כליא הברק של הימין

המתקפה הפוליטית מימין על נשיא בית המשפט העליון בדימוס איננה בגדר ביקורת עניינית על עמדותיו ודבריו ● מטרתה להמשיך את מהלך הדמוניזציה שנעשה לברק זה למעלה מעשרים שנה, כדי להפוך אותו לפרזנטור של הרשע השיפוטי - ובתוך כך, להתעלם מאזהרותיו, גם כשהוא צודק ● ברק, מצדו, בונה על שיג ושיח עם נתניהו ● אלא שזה אינו אותו נתניהו שהוא זוכר ● פרשנות

אהרן ברק ב-2007 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אבי אוחיון/לע"מ
אהרן ברק ב-2007

מותר לבקר את אהרן ברק. הוא אינו קדוש, הוא אינו אדמו"ר, ולא כל דבר שאי פעם יצא מפיו היה משוח באבק של אלוהות. הוא אדם בשר ודם, וכמו כל אדם, גם מעשיו ודבריו עשויים לעמוד לביקורת, והביקורת הזו אף עשויה להיות מוצדקת, בהקשרים מסוימים.

אך המתקפה הפוליטית מימין על נשיא בית המשפט העליון בדימוס איננה בגדר ביקורת עניינית על עמדותיו ודבריו של ברק. יש לה תכלית אחרת לגמרי: מטרתה להמשיך את מהלך הדמוניזציה שנעשה לברק זה למעלה מעשרים שנה, כדי להפוך אותו לפרזנטור של הרשע השיפוטי; לתדלק את הצורך של הפוליטיקאים בימין לתת פרצוף לאויב המדומיין שמולם. להפוך את ברק לכליא הברק של זעם ציבורי שקיים כביכול כלפי השופטים.

מטרת המתקפה על ברק היא להפוך אותו לפרזנטור של הרשע השיפוטי; לתדלק את הצורך של הפוליטיקאים בימין לתת פרצוף לאויב המדומיין שמולם. להפוך את ברק לכליא הברק של זעם ציבורי שקיים כביכול

מאז פרישתו מבית המשפט העליון, לפני יותר מ-16 שנים, ברק הפנים את העובדה שהוא הפך לסדין אדום בעיני ציבור רחב, הסר למרותם של פוליטיקאים המבקשים לפגוע במערכת המשפט.

ברק נסוג אל אזורי הנוחות שלו: ממקומו בפקולטה למשפטים באוניברסיטת רייכמן הוא ממשיך ללמד, לדבר בכנסים אקדמיים, ולכתוב ספרי משפט עבי כרס. יציאתו אל הזירה הציבורית נעשית נדירה יותר ויותר, ושמורה למקרים שאותם הוא מזהה כסכנה למרקם הדמוקרטי העדין.

אהרן ברק נושא דברים בכנס צה"ל והחברה הישראלית במרכז הבינתחומי בהרצליה, 2 בינואר 2018 (צילום: פלאש90)
אהרן ברק נושא דברים בכנס צה"ל והחברה הישראלית במרכז הבינתחומי בהרצליה, 2 בינואר 2018 (צילום: פלאש90)

אך תוכנית הבלהות של שר המשפטים יריב לוין למתקפה על זכויות האדם, הפרדת הרשויות ומערכת המשפט, הצליחה להוציא בסוף השבוע האחרון גם את ברק ממקום מחבואו. בראיונות לשלושת ערוצי הטלוויזיה, שקוימו ביום שישי ושודרו אמש (מוצ"ש), ברק הגדיר במדויק את משמעותה והשלכותיה של תוכנית שר המשפטים.

"לוין אסף את כל ההצעות הרעות ויצר שרשרת של חרוזי רעל החונקת את הדמוקרטיה הישראלית", אמר ברק, "אני רואה בזה תחילת חורבן הבית השלישי. הדבר המקביל להצעתו של לוין היא מהפכה של טנקים.

"לוין אסף את כל ההצעות הרעות ויצר שרשרת של חרוזי רעל החונקת את הדמוקרטיה הישראלית. אני רואה בזה תחילת חורבן הבית השלישי. הדבר המקביל להצעתו של לוין היא מהפכה של טנקים"

"התוכנית של לוין היא סכנה ברורה ומוחשית לדמוקרטיה הישראלית. אם התוכניות יתגשמו, תהיה לנו דמוקרטיה פורמלית, שיש בה רק רשות אחת – ראש הממשלה. הזכויות של כל אזרח ייפגעו, ולא יהיה בית משפט שאליו אפשר לפנות. הורסים את הפרדת הרשויות".

המהלך של ברק פשוט. הוא לא נאבק עבור עצמו, אלא עבור המדינה. תוכנית החקיקה של לוין אינה מתקפה נגד בית המשפט, אלא נגד זכויות האדם של כל אדם במדינה. לא יהיה מי שיגן על האזרח מפני שוטר, מפני פקח, מפני פקיד בעירייה או בביטוח הלאומי.

ללא ביקורת שיפוטית על רשויות השלטון, וללא חוקה, ותוך שהכנסת סרה למרותה של הממשלה והממשלה למרותו של ראש הממשלה, אין בישראל דמוקרטיה ואין הפרדת רשויות. יש רק מה שראש הממשלה רוצה.

ברק ידע בוודאי שדבריו בראיונות התוקפניים הללו יזמינו עליו מתקפה חדשה. וזו אכן הגיעה: "ברק המיט אסון על עם ישראל", רשף יריב לוין עצמו בראיונות באולפני הטלוויזיה, שאליהם הוזמן אמש כדי להגיב לדבריו של ברק.

ברק ידע בוודאי שדבריו בראיונות התוקפניים הללו יזמינו עליו מתקפה חדשה. וזו אכן הגיעה: "ברק המיט אסון על עם ישראל", רשף יריב לוין עצמו בראיונות באולפני הטלוויזיה, בתגובה לדבריו של ברק

"חוסר האחריות של ברק המאיים במלחמת אחים צריך להדיר שינה מכל אדם", צייץ השר בצלאל סמוטריץ'. "ברק פגע הכי הרבה בדמוקרטיה הישראלית", הגיב ח"כ משה גפני.

המשך המתקפה על ברק היא המהלך המובן מאליו מצד אותם פוליטיקאים. מצד אחד, מטרתו לגבות מחיר ציבורי על עצם הראיונות והביקורת שהשמיע ברק. אולי יחשוב פעמיים לפני הריאיון הבא. מצד שני, ההתקפה היא לגופו של אדם, לא לגופם של דברים. ברק הסביר מדוע ביטול עילת הסבירות איננו פוגע בבית המשפט אלא בציבור כולו.

לוין לא מעוניין להתמודד עם זה, וכשהוא מנסה – הוא מסתבך בשקרים. "אף גורם ממשלתי לא יכול לבצע פעולה מכיוון שמייד הוא מקבל צו מניעה וצו אחר", הוא אמר אמש לטלי מורנו בכאן 11, "בית משפט נכנס ומתערב בכל עניין ובכל החלטה".

אפשר היה לנהל ויכוח ענייני על תפיסות עולם אם הטיעון של לוין לא היה מבוסס על שקר. רשויות השלטון מקבלות אלפי החלטות שלטוניות, במיקרו ובמאקרו, כל יום. רק ביחס לאחוז מזערי מהן מוגשות עתירות לבית המשפט, וצווי מניעה מוצאים בפרומיל מהן. אין דבר רחוק יותר מן האמת מלומר שבית המשפט מנהל את המדינה במקום הממשלה.

אפשר היה לנהל ויכוח ענייני על תפיסות עולם אם הטיעון של לוין לא היה מבוסס על שקר. אין דבר רחוק יותר מן האמת מלומר שבית המשפט מנהל את המדינה במקום הממשלה

כדאי לשים לב גם לעובדה שברק לא יוצא במתקפה על נתניהו. בחושיו החדים, הוא ממשיך ושומר על ערוץ פתוח עם ראש הממשלה, ומתעקש להקפיד בכבודו.

ברק אמנם חשף בראיונותיו לראשונה את פרטי המו"מ שנוהל להסדר טיעון בתיקיו של נתניהו, והוא ממשיך ותומך בעסקת טיעון גם היום. אך במקביל, הוא קורא לנהל מו"מ על הצעות החקיקה של לוין, ואף מציב את עצמו כמי שיכול לקיים את השיג ושיח עם נתניהו ולוין על פרטי הרפורמות המוצעות.

נשיא בית המשפט העליון דאז אהרון ברק נפרד מבנימין נתניהו בעת סיום כהונתו הראשונה כראש הממשלה, בפגישה שנערכה בבית המשפט העליון בירושלים. 28 ביוני 1999 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נשיא בית המשפט העליון דאז אהרון ברק נפרד מבנימין נתניהו בעת סיום כהונתו הראשונה כראש הממשלה, בפגישה שנערכה בבית המשפט העליון בירושלים. 28 ביוני 1999 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

היד המושטת הזו אילצה את נתניהו לבחור – להידבר, או להצטייר כמי שבא לדרוס. אין באמצע. אם לשפוט מהדברים שאמר בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) – שבהם הודיע כי הדיון הציבורי יתקיים בוועדת החוקה לאחר שהממשלה תגיש לכנסת את הצעותיה לפי חזונו של לוין – נתניהו בחר לדחות את ידו המושטת של אהרן ברק, כמו גם זו של בני גנץ.

במהירות שבה מתקדם הדיון הציבורי בהצעות החקיקה של שר המשפטים, אפשר שיש גם משהו חיובי. סוף סוף מוקדשת תשומת לב גם לשאלה המקשרת בין רעיונות משפטיים ערטילאיים – ביקורת שיפוטית, סבירות, עצמאות שיפוטית – להשלכות של כל אלה על זכויותיו וחייו של האזרח מן השורה.

בדיון הציבורי יש גם משהו חיובי. סוף סוף מוקדשת תשומת לב גם לשאלה המקשרת בין רעיונות משפטיים ערטילאיים להשלכות של כל אלה על זכויותיו וחייו של האזרח מן השורה

בקצב כזה, יש להניח שגם לוין וחבריו בקואליציה התומכים במתקפתו על שלטון החוק, יידרשו לדייק בטענותיהם: במקום להסתפק בניגוח של נשיא העליון בדימוס, להתמודד עם ביקורתו על התוצאות ההרסניות של הצעותיהם.

עוד 923 מילים
סגירה