בדרך לבחירות האמצע, טראמפ מחריב את אמון הציבור בדמוקרטיה

בכל העולם, בכל מערכת בחירות, תמיד יש צד אחד חושב שהצד השני רימה איכשהו ● תפקידם של מנהיגים הוא להסביר לציבור שזוהי דמוקרטיה וכי יש לכבד את ניצחון האחר ● זה לא המצב בארצות הברית בשנתיים האחרונות ● "גניבת הבחירות" הפך להיות הנושא החם של בחירות אמצע הקדנציה: טראמפ סולל את דרכו חזרה לבית הלבן, ובדרך הוא ידרוס את הרפובליקה ● פרשנות

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת תמיכה שאורגנה עבורו באריזונה, 24 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin)
AP Photo/Ross D. Franklin
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת תמיכה שאורגנה עבורו באריזונה, 24 ביולי 2021

מספר חודשים אחרי שדונלד טראמפ הפסיד את בבחירות לנשיאות 2020, נפגשתי בישראל עם בכיר לשעבר בממשל טראמפ. הבכיר, אדם נבון ומרשים לכל הדעות, טען באוזניי בתוקף שבחירות 2020 בארה"ב זויפו וכי טראמפ צריך היה להיות נשיא ארה"ב בקדנציה נוספת.

לא עזרו שאלותיי בנוגע לעמדתו של מזכיר המדינה הרפובליקאי במדינת ג'ורג'יה בראד ראפאנספרגר אשר יחד עם המושל הרפובליקאי בריאן קאמפ התעמתו עם טראמפ על דיוק תוצאות הבחירות ועל ספירת הקולות, אשר לפיה ג'ו ביידן ניצח באותה המדינה. למדינת ג'ורג'יה 16 צירים (מתוך סך 538 צירים בחבר האלקטורים), ומעבר לג'ורג'יה טראמפ היה זקוק למספר מדינות נוספות כדי להטות את המפה.

לא עזרו גם שאלותיי לאותו בכיר בנוגע למאות תביעות שהוגשו ונדחו ברחבי ארה"ב, עם טענות לזיוף בחירות. כמעט כל התביעות נדחו בגלל שהצוות המשפטי של טראמפ, בהובלת רודי ג'וליאני, לא היה מסוגל להגיש ראיות של ממש להונאות.

לא עזרו גם שאלותיי על מאות תביעות שהוגשו ברחבי ארה"ב, עם טענות לזיוף בחירות, ונדחו בגלל שהצוות המשפטי של טראמפ לא היה מסוגל להגיש ראיות של ממש להונאות

לא עזרו השאלות על סגן הנשיא לשעבר מייק פנס שקיים ב-6 בינואר את מעמד ההודעה על ניצחונו של ביידן בקונגרס, השאלות על יועצתו של טראמפ קליאן קונוויי שאמרה לטראמפ בשיחה פרטית בבית הלבן כי יש לכבד את ההפסד, ועוד ועוד.

סגן הנשיא מייק פנס ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בתהליך אישרור תוצאות הבחירות, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, Pool)
סגן הנשיא מייק פנס ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בתהליך אישרור תוצאות הבחירות, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, Pool)

הבכיר עמד על שלו. הוא טען באוזניי כי "בכל מערכות בחירות יש רמאויות של שני הצדדים. ההבדל הוא שהדמוקרטים מצליחים לחמוק עם הרמאויות שלהם, בעוד אצלנו הרפובליקאים לא טובים בלהוכיח שהצד השני רימה".

סיימתי את השיחה עם בכיר ממשל טראמפ לשעבר חסרת מילים. במערכות בחירות דמוקרטיות ברחבי העולם, הציבור, המאמינים, התומכים, חושבים שהצד השני רימה ושהצד שלהם נפגע מהרמאות של האחר. אך תפקידם של מנהיגים – לפחות אלה שמאמינים בערכים דמוקרטיים – הוא להסביר לציבור שזוהי דמוקרטיה ושיש לכבד את ניצחון האחר. לא כך בארה"ב החל משנת 2020.

במערכות בחירות דמוקרטיות ברחבי העולם, תמיד צד אחד חושב שהצד השני רימה. אך תפקידם של מנהיגים הוא להסביר לציבור שזוהי דמוקרטיה ושיש לכבד את ניצחון האחר. לא כך בארה"ב החל משנת 2020

המנהיגים הרפובליקאים בכל רחבי ארה"ב משכנעים את הציבור שהתרחשה שם מהפכה אנטי-דמוקרטית. לפיכך, ההסתערות על הקונגרס ב-6 בינואר 2021 הייתה לשיטתם מעשה לגיטימי.

גם כעת, אירועי קמפיין של טראמפ וקמפיינים למועמדי בחירות אמצע הקדנציה בכל ארה"ב, רצים עם הסלוגן Stop the Steal ("לעצור את הגניבה"). הם ממשיכים להטיף על הונאת 2020 ומבטיחים שבפעם הבאה, הם לא יאשרו את תוצאות הבחירות, אם ייווכחו שהרפובליקאים הפסידו.

תומכי טראמפ מוחים נגד תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 עם שלטי "עצרו את הגניבה" (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)
תומכי טראמפ מוחים נגד תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020 עם שלטי "עצרו את הגניבה" (צילום: AP Photo/Wong Maye-E)

בהתאם, שיח הרשתות על הונאת בחירות 2020 רותח בחודשים האחרונים. חברת מחקרי התקשורת, "זיגנל לאבס" מדווחת על קפיצה של 900% באיזכור המינוח "election stolen" בטוויטר בחודשים האחרונים בהשוואה לאותם החודשים בשנת 2020. באתר שיתוף קבצי וידאו Rumble, מילות מפתח כגון stolen election או stop the steal הן מילות החיפוש הפופולריות ביותר.

Rumble הפך למפלטם של השמרנים אחרי בחירות 2020, כאשר נבחרי ציבור ופרשנים פוליטיים זעמו על צנזור ביוטיוב. לפי חברת המחקר SimiliarWeb מספר קטעי וידאו עם המינוח "גניבת בחירות" צמח פי-3 בהשוואה לשנה קודם לכן, והקטעים הללו משכו אליהם צפיות של כ-2.5 מיליון משתמשים.

מספר מחקרים שהתפרסמו ב"ניו יורק טיימס" מעידים על כך שיש שיח הולך וגובר בנוגע למכונות הצבעה אלקטרוניות כושלות (או מזויפות) או בנוגע לזיוף פתקי הצבעה, וסיפורים רבים על מערכות בחירות שזויפו מראש, או דמוקרטים בעלי תפקידים המשחקים במידע מראש כדי להונות את בחירות אמצע הקדנציה.

בתוך כך צמחו גם מונחים פוליטיים חדשים: "סחר בפתקי הצבעה" ו"פרדות הצבעה" – ballot trafficking, ballot mules – הבאים לתאר אנשים המקבלים שכר (לכאורה מהצד הדמוקרטי) כדי לזייף הצבעות בקלפיות. את המונחים הללו לא ניתן היה למצוא בטוויטר לפני 2020. כיום, יש להם מעל ל-17 אלף אזכורים בחודש.

בתוך כך צמחו גם מונחים פוליטיים חדשים: "סחר בפתקי הצבעה" ו"פרדות הצבעה" – ballot trafficking, ballot mules – הבאים לתאר אנשים המקבלים שכר (לכאורה מהצד הדמוקרטי) כדי לזייף הצבעות בקלפיות

כרזת סרטו של דינש ד'סוזה, "2000 פרדות"
כרזת סרטו של דינש ד'סוזה, "2000 פרדות"

ה"פרדות" הם מובילי פתקי הבחירות המזויפים לכאורה, ורעיון המבוסס על סרט דוקומנטרי-קונספירטיבי, "2000 פרדות", שיצר  דינֶשׁ ד'סוּזָה, שמרן אוונגליסט ובעליו של פודקאסט פופולרי מאוד.

בסרט נטענות טענות בלתי מבוססות שארגונים מסוימים שילמו סכומי כסף ל"פרדות", כלומר עובדים שנשאו עמם את פתקי הבחירות המזויפים והפקידו אותם בתחבולות בקלפיות במדינות המפתח – ג'ורג'יה, אריזונה, מישיגן, פנסילבניה ו-ויסקונין – במהלך מערכת בחירות 2020 לנשיאות ארה"ב.

סוכנות הידיעות איי-פי פרסמה במאי 2022 תחקיר בדיקת עובדות לסרט של ד'סוזה ומסקנתה הייתה נחרצת: "הסרט מבוסס על הנחות שגויות, מידע אנונימי וניתוח שגוי של נתוני מיקום ניידים".

סוכנות הידיעות איי-פי פרסמה במאי 2022 תחקיר בדיקת עובדות לסרט של ד'סוזה ומסקנתה הייתה נחרצת: "הסרט מבוסס על הנחות שגויות, מידע אנונימי וניתוח שגוי של נתוני מיקום ניידים"

המידע לתחקיר של הסרט סופק על ידי "אמת הקלפי", ארגון שמרני שלא הצליח להוכיח את טענות הונאת הבחירות. גופי תקשורת נוספים כ-NPR ו-FactCheck פרסמו אף הם תחקירים המפריכים את סרטו של ד'סוזה.

טענת הונאת בחירות 2020 הפכה לכה נפוצה, שאחד הנושאים המרכזיים בבחירות אמצע הקדנציה 2022 אינו ביקורת על תפקודו של הנשיא ביידן במהלך השנתיים שחלפו, אלא דרישה לפעול לשנות את תוצאת בחירות 2020 במדינות שונות. לפי הגישה הזו, ביידן לא "נשיא כושל" מאז 2020, אלא הוא כלל לא הנשיא.

לפני מספר שבועות טראמפ פרסם הודעה ברשת החברתית Truth Social הקוראת "להחזיר אותי לתפקיד הנשיא או לקיים בחירות חדשות מייד". הטענה שלו, כך נכתב ברשת החברתית, נבעה מפרסום לפיו במהלך בחירות 2020 פייסבוק קיבלה הוראה מהאף-בי-איי שלא לסמוך על סיפורים בנוגע ללפטופ של האנטר ביידן.

(למי שאיבד כיוון בתוך הכאוס, יאמר שהטענה של טראמפ היא שמכיוון שפייסבוק לא אפשרה להפיץ מידע על בנו של ביידן, טראמפ הפסיד את הבחירות).

כמעט שנתיים חלפו מאז ההפסד של טראמפ. הנשיא לשעבר ויועציו לא סיפקו הוכחות להונאות בחירות, עד לעצם היום הזה. את הבחירות שהתקיימו בנובמבר 2020 הוא הפסיד בפער של כ-7 מיליון בוחרים ו-232 אלקטורים לעומת 306 לטראמפ. זו אפילו לא הייתה תוצאה צמודה.

לטענות של טראמפ אין סיכוי משפטי חוקתי, אך בדרך לבחירות אמצע הקדנציה הוא מחריב את האמון הציבורי במערכת הדמוקרטית.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אם לשפוט לפי הדברים שטראמפ עשה (ולא לפי משטרמפ אמר) הוא היה נשיא מהטובים שהיו בארה"ב. מחיר דלק הכי זול, תעשיות ומפעלים חוזרים לארה"ב. יש הסכם שלום בין ישראל למדינות ערב, יש משא ומתן עם ... המשך קריאה

אם לשפוט לפי הדברים שטראמפ עשה (ולא לפי משטרמפ אמר) הוא היה נשיא מהטובים שהיו בארה"ב. מחיר דלק הכי זול, תעשיות ומפעלים חוזרים לארה"ב. יש הסכם שלום בין ישראל למדינות ערב, יש משא ומתן עם צפון קוריה, אין מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אם לשפט לפי מה שטרמפ אמר (וסולף בתקשורת) הוא לא נשיא טוב. עם לשפוט לפי מה שביידן עמר הוא נשיא הכי טוב שהיה בארה"ב. אם לשפוט לפי מה שהוא עשה הוא נשיא רע מאוד שגרוע ממנו היה רק אובמה. הוא גרם להסכמה שבשתיקה לפלישה של רוסיה לחצי אי קרים, הוא יצא מאפגיניסטן ובגד בכל בני ברית שלו שם, הוא גרם למחירי דלק ונפט להגיע למחיר הכי גבוהה שהיה. הוא גרם לפלישה של רוסיה לאוקראינה ואחרי שמלחמה התחילה הוא בגד באוקראינה ולא מעביר לה נשק שהיה צריך להעביר לפי חוק לנד-ליז.
אני חושב שצריך לשפוט נשיא לפי מה שהוא עושה ולא לפי מה שהוא אומר – גם בישראל – ראה ערך נתניהו

עוד 908 מילים ו-2 תגובות
סגירה