שמעון ריקלין נושא את "נאום העצלנים" בשידור בערוץ 14, 16 באוקטובר 2022 (צילום: צילום מסך, ערוץ 14)
צילום מסך, ערוץ 14

תוכנית V22: כך מקווים פעילי ימין להביא את "העצלנים" לקלפיות

איש הליכוד יוסי דגן ומועמד הציונות הדתית צבי סוכות הקימו בקיץ את מטה V22, שמטרתו לשלוח ביום הבחירות מאות מתנדבים, במיוחד מההתנחלויות, אל ערים בהן נרשמה שאננות בקרב בוחרי הימין בבחירות קודמות ● המתנדבים יעברו דלת דלת כדי להוציא אנשים לקלפי - ואף יספקו הסעה לשם ● "נאום העצלנים" של שדרן ערוץ 14 שמעון ריקלין מסמן בדיוק את קהל היעד ● פרשנות

תוכנית V22 – המכונה על שמה של תוכנית V15 שהופעלה למען השמאל בבחירות 2015 – היא תוכנית שמטרתה לשגר מאות מתנדבים ביום הבחירות לאזורים בהם הליכוד או מפלגות ימין אחרות השיגו תוצאות נמוכות יחסית בארבע מערכות הבחירות האחרונות, מאז 2019.

האופרציה מאורגנת כיום על ידי קבוצה של מתנדבים, חלקם מהליכוד וחלקם מהציונות הדתית. מי שיזמו והקימו את V22 כבר ביולי השנה, הם ראש המועצה האזורית שומרון ואיש הליכוד יוסי דגן; וצבי סוכות, עוזרו לשעבר של דגן ומי שהיה בעברו מנכ"ל עוצמה יהודית, מפלגתו של ח"כ איתמר בן גביר. סוכות מוצב כיום במקום ה-16 ברשימה המאוחדת של הציונות הדתית ועוצמה יהודית.

דגן וסוכות הכינו תוכנית לפיה ביום הבחירות, מתנדבים רבים מרחבי הארץ ובמיוחד מאזורי ההתנחלויות, יגיעו עם אוטובוסים לשכונות ויישובים בהם נרשמה שאננות בקרב בוחרי הימין. אותם המתנדבים ידפקו על הדלתות וישכנעו אנשים לצאת להצביע. בנוסף הם יוכלו לסייע בהסעות לקלפיות.

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקבוצה ניתחה את הנתונים ומצאה שכדאי להם להתמקד בלוד, אשדוד, נתניה, אריאל, פתח תקווה וראש העין – אם כי ייתכן שיש ערים נוספות בהם הם יתמקדו. אולם לזמן ישראל נודע כי V22 מקווים לשיתוף פעולה מהליכוד בצורת מאגרי מידע מפולחים לגבי שיעורי הצבעה נמוכים באזורים מסוימים (לפי פילוח של רחובות) וגם מימון מטעם הליכוד, כך שההסעות של המתנדבים ביום הבחירות ישולמו על ידי הליכוד.

V22 מקווים לשיתוף פעולה מהליכוד בצורת מאגרי מידע מפולחים לגבי שיעורי הצבעה נמוכים באזורים מסוימים וגם מימון מטעם הליכוד, כך שההסעות של המתנדבים ביום הבחירות ישולמו על ידי הליכוד

נכון לשעה זו, בליכוד לא החליטו אם הם ישתמשו בתוכנית העבודה של V22. על מנת שהליכוד ייעזר ב-V22, יצטרכו כל הגורמים – הליכוד, דגן וסוכות – להעביר למבקר המדינה את סכומי ההוצאות על קמפיין V22, לרבות כל הסכומים שהושקעו לפני יום הבחירות ותוך כדי יום הבחירות. ההוצאות הללו ייזקפו לחובת הליכוד בבחינת סכום ההוצאות המותר.

יצוין כי בכל מערכות הבחירות הקודמות הליכוד הוציא סכומים גבוהים באופן משמעותי בהשוואה למותר על פי חוק, המבקר קנס את הליכוד בדו"חות מבקר המדינה, ומבחירות לבחירות חברי הכנסת הגדילו את סכום יחידות מימון הבחירות והליכוד (כמו גם מפלגות אחרות) לא סיימו לשלם את החוב שלהם לכנסת לפני שהתפזרו ויצאו למערכה נוספת.

צבי סוכות מפגין מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 8 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
צבי סוכות מפגין מול משרד ראש הממשלה בירושלים, 8 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כך או כך, בין מתנדבי V22 יהיו גם כאלה מהליכוד ואם יפעלו מחוץ למטריית המפלגה, ייתכן ש-V22 תצטרך להירשם כ"גוף פעיל בחירות", לפי התקדים שנקבע על ידי יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-21 וה-22, השופט חנן מלצר.

ומה יעשו דגן וסוכות אם בליכוד יחליטו לא לפעול עם V22? במקום אוטובוסים, הם יארגנו אנשים שיגיעו מרחבי הארץ ברכביהם הפרטיים ויגיעו ליעדים שדגן וסוכות יקבעו (על פי המידע שבידיהם בנוגע לשיעור הצבעה נמוכים באזורי ימין).

ומה יעשו דגן וסוכות אם בליכוד יחליטו לא לפעול עם V22? במקום אוטובוסים, הם יארגנו אנשים שיגיעו מרחבי הארץ ברכביהם הפרטיים ויגיעו ליעדים שדגן וסוכות יקבעו

נאום העצלנים

בערב שמיני עצרת פורסם ברשתות סרטון של מגיש ערוץ 14 שמעון ריקלין בו הוא משתלח בתושבי הפריפריה, ערי הליכוד, עיירות הפיתוח.

"אנחנו מדברים על הליכודניקים כאילו זה חבילת ירקות שצריך להביא אותם לאיזה סלט גדול", אמר ריקלין במהלך שידור, כשלוגו הליכוד מתנוסס מאחוריו בגדול. "זה נשמע לכם הגיוני שהליכוד ונתניהו צריכים לעמול ולהתחנן לאנשים העצלנים – העצלנים! – בעיירות הפיתוח העצלנים, העצלנים שתמיד מצביעים בכמעט 10% פחות מתל-אביב. למה זה?

"מדינת ישראל נאבקת על חייה, על קיומה כמדינה יהודית, ריבונית, עצמאית, כמה צריך להתחנן לפניכם תושבי עיירות הפיתוח, שהם מצביעי הליכוד, שתואילו, תלכו להצביע?"

דבריו של ריקלין, דמות משפיעה בחוגי הימין, מתנגשים עם המאמץ שעושים דגן וסוכות. האחרונים יסיעו וינחו את תושבי ההתנחלויות ואנשי הציונות הדתית מרחבי הארץ, לבוא לסייע לאותם תומכי נתניהו בעיירות הפיתוח – ולא בטוח שהטפות המוסר של ריקלין בערוץ 14 יתקבלו שם בחיבה ואהדה. שהרי יש לשנע את אותם תומכי ליכוד כי לכאורה הם עצמם, כפי שכינה זאת ריקלין, "עצלנים" ולא מסוגלים לצאת להצביע בכוחות עצמם.

שמעון ריקלין (צילום: משה שי/פלאש90)
שמעון ריקלין (צילום: משה שי/פלאש90)

כל האירוע נשמע כמו מתכון לעלבונות גזעניים ומתנשאים. אף אחד מהצדדים לא אמר זאת, אבל ברקע מצלצלים בחוזקה פעמוני ההתנשאות האשכנזית על מזרחים. תושבי ההתנחלויות – האשכנזים – יסיעו ברכביהם הפרטיים (או באוטובוסים במימון הליכוד) ויגידו לתושבי לוד, אשדוד, נתניה, אריאל, פתח תקווה וראש העין איך ומה לעשות.

נכון לשעה זו, אין לדעת אם הליכוד מאמץ את התוכנית ומה סיכויי ההצלחה שלה, אך דבר אחד בטוח, שאם תושבי קיבוצים ומושבים היו מנסים להפעיל אופרציה שכזו על תושבי עיירות הדרום, היה כבר מי שהיה הופך זאת למסע גזענות והתנשאות מתוקה של ישראל הראשונה המנסים למנוע מישראל השנייה להצביע עבור מנהיגם האהוב.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ש׳ס הכריזו שיוציאו 7000 פעילים לשטח ביום הבחירות. מכבי תל אביב מוציאים הערב 11,000 פעילים לנוקיה, ובשבת 30,000 פעילים לבלומפילד. ואחד לאחד פעילי מכבי הרבה יותר תוססים מאלה של ש’ס. פרופו... המשך קריאה

ש'ס הכריזו שיוציאו 7000 פעילים לשטח ביום הבחירות. מכבי תל אביב מוציאים הערב 11,000 פעילים לנוקיה, ובשבת 30,000 פעילים לבלומפילד. ואחד לאחד פעילי מכבי הרבה יותר תוססים מאלה של ש'ס. פרופורציות

עוד 683 מילים ו-2 תגובות
סגירה