ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, 7 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ

המנהיגים הצעירים הוכיחו שהם עולים על נתניהו

לפיד וגנץ הוכיחו במבצע "עלות השחר" כי אפשר לאמץ גישות שונות מבחינה מבצעית, מדינית והסברתית – וגם להצליח ● בכך השניים פוצצו את בלון המנהיג חסר התחליף של נתניהו ● רה"מ ושר הביטחון בחרו להיות היוזמים אך עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר בגישה חד־פעמית או עקבית ● בדומה לנתניהו, לפיד וגנץ בחרו לסכם את המבצע בתקשורת בלי לאפשר שאלות – אך גם את זה היה ראוי לשנות ● פרשנות

יממה וחצי אחרי שהפסקת האש נכנסה לתקופה, נותרו עוד כמה דברים לומר על מבצע "עלות השחר". זו הייתה הפעם הראשונה מזה זמן רב שמבצע צבאי נוהל על ידי מנהיגים פוליטיים שהם אינם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

בכל זאת, במשך כעשור המשיך נתניהו לטעון (גם במסגרת קמפיינים וגם בזמנים אחרים) שאין אף אחד שמשתווה לו בניסיון וביכולות – ולפיכך אין להעביר את המדינה למישהו אחר מלבדו.

התוצאות של המבצע בעזה טפחו על פניו. מדינת ישראל מובלת כבר שנה ושלושה חודשים על ידי מנהיגים צעירים ושונים מנתניהו ולמרות המחלוקות הפוליטיות – מבחינה מבצעית, מדינית והסברתית, הקבוצה הצעירה עולה עליו.

בתוך כך, כמה דברים בלטו במיוחד בשבוע האחרון לנוכח הדברים שהציבור הישראלי הורגל אליהם בעבר.

יירוט רקטה של כיפת ברזל מעל מרכז ישראל, 6 באוגוסט 2022 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
יירוט רקטה של כיפת ברזל מעל מרכז ישראל, 6 באוגוסט 2022 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

נתניהו זכה לאורך השנים לשבחים על החששות משימוש בצה"ל באופן תוקפני מדי. אולם, כעת, הגישה השונה של לפיד וגנץ נראתה כמעט חדשנית

מכת המנע

ראשית: טקטיקת מכת המנע. מדובר בטקטיקה צבאית שנתניהו לא השתמש בה. ההיגיון של נתניהו היה אחר – לא ליזום ולא לגרור את מדינת ישראל למבצעים צבאים מיותרים, לא להפוך את ישראל למדינה המשתמשת בכוח צבאי בלתי פרופורציונלי.

צה"ל הרי הוא צבא ההגנה לישראל. נתניהו זכה לאורך השנים לשבחים על החששות משימוש בצה"ל באופן תוקפני מדי. אולם, כעת, הגישה השונה של ראש הממשלה יאיר לפיד ושל שר הביטחון בני גנץ נראתה כמעט חדשנית.

אולם, לא עבר מספיק זמן כדי להבין אם מדובר בגישה עקבית או חד־פעמית, אך ראוי לציין שבדמוקרטיה – כשמחליפים כל מספר שנים את ההנהגה – זוכים לראות גם גישות צבאיות, מדיניות או דיפלומטיות שונות. אחת הטענות העיקריות נגד נתניהו לאורך השנים היא שהוא שקע בתוך גישות שקיבע לעצמו, שעבדו עבורו בעבר – ולכן לא מצליח לראות את האפשרויות האחרות.

אגב, הדבר נכון גם לשינוי המשוואה מול חמאס בעזה. ללא מזוודות מזומנים אך עם אוורור כלכלי שבמסגרתו הוכנסו סחורות וניתנו 15 אלף אישורי עבודה לפועלים במהלך השנה האחרונה.

כדור אש ועשן מתפרצים בעקבות תקיפה אווירית ישראלית על בניין בעיר עזה, 6 באוגוסט 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
חיל האוויר תוקף בניין בעיר עזה, 6 באוגוסט 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)

חמאס נשאר בחוץ

שנית, ועל כך כבר דובר, חמאס בחר לא להיכנס למבצע. יותר מכך, גם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לא השמיע קול. הוא לא השמיע ביקורות או אמירה כלשהי בנושא וכך הן ברשות הפלסטינית והן בחמאס נותרו מחוץ למערכה.

ישראל הצליחה בפעם הראשונה לתקוע טריז בין שני ארגוני הטרור וזה לא עניין של מה בכך. מצד שני, עם סיום המבצע, ישראל מסתכנת בנרמול ארגון הטרור חמאס ובהענקת הכרה עקיפה לחמאס השולט בעזה.

ישראל הצליחה בפעם הראשונה לתקוע טריז בין שני ארגוני הטרור וזה לא עניין של מה בכך. מצד שני, עם סיום המבצע, ישראל מסתכנת בנרמול ארגון הטרור חמאס

הדברים הגיעו לידי כך שגורם מדיני בכיר – שתדרך אתמול (שני) כתבים מדיניים – ציין שהייתה ציפייה שחמאס יבלום את החתירה של הג'יהאד האסלמי למתקפת נ"ט על ישראל. כשזה לא קרה – הוחלט לפתוח במבצע נגד ארגון הטרור.

עוד אמר הגורם המדיני הבכיר כי כוחות הביטחון ידעו ברמת וודאות גבוהה שחמאס לא עומד להצטרף למבצע נגד ישראל. מאיפה המודיעין? מי היה זה שהעביר לישראל את המידע בנוגע להחלטות חמאס? ההשערה הרווחת היא שמדובר במצרים, אך מדובר רק בהשערה וזה לא נאמר בתדרוך.

ראש חמאס בעזה יחיא סנוואר, 13 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
ראש חמאס בעזה יחיא סנוואר, 13 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

רישיונות עבודה

שלישית: הכלכלה. דיפלומטים שהיו מעורים במגעים להפסקת האש אמרו לזמן ישראל שבעת המשא והמתן הנושא הכלכלי היה המשמעותי ביותר. ישראל מעניקה כיום 15 אלף רישיונות כניסה לעבודה לאנשים מעזה. המספר הזה עלה דרמטית בשנה ושלושה חודשים שבהן נתניהו לא בשלטון.

מבחינה היסטורית, בשנת 2000 עמד מספר הפועלים שנכנסו לישראל מעזה מדי יום על כ־26 אלף. לאחר ההתנתקות ועליית חמאס לשלטון בעזה (2006) הופסקה כליל כניסת הפועלים לישראל והדבר נותר כך עד לשנת 2019.

אולם, בשנתיים האחרונות של נתניהו בשלטון – 2019 ו־2020 – הוחלט להתיר לפועלים להיכנס לעבוד. בעת חילופי השלטון ב־2021, עמד מספר האישורים היומי על כ־3,000–5,000, כך על פי נתוני מכון המחקר INSS.

בראשית חודש הרמדאן, בפתח ישיבת הממשלה (27 במרץ) אמר ראש הממשלה דאז נפתלי בנט כי ישראל מושקעת בשיפור חיי הפלסטינים בגדה המערבית ועזה

בראשית חודש הרמדאן מוקדם יותר השנה, בפתח ישיבת הממשלה (27 במרץ) אמר ראש הממשלה דאז נפתלי בנט כי ישראל מושקעת בשיפור חיי הפלסטינים בגדה המערבית ועזה. "רק היום אישרנו 20 אלף פועלים מעזה לעבודה בישראל. נשקיע כמעט 40 מיליון שקל בשיפור המעברים בין ישראל לרצועת עזה כדי לאפשר תנועה חלקה", הוא הבטיח.

עובדים פלסטינים מעזה מחכים במעבר ארז, 13 במרץ 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
עובדים פלסטינים מעזה מחכים במעבר ארז, 13 במרץ 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)

אתמול, בנאום של ראש הממשלה לפיד הוא התייחס לנושא הכלכלי: "אנחנו נדע להגן על עצמנו מפני כל מי שמאיים עלינו, אבל אנחנו גם יודעים לתת עבודה ופרנסה וחיים של כבוד לכל מי שרוצה לחיות בשלום לצדנו.

"יש עוד דרך לחיות. הדרך של 'הסכמי אברהם', של 'פסגת הנגב', של חדשנות וכלכלה, של פיתוח אזורי ופרויקטים משותפים. הבחירה בידכם", אמר לפיד, אף שבידיהם של תושבי עזה אין זכות בחירה – הם נשלטים על ידי ארגון טרור ואין להם דרך להחליף את השלטון.

כאמור, אף אחד לא מאמין שחמאס יהפוך את עורו ויתנהל כמו שלטון אחראי מכאן והלאה, אך בקרב הגורמים הביטחוניים בישראל ובמדינות האזור התקבלה בהווה התפיסה שגם חמאס מעדיף לראות 20 אלף פועלים יוצאים מדי יום לעבוד בישראל, מאשר לראות את התושבים מחפשים מחסה מפני ירי על כל רחבי עזה.

הסברה

רביעית: הסברה. מערך ההסברה בראשות ליאור חייט ודובר צה"ל רן כוכב סובבו את הנרטיב בנושא הרג הילדים הפלסטינים במהירות רבה – יותר מאשר בעבר. הם שחררו צילומים המטילים ספק בטענה הפלסטינית והתמודדו עם תמונות הילדים ההרוגים.

ישראל צברה ניסיון עצום במקרים מהסוג הזה, והפעם, משהו בהסברה תקתק יותר מאשר בעבר. הייתה גם תגובה מהירה וסרטון חד באנגלית שהעלתה דוברת ראש הממשלה לשפה האנגלית. אפילו ההחלטה לאפשר לכמה שיותר קצינים בדרגות ביניים לדבר עם התקשורת עזרה לישראל.

ישראל צברה ניסיון עצום במקרים מהסוג הזה, והפעם, משהו בהסברה תקתק יותר מאשר בעבר. הייתה גם תגובה מהירה וסרטון חד באנגלית שהעלתה דוברת ראש הממשלה לשפה האנגלית

אימוץ גישת נתניהו לתקשורת

חמישית: היחס לתקשורת נותר אותו הדבר. את ימי הלחימה האינטנסיביים חתמו ההצהרות של לפיד וגנץ בעת מהדורות החדשות. טוב היו עושים אם היו מקיימים מסיבת עיתונאים ומשיבים לשאלות.

בדמוקרטיה אין זה ראוי שמנהיגים נואמים לאומה בלי להשיב לשאלות של עיתונאים. אחרי שנים ארוכות של מדיניות נתניהו של התעלמות והתנשאות על התקשורת – לפיד וגנץ צריכים ויכולים לנהוג אחרת, הן כאשר מצליח להם וגם בעתות משבר.

תשובות לעיתונות המשודרות בשידור חי הן חלק מהתשתית הדמוקרטית והערכית שחייבת להתקיים בישראל. המבצע הסתיים, הגיע הזמן להשיב לשאלות. הריחוק המנוכר של המסכים לא מתאים יותר. מי שהצליח להוביל מבצע צבאי עם מדיניות שונה מקודמו בתפקיד – צריך גם להחליף גישה מול העיתונות הישראלית.

ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת לסיכום מבצע 'עלות השחר' בקריה בתל אביב, 8 באוגוסט 2022 (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת לסיכום מבצע "עלות השחר", 8 באוגוסט 2022 (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)

תשובות לעיתונות הן חלק מהתשתית הדמוקרטית והערכית שחייבת להתקיים בישראל. מי שהצליח להוביל מבצע צבאי עם מדיניות שונה מקודמו בתפקיד – צריך גם להחליף גישה מול העיתונות הישראלית

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
גב' שניידר -כלפידיסטית גאה כדאי שתפרשני כמה שיותר קרוב למציאות "מנהיגים צעירים" -מה דעתך במקום לכתוב: עיתונאי "במחנה" שלא חש מעולם התקפה\הגנה בשעת לחץ מהי. בעוד 3 חודשים לערך יעלה המנהי... המשך קריאה

גב' שניידר -כלפידיסטית גאה כדאי שתפרשני כמה שיותר קרוב למציאות "מנהיגים צעירים" -מה דעתך במקום לכתוב: עיתונאי "במחנה" שלא חש מעולם התקפה\הגנה בשעת לחץ מהי. בעוד 3 חודשים לערך יעלה המנהיג האמיתי שאתם העיתונאים מתים מקנאה ממנו . הוא עם תעודות מוכחות בכלכלה מעולה . בביטחון מצוין וביחסי חוץ מהטובים שהיו למדינה.
את מציעה לנו מנהיג סוג ז במקום?
בעוד 3 חודשים תזמיני אותו להנהיג אותך ואת חבורת הלפידיסטים האנאלפביתם בחצר המושבה ואנו נמשיך עם נתניהו!!!

עוד 993 מילים ו-2 תגובות
סגירה