הנכלוליות ניצחה

אחרי שהתפטרה באפריל 2022 ולמעשה הובילה לפירוק הממשלה ופיזור הכנסת, סילמן טענה שאין בידיה כל הבטחה או הסכם● כעבור חמישה חודשים בלבד, היא קיבלה את התמורה ● דרעי התפטר מהכנסת במסגרת עסקת טיעון בתיקו הפלילי - והנה הוא חוזר לראש רשימת ש"ס, חודשים ספורים אחר כך ● הפוליטיקאים עושים צחוק משלטון החוק, והכדור עובר לידי יו"ר ועדת הבחירות ● פרשנות

עידית סילמן במליאת הכנסת, 8 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
עידית סילמן במליאת הכנסת, 8 ביוני 2022

עכשיו זה רשמי. באפריל 2022, עידית סילמן התפטרה מתפקידה כיו"ר הקואליציה, פירקה את סיעת ימינה ובסופו של דבר הפילה את הממשלה – רק כדי להשתבץ כעבור חמישה חודשים במקום ה-16 ברשימת הליכוד לכנסת ה-25. המהלך הפוליטי הושלם.

יש מי שיברכו אותה על תחכום פוליטי והצלחה במשימה, אבל החוק בישראל לא רואה בעין יפה את הסיבוב הזה.

סעיף 57א לחוק הבחירות קובע: "לא יעשה הסכם ולא תינתן התחייבות הבאים להבטיח מקום ברשימת מועמדים לכנסת לחבר כנסת מסוים, אלא לאחר היום ה-90 שלפני יום הבחירות לכנסת".

בפוליטיקה הישראלית קיימים איסורים מסוימים בספרי החוקים, אבל בקריצות ובתחמונים הכול פתוח ומותר. אי שם בחודש אפריל 2022, בריאיון לזמן ישראל, סילמן טענה שלא קיבלה התחייבות ושאף אחד לא היה מוכן לחתום לה על גורלה הצפוי.

כך היא הכשירה לעצמה את הדרך לעבור על החוק, בחיוך ממזרי ובהיתממות. אפילו יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר אתמול בישיבת מזכירות הליכוד כי השיריון של סילמן לא הובטח לה מראש וכי בסופו של דבר הוא הוענק לה בשל "הצעד האמיץ" שעשתה.

כך סילמן הכשירה לעצמה את הדרך לעבור על החוק, בחיוך ממזרי ובהיתממות. אפילו נתניהו אמר אתמול כי השיריון של סילמן לא הובטח לה מראש וכי בסופו של דבר הוא הוענק לה בשל "הצעד האמיץ" שעשתה

עידית סילמן ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 13 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, 13 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

קשה לשכוח איך במשך שנה הלמו אנשי הליכוד בסילמן. קצרה היריעה מלשחזר את כל הרפש שהטיחו בה. "שקרנית", "ילדה קטנה". נתניהו עצמו רכב על סיפור התקיפה בתחנת הדלק וטען שסילמן המציאה אותו כדי "להכפיש ציבור שלם". בעלה שמוליק סילמן קבל בעמוד הפייסבוק שלו על הקללות נגדו "וירוס", "וריאנט" ועוד דברים נוראיים.

כל זה חלף, כמים מתחת לגשר, רק כדי שבאורח פלא ומתוך "ערכים" ו"אמונה", סילמן תעבור צד ותחל לתמוך בליכוד. החל מאפריל 2022, האיומים האישיים נגד משפחת סילמן נפסקו. היא כבר לא הייתה יעד לציד מילולי ומתקפות אישיות אלימות של הימין. כיצד קרה הפלא הזה, שסילמן הפסיקה להיות יעד מספר אחת להטרדות? שלפתע חובקה והפכה לשרת הבריאות הפוטנציאלית העתידית, תחת הליכוד?

החל מאפריל 2022, האיומים האישיים נגד משפחת סילמן נפסקו. היא כבר לא הייתה יעד לציד מילולי ומתקפות אישיות אלימות של הימין. כיצד קרה הפלא הזה, שסילמן הפסיקה להיות יעד מספר אחת להטרדות?

כאמור, המהלך הושלם אתמול בערב בהודעת שיריון במקום מכובד ברשימת הליכוד. והציבור אמור להאמין שזה היה מתוך אלטרואיזם של נתניהו.

כמובן שהיו סימנים מעידים לכך שהכול היה בסיכום מראש וכי הצדדים (סילמן, נתניהו ויו"ר סיעת הליכוד יריב לוין) התכוננו היטב עם החרשה של כוונותיהם.

הנה פליטת פה אחת של ח"כ יואב גלנט, אי שם בחודש יוני במהלך ימי הדיונים על פיזור הכנסת ה-24. "אם סוכם ואני חושב שסוכם" הוא אמר בראיון בערוץ 13.

עוד באותם הימים, נתפסה סילמן בצילום נייד של כתב אתר בחדרי חדרים אומרת ליריב לוין "נו, איך הייתי? הייתי טובה עד הסוף".

אין באמירה הזו ללוין הודאה מוחלטת על סיכום מוקדם, אבל יש בה הרבה יותר מאשר ח"כית שפועלת באופן עצמאי, אלא ברור שהיא נמצאת במערכת יחסים של שיתוף פעולה.

המקרה של סילמן שונה לגמרי מהמהלך של ח"כ לשעבר עמיחי שיקלי.

שיקלי התייצב מהרגע הראשון נגד הקואליציה המתהווה והודיע כי לא יצביע בעד ממשלת השינוי. במשך שנה פעל כח"כ בדד, נטול גב, כשהוא אינו תורם בהכרח לנפילת הממשלה ה-36, שכן באותו השלב הממשלה הייתה רחוקה מקריסה.

הציבור בישראל כה עייף ומותש מריבוי מערכות הבחירות עד שלמי יש כוח להתמודד גם עם הנכלוליות של הפוליטיקאים והמעברים הבלתי חוקיים הללו. התרגילים הפוליטיים מתקבלים בהכנעת ראש ובהסכמה כללית ש"כך עושים כולם" – ולפחות סילמן לא עשתה זאת באופן כה בוטה ומכוער כמו ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שנבחרה בקולות של גוש אחד והעבירה אותם לגוש השני.

הציבור בישראל כה עייף ומותש מריבוי מערכות הבחירות עד שלמי יש כוח להתמודד גם עם הנכלוליות של הפוליטיקאים והמעברים הבלתי חוקיים הללו

הקלון של דרעי

מפלגת ש"ס תגיש היום (חמישי) את הרשימה שלה לכנסת ה-25 ובראשה צפוי לעמוד הח"כ לשעבר אריה דרעי, שהתפטר מהכנסת ה-24 במסגרת הסדר טיעון לסיום משפטו הפלילי.

אריה דרעי עם עורך דינו נבות תל-צור ואשתו יפה בבית משפט השלום בירושלים, 1 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי עם עורך דינו נבות תל-צור ואשתו יפה בבית משפט השלום בירושלים, 1 בפברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בעקבות הסדר הטיעון שחתם עם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט, דרעי ויתר על הטבות המגיעות לשר לשעבר וזאת כדי למנוע מבית המשפט להכריע בשאלה האם יש להטיל עליו קלון או לא.

בדצמבר 2021 הוגש כתב האישום נגד דרעי במסגרת הסדר הטיעון על עבירות מס. דרעי הואשם כי לא דיווח על סכום מכירה מלא של דירה בירושלים שנמכרה לאחיו שלמה דרעי, וכן הואשם שלא דיווח על הכנסות מחברת "גרין אושן". בסך הכול הוא הואשם כי העלים מס בגובה של 1.55 מיליון ש"ח, ובהסדר הטיעון נקבע שהוא ישלם קנס בגובה 180 אלף ש"ח ויקבל מאסר על תנאי.

עוד לפי ההסדר, דרעי היה חייב להתפטר מהכנסת ונקבע אז, שאם הוא יבקש להתמודד לכנסת ה-25, שאלת הקלון תוכל לעלות מחדש בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת, השופט יצחק עמית. אי לכך, הפרקליטות צריכה להחליט כעת מהי עמדתה בנוגע לשאלת הקלון בעבירות של דרעי.

ההסדר הזה מדגים איך מורחים את הציבור. בזמן אמת, העדיף היועץ המשפטי לדחות לעתיד את הדיון בנושא הקלון וכעת, כאשר הגיע הרגע, יש להניח שאנשי שלטון החוק יתחמקו מהאחריות ויעדיפו שלא להתמודד עם הביקורת הציבורית על רדיפה לכאורה של השר הנערץ.

ההסדר הזה מדגים איך מורחים את הציבור. בזמן אמת, העדיף היועץ המשפטי לדחות לעתיד את הדיון בנושא הקלון וכעת, כאשר הגיע הרגע, יש להניח שאנשי שלטון החוק יתחמקו מהאחריות

כך, למעשה, לא נותרה שום משמעות להסדר הטיעון שהשיגו מול דרעי. הוא הודה בעבירה, שילם סכום פעוט (יחסית למס שהסתיר), המשיך להפעיל את מפלגתו מתוך הכנסת בכל התקופה שהה אמור להיות מחוצה לה – וכעבור עשרה חודשים בלבד, הוא שוב בדרכו להיות חבר כנסת ואולי אפילו שר, כאילו לא היו הדברים מעולם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
תודה טל. הליכוד וש"ס לא הפסיקו לרגע להשחית כל מוסד ממלכתי וציבורי, כולל עיריות. מוטב כבר כעת להודות שיש לנו מדינה ומנהיגים מושחתים ולצעוד בראש חפוי לראש רשימת המדינות המושחתות ביותר. אי... המשך קריאה

תודה טל. הליכוד וש"ס לא הפסיקו לרגע להשחית כל מוסד ממלכתי וציבורי, כולל עיריות. מוטב כבר כעת להודות שיש לנו מדינה ומנהיגים מושחתים ולצעוד בראש חפוי לראש רשימת המדינות המושחתות ביותר. אין ממש הבדל בין משטר שאינו דמוקרטי לזה הדמוקרטי שיש בישראל. ספרי לביבי שהמשימה הושלמה, אין צורך לשנות חוקים או להחליף שופטים ויועצים משפטיים.

כשביבי ייכנס למעשיהו, הבטחתי לעצמי שלא אצפה בסצינה, כדי לא להוזיל את הערך האלוהי של עשיית הצדק: אין צורך בהתחממות מריגוש ממראה דרמטי. ובכל זאת, אתן אנחת רווחה על סימן טוב להתרפאות. אולי... המשך קריאה

כשביבי ייכנס למעשיהו, הבטחתי לעצמי שלא אצפה בסצינה, כדי לא להוזיל את הערך האלוהי של עשיית הצדק: אין צורך בהתחממות מריגוש ממראה דרמטי. ובכל זאת, אתן אנחת רווחה על סימן טוב להתרפאות. אולי, הלוואי

עוד 852 מילים ו-3 תגובות
סגירה