תורים לרכבלית במרכזית המפרץ בחיפה, חול המועד פסח 2022 (צילום: משרד התחבורה)
משרד התחבורה

הרכבלית בחיפה הפכה לאטרקציה - והנוסעים הקבועים סובלים בתור

לא בכל יום משרד התחבורה מתחנן בפני הציבור להימנע משימוש בכלי תחבורה ציבורית בגלל עומס יתר ● הצפיפות ותורי הענק שנרשמו השבוע ברכבלית בחיפה מעוררים שאלה: האם מדובר בתחבורה ציבורית או באטרקציה תיירותית? ● בינתיים, באוסטריה עורכים פיילוט וייתכן שבקיץ הבא יטפס על הכרמל הרכבל הממוזג הראשון בעולם

ההודעה שמשרד התחבורה הוציא בשעת צהריים חמה של יום שלישי הייתה לא שגרתית: הציבור, כך נמסר, מתבקש להימנע מהגעה לרכבלית בחיפה בשל העומס החריג.

התמונות שהגיעו מתחנת המוצא של הרכבל הצעיר במרכזית המפרץ הבהירו למה: מאות אם לא אלפי אנשים המתינו בתור ארוך, שנמשך גם שעה וחצי, כדי לחוות נסיעה של כ-10 דקות עד הטכניון וכ-10 דקות נוספות עד אוניברסיטת חיפה, סה"כ 4.4 קילומטר.

המהומה הייתה רבה והחשש מאובדן שליטה ומתאונה גרמו לפנייה החריגה לציבור. "ילדים רצים, קופצים, אנשים נדחפים, חששנו ממצב שבו ילד יילחץ בין הקרונות", אומר אורסאן סלמאן, מנכ"ל הרכבלית. "המטרה הראשונה שלנו הייתה לעבור את הימים האלה בלי פגיעות בגוף".

יותר מ-25 אלף משלמי כרטיסים נסעו השבוע מדי יום ברכבלית. סלמאן מעריך שאם מוסיפים ילדים עד גיל 5, שפטורים מתשלום, מספר הנוסעים מגיע ל-35-40 אלף ביום. רובם משפחות חרדיות שניצלו את ימי בין-הזמנים כדי לחוות את האטרקציה החיפאית שנחנכה לפני ארבעה חודשים.

תורים לרכבלית בחיפה, אוגוסט 2022 (צילום: כבל אקספרס)
תורים לרכבלית בחיפה, אוגוסט 2022 (צילום: כבל אקספרס)

העובדה שלחיפה יש מגנט חדש לתיירות פנים בהחלט משמחת, אבל העומסים החריגים של השבוע מעוררים גם סימני שאלה באשר למהותה של הרכבלית: האם מדובר בכלי תחבורה ציבורית או באטרקציה תיירותית?

בימי שיגרה משתמשים בשירותי הרכבלית 5,000-6,000 נוסעים. לפי המנכ"ל סלמאן, לא מדובר רק בקהל הצפוי – סטודנטים ומרצים מהטכניון ואוניברסיטת חיפה: "יותר ויותר אנשים מעוספיה ודלית אל כרמל מחנים את המכונית ליד האוניברסיטה ויורדים ברכבלית לעבודה בעיר", הוא אומר, "ובערבים משפחות עם ילדים משלבות נסיעה ברכבלית עם בילוי בקניון לב המפרץ".

"יותר ויותר אנשים מעוספיה ודלית אל כרמל מחנים את המכונית ליד האוניברסיטה ויורדים ברכבלית לעבודה בעיר, ובערבים משפחות עם ילדים משלבות נסיעה ברכבלית עם בילוי בקניון לב המפרץ"

מספר הנוסעים בימים רגילים עדיין נמוך מהציפיות של משרד התחבורה ושל החברה המפעילה, "כבל אקספרס" מקבוצת עפיפי, אבל כשמכניסים למשוואה את ההתנפלות בחופשים – גם בפסח נרשמה עלייה חדה במספר הנוסעים – מקבלים ממוצע יומי שמתקרב לתחזיות.

"ההתחלה הייתה קצת חלשה", אומר סלמאן, "כי יצאנו לדרך בזמן שחלק מהלימודים עדיין היה בזום. אנחנו מחכים לראות מה יקרה באוקטובר, כשהלימודים (במוסדות האקדמיים) יחזרו, אבל בכל מקרה בזכות המספרים הגדולים בחופשים הממוצע השנתי יגיע לכ-10,000 נוסעים ליום, שזה קרוב מאוד לתוכניות שלנו".

מנכ"ל הרכבלית בחיפה, אורסאן סלמאן (צילום: כבל אקספרס)
מנכ"ל הרכבלית בחיפה, אורסאן סלמאן (צילום: כבל אקספרס)

ביקושי השיא של הימים האחרונים מציפים את עניינם של הנוסעים הקבועים, שמשתמשים ברכבלית כדי להגיע לעבודה או ללימודים ולפתע מגלים שהם צריכים להמתין שעה וחצי יחד עם אלפי מבקרים נלהבים.

"משתמשי תחבורה ציבורית צריכים ודאות", אומר גורם בתחום, "אם האוטובוס הקבוע שלך לעבודה היה מופקע מדי פעם לטובת גלים של תיירים היית מוותר עליו וחוזר אל המכונית הפרטית".

לשלומית, עובדת הטכניון שנתקלה השבוע בבעיה הזו, יש רעיון. "אני יוצאת עכשיו מהרכבלית במרכזית המפרץ", עדכנה ביום שלישי, "המוני אנשים, 99% מהם חרדים, ממתינים בתור לעלות. כבר שבוע עמוס כאן ואני, שמשתמשת קבוע ברכבלית על מנת להגיע לעבודה, מקטרת על העומס ביני ובין עצמי אבל מבינה לגמרי את הציבור החרדי שמצא אטרקציה זולה לכל המשפחה. מצד שני, כדאי לאפשר יציאה של קרונית ריקה כל 4-5 קרונות כדי שהנוסעים הרגילים לא ייפגעו".

"אני, שמשתמשת קבוע ברכבלית על מנת להגיע לעבודה, מקטרת על העומס ביני ובין עצמי אבל מבינה לגמרי את הציבור החרדי שמצא אטרקציה זולה לכל המשפחה"

השאלה היא אם יש דרך רשמית להבחין בין הנוסעים הקבועים לתיירים המזדמנים. "כשראינו השבוע סטודנטים או מרצים שלפנו אותם מהתור והכנסנו אותם לקרונות", אומר סלמאן, "אין בעיה להבחין בין משפחה עם ילדים שבאה לבילוי לסטודנט עם תיק גב שעולה לבחינת סמסטר.

"חידדנו לסדרנים שייתנו לנוסעים הקבועים קדימות ואנחנו מנסים לשדר את זה גם לסטודנטים, שיבואו אלינו ויבקשו להיכנס. הבעיה היא שבהיקף התורים שהיה השבוע, הם בכלל לא יכולים להיכנס לתחנה – התור משתרך בחוץ לאורך הרחוב".

כדי למנוע מצב שבו נוסעים שרוצים לרדת מההר נתקעים למשך שעות, חייבו את מי שהגיעו למטרות תיירותיות לרדת בתחנת הקצה – אוניברסיטת חיפה – ולעמוד בתור כדי לרדת בחזרה.

תורים לרכבלית בחיפה, אוגוסט 2022 (צילום: כבל אקספרס)
תורים לרכבלית בחיפה, אוגוסט 2022 (צילום: כבל אקספרס)

"אם היינו נותנים להם להשלים סיבוב, לאנשים שמחכים למעלה לא היו קרונות", אומר סלמאן, "אבל לשמחתי למרות שהמשפחות חיכו הרבה זמן למטה ואחר כך שוב חיכו למעלה, ראיתי ילדים שיורדים מהקרון ואומרים 'איזה כיף היה'".

גורם במשרד התחבורה אומר שאירועי השבוע נותנים הרבה חומר למחשבה ולעבודה. לתחבורה ציבורית יש בדרך כלל מרחב תמרון ויכולת להיערך לביקושי שיא, אבל לרכבלית כמעט שאין גמישות: 148 הקרונות, שבכל אחד מהם שמונה מקומות ישיבה ושני מקומות עמידה, יוצאים גם בשיגרה כל 15 שניות, ומסוגלים להסיע 2,400 נוסעים בשעה בכל כיוון. "כשממילא עובדים על המקסימום, אי אפשר להגביר את הקצב", כדברי הגורם.

מכיוון שהרכבלית מוגדרת ככלי תחבורה ציבורית, הנסיעה בה עולה כמו כרטיס אוטובוס – בלי ספק האטרקציה הזולה ביותר בסביבה. "הרכבל אפילו יותר זול מרכבת", אומר גורם בתחום, "למרות שהוא נהנה מהיתרונות שלה – בלעדיות על המסלול, הגעה ישירה בלי רמזורים ופקקים".

"הרכבל אפילו יותר זול מרכבת", אומר גורם בתחום, "למרות שהוא נהנה מהיתרונות שלה – בלעדיות על המסלול, הגעה ישירה בלי רמזורים ופקקים"

יש מי שמזכיר שגם הרכבת הקלה בירושלים נחשבה בימיה הראשונים לאטרקציה מלהיבה, ואנשים הגיעו מכל הארץ פשוט כדי לנסוע בה מצד לצד. כך גם היה כשנפתח – באיחור חינני של שנים – קו הרכבת החדש בין תל אביב לירושלים.

אבל ההתלהבות מרכבות פגה אחרי זמן קצר, ואילו רכבל, עם הריחוף והנוף המרהיב שנשקף מהחלונות, מציע חוויה מסוג אחר שכנראה תמשיך למשוך קהל.

הרכבלית בחיפה, 8 במרץ 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)
הרכבלית בחיפה, 8 במרץ 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)

בחיפה, כידוע, פועל עוד רכבל, ותיק הרבה יותר (מאז 1986), שמחבר בין סטלה מאריס לטיילת בת גלים ואינו מוגדר כתחבורה ציבורית. מכיוון שהנסיעה בו אינה מסובסדת על ידי המדינה היא הרבה יותר יקרה – 25 שקל לכיוון אחד (מרחק 375 מטר) ו-35 שקל הלוך-חזור. במשרד התחבורה כבר קיבלו איתותים שהרכבלית החדשה, הנוצצת והזולה פוגעת קשות ברכבל הוותיק.

תקופת ההקמה של הרכבלית לוותה במחלוקת ערה סביב שאלת המיזוג. בעולם אין רכבלים ממוזגים, אבל ברוב העולם לא חם ולח כמו בישראל באוגוסט. בגלל מגבלות לוגיסטיות וטכנולוגיות הוחלט שהרכבלית תיסע עם חלונות פתוחים. האם הנוסעים מחזיקים מעמד?

"בגלל שהמסלול עובר בגובה ובאזור שיש בו רוחות, כשהחלונות פתוחים – יש בריזה טובה", אומר סלמאן. "בשיא הקיץ זה לא הכי נעים אבל גם לא בלתי נסבל. בהתחלה קיבלנו קצת תלונות מסטודנטים אבל הם כנראה התרגלו. בחורף נעים בקרונות כי הם עשויים מחומרים מבודדים".

"בגלל שהמסלול עובר בגובה ובאזור שיש בו רוחות, כשהחלונות פתוחים – יש בריזה טובה. בשיא הקיץ זה לא הכי נעים אבל גם לא בלתי נסבל. בהתחלה קיבלנו קצת תלונות מסטודנטים אבל הם כנראה התרגלו"

ובכל זאת, "דופלמאייר" – החברה האוסטרית שהקימה את הפרויקט – עורכת בימים אלה באוסטריה פיילוט עם שני קרונות שמותקנות בהם מערכות מיזוג. אם הניסוי יצליח, לא מן הנמנע שבימי בין-הזמנים של אלול תשפ"ג, עם ישראל יוכל לרחף בשמי חיפה בקרונות הרכבל הממוזגים הראשונים בעולם.

המראה מתוך הרכבלית בחיפה (צילום: שיר תורם/פלאש90)
המראה מתוך הרכבלית בחיפה (צילום: שיר תורם/פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אביב לביא האיש הירוק. כשאתה מפרסם כתבה כזאת תחליף בבקשה את המלה "חרדים" במילה "אתיופים" או במילה "ערבים" ונראה אם תעיז לפרסם אותה כפי שפרסמת. שיהיה ברור גם חרדים וגם כל אדם אחר ראוי לכב... המשך קריאה

אביב לביא האיש הירוק. כשאתה מפרסם כתבה כזאת תחליף בבקשה את המלה "חרדים" במילה "אתיופים" או במילה "ערבים" ונראה אם תעיז לפרסם אותה כפי שפרסמת.
שיהיה ברור גם חרדים וגם כל אדם אחר ראוי לכבוד מבלי שיעשו לו ביוש (שיימינג) כמו בכתבה הזאת.

אל תשגעו למערכת טת השכל כדי שלא יעלו מחירים . חלאס , תנו חיהנות ולפתח שיגרת חיים ברמה . תנו לחיות בשקט . דתיים חיחונים ערבים דרוזים ותיירים , עוד מעט יקום מרכז קניות , מלון , מסעדות עם... המשך קריאה

אל תשגעו למערכת טת השכל כדי שלא יעלו מחירים .
חלאס , תנו חיהנות ולפתח שיגרת חיים ברמה .
תנו לחיות בשקט .
דתיים חיחונים ערבים דרוזים ותיירים , עוד מעט יקום מרכז קניות , מלון , מסעדות עם מצפה לים שם ויאללה בלגאן .

עוד 1,005 מילים ו-4 תגובות
סגירה