קירוי סולארי על חניון בעמק חפר. אילוסטרציה (צילום: אנרגיה ירוקה ייעוץ וניהול)
אנרגיה ירוקה ייעוץ וניהול

השקעה ממשלתית לעידוד פאנלים סולאריים מדירה חלקים גדולים מהפריפריה

97 מליון שקל ממתינים בקופת הממשלה לרשויות שיציגו פרויקטים של התייעלות אנרגטית, כולל הצללה וקירוי עם פאנלים סולאריים ● אלא שמסלול התמיכה חסום בפני רשויות באזורים עם עומס יתר על קווי ההולכה של חברת החשמל - שממוקמות בעיקר בדרום וברמת הגולן ● במשרד האנרגיה מסבירים: זו לא הדרה של הפריפריה - זה המצב האובייקטיבי של הרשת

כשהמכתב של מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא – או בשמו הרשמי: "הוראת מנכ"ל 4.41 מסלול סיוע להשקעות בהפחתת פליטות גזי חממה" – נחת ברשויות המקומיות ברחבי הארץ, הוא התקבל בברכה.

97 מיליון שקל שממתינים בקופת הממשלה לרשויות שיציגו פרויקטים של התייעלות אנרגטית, בתוכם הצללה וקירוי באמצעות פאנלים סולאריים? יוזמה ראויה בהחלט שמשותפת למשרדי הכלכלה, האנרגיה והגנת הסביבה. בכל רשות בארץ הרי יש חניונים, תחנות דלק, מגרשי ספורט, מחלפים ומרחבים ציבוריים אחרים שרק מזמינים קירוי סולארי, שגם יטיל עליהם צל מבורך וגם יפיק חשמל נקי מהשמש. בעגה המקצועית קוראים לזה דו-שימוש.

בכל רשות בארץ הרי יש חניונים, תחנות דלק, מגרשי ספורט, מחלפים ומרחבים ציבוריים אחרים שרק מזמינים קירוי סולארי, שגם יטיל עליהם צל מבורך וגם יפיק חשמל נקי מהשמש

רק שאז התברר שבאליה הזו יש גם קוץ. אפילו שניים. חלק מהעיריות והרשויות המקומיות בישראל לא יוכלו להגיש הצעות ולקבל נתח מעוגת התקציב.

מי שהפרויקט חסום בפניהן הן רשויות שממוקמות באזורים שבהם חברת החשמל תתקשה לחבר את הפאנלים הסולאריים החדשים לרשת בגלל עומס יתר על קווי ההולכה. על פי המפה של חברת החשמל, מדובר בעיקר בפריפריה: בצפון – רמת הגולן, בקעת בית שאן וחלקים מהגליל; ובדרום – כמעט כל היישובים והרשויות מאשדוד ודרומה, כולל באר שבע, עוטף עזה, אילת ויישובי הערבה.

קירוי סולארי על חניון בעמק חפר. אילוסטרציה (צילום: אנרגיה ירוקה ייעוץ וניהול)
קירוי סולארי על חניון בעמק חפר. אילוסטרציה (צילום: אנרגיה ירוקה ייעוץ וניהול)

"זו אפליה זועקת", אומר גורם באחת הרשויות המקומיות בפריפריה, "לא רק שלא נוכל לקדם פרויקטים ירוקים שמשפרים את המרחב הציבורי ומייצרים צל וחשמל נקי, גם לא נקבל שקל בזמן שסכומי עתק יועברו לעיריות המבוססות במרכז הארץ. שוב משאירים את הפריפריה מאחור".

העומס על קווי המתח הגבוה של חברת החשמל הוא בעיה מוכרת במשק האנרגיה בשנים האחרונות. הקווים הארוכים שמוליכים חשמל לאזורים המרוחקים בדרום ובצפון הגיעו לתפוסה מלאה, ולכן תושבים רבים שמתקינים פאנלים סולאריים על גג הבית, הרפת או המחסן מקבלים תשובה שלילית כשהם מבקשים להתחבר לרשת ולמכור את החשמל הנקי לחברת החשמל.

לעיתים מדובר במי שהשקיעו רבבות ואף מאות אלפי שקלים בהתקנת הפאנלים ובנו תוכנית עסקית לפיה מכירת החשמל למדינה תחזיר להם את ההשקעה בתוך שנים ספורות. כשחברת החשמל מסרבת לחבר את השדה הביתי לרשת ולרכוש מהם את החשמל, הפאנלים מחלידים על הגג ונוצר בור פיננסי עמוק.

עכשיו מתברר שלא רק תושבים פרטיים ניזוקים ממגבלת ההולכה. בחברת החשמל ובמשרד האנרגיה עובדים על תכנית בהשקעה של מיליארדים לשדרוג קווי ההולכה והגדלת הקיבולת של הרשת, אבל מדובר בפתרון לטווח הארוך והנזק נגרם עכשיו.

בחברת החשמל ובמשרד האנרגיה עובדים על תכנית בהשקעה של מיליארדים לשדרוג קווי ההולכה והגדלת הקיבולת של הרשת, אבל מדובר בפתרון לטווח הארוך והנזק נגרם עכשיו

 שדה פאנלים סולאריים בדרום הארץ (צילום: משה שי/פלאש90)
שדה פאנלים סולאריים בדרום הארץ (צילום: משה שי/פלאש90)

במרכז השלטון המקומי לא עברו בשתיקה על אפלייתן של הרשויות בפריפריה והמנכ"ל שלמה דולברג שיגר מכתב נוקב למנכ"ל משרד הכלכלה. "אנו סבורים כי לא נכון יהיה למנוע מרשויות רבות התפתחות אנרגטית, כלכלית וסביבתית זו", כתב, "אלא לתת בידיהן את האפשרות להתגבר על חסם הרשת באמצעים שונים".

"אנו סבורים כי לא נכון יהיה למנוע מרשויות רבות התפתחות אנרגטית, כלכלית וסביבתית זו, אלא לתת בידיהן את האפשרות להתגבר על חסם הרשת באמצעים שונים"

רון אייפר, מנהל חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה, מודע לטענות אבל דוחה את הטענה שמדובר באפליה של הפריפריה. "אנחנו עובדים קשה כדי לפתור את בעיות הרשת", הוא אומר, "אבל מדובר באירוע אובייקטיבי. יש לשים לב שההגדרות של התכנית מכניסות פנימה את רוב הגליל ועוד אזורים מרוחקים, כך שלא מדובר בפריפריה מול מרכז, אלא במקומות שבהם אפשר לחבר לרשת מול כאלה שלא.

"מעבר לזה, הודענו שפרויקטים של עד 10 קילוואט יוכלו להיכנס במסלול ירוק בלי אישור מיוחד מחברת החשמל. ברור שהיינו רוצים שהתמיכות ילכו לכל מקום אבל אנחנו חיים בעולם של משאבים מוגבלים ואילוצים ואנחנו לא רוצים שהכסף ילך למישהו שלא יכול להקים באמצעותו מתקן לאנרגיה מתחדשת בגלל שלא קיבל חיבור לרשת".

נציגי רשויות מקומיות בפריפריה אומרים שכדי לא לקפח אותם כלכלית, אתם יכולים לאשר את הפרויקטים שלהם, לשריין להם את התמיכה הכספית ולהעביר אותה בבוא היום, כאשר החיבור לרשת יתאפשר.
"המשמעות היא שכספי מדינה ישבו על המדף בלי מימוש בזמן שיכול להיות להם מימוש מיידי במקום אחר. אני צופה שלמסלול הזה יהיה הרבה יותר ביקוש מהיצע, כך שכל שקל שקיים ינוצל.

רון אייפר
רון אייפר

"מעבר לזה, כבר עכשיו באזורים מסוימים, למשל בעוטף עזה, יש פרויקטים שתקועים הרבה זמן בהמתנה לחיבור לרשת, אז זה לא יהיה נכון להוסיף עוד תחרות של מתקני אנרגיה מתחדשת על המקום ברשת".

אם לא די בתסכול של הרשויות בפריפריה, מתברר שמועצות אזוריות כלל אינן יכולות להגיש פרויקטים לתמיכה במסלול המדובר. בכמה מועצות אזוריות זעמו כשגילו שהם מחוץ למשחק.

במשרד האנרגיה מסבירים ש"המסלול לקירויים סולאריים מתוקצב מתוקף יישום החלטת הממשלה בנוגע להיערכות לשינוי אקלים והפחתת אי החום העירוני, ולכן מכוונים את המימוש של ההצללות לשטחים אורבניים שבהם יש יותר חום עירוני ולא לשטחים שמאופיינים בבנייה נמוכה/כפרית".

בתגובה, אומר גורם באחת המועצות האזוריות: "גם לנו יש חניונים, בתי עלמין ומתקני טיהור שפכים שאפשר לקרות אותם בפאנלים סולאריים, בדיוק כמו בערים.

"רוב המועצות האזוריות מתקשות מאוד תקציבית בגלל שחיים בהן מעט תושבים על פני שטחים גדולים ולכן יש הכנסות נמוכות מארנונה, ופרויקט כזה הוא הזדמנות לאזן מעט את מצבנו מול העיריות שנהנות מארנונה של מאות אלפי תושבים ומגדלי משרדים. משבר האקלים מתרחש לא רק בערים".

"רוב המועצות האזוריות מתקשות מאוד תקציבית בגלל שחיים בהן מעט תושבים על פני שטחים גדולים ולכן יש הכנסות נמוכות מארנונה, ופרויקט כזה הוא הזדמנות לאזן מעט את מצבנו מול העיריות"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
היא אמרה: "אתה גאון" הוא הסמיק: "די, תמשיכי" היא אמרה: "מה הסוד הכל כך חארטא של ביבי? מה סוד כוחו? הוא ענה: "נתן אשל מציץ וגונב ריגוש ומתמסטל, הוא בהיי, מרגיש למעלה, מלמעלה. ככה מירי רג... המשך קריאה

היא אמרה: "אתה גאון"
הוא הסמיק: "די, תמשיכי"
היא אמרה: "מה הסוד הכל כך חארטא של ביבי? מה סוד כוחו?
הוא ענה: "נתן אשל מציץ וגונב ריגוש ומתמסטל, הוא בהיי, מרגיש למעלה, מלמעלה. ככה מירי רגב – החדירה למחשב האישי והצצה לאתרי הפורנו, נותן להם הרגשת עליונות, לגלוג, ובעיקר סיפוק, שהם יודעים כמה כולם חרמנים"
היא: "הקארמה תסדר את העניינים?"
עב, קטנה: "גם הבומרנג"

עוד 809 מילים ו-1 תגובות
סגירה