ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 1 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90

הייעוץ המשפטי של הכנסת מתריע משימוש לרעה בחוק הנבצרות

הייעוץ המשפטי של הכנסת הצביע על הגישה הקיצונית שמציע החוק, שחוסם כל ביקורת שיפוטית, אפילו אם הממשלה והכנסת עושות שימוש לרעה בכוחן ● עוד הזהירו כי מאחר שישיבות הממשלה אינן פומביות, לא ניתן יהיה להתחקות אחר השיקולים שהובילו להחלטה על נבצרות ● בשבוע הבא היועמ"ש אמורה להתייחס לסוגיה בתשובתה לבג"ץ

לחבר הכנסת סימון דוידסון מיש עתיד נמאס מהעמדת פנים. לרגל חג הפורים החליט דוידסון להניח על שולחן הכנסת פרובוקציה, שגם תביא לו תשומת לב תקשורתית וגם תסיר את המסכה מפני הקואליציה, שטוענת שהיא דנה בהצעות חוק עקרוניות ולא פרסונליות. כמו, למשל, הצעת חוק הנבצרות של ראש ממשלה.

במהלך הדיון אתמול (ראשון) בוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת כדי לדון בתיקונים פרסונליים לחוק יסוד: הממשלה, הפיץ דוידסון הצעה משלו לתיקון חוק יסוד: הממשלה (תיקון – בנימין נתניהו).

ההצעה, המנוסחת בנימה מבודחת כמובן, מבקשה להוסיף לחוק היסוד סעיף שלפיו "נתניהו חף מפשע לא חשוב מה הוא עשה או יעשה; מדינת ישראל תכלכל אותו ואת משפחתו מעתה ועד סוף חייו; נתניהו יעמוד מעל לכל חוק, ולא יהיה כפוף לביקורת שיפוטית.

"חוק זה מוצע כדי שהקואליציה תפסיק לבזבז את הזמן החשוב של הכנסת", הוא כתב בדברי ההסבר להצעת החוק המדומה, "וכדי לפנות את הוועדות לדיונים החשובים לציבור – יוקר המחיה, בעיות משילות וביטחון אישי, אתגרים ביטחוניים ועוד. חוק זה מוגש לקראת פורים כדי לסייע לקואליציה להסיר את המסכה ולהפסיק להתחזות כמי שדואגים לציבור".

יו"ר הוועדה המיוחדת בכנסת ח"כ אופיר כץ, 5 בפברואר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
יו"ר הוועדה המיוחדת בכנסת ח"כ אופיר כץ, 5 בפברואר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

יו"ר הקואליציה כץ המשיך במלוא הקיטור בדיונים בהצעת חוק הנבצרות. ממילא ברור שבכל רגע נתון יכולה הוועדה להודיע שהדיון סוכם, לעשות שימוש ברוב הקואליציוני האוטומטי ולאשר את ההצעה לקריאה ראשונה

בזמן שח"כ דוידסון מנסה להביע את התרעומת שלו בנימה הומוריסטית, המשיכה הוועדה המיוחדת בראשות יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ מהליכוד במלוא הקיטור בדיונים בהצעת החוק, שאושרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת, לאחר שזכתה בתמיכת ועדת השרים לחקיקה.

ממילא ברור שבכל רגע נתון יכולה הוועדה להודיע שהדיון סוכם, לעשות שימוש ברוב הקואליציוני האוטומטי ולאשר את ההצעה לקריאה ראשונה במליאה. הדיון בהצעת חוק הנבצרות, ועצם הנחתה על שולחן הכנסת על־ידי אנשי סיעת ראש הממשלה, מגיע על רקע הקריאות להוציא את נתניהו לנבצרות נוכח ההתנגשות וניגוד העניינים החריף שבין מעמדו כנאשם לבין תוכנית החקיקה של המהפכה המשפטית, שמטרתה להחליש את מערכת המשפט.

בעניין זה תלויות ועומדות גם עתירות לבג"ץ. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, שמתנגדת בחריפות להצעת חוק הנבצרות, אמורה להגיש את תשובתה לבית המשפט בשבוע הבא. כדי להשיג מראית עין של לגיטימציה בהצעת החוק הפרסונלית, העלה יו"ר הוועדה אתמול לשיחת זום את המשפטן האמריקאי הפרופסור אלן דרשוביץ.

בחירה מעניינת, שכן רק לפני שבועות אחדים צוטט דרשוביץ כמי שהזהיר את נתניהו מפני ההשלכות הבינלאומיות של המהפכה המשפטית המהווה לדבריו "טעות חמורה". בעניין חוק הנבצרות בחר דרשוביץ לצדד דווקא בעמדת הקואליציה, והודיע כי בסוגיה זו ראוי למנוע מבית המשפט העליון לקיים ביקורת שיפוטית, מאחר ש"מדובר בהחלטה של העם ולא של האליטה".

פרופסור אלן דרשוביץ בתל אביב, 2013 (צילום: Gideon Markowicz/Flash90)
פרופסור אלן דרשוביץ בתל אביב, 2013 (צילום: Gideon Markowicz/Flash90)

בלשון מעודנת הצביע לב ארי על הגישה הקיצונית שמציעה הצעת החוק, המפקידה בידי ראש הממשלה – או בידי רוב של שלושה־רבעים הן מהממשלה והן מהכנסת – את הכוח להכריז על ראש הממשלה כנבצר

מעניין לגלות שהקואליציה בוחרת להסתמך על תמיכתו של דרשוביץ באופן סלקטיבי, רק כשהדבר משרת אותה. לביקורת על הצעת החוק, שהשמיעו אנשי משרד המשפטים בשם בהרב־מיארה והמשנה שלה גיל לימון בחוות הדעת שהגישו, הצטרף גם עו"ד איל לב ארי, היועץ המשפטי לוועדה המיוחדת מטעם הלשכה המשפטית של הכנסת.

בלשון מעודנת הצביע לב ארי על הגישה הקיצונית שמציעה הצעת החוק, המפקידה בידי ראש הממשלה – או בידי רוב של שלושה־רבעים הן מהממשלה והן מהכנסת – את הכוח להכריז על ראש הממשלה כנבצר, מכל סיבה שהיא.

לדבריו, הגישה הקיצונית הזאת החוסמת באופן הרמטי כל ביקורת שיפוטית על החלטות בענייני נבצרות ראש הממשלה – אפילו אם הממשלה והכנסת עושות שימוש לרעה בכוחן השלטוני בנסיבות קיצוניות.

"מהי נבצרות", נכתב בחוות הדעת המשפטית שהוגשה לוועדה, "יש לבחון מה המציאות שאותה מבקש המחוקק למנוע בעת הכרזתו על נבצרות. האם נבצרות היא רק היכולת למלא את התפקיד, פיזית או נפשית, או שהיא כוללת גם מצבים שבהם נושא המשרה יכול למלא את התפקיד אך לא מעוניין לעשות זאת מסיבות שונות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרדו בירושלים, 5 בפברואר 2023 (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרדו בירושלים, 5 בפברואר 2023 (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL)

"בהתאם למוצע, ראש הממשלה לא יוכל לצאת לנבצרות זמנית על פי שיקול דעתו בשל תחושתו כי אינו יכול למלא את התפקיד כראוי או מכל סיבה אחרת – בשונה מההסדרים בעניין נשיא המדינה ויו"ר הכנסת".

הייעוץ המשפטי של הכנסת העלה גם את החשש שמאחר שישיבות הממשלה אינן פומביות, לא ניתן יהיה להתחקות אחר השיקולים או העובדות שעמדו לנגד עיני הממשלה בעת ההכרזה על נבצרות

הייעוץ המשפטי של הכנסת העלה גם את החשש שמאחר שישיבות הממשלה אינן פומביות, לא ניתן יהיה להתחקות אחר השיקולים או העובדות שעמדו לנגד עיני הממשלה בעת ההכרזה על נבצרות ראש הממשלה.

כמו כן, קיים חשש שהממשלה תימנע מהכרזה על ראש הממשלה כנבצר ממילוי תפקידו, גם אם הדבר מוצדק ואף מחויב, כדי לא להוביל להתפטרות הממשלה כולה בעתיד, בשלב שבו הנבצרות הזמנית הופכת לנבצרות קבועה.

ויש גם בעיה נוספת: הצבת תנאי קשיח בדמות רוב מיוחד של שלושה־רבעים מהממשלה, ולאחר מכן שלושה־רבעים מהכנסת, כדי להוציא לנבצרות ראש ממשלה שאינו מעוניין בכך – עלולה להיות חרב פיפיות במצב שבו חוק יסוד הממשלה עצמו אינו משוריין ברוב מיוחד.

מפגין מוחה בתל אביב נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, 18 בפברואר 2023 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מפגין מוחה בתל אביב נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, 18 בפברואר 2023 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

במילים אחרות: מאחר שאת חוק יסוד הממשלה ניתן לשנות ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות, מתעורר חשש שבמצב שבו יהיה רוב בכנסת לצורך הכרזה על נבצרות ראש הממשלה, אך רוב זה לא יגיע ל־90 ח"כים, הכנסת תפעל לשנות את חוק היסוד עצמו על מנת להכריז על נבצרות ראש הממשלה.

הצבת רוב מיוחד כה גבוה בלי לשריין את הסעיף עצמו במקביל, עלולה לפגוע, אם כך, בתוקפה של הנורמה החוקתית עצמה.

מתעורר חשש שבמצב שבו יהיה רוב בכנסת לצורך הכרזה על נבצרות ראש הממשלה, אך רוב זה לא יגיע ל־90 ח"כים, הכנסת תפעל לשנות את חוק היסוד עצמו על מנת להכריז על נבצרות ראש הממשלה

עוד 839 מילים
סגירה