, שייכנסו לתוקף בתוך שנה מיום חקיקתו, ויחריג את מי שיעמיד את דירתו להשכרה מוזלת"; ו"שינוי באי השוויון העמוק בהקצאת משאב הקרקע בין יהודים לערבים".

הרשימה המשותפת: סוף לשכונות היוקרה

הרשימה המשותפת אינה מפרסמת מצע משותף. במצע חד"ש יש תכנית דיור מפורטת, שדומה למדי לזה של מרצ, ובחלקו גם לזאת של המרכז והימין המתון.

מצע הדיור של חד"ש כולל: "גיבוש תכנית ארצית להתחדשות עירונית, שתכלול חיזוק, עיבוי והתחדשות ערים", "גיבוש תכנית להגנת השטחים הפתוחים בעלי ערך סביבתי"; "הקמה של כ-100 אלף דירות בבנייה ציבורית תוך חמש שנים, וסיוע בשיפוץ מלאי הדירות הקיימות"; ו"הכרה ביישובים הלא-מוכרים".

מצע חד"ש כולל גם כמה רעיונות רדיקליים, שאינם קיימים במפלגות אחרות: "הממשלה תחייב את קרנות הפנסיה להשקיע את החסכונות בקרן דיור ממשלתית"; "ייקבע בחוק כי בכל מכרז בנייה על קרקע מדינה 5% מהדירות בפרויקט יימסרו למדינה ויתווספו למלאי הדירות הציבורי"; "דיירים יהיו שותפים בניהול חברות הדיור הממשלתיות ועירוניות"; "יופסקו תכנון ובנייה של שכונות מגורים 'יוקרתיות', הכוללות רק דירות גדולות לבעלי אמצעים. התכנון יכלול תמיד מגוון דירות, כולל מלאי גדול של דירות קטנות לצעירים ולמשפחות קטנות".

מצע בל"ד מתייחס בתחום הדיור רק לצורכי החברה הערבי. המצע מנוסח בשפה חריפה, אבל פרטיו אינם שונים מאוד ממה שמרצ וחד"ש מבטיחות לערבים.

סעיפים שייחודיים לבל"ד הם "השבת האדמות והנדל"ן השייכים לוואקף לבעליהם"; ו"פיצוי הרשויות הערביות על האפליה ההיסטורית והעוול המתמשך".

ימינה: שטחים, רבותיי, שטחים

מפלגת ימינה עדיין לא פרסמה מצע, אבל הציגה תכנית דיור ותחבורה. בניגוד למפלגות משמאלה, ל"ימינה" יש תכנית שונה לפתרון בעיות הדיור שמבוססת על רעיון פוליטי מרחיק לכת ושנוי במחלוקת. התכנית קוראת לסיפוח שטחי C של יהודה ושומרון, ובנייה מסיבית בשטחי C, גם לתושבים הפלסטינים, שיהפכו לתושבי ישראל, וגם לישראלים שיעברו לשטחים, בעיקר למערב השומרון.

בימינה מציינים כי "מדובר ב-35 אלף דונם של אדמות מדינה, לא כולל שטחי A ו-B ושמורות טבע, שמחציתם הם אדמות מדינה שאינן נמצאות בבעלות פרטית של ערבים וניתן לטפח לטובת התיישבות של ישראלים. על השטח הזה ניתן להקים 113 אלף יחידות דיור חדשות במשך 5 שנים. מחיר דירה יעמוד על 950 אלף שקל".

ש"ס ויהדות התורה: אין מצע, יש הבטחות לחרדים

ש"ס ויהדות התורה אינן מפרסמות מצע ואין להן תכנית מגובשת לפתרון בעיות הדיור, מעבר להבטחות נקודתיות לסיוע ממוקד למגזר החרדי עצמו.

לסיכום,

מהבדיקה שערכנו עלה כי, מרבית המפלגות מקדישות לנושא חלק גדול מהמצע ומהבטחות הבחירות שלהן. מה שמפתיע הוא שהשוואה בין מצעי המפלגות מגלה הדמיון הרב ביניהם. יש הבדלים בדגשים, בניסוחים, במספרים, אבל לא ברעיונות.

מאחר שחלק מהמפלגות היו שותפות בממשלות נתניהו – או בחלק מהן – לא ברור מדוע הרעיונות וההבטחות היפים הללו לא ממש השפיעו על המציאות.

עוד 1,060 מילים
סגירה