שופטי נתניהו – עודד שחם (מימין), רבקה פרידמן פלדמן ומשה בר-עם, בבית המשפט המחוזי ירושלים, ב-24 במאי 2020 (צילום: Amit Shabi/POOL)
Amit Shabi/POOL

על השופטים לשים סוף למריחת הזמן במשפט נתניהו

אם משפט נתניהו ימשיך להתנהל בקצב ובאופן שהוא מנתנהל עד כה, הוא יימשך לפחות עשר שנים ● זהו פרק זמן חסר פרופורציה לתיק שאינו מהמסובכים שהיו בישראל ● לשם השוואה, בפרשת הולילנד לקח שנתיים מרגע שהוגש כתב האישום ועד למתן גזר הדין ● בשלב זה, שופטי משפט נתניהו צריכים להפסיק להיות כל כך סבלניים עם עורכי הדין בחקירות המתמשכות של העדים ● פרשנות

בעוד שלושה חודשים ימלאו שלוש שנים למשפטו הפלילי של בנימין נתניהו. כתב האישום נגדו ונגד הנאשמים האחרים בתיק הוגש בינואר 2020, ומאז מתנהל המשפט בעצלתיים בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני הרכב השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם.

דיון ההקראה התקיים במאי 2020, שלב ההוכחות נפתח באפריל 2021, ומאז נשמעות באולם עדויותיהם של עדי התביעה, בעדות ראשית ובחקירה נגדית.

כמה עדים מרכזיים בתיק כבר השלימו את עדותם: אילן ישועה, דנה נויפלד, הדס קליין, וכמובן עדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר. חלק מהעדים הללו העידו בבית המשפט במשך שבועות ארוכים, כאשר סנגוריהם של הנאשמים מותחים על פני מספר רב של דיונים את החקירה הנגדית.

הם נשאלים שוב ושוב את אותן שאלות, נחקרים בסוגיות שכלל אינן רלוונטיות לבירור האשמה, ובאופן כללי הסנגורים עושים ככל יכולתם על מנת למשוך את העדויות על פני זמן ארוך ככל האפשר. והשופטים מאפשרים זאת.

הם נשאלים שוב ושוב את אותן שאלות ונחקרים בסוגיות שכלל אינן רלוונטיות לבירור האשמה. הסנגורים עושים ככל יכולתם על מנת למשוך את העדויות על פני זמן ארוך ככל האפשר. והשופטים מאפשרים זאת

סנגורו של בנימין נתניהו עמית חדד והתובע במשפט אלון גילדין באולם בית המשפט המחוזי בירושלים, 18 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
סנגורו של בנימין נתניהו עמית חדד והתובע במשפט אלון גילדין באולם בית המשפט המחוזי בירושלים, 18 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

רשימת עדי התביעה כוללת מאות רבות של עדים. אפילו אם בדרך נס כלשהי יגיעו התביעה וההגנה להסדר דיוני שייתר את הזמנתם של 120 אנשי משטרת ישראל ורשות ניירות ערך למסור עדות, יישארו ברשימה למעלה מ-200 עדים. ואלה רק עדי התביעה. מצעד העדים שיעלו להעיד בשלב עדויות ההגנה, נותר בשלב זה בלתי משוער.

השבוע התחדש שלב עדויות התביעה, לאחר פגרת החגים. אל דוכן העדים התייצב יונתן חסון, נהגו של ארנון מילצ'ן, וסיפר על משלוחי ארגזי הסיגרים והשמפניות שיועדו לבני הזוג נתניהו.

על אף ניסיונותיו של עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, למצוא חורים וסתירות בעדות, ולהפחית במשקלה במסגרת הפאזל הראייתי, עדותו של חסון משתלבת בעדותה של הדס קליין, העוזרת האישית של מילצ'ן, אשר העידה ונחקרה במשך שבועות רבים על מנגנון האספקה של טובות הנאה למשפחת נתניהו.

עוד ועוד ראיות, עוד ועוד הוכחות, הרבה מעבר לרמת ההוכחה הנדרשת במשפט פלילי, והרבה מעבר למה שנדרש במקרה הנוכחי. הציבור כבר הבין מזמן, וככל הנראה גם השופטים.

עוד ועוד ראיות, עוד ועוד הוכחות, הרבה מעבר לרמת ההוכחה הנדרשת במשפט פלילי, והרבה מעבר למה שנדרש במקרה הנוכחי. הציבור כבר הבין, וככל הנראה גם השופטים

בנימין נתניהו מגיע לישיבה במשפט האלפים בבית המשפט המחוזי בירושלים, 24 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו מגיע לישיבה במשפט האלפים בבית המשפט המחוזי בירושלים, 24 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המדיניות השיפוטית, של סבלנות ואורך רוח אינסופיים מצד הרכב השופטים שבתיק, חייבת להשתנות באופן דרמטי. אתמול (שלישי) סירבו השופטים, באופן חריג, להצעתו של עו"ד חדד לבטל את הדיונים הקבועים לשבוע הבא, יום לפני ויום אחרי הבחירות, וקבעו שאין הצדקה לביטול הדיונים. אבל זה החריג המעיד על הכלל.

העובדות המצטיירות נכון לעכשיו באשר ללוח הזמנים בתיק, מלמדות שאם השופטים ימשיכו במדיניות הסבלנות האינסופית, משפט נתניהו צפוי להימשך לפחות עשר שנים.

העובדות המצטיירות נכון לעכשיו באשר ללוח הזמנים בתיק, מלמדות שאם השופטים ימשיכו במדיניות הסבלנות האינסופית, משפט נתניהו צפוי להימשך לפחות עשר שנים

ניסיון השנים האחרונות מלמד שתיקים פליליים מרובי נאשמים ומרובי אישומים – מה שקרוי "מגה תיקים" – נמשכו פרקי זמן נסבלים, תוך שבתי המשפט נערכו על מנת לצופף ולזרז את הדיונים, על מנת שהמשפטים לא יימשכו עד אין סוף.

משפט הולילנד, למשל, התנהל מול השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי בתל אביב. הוא החל בינואר 2012, מועד הגשת כתב האישום, והסתיים במאי 2014, עם גזר דינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ומורשעים נוספים בתיק.

השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעת מתן גזר הדין בפרשת הולילנד, 28 באפריל 2014 (צילום: פלאש90)
השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעת מתן גזר הדין בפרשת הולילנד, 28 באפריל 2014 (צילום: פלאש90)

בתיק 512, למשל, כתב האישום נגד ראשי ארגוני פשיעה הוגש ביולי 2015; והתיק, שהיה חריג בהיקפו בכל קנה מידה, הסתיים סופית עם מתן גזרי הדין האחרונים ביוני 2022.

לפיכך, גם אם משפט נתניהו נתפס כ"מגה תיק" – וכאמור, לעומת כמה תיקי ענק שנדונו בבתי המשפט בשני העשורים האחרונים, משפט האלפים איננו כזה – אין הצדקה למרוח את ניהול המשפט על פני שנים כה רבות.

גם אם משפט נתניהו נתפס כ"מגה תיק" – וכאמור, לעומת כמה תיקי ענק שנדונו בבתי המשפט בשני העשורים האחרונים, משפט האלפים איננו כזה – אין הצדקה למרוח את ניהול המשפט על פני שנים כה רבות

שופטי משפט נתניהו חייבים להתעשת, לחשב מסלול מחדש, ולזרז את ההליך. ובשלב הראשון, עליהם לאפשר חבל קצר בהרבה לעורכי הדין – משני הצדדים – בעת חקירת העדים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מדברים על אובדן אמון במערכת המשפט... יותר ויותר אני מתרשם שאין מערכת משפט אפקטיבית בישראל...תביעות נזיקים שמגיעות לבירור אחרי 4 שנים ומסתיימות בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. משפט נתניהו ה... המשך קריאה

מדברים על אובדן אמון במערכת המשפט… יותר ויותר אני מתרשם שאין מערכת משפט אפקטיבית בישראל…תביעות נזיקים שמגיעות לבירור אחרי 4 שנים ומסתיימות בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. משפט נתניהו הוא עדות לכישלון המערכת. יש צורך בשידוד מערכות

עוד 620 מילים ו-2 תגובות
סגירה