צילום רחפן המראה את הכניסה השנויה במחלוקת למשתלה (אחרי השלט האדום)

רמת השרון והערים השכנות היו אמורות להתחבר מזמן לנתיב אופניים ישיר לתל אביב, אבל מחלף הכפר הירוק תקוע באמצע ● סימון נתיב אופניים על המחלף נמנע בגלל סירוב תמוה של המשטרה ● צומת הכפר הירוק כמשל לפער בין חזון התחבורה הירוקה למציאות של פקקים מייאשים

בבקרים שבהם ש', תושב הרצליה, נדרש להגיע לתל אביב – רק המחשבה על הפקקים עושה לו כאב ראש. אז הוא לוקח את האופניים.

הדיווש דרך רמת השרון נוח יחסית, באדיבות קטעים שכבר נסללו משביל ה"אופנידן" – רשת נתיבי אופניים שאמורה לחבר את ערי המטרופולין, לאפשר לרוכבים כניסה חלקה לתל אביב בשעות העומס ולתמרץ את הנהגים להמיר את העמידה בפקקים ברכיבה על כלי דו־גלגלי.

אחרי שהשאיר מאחור את רמת השרון, ש' גולש לעבר מחלף הכפר הירוק. מהעבר השני אפשר לראות את השביל הנוח של ה"אופנידן" נמתח לאורך דרך משה סנה. משם למרכז תל אביב זה עניין של כמה דקות, אבל איך לעזאזל עוברים את המחלף?

בסבך הנתיבים והרמזורים אין זכר לתשתית אופניים וההשתלבות בין המכוניות הדוהרות במהירות, האוטובוסים המעשנים והנהגים העצבניים מפחידה ומסוכנת.

סרטון ממצלמת הצומת של נתיבי ישראל: רוכבי אופניים חוצים את מחלף הכפר הירוק
סרטון ממצלמת הצומת של נתיבי ישראל: רוכבי אופניים חוצים את מחלף הכפר הירוק

"החלופות הן או לעלות על המדרכה או לרדת לכביש ולתמרן בין האוטובוסים בנתיב התחבורה הציבורית. זה ממש מסוכן, רק לפני שבוע רוכב אופניים נפצע שם בתאונה"

"החלופות הן או לעלות על המדרכה הצרה ולרכוב בין הולכי הרגל והתלמידים מרמת השרון שמנסים להגיע לבית הספר בכפר הירוק", אומר ש', "או לרדת לכביש ולתמרן בין האוטובוסים בנתיב התחבורה הציבורית. זה ממש מסוכן, רק לפני שבוע רוכב אופניים נפצע שם בתאונה.

"עבור רוכב אופניים המחלף הזה פשוט זוועה", מאשר גם צחי שריב, חבר מועצה ומחזיק תיק התחבורה בעיריית רמת השרון, שמרבה להתנייד באופניים ולהגיע לפגישות בתל אביב.

התסכול של רוכבי האופניים גדול במיוחד משום שכל הגופים העוסקים בהסדרת תשתיות התחבורה – משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון (שסוללת את ה"אופנידן"), נתיבי ישראל (שאחראית על מחלף הכפר הירוק), ועיריות תל אביב ורמת השרון – מודעים לבעיה ומסכימים על הצורך החיוני לפתור אותה.

כולם שותפים לחזון ה"אופנידן". אולם, כדי להגשים את החזון הזה צריך רציפות. שביל אופניים שנקטע במחלף הוא בדיוק ההיפך מזה. "מצפון למחלף יש ערים ושכונות עם יותר מ־200 אלף תושבים. לרבים מהם יש תרבות רכיבה ומודעות גבוהה לאופציה של האופניים", אומר גורם בתחום תכנון התחבורה.

אחד משבילי ה"אופנידן", מתוך סרטון תדמית של נתיבי איילון (צילום: יוטיוב)
אחד משבילי ה"אופנידן", צילום מתוך סרטון תדמית של נתיבי איילון (צילום: יוטיוב)

"כבר היום יש על השביל תנועה ערה מאוד של רוכבים, כולל עובדים זרים שרוכבים מדרום לצפון – מכיוון תל אביב לעבודה ברמת השרון או הרצליה. רק לחשוב כמה אנשים יוכלו לנצל את השביל הזה אם הצומת יוסדר".

ההסכמה של כל הגופים הרלוונטיים אינה תיאורטית: בחודש מרץ השנה הושגו הסכמות סופיות, אושרה תוכנית לסימון נתיב אופניים החוצה את המחלף ויוצר רציפות בין תל אביב ורמת השרון – ואף הוקצה תקציב.

גורם בכיר בעיריית תל אביב: "צריך רק לבטל נתיב מכוניות אחד ולצבוע נתיב אופניים. הכול מוכן". אולם, כבר שמונה חודשים זה לא קורה. בשביל שזה יקרה, חסרה חתימה אחת: של משטרת ישראל

הביצוע הופקד בידי חברת נתיבי ישראל, "זה עניין של אולי יומיים עבודה", אומר גורם בכיר בעיריית תל אביב, "צריך רק לבטל נתיב מכוניות אחד ולצבוע נתיב אופניים. הכול מוכן". ובכל זאת, כבר שמונה חודשים, זה לא קורה.

בשביל שזה יקרה, חסרה חתימה אחת: של משטרת ישראל. רק שהמשטרה מסרבת לחתום. בשיחות עם גורמים שונים על הנימוק לסירוב של המשטרה – חזרו על עצמם התארים: "הזוי" ו"מופרך".

אישה רוכבת על אופניים בטיילת בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: iStock)
אישה רוכבת על אופניים בטיילת בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: iStock)

למעשה, למשטרת ישראל אין השגות על סימון שביל האופניים במחלף. הווטו שהיא מטילה מתייחס דווקא לנקודה בשביל הממוקמת מדרום למחלף, ברחוב משה סנה. בנקודה הזו, נתיב האופניים חוצה כביש קטן שפונה ימינה לעבר מתחם שבו ממוקמים משתלה, מוסך ועוד כמה עסקים קטנים.

במשטרה טוענים שלמפגש בין הנתיב לכביש יש פוטנציאל מסוכן, וכי סימון נתיב אופניים על המחלף יגדיל מאוד את מספר הרוכבים בשביל ואת הסכנה לתאונה בנקודת המפגש בין הנתיב לכביש המדובר.

רק ששחקנים אחרים על המגרש משוכנעים שהסירוב של המשטרה לא באמת נובע מהשיקול הבטיחותי; לטענתם, מדובר בניסיון לקחת טרמפ על שביל האופניים כדי לנסות להסדיר את המתחם הבעייתי השוכן בפאתי הצומת.

במשטרה טוענים שלמפגש בין הנתיב לכביש יש פוטנציאל מסוכן, וכי סימון נתיב אופניים על המחלף יגדיל מאוד את מספר הרוכבים בשביל ואת הסכנה לתאונה בנקודת המפגש

"הבטיחות היא לא הסיפור האמיתי פה", אומר גורם המעורב בנושא, "הרי הנתיב כבר פתוח ופעיל כיום באישור המשטרה. לפי תצפיות שנערכו במשרד התחבורה, בכביש הזה נוסע מספר חד סיפרתי של מכוניות ביום.

אילוסטרציה: קורקינטים והולכי רגל במרכז תל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אילוסטרציה: קורקינטים והולכי רגל במרכז תל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"הסיפור הוא שמדובר במתחם מאולתר שלחלק מהעסקים בו כנראה אין היתר והם פועלים באופן לא חוקי, ומבחינת המשטרה לאשר את שביל האופניים זה בעצם לאשר את הכביש ולתת חותמת על הלגיטימיות של המתחם הזה, שקיים הרבה מאוד שנים.

"במשטרה אמרו שמבחינתם אפשר לחסום את הכביש ושהעירייה תסגור את העסקים, אבל גם אם יש לזה עילה משפטית, זה תהליך שיימשך הרבה מאוד שנים. את שביל האופניים חייבים לפתוח עכשיו".

גורם בתחום תכנון התחבורה הוסיף: "אין שום בעיה בטיחותית מיוחדת בפנייה הזו ימינה. בכל מקום שבו מכונית נכנסת לחנייה יש חצייה כזו של שביל אופניים. יש שם שדה ראייה, יש מקום לעצור ויש מעט מאוד רכבים. מי שלא רוצה לחתום על החלופה חותם על המצב הקיים שהוא הרבה יותר בעייתי. הבעיה היא שבמגזר הציבורי יש סנקציות על עשייה, אין סנקציות על אי־עשייה".

"אין שום בעיה בטיחותית מיוחדת בפנייה הזו ימינה. בכל מקום שבו מכונית נכנסת לחנייה יש חצייה כזו של שביל אופניים. יש שם שדה ראייה, יש מקום לעצור ויש מעט מאוד רכבים"

"נמאס לי מהתנהלות המשטרה", אומר גורם בכיר בעיריית תל אביב, "הסיכון הבטיחותי בלא לעשות כלום ולא לסמן שביל גדול פי 10 מהסיכון שיקרה משהו אם השביל יאושר. כרגע המצב הוא בגדר סכנת נפשות. הגענו עם זה עד למפקד המחוז, הוא הבטיח לבדוק ולטפל אבל שום דבר לא זז".

אילוסטרציה, שביל אופניים ליד חוף הים בתל אביב, סוכות 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
אילוסטרציה, שביל אופניים ליד חוף הים בתל אביב, סוכות 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

"זה שביל שיכול לחבר לתל אביב לא רק את תושבי רמת השרון", מוסיף הרוכב ש' מהרצליה, "הוא מיועד גם לתושבי הרצליה ורעננה שמתחברים דרך רמת השרון וצריכים להגיע לאזור ההייטק ברמת החייל או למקומות אחרים בתל אביב – ולתלמידים שלומדים בכפר הירוק.

"אם היה רצף דרך המחלף, אפשר היה להגיע ברכיבה מהרצליה למרכז תל אביב ב־40 דקות, שזה זמן קלאסי ליוממים (משתמשי תחבורה על בסיס יומי, א"ל), אבל עם המכשול של הצומת צריך להוסיף לזה עוד 10 דקות לכל כיוון וכמובן את הסכנה".

"אחרי הרבה מאבקים ומכתבים ופנייה לשרת התחבורה", אומר צחי שריב מעיריית רמת השרון, "ב־23 בפברואר עלינו לישיבת זום עם כל העולם בערך, לא ידעתי שיש בישראל כל כך הרבה יועצי תנועה. להפתעתי כולם הסכימו, הכול היה פתור וסגור – ומאז הכול תקוע. לא ככה נראית הפיכת סדרי העדיפויות בתחבורה".

מבחינה פורמלית, ניתן לסלול את נתיב האופניים גם בלי אישור המשטרה: יש לגורמי התחבורה ולרשויות המקומיות חובת היוועצות עם המשטרה, אבל הן לא מחויבות לאמץ את המלצותיה.

רק במקרים נדירים משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל פועלים בניגוד לעמדת המשטרה, בין השאר מחשש לקחת אחריות על תאונות אפשריות. השאלה אם זה לא המקרה שמצדיק מהלך חריג כזה

יחד עם זה, רק במקרים נדירים משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל פועלים בניגוד לעמדת המשטרה, בין השאר מחשש לקחת אחריות על תאונות אפשריות. השאלה אם זה לא המקרה שמצדיק מהלך חריג כזה.

אלון גבע, מנהל אגף פרויקטים בנתיבי ישראל, אומר ש"אנחנו תמיד מעדיפים לעבוד בהסכמה עם המשטרה ועם כל הגורמים האחרים. בכל מקרה, מבחינתנו הכול מוכן – ברגע שנקבל את האור הירוק ממשרד התחבורה נבצע את הנתיב".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת הסדר התנועה החדש שהוצע והוגש למשטרת ישראל, שביל רוכבי האופניים החדש שייסלל בין הרשויות יגדיל את נפח תנועת האופניים באופן משמעותי, דבר שעלול לסכן באופן ממשי את משתמשי הדרך, ולכן התריעה על כך המשטרה בפני הרשות המקומית.

"ככלל, עמדת משטרת ישראל בהליך היוועצות בשינוי הסדרי תנועה הינה שמירה על בטיחות וביטחון משתמשי הדרך, הוראות החוק והוראות המפקח הארצי על התעבורה של משרד התחבורה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בכל דילמה אפשרית בין בטיחות רוכבי אופניים לבין כסת"ח או שמירת הנוחות של מכוניות המשטרה תמיד בוחרת באופציות האלה. כך המשטרה תקעה במשך עשור את ההנחיות לצמתי אופניים שפורסמו רק ב 2019..כך ... המשך קריאה

בכל דילמה אפשרית בין בטיחות רוכבי אופניים לבין כסת"ח או שמירת הנוחות של מכוניות המשטרה תמיד בוחרת באופציות האלה. כך המשטרה תקעה במשך עשור את ההנחיות לצמתי אופניים שפורסמו רק ב 2019..כך המשטרה ביטלה שביל בדיזינגוף כך שרוכבים צריכים לרכוב בעליה מהמלך ג'ורג' ללא שביל . וכך במקרים רבים נוספים כמו התנגדות המשטרה למידע מיתון תנועה או מעברי חצייה בקטעי הדרך..זה גוף רגרסיבי שלא מתעניין בשיפור המצב ולא מחובר לרעיונות כמו חזון אפס או בטיחות מערכתית

עוד 1,132 מילים ו-1 תגובות
סגירה