כספים קואליציוניים חריגים הוקצו לחרדים שתומכים בקליש-רותם

תחקיר זמן ישראל חברי הקואליציה המצומקת של קליש-רותם מקבלים כספי תרבות תורנית עבור ציבור תומכיהם במקביל לנאמנותם הפוליטית – ללא קריטריונים ובגובה מיליוני שקלים ● ההקצבות כוללות ימי כיף מחוץ לעיר, הסעות והטבות ● אפילו נציגי המגזר הדתי־לאומי לא מודעים לאירועים המסובסדים ולא מוזמנים אליהם ● נציג דגל התורה במועצה: "העיסוק בכספים מהווה ניסיון לגזילת כבשת הרש"

ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראובן כהן, עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם

לפני שבע שנים, חברת האופוזיציה במועצת העיר חיפה עינת קליש-רותם התרגזה מההפקרות בעירייה שהביאה לחלוקת כספים קואליציוניים לחברי מועצה חרדים בתמורה לתמיכתם.

כשהגיעו לידיה הדוחות הכספיים שגילו כי הוקצו באופן סקטוריאלי כספי ציבור כדי לארגן אוטובוסים פרטיים לחגיגות ל"ג בעומר במירון, היא כתבה לאחת מפעילותיה: "תקשיבי קטע. עיריית חיפה סבסדה אוטובוסים לדתיים להילולה במירון. זה מדהים. חוצפה. זה בכלל לא בחיפה! זה מטריף".

הרבו מים זרמו בכרמל מאז הימים שבהם קליש-רותם הייתה לוחמת אופוזיציה שנאבקת בשחיתות בעירייה וקוראת לניקיון כפיים ולשקיפות בנושא חלוקת כספי הציבור. כיום, כשהיא עומדת בראשות העיר אך נסמכת על קואליציית מיעוט מצומקת במיוחד הכוללת רק שמונה חברי מועצה מול 23 מתנגדים – עקרונות העבר תופסים מקום משני.

חברי המועצה הבודדים שנותרו נאמנים לקליש-רותם הם נציגי החרדים – סיעות "דגל בראש" (דגל התורה), אגודת ישראל וש"ס. הסיעות האלה חתומות על הסכמים קואליציוניים שמרפדים אותן בהטבות. סיעת "דגל בראש" של דגל התורה אוחזת באחד ההסכמים הקואליציוניים הטובים ביותר שאפשר להעלות על הדעת – הסכם המבטיח לה שורה של ייצוגים ותופינים בכל תחומי החיים העירוניים.

היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)
היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)

אחד הבולטים שבהם הוא תחום התרבות התורנית. ההסכם מבטיח שחור על גבי לבן: "ייזום פרויקטים, הפקת אירועים, יצירת שיתופי פעולה ומימונם, קיום פעילות בחופשות ובחגים, מימון קורסי העשרה לתלמידים בבתי הספר ובקהילה בשעות הפנאי".

בזמן שהערבים, החילונים, העולים והדתיים־לאומיים מתלוננים על הזנחה מתמשכת, מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל ממחישים כיצד מורעפים על נציגי ותומכי המפלגות הקרובות לקואליציה כספים בנדיבות

מדובר בפעולות חשובות לכל מגזר. אלא שבזמן שהערבים, החילונים, העולים והדתיים־לאומיים – שאינם קרובים לצלחת – מתלוננים על הזנחה מתמשכת של צרכיהם, מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל ממחישים כיצד מורעפים על נציגי ותומכי המפלגות הקרובות לקואליציה כספי תרבות תורנית בנדיבות.

חלק מהכספים אף מחולקים ללא קריטריונים וללא פירוט וכוללים גם צ'ופרים מהסוג שהעירייה בדרך כלל לא לוקחת על עצמה לממן, כולל אירועים מחוץ לתחומי העיר חיפה.

כך, למשל, הגיעו ההוצאות הייחודיות של העירייה עבור הסיעות החרדיות בשנת 2021 ליותר מ־2.6 מיליון שקלים במסגרת שורה ארוכה של אירועים ללא פירוט – בהם עשרות הרצאות בבתי כנסת ובמוסדות דת ברבבות שקלים, מימון בקבוקי מים לאירועי דת באלפי שקלים, סיור בטבריה, אירועי ל"ג בעומר לעמותה פרטית ופרסומים במקומונים חרדיים המזוהים עם חברי הקואליציה.

הזמנה לאירועי תרבות תורנית בחיפה
הזמנות לאירועי תרבות תורנית בחיפה

כמו כן, כ־50 אלף שקלים הוקצו ליום כיף בבריכה בנשר, 150 אלף שקלים ל"סיורים מודרכים וטיולי קיץ", 50 אלף שקלים להסעות לחגיגות במירון, פעילויות העצמה וגיבוש, כ־30 אלף שקלים לאירוע בפארק אקסטרים בעכו, יותר מ־50 אלף שקלים לטיול בטבריה, עשרות אלפי שקלים להופעות מוזיקה ושורה ארוכה של אוטובוסים צמודים לאירועים תורניים ללא פירוט.

כל הטוב הזה הורעף על פלגים ספציפיים בקרב האוכלוסייה החרדית, שנציגיהם מזוהים כמקורביה של ראשת העיר, זאת בזמן שנשמעות טענות על קיצוץ מתמיד בהוצאות התרבות הכלליות המיועדות לכלל הציבור

כל הטוב הזה הורעף על פלגים ספציפיים בקרב האוכלוסייה החרדית, שנציגיהם מזוהים כמקורביה של ראשת העיר – זאת בזמן שנשמעות טענות על קיצוץ מתמיד בהוצאות תרבות כלליות והחלטות של קליש-רותם לביטול אירועי תרבות המיועדים לכלל הציבור, בהם פסטיבל הצגות הילדים המסורתי בפסח, פסטיבל "החג של החגים" (שהוחזר בלחץ הציבור) ופסטיבל האוכל א־שאם.

פעילי שכונות מתלוננים באופן תדיר על הזנחת אירועי התרבות בשכונות וגורמי אופוזיציה העידו כי לא הוקצו לציבורים המזוהים איתם מעולם ימי בריכה, הסעות מחוץ לעיר או אירועי כיף סקטוריאליים. חלק מאירועי התרבות התורנית נשאו אופי פוליטי מובהק וכללו פרסומים שבראשם התנוסס בגאון שמם של חברי המועצה והסיעות הפוליטיות הקשורות עמן במטרה לקדמם.

לכבוד חנוכה, למשל, חילקה העירייה בקבוקי שמן של "מורשת מן המזרח" – מתנה מקליש-רותם עצמה ומקורבה חבר המועצה אורי אוזן מש"ס. שמו של אוזן התנוסס גם בראש המודעה למופע הקיץ "שרק תחייכי" עם דין דין אביב והרבנית ימימה מזרחי, והוא אף ליווה צעירים לאירוע בר המצווה בכותל במימון העירייה.

שמן זית שהוענק במתנה בעיריית חיפה
בקבוק השמן שחילקה עיריית חיפה

המחלקה לתרבות התורנית גם זכתה לפרסום ייחודי של "אירועי הקיץ של עיריית חיפה" ובהם בריכה, מופעים, הפעלות לילדים, הפנינג, הצגות ועוד. אירועי ההילולה לזכרו של רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר פורסמו בחסותו של הרב מנחם קפלן, חבר דגל התורה מהקואליציה של קליש-רותם.

עיריית חיפה אף הוציאה אוטובוסים על חשבונה להלוויה של הרב חיים קנייבסקי. אולם, כשהגיעה החשבונית לתשלום התברר כי בעלי התפקידים בעירייה מסרבים לחתום עליה.

חשש לשוחד פוליטי

ההפקרות בתחום כספי התרבות התורנית ב־2021 הגיעה גם לדיונים בוועדת הכספים, שהודיעה כי תעצור הקצבות שלא עומדות בקריטריונים או שעושות שימוש בספקים לא מאושרים על ידי העירייה.

חברת מועצת עיריית חיפה שרית גולן־שטיינברג (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גולן, צילום מסך)
חברת מועצת עיריית חיפה שרית גולן־שטיינברג (צילום: עמוד הפייסבוק של גולן־שטיינברג)

"במשך שלוש שנים נוהלו כספי ציבור לטובת תרבות תורנית באופן שערורייתי ובחוסר שקיפות", אומרת ממלאת מקום יו"ר ועדת הכספים שרית גולן־שטיינברג. "כשקיבלנו את הנתונים חשכו עיננו. כספים של תושבים הופנו לימי כיף, טיולים מחוץ לעיר, בקבוקי שתייה ועוד – הכול לטובת מגזר ספציפי.

"כשמדברים על כספים קואליציוניים לטובת הישרדות פוליטית אז כספי התרבות התורנית היא הדוגמה המושלמת לכך. קליש-רותם הסכימה להעביר כספים לחברי המועצה שנותרו בקואליציה שלה ולכל הפחות עצמה עיניה מלבדוק מה נעשה עם הכסף. כך, כל חבר מועצה משתמש בכסף לטובת המגזר שלו בלבד משל היה קופה קטנה משלו. ההתנהלות הזאת המעלה חשש לשוחד פוליטי".

"כשמדברים על כספים קואליציוניים לטובת הישרדות פוליטית אז כספי התרבות התורנית היא הדוגמה המושלמת לכך. קליש-רותם הסכימה להעביר כספים או לכל הפחות עצמה עיניה מלבדוק מה נעשה עם הכסף"

בדיונים שהתקיימו בוועדה התברר כי גם חלקים רבים מהציבור הדתי לא נהנה, ולעיתים קרובות אף לא היה מודע לקיומם של אותם אירועים. באוקטובר 2021, למשל, אריה בליטנטל – חבר סיעת אגודת ישראל החברה בקואליציה – הסביר כי בסביבות "150 אוטובוסים יוצאים למירון, העירייה מסבסדת את זה, ומה רע שאותו תושב – שלא נהנה משום דבר אחד לא מספורט ולא כדורגל [ייהנה מכך]".

סופי נקש, יו"ר ועדת הכספים במועצת עיריית חיפה (צילום: עמוד הפייסבוק של סופי נקש)
סופי נקש, יו"ר ועדת הכספים במועצת עיריית חיפה (צילום: עמוד הפייסבוק של סופי נקש)

חבר סיעת הבית היהודי יואב רמתי – חלק ממועצת השינוי האופוזיציונית – השיב לדברים: "פספסתם רק דבר אחד – לא יכול להיות מצב שדתיים, כמוני, לא יודעים ולא היו או שמעו על 98% מהאירועים האלה".

יו"ר הוועדה סופי נקש טענה בדיוני הוועדה כי כספי התרבות התורנית מגיעים לאישור רק בדיעבד ללא קריטריונים או פירוט, תוך שימוש בספקים שאינם עובדים באופן קבוע עם העירייה, מה שמונע בדיקה של ההוצאות או אפילו מעקב אחריהם.

"אנחנו קונים בקבוקי שתייה בתקציב תרבות תורנית ב־8,500 שקל, סיורים לטבריה, עמותות פרטיות מקבלות אירועים מתקציב תרבות תורנית. מודעות במקומונים. אין לנו דובר? למה [מממנים] מודעות במקומונים?"

"קיבלתי את הרשימה (של ההקצאות) ופתחתי את הטבלה וניתחתי אותה […] אנחנו קונים בקבוקי שתייה בתקציב תרבות תורנית ב־8,500 שקל, סיורים לטבריה, עמותות פרטיות מקבלות אירועים מתקציב תרבות תורנית. מודעות במקומונים. אין לנו דובר? למה [מממנים] את כל המודעות במקומונים [מתקציב תרבות תורנית]?

"כמויות של אוטובוסים בכ־150 אלף שקל, קו מידע למגזר החרדי, קופה קטנה לאירועים, מתנות שניקנו פה ב־34 אלף שקל, ימי כיף נהדרים, יום חוויה והעצמה לנשים ב־70 אלף שקל, הפרשת חלה ב־2,800 שקל. הזמר מאור אדרי ב־40 אלף שקל. אני רוצה שיהיה פה פירוט על פעולות. אם לא יהיה פירוט על פעולות אנחנו נגיע למשרד הפנים והוא יפסול לכם את התקציב".

מנכ"ל העיריה דאז אוהד שגב, שנכח בדיון, הודה כי לא היה מודע לחלק מהפעילויות. (לימים פוטר שגב אחרי שהתנגד לניסיונותיה של קליש-רותם לבצע פעולות הקשורות לפרשת החקירות הפסולות שנחשפה בזמן ישראל).

חברי הוועדה הבהירו שמדובר בפעולות לא חוקיות שלא יאושרו בעתיד. אולם, גם השנה נמצאו הדרכים להקצות כספים צדדיים לפעולות תרבות תורנית של מגזרים ספציפיים ללא אישור או פירוט. שיטה אחת הייתה לשים את היד על כספי תרבות שעוברים דרך אתו"ס – ארגון תרבות וספורט – חברת הבת של העירייה.

מנכ"ל עיריית חיפה היוצא אוהד שגב (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
מנכ"ל עיריית חיפה לשעבר אוהד שגב (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

גם השנה נמצאו הדרכים להקצות כספים צדדיים לפעולות תרבות תורנית של מגזרים ספציפיים ללא אישור או פירוט. שיטה אחת הייתה לשים את היד על כספי תרבות שעוברים דרך ארגון תרבות וספורט

דרך אתו"ס הוקצו מיליון שקלים עבור "תרבות דתית־לאומית". לאחרונה התברר שנציגי הסיעות החרדיות משכו כ־630 אלף שקלים מהכספים הללו לטובת פעילות תורנית סקטוריאלית באישור העירייה למרות שהוצאת הכספים נוגדת את ייעודם המקורי ונעשתה ככל הנראה בהסתר.

גם הפעם, חלק מהמגזר הדתי והחרדי לא נהנה מהכספים. "הם לקחו מהסעיף התקציבי של אתו"ס ללא אישור של המועצה. משום מה גזבר העירייה התיר להם. מה שבפועל קרה זה שהגורמים המקצועיים בעירייה, הפקידים, שינו את ייעוד הכספים – מכספים עבור פעילות דתית לכספים עבור פעילות תורנית. הגזבר מקבל את ההנחיות מהבוסית שלו קליש-רותם, ובעיניי זה הליך לא תקין".

האם גם הדתיים־הלאומיים בחיפה נהנים מכספי התרבות התורנית?
"הנושא של תרבות תורנית בחיפה הוא מאוד כאוב. בתשתית של מחלקת התרבות התורנית אין נציגות בכלל לציבור הדתי־לאומי. יש נציג לציבור החרדי והחסידי והמזרחי אבל הציבור הדתי־לאומי לא קיים.

"שנים שהחלוקה של תקציב התרבות התורנית נעשית ללא קריטריונים. בהתנהגות הזאת היא גורמת לכך שלא יהיו בכלל אירועים לכל הציבור הדתי, בגלל ההפליה הזאת.

עינת קליש-רותם ביום הניצחון בבחירות לראשות עיריית חיפה, 31 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
עינת קליש-רותם ביום הניצחון בבחירות לראשות עיריית חיפה, 31 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

"כשאתה עובר על רשימת הספקים של תרבות תורנית אין לך שום דרך כראש ועדת כספים לדעת איך נבחרה חברת האוטובוסים המסוימת או ספק ההרצאות", מוסיפה נקש. "אין הצעות מחיר ואין קריטריונים לבחירה.

"אנחנו מגלים כל פעם בהפתעה שהחרדים המזוהים עם מפלגות הקואליציה מקבלים דברים שחילונים או מגזרים אחרים בחיים לא יקבלו. למה חילונים לא מקבלים הסעות לאירועים? למה את הילדים שלי לא לוקחת העירייה ל'יום כיף' בבריכה בנשר?"

"הציבור החרדי לא נהנה משלל תקציבי תרבות ספורט"

סגן ראשת העיר מטעם סיעת "דגל בראש" מיכי אלפר סירב להגיב למרות הפניות הרבות אליו. חבר סיעתו מנחם קפלן שלח את התגובה הבאה: "בהסכם הקואליציוני של סיעת דגל לתושב לא קיים כל סעיף הכולל כספים קואליציוניים, למעט דרישה ליחס שוויוני לשירותים הניתנים לתושב החרדי.

"התרבות התורנית משרתת אוכלוסייה המונה כ־40 אלף נפש, קרוב ל־15% מכלל תושבי העיר. הסכום הכולל המופנה לטובת תרבות תורנית מהווה 2.24% מכלל התקציבים המופנים לכלל סעיפי התרבות בעיר.

"למותר לציין שהציבור החרדי לא נהנה משלל תקציבי תרבות ספורט ופנאי בסכומים של מאות מיליוני שקלים בעיר חיפה והעיסוק בכך הינו בבחינת ניסיון לגזילת כבשת הרש. האירועים המדוברים אינם פוליטיים ואינם משווקים כך".

גברים חרדים (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)
אילוסטרציה: גברים חרדים (צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

חבר המועצה אורי אוזן מש"ס מסר בתגובה: "דברו עם גזבר העיריה".

גזבר העירייה לשעבר רוני בן־חיים, שאישר את תקציבי התרבות התורנית אשתקד אך התפטר מתפקידו בין היתר על רקע מתיחות עם ראשת העיר, השיב: "אני לא מעוניין להתראיין. אני פנסיונר ולא מתעסק עם הדברים האלה.  סיימתי תפקיד ואני רוצה להיות רגוע. ממילא הכול רשום בספרים ומי שצריך לבקר את הנושא עושה זאת".

תגובתו של דובר העירייה אלירן טל לא התקבלה עד למועד פרסום הידיעה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
שקיפות מוחלטת זה הפוליסת ביטוח - בין היתר - להישרדותה של ישראל, או כל מדינה. נכון, אי אפשר לתקן שחיתויות בצ'יק צ'אק, במיוחד כאלה שכבר מקובעות במבנה השלטוני; אך ההבנה הזאת היא היא ההתחלה... המשך קריאה

שקיפות מוחלטת זה הפוליסת ביטוח – בין היתר – להישרדותה של ישראל, או כל מדינה. נכון, אי אפשר לתקן שחיתויות בצ'יק צ'אק, במיוחד כאלה שכבר מקובעות במבנה השלטוני; אך ההבנה הזאת היא היא ההתחלה: הבנה ששחיתות גורמת בהכרח רקבון. הכרה, הבנה, מחשבה – היישום יצתרף מעצמו

What a anti-semitic article, untill these poor Hareidim actually benefit from something they are accused of swindling and money grabbing, 2.24% of the budgetwhich are dedicated to Tarbu... המשך קריאה

What a anti-semitic article, untill these poor Hareidim actually benefit from something they are accused of swindling and money grabbing, 2.24% of the budgetwhich are dedicated to Tarbut are dedicated to a sect which makes 15% , you are just pure anti semites shame on you, that is the last time I read The Times Of Israel

עוד 1,546 מילים ו-2 תגובות
סגירה