אוטובוס חשמלי של אגד (צילום: אגד)
אגד

הפריפריה מובילה את הדרך במעבר לאוטובוסים חשמליים

דימונה וכרמיאל הן הערים הראשונות בישראל שבהן כל האוטובוסים יהיו חשמליים ● זה יקרה במחצית השנייה של 2023 ● החדרת האוטובוסים החשמליים לערים הגדולות נתקלת בקשיים בגלל מחסור בתשתיות ושטחים להטענה, אז משרד התחבורה החליט לקדם ערים קטנות בפריפריה ● "בהינף יד אתה הופך עיר לירוקה לגמרי"

דימונה וכרמיאל הן שתי הערים הראשונות בישראל שבהן כל צי האוטובוסים יוסב לרכבים חשמליים. זה יקרה במהלך המחצית השנייה של 2023. בדימונה נוסעים על בסיס יומיומי 30 אוטובוסים, בכרמיאל 35, ואת כולם תחליף "אגד" בחודשים הקרובים באוטובוסים חשמליים.

"ההזמנה כבר בוצעה", אומר ניר לנדאו, סמנכ"ל מנהל ב"אגד" והממונה על תחום האוטובוסים החשמליים, "הם כבר נמצאים בייצור. מרגע ההזמנה, זמן האספקה הוא 8-9 חודשים עד שנה. רוב האוטובוסים הוזמנו מסין, יש גם 10 מידיבוסים מטורקיה".

המשמעות של המעבר עבור התושבים: פרידה מזיהום האוויר הנפלט מהאוטובוסים שמונעים בדיזל, וירידה משמעותית במפלס הרעש.

פרויקט החדרת האוטובוסים החשמליים, שמקודם על ידי משרד התחבורה בתקציב של כמיליארד שקל (המחיר של אוטובוס חשמלי כפול מזה של אוטובוס עם מנוע דיזל), בשיתוף חברות האוטובוסים ובתמיכת המשרד להגנת הסביבה, אמנם מתקדם – אבל נתקל בלא מעט קשיים.

אוטובוס חשמלי עירוני של אגד (צילום: אגד)
אוטובוס חשמלי עירוני של אגד (צילום: אגד)

על פי תוכניות משרד התחבורה, היעד לסוף 2022 הוצב על 475 אוטובוסים חשמליים בישראל; בפועל יש כיום כ-450. בהתחשב בכך שב-2021 היו רק 95 אוטובוסים חשמליים,  מדובר בגידול חד – אבל במשרד התחבורה מתכננים לשלש את המכסה עד אמצע 2024, כלומר בתוך שנה וחצי להוסיף עוד קרוב לאלף אוטובוסים, וזה לא עומד להיות קל.

העיר המובילה לפי שעה היא חיפה עם 185 אוטובוסים חשמליים, כמעט שליש מתוך הצי העירוני שמונה כ-600 אוטובוסים.

המעבר לתחבורה ציבורית חשמלית נתפס כגיים צ'יינג'ר בכל מה שנוגע לבריאות הציבור. התחבורה היא המקור הגדול ביותר לזיהום אוויר בישראל ואחראית לכ-20% מפליטת גזי החממה.

המעבר לתחבורה ציבורית חשמלית נתפס כגיים צ'יינג'ר בכל מה שנוגע לבריאות הציבור. התחבורה היא המקור הגדול ביותר לזיהום אוויר ואחראית לכ-20% מפליטת גזי חממה

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, אוטובוסי דיזל פולטים כ-16% מסך תחמוצות החנקן וכ-7% מחלקיקי הפיח בישראל, אף שהם מהווים פחות מ-1% מסך כלי הרכב שנעים בכבישים. את הפליטות האלה הם מחוללים בלב ריכוזי האוכלוסייה, ולפי מחקרים, חשיפה למזהמים שנפלטים ממנועי דיזל מגדילה את הסיכוי לחלות בסרטן, מחלות לב וכלי דם.

החסמים העיקריים בפני גידול מהיר יותר של צי האוטובוסים החשמליים הם בתחום התשתיות. כל אוטובוס חשמלי שנכנס לשירות מחייב הקצאת עמדת טעינה שניתן יהיה לחבר אותו אליה למשך כ-5 שעות במהלך הלילה. צי של כמה עשרות, קל וחומר מאות אוטובוסים כאלה, מחייב הקצאת שטח של כמה דונמים והכנת תשתיות מורכבות.

"אתה דוחף לאדמה המון צינורות, שנאים ועמדות", אומר לנדאו, "צריך לוודא שיהיה חיבור לרשת החשמל ולפעמים צריך לעשות לקרקע שינוי סטטוטורי. וכל זה צריך להיות קרוב לאזור שבו האוטובוסים נוסעים, כי אין טעם לבזבז את הסוללה בנסיעה של עשרות קילומטרים רק כדי להיכנס לעיר".

"צריך לוודא שיהיה חיבור לרשת החשמל, וזה צריך להיות קרוב לאזור שבו האוטובוסים נוסעים, כי אין טעם לבזבז את הסוללה בנסיעה של עשרות קילומטרים רק כדי להיכנס לעיר"

בישראל, כידוע, הליכים כאלה נוטים להימשך זמן רב, ובנוסף לכך בערי המטרופולין הצפופות קשה למצוא שטחים מתאימים פנויים. בירושלים בונים בימים אלה חניון גדול בכניסה לעיר שיאפשר להטעין 200 אוטובוסים חשמליים.

בכנס תחבורה שנערך השבוע בפרדס חנה-כרכור התברר שאפילו בעיר קטנה במרחב הכפרי זה לא פשוט, וכניסת האוטובוסים החשמליים מתעכבת בגלל שהעירייה עדיין לא הצליחה להעמיד את משבצת השטח המתאימה.

תחנת הטענה לאוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: אגד)
תחנת הטענה לאוטובוסים חשמליים של אגד (צילום: אגד)

בנגב ובגליל הקרקע זמינה יותר, וזה סייע לדחוף את כרמיאל ודימונה לראש התור: "העיקרון המנחה של משרד התחבורה הוא להחליף כמה שיותר אוטובוסים במרכזי הערים הגדולות", אומר לנדאו, "כי שם מתרכזות רוב הנסיעות ורוב זיהום האוויר. אבל במקביל עלה הרעיון לקחת ערים קטנות יותר ולהחליף את כל האוטובוסים, בהינף יד אתה הופך עיר לירוקה לגמרי. על הדרך זו גם אמירה על חשיבות הפריפריה".

"העיקרון המנחה הוא להחליף כמה שיותר אוטובוסים במרכזי הערים הגדולות, אבל במקביל עלה הרעיון לקחת ערים קטנות יותר ולהחליף את כל האוטובוסים, בהינף יד אתה הופך עיר לירוקה לגמרי"

בערי ישראל נוסעים כיום כ-5,000 אוטובוסים, רובם מונעים בדיזל. לפי החלטת הממשלה, החל מ-2026 כל אוטובוס שיירכש יהיה חשמלי. מכיוון שתוחלת החיים של אוטובוס דיזל בשירות היא כעשר שנים, המשמעות היא שעד אמצע העשור הבא כל האוטובוסים בישראל יהיו חשמליים.

לפי שעה, מדובר באוטובוסים עירוניים בלבד: "האוטובוסים הבינעירוניים נוסעים לפעמים 600-700 קילומטר ביום והטעינה לא מספיקה לזה", מסביר לנדאו.

כלומר הצי הבינעירוני יוחלף רק כשיפתחו סוללות וטכנולוגיות אגירה מתקדמות יותר?
"נכון. או שנעבור למנועי מימן. בינתיים אנחנו מתכוונים להחליף את האוטובוסים שנוסעים בקווים פרבריים קצרים יחסית, כמו בין ראשון לציון לתל אביב. בכל מקרה, עבור הקווים העירוניים לא קנינו אוטובוס דיזל מאז 2019".

עוד 658 מילים
סגירה