מערכת החינוך מצויה תמיד בסערה. עליבות שכרם של המורות והמורים, הציפייה שימלאו תפקיד מבזה של "סידור" להורים עובדים, לצד רפורמות המרדדות את המקצועות ההומניים, מטלטלים שוב ושוב את מעמד המורה בישראל.
מחקר אמריקאי שהתפרסם זה עתה שופך אור חשוב על תפקיד המורה מזווית ראייה חברתית כוללת: החוקרים מצאו שמורים יכולים להפחית את סיכויי הפשיעה העתידית של תלמידיהם ובכך להשפיע השפעה רחבת היקף על איכות החברה בה אנו חיים.
ד״ר דנה נייער היא חוקרת במרכז חת לחקר התחרות והרגולציה, מתמחה ביזמות, עסקים קטנים, כלכלה התנהגותית, וקבלת החלטות. בעלת תואר ראשון במשפטים ופסיכולוגיה מאוני' ת"א, תואר שני במנהל עסקים מאוני' ת"א ותואר שלישי במנהל עסקים מאוני' בן גוריון.
ד"ר איריס סורוקר היא שופטת בדימוס, מנהלת מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה במסלול האקדמי המכללה למינהל.
אני זוכר את הרגע שבו הבנתי שמשהו עמוק משתנה – וזה לא היה בפרלמנט, לא בבית הלבן ולא ברחובות. זה היה בתמונה אחת מהשבעת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.
בשורה הראשונה בטקס ההשבעה, שם בדרך כלל יושבים אנשי הציבור הבכירים, ישבו מנהלי הענק של אפל, גוגל, פייסבוק, אמזון, טסלה. לא נבחרי ציבור. לא אנשי חינוך, בריאות או ביטחון. אלא מנכ"לים.
עמיד זאהר הוא תושב עוספיה, בוגר תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה ותואר שני במדע המדינה ובמדעי הנתונים מאוניברסיטת חיפה, כתב עצמאי בנושאים חברתיים כלכליים ופוליטיים.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
בכל התרחישים המצב הוא ביש ואין מה להתפאר בו. גוש מתנגדי נתניהו אינו מצליח להשיג רוב. הליכוד חייב לאבד מנדטים כשתומכיו המחודשים יאבדו התלהבות מאיראן ויזכרו מחדש במי שחתום על 7 באוקטובר ועל הפקרת החטופים, העוטף הצפון והמלחמה הבלתי נגמרת בעזה
לאחרונה, במסגרת "מועדון הסרטים" של "יד ושם", צפיתי ב"גבלס והפיהרר" (Führer und Verführer) העוסק ביוזף גבלס, שר התעמולה של אדולף היטלר. הסרט אינטנסיבי, מצמרר, מזעזע ומפחיד. רואים שם כמה היטלר חפץ במלחמה, וכמה שיותר ממנה. לצדו, עמד גבלס, ששאף יותר מכל לרצות את היטלר – מגלומן בפני עצמו וכן תועמלן מבריק.
גבלס הבין כמה קל לשנות דעת קהל ועשה זאת שוב ושוב, גם כשפקפק במטרות. לא זו אף זו, היה ניכר שבעודו מבשל שקרים ומביים מציאות, הוא עצמו הלך והשתכנע באמיתות הפיקציות פרי יצירתו, עד להתאבדותו.
ד"ר אומי (נעמי) לייסנר היא חוקרת עצמאית, בעלת תארים אקדמיים במשפטים ובלימודי מגדר. במחקר, בהוראה ובכתיבה היא שמה את הדגש על זכויות נשים, בעיקר בהקשרים של בריאות ופריון. דרום- אפריקאית בעבר, היא גרה מזה שנים עם משפחתה בירושלים.
בממשלת ישראל אין חשיבה מעמיקה על היום שאחרי המלחמה הרב זירתית. ישנו ראש ממשלה שאומר – וכולם מצייתים. מוצגים במאמר שמונה מהלכים לצורך הבאת ישראל למציאות חדשה ורגועה, כפי שהיא מופיעה בהצהרת הכוונות במגילת העצמאות. ראש הממשלה הזה מוזכר במהלך הראשון בהם, כי רק כך ניתן ליישם חשיבה רצינית על עתידנו לטווחים הבינוני והארוך.
מהלך ראשון: "שחרור" נתניהו
הניסיון של השנתיים וחצי האחרונות וגם קודם לכן מראה, שכל עוד לא נסלק את בנימין נתניהו – המבוך שנקלענו אליו ילך ויעמיק. הדרך שמאפשרת את סילוקו היא עסקת שחרור מהמשפט תמורת עזיבתו את הפוליטיקה הישראלית.
ד"ר אברהם פרנק נולד בקיבוץ גן שמואל ב-1945, והוא חבר בו עד היום. מ-1972 עד 2007 עסק בחינוך פורמלי, מחצית התקופה כמנהל תיכון. ב-2008 עשה דוקטורט על מנהלי בתי ספר, הפך לפעיל חברתי בנושא החינוך, וכתב מספר ספרים ולא מעט מאמרים על המערכת. החל מ-2018 פעיל גם בנושא הקיימות; זהו בעיניו האתגר הראשי העומד בפני האנושות.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
המחקר אליו מתייחס הפוסט הוא:
Rose, E. K., Schellenberg, J. T., & Shem-Tov, Y. (2022). The Effects of Teacher Quality on Adult Criminal Justice Contact (No. w30274). National Bureau of Economic Research.
מצ"ב גם קישור: "https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fhq.ssrn.com%2FJournals%2FRedirectClick.cfm%3Furl%3Dhttps%3A%2F%2Fpapers.ssrn.com%2Fsol3%2Fpapers.cfm%3Fabstract_id%3D4173360%3A%3Adgcid%3Dejournal_htmlemail_becker%3Afriedman%3Ainstitute%3Afor%3Aeconomics%3Aworking%3Apaper%3Aseries_abstractlink%26partid%3D337564%26did%3D618664%26eid%3D345266&data=05%7C01%7Ciris%40soroker.co.il%7C2f848cff5fa746edf05a08da8c97be57%7C017a667d989b4172bb4db0bab947d07c%7C0%7C0%7C637976880605084532%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C3000%7C%7C%7C&sdata=fZFoYtT7MV%2FTGADHw9ARNhyZHlcmH23c1ql8PPSgf6Q%3D&reserved=0
המאמר קושר בין איכות ההוראה לבין שיעורי פשיעה נמוכים יחסית, ולא בין תלמידים עם ציונים גבוהים לשיעורי פשיעה.
אין מדובר במחקר "מרעיש", אבל יש טעם רב בפרסומו היות והוא חדש, רלוונטי לתקופה, ומציע הסתכלות על הוראה
וחינוך מזוית ראייה חברתית ומעניינת. נוסיף כי מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה עוסק גם בנושאי חינוך והשכלה. כרך ז' של כתב העת מחקרי רגולציה, המוקדש להשכלה גבוהה, צפוי להתפרסם בקרוב.
המחקר אליו מתייחס הפוסט הוא:
Rose, E. K., Schellenberg, J. T., & Shem-Tov, Y. (2022). The Effects of Teacher Quality on Adult Criminal Justice Contact (No. w30274). National Bureau of Economic Research.
מצ"ב גם קישור: "https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fhq.ssrn.com%2FJournals%2FRedirectClick.cfm%3Furl%3Dhttps%3A%2F%2Fpapers.ssrn.com%2Fsol3%2Fpapers.cfm%3Fabstract_id%3D4173360%3A%3Adgcid%3Dejournal_htmlemail_becker%3Afriedman%3Ainstitute%3Afor%3Aeconomics%3Aworking%3Apaper%3Aseries_abstractlink%26partid%3D337564%26did%3D618664%26eid%3D345266&data=05%7C01%7Ciris%40soroker.co.il%7C2f848cff5fa746edf05a08da8c97be57%7C017a667d989b4172bb4db0bab947d07c%7C0%7C0%7C637976880605084532%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C3000%7C%7C%7C&sdata=fZFoYtT7MV%2FTGADHw9ARNhyZHlcmH23c1ql8PPSgf6Q%3D&reserved=0
המאמר קושר בין איכות ההוראה לבין שיעורי פשיעה נמוכים יחסית, ולא בין תלמידים עם ציונים גבוהים לשיעורי פשיעה.
אין מדובר במחקר "מרעיש", אבל יש טעם רב בפרסומו היות והוא חדש, רלוונטי לתקופה, ומציע הסתכלות על הוראה
וחינוך מזוית ראייה חברתית ומעניינת. נוסיף כי מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה עוסק גם בנושאי חינוך והשכלה. כרך ז' של כתב העת מחקרי רגולציה, המוקדש להשכלה גבוהה, צפוי להתפרסם בקרוב.
מה שמתואר כאן זה ממצא שתלמידים עם הישגים גבוהים יותר משמעת טובה יותר ושקדנות יותר- גם פחות מעורבים בפעילות עבריינית. זה לא גילו כזה מרעיש, זה ברור.
מה הקשר לאיכות המורים או מעורבות המורים, ועוד להגיד שזה בגלל האיכות שלהם- ממש לא ברור.
כרגע, שיפור במשכורות או לא – סבבה ונחמד, אך רק לכרגע. ההיגיון אומר שכסף הולך להיות בעתיד (הרחוק או הקרוב – תלוי ברעידות אדמה/שטפונות/קורונות ואבעבועות קוף למיניהם ועוד) חסר משמעות, למטרות התנהלות מינימלית בלבד, וללא כל כיוון של פיתוי לחזירות וחמדנות אנושית. אף אחד לא יודע מה יהיה, אך ההיגיון אומר שרק שינוי תפיסה מוחלט באנושות זה זה מה יציל אותה מעצמה