ההשלכות המדיניות בעקבות תוצאות הבחירות

בשנה וחצי שנתניהו נעדר ממשרד ראש הממשלה, יורשיו בנט ולפיד - יחד עם הנשיא הרצוג - הרחיבו את מעגל הקשרים בין ישראל לעולם, כולל התחממות היחסים עם טורקיה ● מלבד הקשר הטרי עם ארדואן, ממשלת בנט-לפיד למעשה המשיכה בדרכו של נתניהו ● אולם רבות השתנה בעולם בתקופה קצרה - ויחסיו החמים של נתניהו עם פוטין, למשל, עשויים להפוך לבעיה ● פרשנות

ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו בקרמלין, 30 בינואר 2020 (צילום: Maxim Shemetov/Pool Photo via AP)
Maxim Shemetov/Pool Photo via AP
ולדימיר פוטין ובנימין נתניהו בקרמלין, 30 בינואר 2020

ככל שהסקרים האחרונים לפני הבחירות הצביעו על התחזקותו של איתמר בן-גביר והפיכת הציונות הדתית למפלגה השלישית בגודלה בכנסת הבאה, החלו בממשל האמריקאי ובבירות אירופה לבחון את ההשלכות של עליית הימין הקיצוני בישראל לעמדות השפעה.

ממשלים דמוקרטים נזהרים מהעברת מסרים גלויים והצהרות פומביות, אך יהיה זה ברור מאליו שכולם נעים בחוסר נוחות בכיסאותיהם. באופן כללי, הם אינם מופתעים, שכן חזו בתהליך בו בנימין נתניהו מטפח ומצמיח את בן-גביר לעמדת השפעה.

כולם יודעים שנתניהו היה מעורב אישית בהסכם הפוליטי הקודם (לאיחוד שורות הימין), לפיו בן-גביר אמור היה להתמנות ליו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט. הבחירות לכנסת ה-25, והמעבר לתפקיד שר בכיר, הנם המשך טבעי עבור נתניהו, שידע היטב את משמעות בישוליו.

עוד לפני הבחירות דרש בן-גביר את תפקיד השר לביטחון פנים, ולמרות שהקואליציה החדשה של נתניהו לא תהיה תלויה על בלימה של 61 אלא תתרווח עם 65 מנדטים, נתניהו יהיה חייב לספק את תאוותם של סמוטריץ' ובן-גביר בתפקידים בכירים. סמוטריץ' עשוי לכוון לתפקיד שר האוצר ובן-גביר יפעיל את כל המניפולציות כדי לזכות בתפקיד השר לביטחון פנים.

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בבת ים, 6 באפריל 2019 (צילום: פלאש 90)
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בבת ים, 6 באפריל 2019 (צילום: פלאש 90)

בוושינגטון אמר אתמול (רביעי) דובר משרד החוץ נד פרייס כי הממשל האמריקאי "מקווה שכל בכירי הממשלה הישראלית ימשיכו לחלוק את הערכים של חברה פתוחה ודמוקרטית, כולל סובלנות וכבוד לכל החברה האזרחית, במיוחד כלפי קבוצות מיעוט". פרייס לא הסכים להשיב לשאלות ספציפיות על בן-גביר או סמוטריץ' עד שתוקם הממשלה ה-37.

בבית הלבן העדיפו לא להשיב לפניה ישירה של זמן ישראל בנוגע לעמדת ממשל ביידן על בן-גביר. יחד עם זאת, במסדרונות המקיפים את החדר הסגלגל כבר מנסחים תשובה כללית מעורפלת בקווים דומים לאמירה של משרד החוץ. הם יחכו עד שהממשלה החדשה תאמר את דברה ובכל מקרה, גם כאשר הכיוון יהיה יותר ברור, ממשל ביידן ימשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם כל ממשלה ישראלית.

בבית הלבן יחכו עד שהממשלה החדשה תאמר את דברה ובכל מקרה, גם כאשר הכיוון יהיה יותר ברור, ממשל ביידן ימשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם כל ממשלה ישראלית

למה יש לצפות בתחום מדיניות החוץ, בממשלה הבאה?

בעוד השאלה לגבי זהות שר החוץ הבא עודנה פתוחה, ההנחה היא שנתניהו ישלוט ממילא בתחומי החוץ וביטחון המדינה. כך הוא נהג ב-12 שנות שלטונו, בין אם החזיק את תיק משרד החוץ אצלו ובין אם איפשר מרווח תמרון קטן מאוד לשרי החוץ שכיהנו תחתיו (אביגדור ליברמן, ישראל כ"ץ).

ישראל כ"ץ בעצרת האו"ם ב-26 בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)
ישראל כ"ץ בעצרת האו"ם ב-26 בספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Frank Franklin II)

מורשת נתניהו כוללת מינויים של אנשים שאינם מתאימים לתפקידיהם ולפיכך, קשה לצפות שהוא ימנה את מי שכבר הוא יחסית מנוסה בתפקיד (כ"ץ) או מי שעשוי להתאים (ברקת, נניח).

טורקיה

בשנה וחצי בה נתניהו נעדר מהשלטון התרקם מהלך עיקרי אחד, שלא היה המשך ישיר או עקיף של שנותיו בשלטון. חידוש היחסים עם טורקיה הייתה מלאכתם של הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ ואחר כך ראש הממשלה יאיר לפיד. הרצוג ולפיד אף הספיקו להיפגש אישית עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. האם נתניהו ימשיך ויפתח את המהלך?

חידוש היחסים עם טורקיה הייתה מלאכתם של הרצוג, בנט ולפיד. הרצוג ולפיד אף הספיקו להיפגש אישית עם נשיא טורקיה ארדואן. האם נתניהו ימשיך ויפתח את המהלך?

אחת הסיבות המרכזיות לכך שארדואן דחף והתקדם לחידוש היחסים עם ישראל, היא מצבה הכלכלי של טורקיה. בנוסף, הוא קיווה שלחיצות ידיים עם הרצוג ולפיד, יסייעו לקדם את האינטרסים שלו בוושינגטון. כעת, נתניהו חוזר לתמונה, ולא בטוח שבוושינגטון מחייכים מאוזן לאוזן לקראת הגעתו.

אתמול אמר ארדואן בראיון לרשת ATV כי הוא מעוניין בהמשך קידום היחסים בין המדינות, ולא משנה מי ניצח בבחירות. הדברים נאמרו כשארדואן מודע לכך שנתניהו הוא ראש הממשלה הבא. כעת נותר לראות מה תהיה גישתו של נתניהו, שכן נושא טורקיה לא עלה במהלך קמפיין הבחירות.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת הפנים בארמונו, 9 במרץ 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטקס קבלת הפנים בארמונו, 9 במרץ 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)

לבנון

למרות הצהרות קמפיין כאילו נתניהו יחתור לבטל את ההצהרות המדיניות על הגבול הימי בין ישראל ללבנון (הצהרות שהופקדו באופן הדדי באו"ם), קשה להאמין שזו תהיה מטרה מרכזית מייד אחרי שובו לשלטון.

אתמול אחר הצהריים התראיין ח"כ אופיר אקוניס בגלי צה"ל וציין שכבר במהלך הקמפיין לא הייתה כוונה לבטל את ההסכם. נתניהו אמנם אמר שזה מה שיעשה – אך לאחר שהנושא נבדק בסקרים והתחוור שלהסכם יש תמיכה משמעותית בציבור הרחב, נתניהו שינה במעט את גרסת הקמפיין. הוא המשיך לציין שההסכם אינו ראוי אך הפסיק להצהיר שיבטל אותו.

לאחר שהנושא נבדק בסקרים והתחוור שלהסכם עם לבנון יש תמיכה משמעותית בציבור הרחב, נתניהו שינה במעט את גרסת הקמפיין. הוא המשיך לציין שההסכם אינו ראוי אך הפסיק להצהיר שיבטל אותו

בנוסף, בוושינגטון נמצא כרגע ממשל דמוקרטי. בעוד כמה ימים, אחרי בחירות אמצע הקדנציה, הדמוקרטים יחלשו משמעותית ויחד עם זאת, נתניהו לא ירצה לצאת ראש בראש נגד נשיא ארה"ב מכהן, שרק לפני שבוע שיבח במילים חמות את ההישג הדיפלומטי מול לבנון.

איראן

הממשלה היוצאת המשיכה במידה רבה את מדיניותו של נתניהו בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. ההבדל נבע בסגנון. הן בנט והן לפיד הגיעו להישגים מול הממשל בוושינגטון ולטענתם זה קרה בזכות הדיאלוג השקט בין הצדדים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד חותמים על הצהרת ירושלים, 14 ביולי 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד חותמים על הצהרת ירושלים, 14 ביולי 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

הישג ראשון היה כאשר משמרות המהפכה נותרו תחת משטר הסנקציות (כאשר ארה"ב ממשיכה במו"מ הדיפלומטי). הישג שני היה במשיכת הזמן במו"מ עד שבסופו של דבר בארה"ב שההסכם הוסר מהשולחן לעת עתה. בדיעבד, למשיכת הזמן נודעה משמעות מכרעת, שכן נחשף במלואו ציר מכירת המל"טים מאיראן לרוסיה והפעלתם נגד אוקראינה.

הישג שלישי היה ההודעה האמריקאית שתיקי החקירות הפתוחים נגד איראן, במסגרת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), יוותרו פעילים גם אם יושג הסכם גרעין.

למרות מנטרת קמפיין עוינת במיוחד של נתניהו נגד לפיד, גנץ ובנט בנושא הסכם הגרעין האיראני, האמת היא שהם המשיכו את מדיניותו ברובה והוא צפוי כעת להישען על הישגיהם מהשנה האחרונה, ולהמשיך לדרוש שארה"ב לא תגיע עם האיראנים להסכם מחודש.

למרות מנטרת קמפיין עוינת במיוחד של נתניהו נגד לפיד, גנץ ובנט בנושא הסכם הגרעין האיראני, האמת היא שהם המשיכו את מדיניותו ברובה והוא צפוי כעת להישען על הישגיהם מהשנה האחרונה

רוסיה-אוקראינה

באמצע אוקטובר, התראיין נתניהו בערוץ MSNBC בוושינגטון וכאשר נשאל על תמיכה ישראלית לאוקראינה השיב שהוא כרגע באופוזיציה אבל הממשלה נוקטת בגישה זהירה בנושא הזה. הדברים נשמעו בראיון כמו מחמאה למדיניות בה נקטו בנט ולפיד בשמונה החודשים מאז פלש רוסיה לאוקראינה.

בפני נתניהו יוצבו כמה דילמות בנושא התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה:

ראשית, יחסיו הטובים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוכרים לכל. נתניהו נהג להתפאר בכך ואף ניהל קמפיין בחירות שלם על המסר הזה ("ליגה אחרת"). אולם בעת הזו, היחסים עם פוטין כבר אינם דבר לנפנף בו והשאלה היא מה יעשה נתניהו אם פוטין ירצה להשוויץ בפני הקהילה הבינלאומית על יחסיו עם ראש ממשלת ישראל.

בעת הזו, היחסים עם פוטין כבר אינם דבר לנפנף בו והשאלה היא מה יעשה נתניהו אם פוטין ירצה להשוויץ בפני הקהילה הבינלאומית על יחסיו עם ראש ממשלת ישראל

שנית, אוקראינה תמשיך לבקש מישראל סיוע ביטחוני ומודיעיני. עד היום, נזהרו בנט ולפיד וסיפקו סיוע הומניטרי בעיקרו. האם זה ישתנה כעת, במיוחד לאור ההצטיידות של הרוסים במל"טים מתוצרת איראן? לישראל עשויה לצמוח תועלת עקיפה מהמשך הבלטת הקשר האיראני-רוסי.

מצד שני, נתניהו, כמו קודמיו בתפקיד, חושש מהנוכחות הרוסית באזור סוריה ולפיכך, סביר שהוא לא יסטה ממה שנעשה עד עכשיו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
9 בבוקר, פחות כמה דקות, שבת, 5.11.22*#...().. עד כאן להיום. אבל! לא לשכוח|: ישראל פריי, יאיר גולן, מיקי רוזנטל, ישי הדס, אור-לי ברלב וכו' זה זה 'אנשי חיל יראי אלהים, אנשי אמת שונאי בצע'... המשך קריאה

9 בבוקר, פחות כמה דקות, שבת, 5.11.22*#…().. עד כאן להיום. אבל! לא לשכוח|: ישראל פריי, יאיר גולן, מיקי רוזנטל, ישי הדס, אור-לי ברלב וכו' זה זה 'אנשי חיל יראי אלהים, אנשי אמת שונאי בצע'.

עוד 1,044 מילים ו-1 תגובות
סגירה