יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקור בריאד, בירת ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File

היחסים בין ערב הסעודית וארה"ב במדרון חלקלק

ההחלטה הסעודית לקצץ בתפוקת הנפט נתפסת על ידי רבים בוושינגטון כשת"פ עם רוסיה - והקריאות לשקול מחדש את מערכת עם ריאד לא אחרו לבוא ● פוטין מציע לארדואן נתח מאימפריית הגז שלו ● האם מצרים תסייע לעזה להפיק גז? ● בקטאר מתכוננים לקראת הגעתם של אוהדי כדורגל שיכורים ● והשבוע לפני 52 שנה, נבחר סאדאת לנשיא מצרים ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

האמריקאים זועמים על ריאד

ערב הסעודית הצביעה השבוע באספה הכללית של האו"ם בעד נוסח ההחלטה התומך בריבונות של אוקראינה וניסתה להציג את הצעד הזה כהוכחה לכך שהיא איננה משתפת פעולה עם רוסיה או תומכת במוסקבה במלחמתו של ולדימיר פוטין באוקראינה.

לאחר מכן, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שוחח עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן והודה לו על תמיכתו ועל הסיוע הכספי הנדיב של כ-400 מיליון דולר עליו הכריזה ערב סעודית השבוע.

אך דבר מזה לא מנע את הזעם האמריקאי בעקבות ההחלטה הסעודית לקצץ בתפוקת הנפט, דבר שנתפס כשת"פ עם רוסיה – יריבתה של ארה"ב. חברי קונגרס וסנאטורים אמריקאים הציעו לשקול מחדש את מערכת היחסים בין וושינגטון לריאד שמתקיימת מאז 1945, וחלקם אף הציעו להעביר את מערכות ההגנה האווירית האמריקאיות שמוצבות בממלכה לאוקראינה.

חברי קונגרס וסנאטורים הציעו לשקול מחדש את מערכת היחסים בין וושינגטון לריאד, וחלקם אף הציעו להעביר את מערכות ההגנה האמריקאיות שמוצבות בממלכה לאוקראינה

הסעודים טוענים כי בוושינגטון ידעו על הקיצוץ המתוכן וכי בסך הכול ביקש ממשל ביידן לדחות את ההחלטה על הקיצוץ בעוד חודש, לאחר בחירות האמצע בארה"ב. אולם הממלכה לא הוזכרה על ידי הבית הלבן במסמך אסטרטגי שפורסם בימים האחרונים, ונראה שהתשובה האמריקאית להחלטה הסעודית עוד בוא תבוא.

הנשיא ביידן מצמיד אגרופים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בארמון בג'דה. 15 ביולי 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)
הנשיא ביידן מצמיד אגרופים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בארמון בג'דה. 15 ביולי 2022 (צילום: Saudi Press Agency via AP)

יחד עם זאת, קרוב לוודאי שמערכות ההגנה האווירית האמריקאיות בסעודיה יישארו במקומן – אף אחד בוושינגטון אינו מעוניין לעורר את תאבונה של איראן. כמו כן, בעלות בריתה של ארה"ב ביפן, קוריאה הדרומית ואירופה עדיין זקוקים לנפט הסעודי כמו אוויר לנשימה, וייתכן שלאחר הקיצוץ המתוכנן הסעודים דווקא יחליטו להגביר את התפוקה.

במזרח התיכון השברירי והכאוטי, ארה"ב זקוקה לעוגנים של יציבות. בשלב הזה, ערב הסעודית היא אחת העוגנים הללו. המתח הנוכחי לא יבוא אל קיצו במהרה, אך כדאי לזכור שגם לסעודיה אין יותר מדי אופציות ופרטנרים. כשיעבור הזעם, שתי המדינות שוב יצטרכו לחפש את הנתיבים הנכונים על מנת להיפגש באמצע ולהמשיך בשיתוף הפעולה.

פוטין מציע לארדואן נתח מאימפריית הגז שלו

במהלך נאומו בוועידת המדינות המרכז אסיאתיות באסטנה השבוע, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כמעט שלא התייחס למלחמה באוקראינה. הוא העדיף להתמקד בנושא האנרגיה ואף הציע לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עסקה מפתה: הקמה של האב טורקי להעברת הגז הרוסי לאיחוד האירופי.

במהלך נאומו בוועידת המדינות המרכז אסיאתיות באסטנה השבוע, פוטין הציע לארדואן עסקה מפתה: הקמה של האב טורקי להעברת הגז הרוסי לאיחוד האירופי

צינור הגז "הזרם הטורקי" מחבר בין רוסיה וטורקיה, והוא ממשיך לתפקד גם היום. פוטין הציע לארדואן להרחיב משמעותית את שיתוף הפעולה הקיים בתחום הגז, דבר שמבחינה תיאורטית עלול להואיל מאוד לשתי המדינות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בקרמלין, 13 באוקטובר 2022 (צילום: Vyacheslav Prokofyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בקרמלין, 13 באוקטובר 2022 (צילום: Vyacheslav Prokofyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

על פי ההצעה, רוסיה תעביר את הגז לטורקיה, שם הגז הרוסי ישנה את הבעלות שלו לטורקי, ואז טורקיה עצמה תעסוק בשיווק הגז הרוסי הנמצא אצלה במאגרים בתוך מתווכת.

הרעיון של יצירת מרכז למכירת גז רוסי למדינות האיחוד האירופי בטורקיה נדון עוד בשלב יישום פרויקט "הזרם הטורקי". בפרט, אחת האפשרויות ליישומו הייתה שייווצר האב בגבול טורקיה-יוון, ומדינות האיחוד האירופי יבנו באופן עצמאי תשתית לקליטת גז רוסי בשטחן.

הנשיא הטורקי הגיב להצעת פוטין באופן חיובי, ומבחינה טכנית רוסיה מוכנה ליישם את הפרויקט הזה תוך זמן קצר יחסית (שנתיים). עם זאת, שתי שאלות חשובות עומדות ללא מענה כרגע: האם אירופה תהיה מעוניינת בגז הרוסי גם אם יגיע דרך טורקיה? והאם טורקיה מוכנה להסתכן כעת בהידוק היחסים עם רוסיה ולעורר את זעמה של ארה"ב?

שתי שאלות חשובות עומדות ללא מענה כרגע: האם אירופה תהיה מעוניינת בגז הרוסי גם אם יגיע דרך טורקיה? והאם טורקיה מוכנה להסתכן כעת בהידוק היחסים עם רוסיה ולעורר את זעמה של ארה"ב?

בעוד שנה-שנתיים אירופה עדיין תסבול ממחסור בגז, אך עד אז הצורך בו ייחלש משמעותית. גם אם האירופאים יצטרכו להגביל את חימום בתיהם בחודשים הקרובים, לא נראה שראשי המדינות האירופיות מוכנים לפשרות כאלה ואחרות מול רוסיה. ובעוד שנתיים – אם הפרויקט הזה בכלל ייצא לפועל – לאירופה כבר לא יהיה צורך כלל בגז הרוסי.

מכלית נפט רוסית חוצה את מצרי בוספורוס ליד איסטנבול, 1 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
מכלית נפט רוסית חוצה את מצרי בוספורוס ליד איסטנבול, 1 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

גם ההתלהבות של ארדואן לגבי הרעיון של פוטין יכול להתברר כקצרת ימים. טורקיה מנסה כל העת ללכת בין הטיפות ולהמשיך ביחסיה הקרובים עם רוסיה, ומקביל לתמוך באוקראינה ולמכור לה נשק מתקדם. בכל פעם שטורקיה לוקחת צעד אחד רחוק מדי, ארה"ב מזכירה לה שזאת לא הדרך, ואנקרה נאלצת לסגת לאחור.

כך קרה לאחרונה עם מערכת התשלומים הרוסית "מיר" שחזרה לפעול בשטחי טורקיה, ולאחר ביקורת חריפה מוושינגטון באופן פלאי הפסיקה שוב.

בטלוויזיה הרוסית הציגו את הרעיון של פוטין כמהפכני ובמוסקבה כבר מדברים על הפרויקט הזה כאילו הוא נמצא בישורת האחרונה. אך במציאות, טורקיה ממשיכה לשבת על כל הכיסאות ושום דבר בחיוך של ארדואן לא מסגיר את כוונותיו האמיתיות.

במוסקבה כבר מדברים על הפרויקט הזה כאילו הוא נמצא בישורת האחרונה. אך במציאות, טורקיה ממשיכה לשבת על כל הכיסאות ושום דבר בחיוך של ארדואן לא מסגיר את כוונותיו האמיתיות

האם מצרים תסייע לעזה להפיק גז?

לאחר שהושלם הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון, גם בעזה נזכרו שיש להם עתודה של גז הנמצאת ממש מול חופי הרצועה.

השדה הזה התגלה עוד בשנת 2000 על ידי חברת בריטיש גז (שמאז נסוגה מהחיפושים והפיתוח) וההערכה היא כי הוא מכיל כטריליון רגל מעוקב של גז טבעי. לאחר ניצחונו של ארגון חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-2006, נושא הגז בים של עזה נתקע סופית, אך בשנים האחרונות מצרים היא זאת שמעלה את הנושא הזה בתדירות גבוהה.

בשנה שעברה, בעת ביקורו של שר האנרגיה המצרי טארק אל-מולה בישראל, הנושא נדון עם בכירים בממשלה כאם, והשנה – בגלל ההתקדמות הדרמטית מול לבנון – הדרישה הפלסטינית שוב עלתה על השולחן.

על פי דיווח באתר אל-מוניטור, ישראל נתנה את הסכמתה למצרים לאפשר לרשות הפלסטינית להפיק את הגז משדה "מרין", למרות שבעבר המערכת הביטחונית בישראל התנגדה לכך באופן מוחלט.

על פי דיווחים, ישראל נתנה את הסכמתה למצרים לאפשר לרשות הפלסטינית להפיק את הגז משדה "מרין", למרות שבעבר מערכת הביטחון התנגדה לכך באופן מוחלט

הצעד הזה אמור לחזק את הרשות הפלסטינית ולהרגיע את המצב עזה, אך יחד עם זאת ברור שהדרך לגז עזתי לא תהיה סוגה בשושנים בגלל דרישתו של חמאס לשלב אותו בתהליך, ובגלל הסיכונים הביטחוניים הרבים.

שקיעה בחוף ברפיח, עזה, 8 בינואר 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
שקיעה בחוף ברפיח, עזה, 8 בינואר 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

בקטאר מתכוננים לאוהדים שיכורים

כאשר קטאר, מדינה מוסלמית אדוקה, הוכרזה כמארחת של גביע העולם לכדורגל 2022, הרבה גבות הורמו בתדהמה ולא רק בגלל הדרכים המפוקפקות שהובילו לכך, אלא גם בגלל חוסר ההתאמה בין אופייה המסורתי של קטאר לתרבות הכדורגל והאוהדים שנוהגים לשלב בספורט גם לא מעט שתיית אלכוהול.

הקטארים הבטיחו אז שלא תהיה שום הגבלה על מכירת אלכוהול לתיירים והיום נראה שהיא מתכוונת לעמוד במילתה.

במהלך המשחקים, האוהדים יוכלו לרכוש אלכוהול לא רק בבתי מלון כפי שנהוג היום, אלא גם באצטדיונים ומחוצה להם. גם למי שישתה קצת יותר מדי יוצעו פתרונות ייחודיים – במקום לשוטט ברחובות, הם יוכלו להתאושש ב"אזורים מיוחדים לאוהדים שיכורים".

בשלב זה לא ברור מי יוביל אותם לשם והאם כל האוהדים השיכורים יחויבו לשהות במתחמים הללו. כמו-כן, לא ברור האם גם האוהדים המקומיים או אזרחי מדינות ערביות אחרות שירצו לרכוש ולשתות אלכוהול יוכלו לעשות זאת באופן חופשי או שייענשו לפי החוק הקטארי.

לא ברור האם גם האוהדים המקומיים או אזרחי מדינות ערביות אחרות שירצו לרכוש ולשתות אלכוהול יוכלו לעשות זאת באופן חופשי או שייענשו לפי החוק הקטארי

ארגוני זכויות אדם ממשיכים לבקר את ההתנהלות של קטאר ושל התאגדות הכדורגל העולמית גם בנושא קהילת הלהט"ב. אמנם בעבר קטאר הבטיחה בפומבי שגייז יוכלו להחזיק ידיים ולהרים את דגל הלהט"ב באופן חופשי, אך החוק הדרקוני האוסר על קיום יחסים הומוסקסואליים נותר בעינו ונראה שקיום המונדיאל בקטאר לא ישנה כלל את מצבה של קהילת הלהט"ב המקומית.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: סאדאת יורש את נאצר

ב-15 באוקטובר 1970, שבועיים לאחר מותו הפתאומי של הנשיא גמאל עבד אל-נאצר, נערכו במצרים בחירות לנשיאות. סגן הנשיא אנואר סאדאת היה המועמד היחיד. הוא זכה ב-90% מהקולות וההשתתפות ב"בחירות" עמדה על כ-85%, כך על פי הנתונים הרשמיים. בבחירות שקדמו להן, בשנת 1965, נאצר זכה ב-99.9% מהקולות.

סגן הנשיא סאדאת היה המועמד היחיד. הוא זכה ב-90% מהקולות וההשתתפות ב"בחירות" עמדה על כ-85%, כך על פי הנתונים הרשמיים. בבחירות שקדמו להן, בשנת 1965, נאצר זכה ב-99.9% מהקולות

רבים במצרים ציפו שתקופת נשיאותו של סאדאת תהיה קצרה ותחלוף מן העולם ללא הישגים או תמורות. הם הצביעו על כך שמעולם לא היה מנהיג בולט וסמכותי, ושמונה על ידי נאצר לתפקיד של סגן הנשיא בעיקר כדי לא לאפשר לדמויות כריזמטיות יותר להוות איום על שלטונו.

במהרה התברר שסדאת איננו מתכוון לוותר על כיסאו לאף אחד: הוא "ניקה" את הזירה הפוליטית ממתנגדיו החריפים ונאמניו של נאצר, חימם את היחסים עם ארה"ב ושפך מים קרים על היחסים הקרובים עם מוסקבה, הוביל את ארצו למלחמה ולאחר מכן גם להסכם שלום היסטורי עם ישראל. על כך הוא גם שילם בחייו.

בתצלום הזה ב-6 באוקטובר 1981 מחייך נשיא מצרים אנואר סאדאת בתחילת המצעד הצבאי בקהיר. מאוחר יותר, במהלך המצעד, סאדאת נהרג יחד עם 11 אחרים כאשר חמושים פתחו באש לעברו (צילום: AP Photo/Bill Foley, File)
בתצלום הזה ב-6 באוקטובר 1981 מחייך נשיא מצרים אנואר סאדאת בתחילת המצעד הצבאי בקהיר. מאוחר יותר, במהלך המצעד, סאדאת נהרג יחד עם 11 אחרים כאשר חמושים פתחו באש לעברו (צילום: AP Photo/Bill Foley, File)
עוד 1,296 מילים
סגירה