דגלי ישראל בהפגנת הענק מול משכן הכנסת נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
דגלי ישראל בהפגנת הענק מול משכן הכנסת נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023

הפגנת הענק בירושלים היא רק ההתחלה

עשרות אלפי אנשים עזבו הכול כדי להגיע להפגנת הענק בירושלים נגד ההפיכה המשפטית ● הם נדחסו כמו סרדינים ברכבת, נתקעו בפקקים ושבתו למען הדמוקרטיה ● בשלב מסוים היה נדמה שהצפיפות יכולה להסתיים באסון ● כל הנואמים הדגישו כי הקרב עוד רחוק מלהסתיים ● עומר שרביט עם הקולות מההפגנה ההיסטורית בבירה

זו לא הייתה סתם עוד הפגנה. זה לא מוצאי שבת בקפלן, בבלפור או בעזה 35. המונים קמו ביום שני בבוקר והקריבו יום עבודה כדי להסתער על המתחם המוביל לכנסת; שביתה לצורך הפגנה פוליטית וחסרת תקדים. משפחות שלמות עלו לירושלים כדי להילחם על מה שנותר מהדמוקרטיה הישראלית, כל עוד מותר להפגין.

חלק מהמפגינים נדחסו כמו סרדינים ברכבת – אם בכלל הצליחו לעלות עליה – והשאר נתקעו בפקקים בכניסה לבירה. בקרון שלי, אימא אמיצה אחת החזיקה פעוט בעמידה במשך כל הדרך. האווירה הייתה טובה, עם קצת צקצוקים על שרת התחבורה מירי רגב, אם כי אחר כך התברר שהיא לא מנעה תגבור רכבות.

מתחנת הרכבת בירושלים יצאו שיירות רגליות לכיוון המשכן. הרבה מהצועדים עשו לעצמם עיקוף קטן כדי לתפוס משהו לאכול במחנה יהודה. אם כבר. בדרך היו מעט מאוד משוגעים תורנים שקראו קריאות גנאי כמו "שמאלנים בוגדים". אולם, הרוב מוחלט של הירושלמים קיבלו באהבה את המפגינים.

ברחובות נשמעו השאגות הקצובות, "ד־מו־קר־טיה". מגאפונים בליווי מעגלי מתופפים זימרו בחריזה פשטנית, "ביבי, שרה, פה זה לא הונגריה" ו"יריב לוין, פה זה לא פולין". הונפו שלטים על חורבן הבית (משפט העליון) וסטודנט אחד לרפואה נשא שלט עם הכיתוב: "דיקטטורה היא מחלה חשוכת מרפא".

מפגינים בדרך למשכן הכנסת כדי להפגין נכד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/FLASH90)
מפגינים בדרך למשכן הכנסת כדי להפגין נכד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/FLASH90)

כולם נהרו לצומת שליד בית המשפט העליון, "המבצר", כפי שיכנו אותו כאן הנואמים השונים פעם אחר פעם. ההרגשה הייתה כמו לפני משחק כדורגל חשוב; אבל רק אוהדים של קבוצה אחת הגיעו לעודד

מהר מאוד כולם נהרו לצומת שליד בית המשפט העליון, "המבצר", כפי שיכנו אותו כאן הנואמים השונים פעם אחר פעם. ההרגשה הייתה כמו לפני משחק כדורגל חשוב; אבל רק אוהדים של קבוצה אחת הגיעו לעודד. בכניסה למתחם הייתה עמדת חלוקת זמבורות וכמה מערומים של במבוקים עם דגלי ישראל להרכבה עצמית – סימן ההיכר של המחאה.

מנכ"לית תנועת דרכנו רחל עזריה חילקה סטיקרים של "איי לאב בג"ץ". בעוד זמן קצר היא תנאם על הבמה ותזכיר שבלי עתירה לבית המשפט העליון – היא בעצמה לא הייתה יכולה להופיע על גבי שלטי חוצות באוטובוסים בבחירות לעיריית ירושלים לפני כ־15 שנה.

ישי הדס, ממחאת ה"קריים מיניסטר", הסתובב ליד הבמה בנעלי בית בסגנון קיפי. יש כאן הרבה בכירים ולשעברים למיניהם. אחד מהם, תמיר פרדו, הוא כיום משקיע בהייטק עם כמה אקזיטים מוצלחים ונציג של המגזר שעושה הרבה רעש במחאה הזו. הוא הפגין תחת סיסמה מוזרה במקצת שנראתה על כמה שלטים: "בלי דמוקרטיה אין הייטק".

כמה נשים עלו לבמה מחופשות לדמויות מ"סיפורה של שפחה". אחת מהן, מורה מפתח תקווה, אמרה לי שאם שר החינוך יואב קיש רוצה שיירשם לה חיסור או יום חופש, היא מוכנה לשלם את המחיר הזה "באהבה".

נשים כדמויות מ"סיפורה של שפחה" בהפגנה בירושלים נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
נשים כדמויות מ"סיפורה של שפחה" בהפגנה בירושלים נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

כמה נשים עלו לבמה מחופשות לדמויות מ"סיפורה של שפחה". אחת מהן, מורה מפתח תקווה, אמרה שאם שר החינוך יואב קיש רוצה שיירשם לה חיסור או יום חופש, היא מוכנה לשלם את המחיר הזה "באהבה"

נדב גלאון, יועץ תקשורת והבן של זהבה, הוא אחד המנווטים של המחאה. בוואטסאפ שלו אפשר לראות 60 ומשהו צ'אטים פתוחים ואינספור קבוצות. "אני ישן ארבע שעות, כל יום יש יומן הפצות וזה הופך ליותר אינטנסיבי". הוא רואה מראש את לו"ז המחאות ובכל שעה יודע פחות או יותר איזה סרטון יגיע מאיפה.

בבוקר ההפגנה הוא העריך שהגיעו כ־20 אלף איש. אחר כך הוא יוציא הודעה על כרבע מיליון מפגינים בסך הכול, לא באותו הזמן. הוא חושב שאנחנו נמצאים באירוע היסטורי, שלא דומה למחאות קודמות. "בבלפור היו מקסימום 50 אלף, פה מאות אלפים, היום גם הקונצנזוס הרבה יותר רחב. ככל שהממשלה תתקדם, גם המחאה תתעצם. זה מסלול התנגשות, אבל ננצח".

שקמה שוורץ ואורלי ברלב מחממות את הקהל באמירות על "ממשלה עבריינית שמנסה למלט נאשם ומול זה העם שמנסה להתקומם כאן". ראשון הנואמים הוא משה יעלון, שנותן את כל המוטיבים שיחזרו על עצמם בסבב שיימשך עד אחר־הצוהריים:

הקואליציה מזלזלת בהצעת הנשיא לעצירת החקיקה; לבלום את חורבן הבית; הפיכה משטרית; הם מצפצפים על מגילת העצמאות; הנאשם בפלילים איבד את זה ולקח את כולנו בני ערובה; "לא נלחמנו על הארץ כדי לאבד אותה לעבריינים, הומופובים ופשיסטים"; וכמובן – "בושה".

הפגנת ענק מול משכן הכנסת נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: עומר שרביט)
מערומים של במבוקים עם דגלי ישראל להרכבה, 13 בפברואר 2023 (צילום: עומר שרביט)

"ה־D9 נוסע ודורס את הדמוקרטיה, הם לא רוצים לעצור. כל ההצעות באות למרוח. נתניהו לא יוכל להתעלם ממאות האלפים שעצרו הכול ובאו לפה"

יעלון מקונן על כך שהפכו אדם כמוהו ל"אנרכיסט, בוגד ושמאלן" ותוקף את שתיקת בכירי הליכוד, ששכחו את מורשת האבות המייסדים של התנועה. הוא מזכיר גם את השומרות האחרונות על המבצר – היועצת המשפטית לממשלה ונשיאת העליון – ש"מאובטחות ברמה הגבוהה ביותר. לכן – תודה גדולה, לא ניתן להם לפגוע בכן ובדמוקרטיה".

הוא והמפגינים קוראים לנתניהו לשחרר ולצאת לנבצרות לפני שיכריחו אותו. בתשובה לשאלה מה יקרה אם יידרש לכך ויסרב, יעלון אמר לי שהמשטרה תדע לציית לצווים ולאכוף נבצרות – אם וכאשר. "אני לא רואה מצב שלא [אוכפים], אבל הכול יכול לקרות".

יעלון מבהיר שהוא נגד הידברות: "ה־D9 נוסע ודורס את הדמוקרטיה, הם לא רוצים לעצור. כל ההצעות באות למרוח. נתניהו לא יוכל להתעלם ממאות האלפים שעצרו הכול ובאו לפה – ולא ממשקיעים שמסיטים מכאן את הכסף, ולא מארה"ב שהוציאה לו כרטיס אדום".

יעלון חושב שראש הממשלה עדיין בשליטה על העוצמה והקצב של ההתקדמות בחקיקה בקואליציה. לשם השוואה, אהוד אולמרט אומר לי ש"נתניהו כבר מזמן איבד שליטה ומי שמנהל את האירוע הם השותפים הפוליטיים שלו ומשפחתו".

הפגנת ענק מול משכן הכנסת נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: עומר שרביט)
הפגנת ענק מול משכן הכנסת נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: עומר שרביט)

האם ההפגנה מזיזה להם? לפיד יוצא החוצה כדי לנאום ומדווח ש"הם שומעים אותנו, מעמידים פנים שלא, אבל הם שומעים". הוא מבטיח ש"לא נסתגר בבית כשהופכים את ישראל לדיקטטורה"

מוועדת החוקה הגיעו דיווחים על מהומות שכמעט גלשו לאלימות, ובשורה התחתונה הקואליציה דוהרת לקריאה ראשונה בחלק הראשון של הרפורמה: הגבלת הביקורת של בג"ץ על חוקי יסוד ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

האם ההפגנה מזיזה להם? יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד יוצא החוצה להפגנה כדי לנאום ומדווח ש"הם שומעים אותנו, מעמידים פנים שלא, אבל הם שומעים". הוא מבטיח ש"לא נסתגר בבית כשהופכים את ישראל לדיקטטורה"; "לא יסתמו לנו את הפה כשדורסים מה שיקר וקדוש לנו". ראש האופוזיציה חד ומסלים את הרטוריקה: "אם ימשיכו בטירוף הזה, שלא ידברו איתנו על אחדות".

ההפגנה הזו נראית כמו שיא של מאבק, אבל לפיד מזכיר ש"זה יהיה מאבק ארוך עם פסגות ותהומות" ובסוף מבטיח ש"נילחם ברחובות עד שננצח". מרב מיכאלי נאמה בקצרה ובלוחמנות.

היא אמרה שבכנסת מתבצעת "התנקשות בדמוקרטיה", שלא ניתן להם לשים לה אקדח לרקה; שאין הידברות על התגברות; אין משא ומתן עם מי שעומד לדין; ושהניסיון להרדים מאות אלפים שיצאו לשבות ולהפגין ייכשל. "נגביר את ההתנגדות עד שיצטרכו לסגת", סיכמה.

הדוחק ברכבת בדרך להפגנת הענק בירושלים, 13 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
הדוחק ברכבת בדרך להפגנת הענק בירושלים, 13 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

בני גנץ צרח על הבמה שלא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט – ושנתניהו מרסק את החברה מבפנים. הוא הפציר במפגינים: "אל תתעייפו, תמשיכו"

בני גנץ צרח על הבמה שלא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט – ושנתניהו מרסק את החברה מבפנים. הוא הפציר במפגינים: "אל תתעייפו, תמשיכו". אוקיי. אחר כך ברלב עשה בילד־אפ לנאום של אליעד שרגא, ש"מוביל את המלחמה בשחיתות מזה 30 ומשהו שנה".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון מסתובב עם בחור צעיר וגבוה עם משקפי שמש שנראה כמו המאבטח שלו. ממתי גם הוא מאובטח? שרגא צוחק ואומר לי ש"זה נמשך כבר שני עשורים ומשהו, זה הבן הבכור שלי".

הוא מתחיל את נאומו בציטוט מוכר וארוך מדי מישעיהו על חורבן הבית השני ואומר "כעת שועטת הרכבת לחורבן הבית השלישי", כשמנגד עומד נירו קיסר [בנימין נתניהו] עם "טיטוס" [שמחה] רוטמן בתוכנית שטנית שתהפוך את ישראל לדיקטטורה פשיסטית"; יצחק גולדקנופף ומשה גפני "רוצים שנהיה הפראיירים שלהם", ובצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר הופכים אותנו לתאוקרטיה.

גדעון סער חותם את נואמי האופוזיציה ומדבר על תקן של מי שגדל בליכוד, שלדבריו שכחה את המורשת של בגין על עצמאות השופטים. הוא מזכיר כמובן את "שקט הוא רפש" של ז'בוטינסקי. בשלב הזה נהיה דחוק מאוד בגדר החוצצת בין המפגינים לבמה.

ח"כ גדעון סער נואם בהפגנת הענק בירושלים נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/FLASH90)
ח"כ גדעון סער נואם בהפגנת הענק בירושלים נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/FLASH90)

נראה כאילו העסק מתקרב לאסון וחלק מהמפגינים צועקים לעבר השוטרים לפתוח את הגדר. מפכ"ל המשטרה היה כאן בבוקר והשוטרים נחושים למנוע מהמפגינים להתקרב למשכן הכנסת

שקמה שוורץ מפצירה במפגינים לסגת טיפה לאחור. נראה כאילו העסק מתקרב לאסון וחלק מהמפגינים צועקים לעבר השוטרים לפתוח את הגדר. מפכ"ל המשטרה היה כאן בבוקר והשוטרים נחושים למנוע מהמפגינים להתקרב למשכן הכנסת. הגדר לא תיפתח.

מדי פעם נותנים למפגינים שלא מרגישים טוב לעבור למתחם הסטרילי. איכשהו הכול עובר בשלום. אחרי השעה 15:00 נואם בחור ערבי צעיר, אברהים אבו אחמד, שמדבר במתינות על האתגר שלו: לחיות במדינה יהודית ועל הרצון לחזק את החלק הדמוקרטי שלה.

"נכון, הדמוקרטיה פה לא מושלמת אבל האם נעמוד מנגד או שנחזק אותה?" כמעט שלא רואים ערבים במחאה הזו והוא אומר לי שבדיוק בגלל זה הוא בא לכאן: כדי שהם יגיעו. לקראת הסוף, ישי הדס עולה לבמה ומסתלבט על מי שנשאר. "אני קורא לכולם לא לעלות לרחוב עזה 35". הוא אומר את זה שוב ושוב.

המפגינים מתפזרים ופלג אחד צועד למעון הנוכחי של ראש הממשלה, אם כי נתניהו נמצא בכלל בתל אביב עכשיו, בדיוני תקציב עם סמוטריץ'. שקמה שוורץ מסכמת את ההפגנה: "מטורף, אבל זה לא יספיק".

הפגנת ענק מול משכן הכנסת נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/FLASH90)
הפגנת ענק מול משכן הכנסת נגד ההפיכה המשפטית, 13 בפברואר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/FLASH90)

מהרמקולים בוקע "ארץ חדשה" של שלמה ארצי אבל קומץ קטן של בחורות צעירות וכמה מבוגרים לא ממהרים להתקפל. הם מחזיקים שקיות ניילון ומתחילים לאסוף קצת מדבקות, שלטים וזבל מהרצפה. אלה לבדם לא יבלמו את הדיקטטורה השועטת, אבל בדוגמה האישית הם ניצחו בגדול.

קומץ קטן של בחורות צעירות וכמה מבוגרים לא ממהרים להתקפל. הם מחזיקים שקיות ניילון ומתחילים לאסוף קצת מדבקות, שלטים וזבל מהרצפה. בדוגמה האישית הם ניצחו

עוד 1,399 מילים
סגירה