הקורא בקלפי
הקורא בקלפי
תקשורת, פוליטיקה ושקרים אחרים

רפורמת הסימון האדום

בחדשות 13 מנהלים קמפיין חוצות, באולפנים וברשתות החברתיות למען חופש העיתונות ונגד פייק ניוז ● אלא ששינוי שמתחיל כמענה לזליגת רייטינג אינו בהכרח אורגני ● עד לפני חודש אילה חסון ושרון גל היו חלק בלתי נפרד מהכוורת של הערוץ, וקשה לראות קמפיין דומה מתרחש לו עדיין היו שם

קמפיין חדשות 13 (צילום: טוויטר חדשות 13, צילום מסך)
טוויטר חדשות 13, צילום מסך
קמפיין חדשות 13

כמו חדשות 12, גם חדשות 13 משנה את פניה לאחרונה, יורדת מהגדר, מחדדת מסרים ותופסת צד ברור נגד ההפיכה המשטרית.

פרסומת מוארת גדולה על עזריאלי בהפגנה במוצאי שבת הכריזה "בלי פייק – יותר חדשות". את המילים "בלי פייק" מחק קו אדום גדול (שיצא, למרבה האירוניה, "דאבל־שלילי"). מתחת נכתב: "שומרים על עיתונות חופשית". במקביל, התקשטו בשבוע האחרון עיתונאי החברה בכיתוב "עיתונות חופשית" מתחת לתמונות הפרופיל שלהם בפייסבוק ואף החליפו את תמונות הנושא.

הסיסמה "בלי פייק – יותר חדשות", מזכירה קצת מהלכים של חברות לייצור מזון מהיר או עתיר בסוכר, שמנסות למתג מחדש את המוצרים שלהם כבריאים יותר לציבור. "בלי סוכר – יותר פירות" או "100% בשר אמיתי".

הקמפיינים האלה בדרך כלל לא מדויקים, אבל הם מעידים על רוח הזמן שמחפשת, אם לא בריאות, לפחות חתירה לבריאות, מודעות לבריאות, או במינימום אהדה בסיסית לבריאות.

אלמוג בוקר וליאור קינן מנחים את כנס חדשות 13 בירושלים, 3 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ארכיון: אלמוג בוקר וליאור קינן מנחים את כנס חדשות 13 בירושלים, 3 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

הסיסמה "בלי פייק – יותר חדשות", מזכירה קצת מהלכים של חברות לייצור מזון מהיר או עתיר בסוכר, שמנסות למתג מחדש את המוצרים שלהם כבריאים יותר לציבור

שימו שומן, סוכר וחומרים משמרים, אבל לפחות תפזרו לנו מסביב קצת רוח טבעית. תגדילו ב־5% את המוצרים מקרקעית פירמידת המזון, שנוכל להרגיש עם עצמנו טוב יותר. "רפורמת הסימון הירוק" לא מרחיקה ילדים משוקולד, אבל אמורה להזכיר להורים שלהם את המחיר.

רוח הזמן עתה מחפשת מודעות מחודשת לאומץ עיתונאי, ממש כמו פלפלים הגדלים ללא ריסוס ותרנגולות המתרוצצות חופשי באחו. לא עוד ניסיונות מתפלפלים לאזן בין הרע לטוב, ומספיק כבר עם "שני צדדים למטבע".

המושחת אינו זהה ללא־מושחת, האלים אינו חותר לאותן מטרות כמו שוחר השלום, הפיכה משטרית אינה באמת רפורמה ואיתמר בן גביר לא באמת הפך למאמא תרזה מאז שהסיר את התמונה של ברוך גולדשטיין מעל האח בסלון.

המוסכמות האלה נראות לנו פתאום בהירות כשמש. למה שעיתונאי ישקול בכלל לשדר או לכתוב משהו שהוא לא שלם עימו? איזה כוח בעולם אמור לגרום לו להתפשר עם המציאות שהוא עצמו מזהה?

המונולוג של אודי סגל (צילום: חדשות 13, צילום מסך)
המונולוג של אודי סגל (צילום: חדשות 13, צילום מסך)

רק לפני חודש חדשות 13 נראתה אחרת, ולכן המהלך שלהם עכשיו נראה ממש כמו מוצרי המזון שמנסים לשדר תו תקן בריא – לא מספיק אורגני. החתירה לאמת, לשקיפות ולאומץ לא צריכות להיות ממוסגרות כקמפיין

אלא שרק לפני חודש חדשות 13 נראתה אחרת, ולכן המהלך שלהם עכשיו נראה ממש כמו מוצרי המזון שמנסים לשדר תו תקן בריא – לא מספיק אורגני. החתירה לאמת, לאומץ ולשקיפות עיתונאית לא צריכות להיות ממוסגרות כקמפיין שמחלחל אל הכתבים – וכהנחיה להחליף תמונות פספורט עיתונאיות.

כמו תנועת המחאה, הן צריכות להתחיל מלמטה ולסחוף בהדרגה את שאר הכתבים. כך, במידה רבה, קורה כעת בערוץ 12.

להפוך את החסון ללימונדה

עד לפני חודש אילה חסון ושרון גל היו שניים מהמגישים הבולטים של החברה, גם בחשיפה שקיבלו וגם ברייטינג (כלומר בכסף) שהכניסו. השידורים אז דווקא כן הציצו דרך החור הדו־צדי של המטבע: הנרטיב שקיבלנו מחסון, גל ואבישי בן־חיים לא היה זהה או אפילו דומה לזה שקיבלנו מרביב דרוקר, ברוך קרא או אביעד גליקמן.

כל הצדדים חיו עם הדיל הזה בשלום, או לפחות כך היה נדמה למתבונן מבחוץ. חסון, על אף הביקורת האימתנית שקיבלה מבחוץ (היא מרבה להתלונן שהברנז'ה, ובעיקר עיתון "הארץ", מחפשת אותה, מנקרת בתחקיריה כעורב ואף מתנכלת לה), הייתה ספקית רייטינג מספר אחת, וקיבלה במה נדיבה.

אילה חסון בוועידה של רשת בשיתוף חדשות 13 בירושלים, 26 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אילה חסון בוועידה של רשת בשיתוף חדשות 13 בירושלים, 26 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כששאלתי את דרוקר על כך לפני חודשיים הוא יצר דיכוטומיה בין אמצע השבוע לסופו: "מי שרואה את השידורים שלנו יודע שחסון מאד דומיננטית בשישי־שבת, במשך השבוע, במהדורה, היא לא נמצאת כמעט בכלל".

אחרי שחסון וגל עזבו חוותה 13 ירידה דרמטית ברייטינג (שגם כך מעולם לא היה גבוה, אפילו לא בימי הזוהר המרשימים, כשחדשות 10 נחשבה לסיירת מטכ"ל של העיתונות) – ולראשונה עקף אותה ערוץ הפייק 14 בסיבוב

האם חדשות 13 הייתה יוצאת לקמפיין "בלי פייק – יותר חדשות" לו הייתה נשארת המגישה המרכזית בסוף השבוע? האם הקמפיין הזה היה נפצח לולא המעבר הדרמטי שלה לכאן 11? הגיוני שלא.

אחרי שחסון וגל עזבו חוותה 13 ירידה דרמטית ברייטינג (שגם כך מעולם לא היה גבוה, אפילו לא בימי הזוהר המרשימים, כשחדשות 10 נחשבה לסיירת מטכ"ל של העיתונות) – ולראשונה עקף אותה ערוץ הפייק 14 בסיבוב.

בצל השפל הזה, כינס מנכ"ל החברה את העיתונאים והודיע על המהלך: "רייטינג חשוב, אבל לעשות עיתונות נשכנית מול השלטון זה יותר חשוב". כשנשאל מה קרה פתאום עכשיו, השיב: "היינו פה תמיד. זיהינו את המצב מהרגע הראשון, וזה בא לידי ביטוי במהדורות נשכניות יותר, גם כשחסון וגל היו חלק מהערוץ".

רביב דרוקר, הפרשן הפוליטי של חדשות 13 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
רביב דרוקר, הפרשן הפוליטי של חדשות 13 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

זמן קצר קודם לכן, כשעריקתה של חסון התבשלה, הוא אסר על פאנליסטים המופיעים בערוץ 14 להופיע אצלו, ובכך שם קץ למכונת הספינים הבלתי נגמרת של אלדד יניב, שבינתיים עבר עם אילה חסון לכאן 11.

שלא יהיו ספקות, אני מאמין לחלוטין לעיתונאי חדשות 13 שהם חשים אמנציפציה גוברת והזדהות מלאה עם הרחוב שזועק "ד־מו־קר־טיה" מדם ליבו. אני מזדהה לגמרי עם הפרשנות המתחדדת של ספי עובדיה ועם מונולוג המענה לפרצוף של אודי סגל אל ראש הממשלה שמשקר במצח נחושה. לא בגלל שהם מהדהדים את מה שאני חושב, אלא כי אני חושב שהם באמת מהדהדים את מה שהם חושבים.

המהלך המתוזמר הכולל הצהרות פומפוזיות ומחויבות אוטומטית ל"עיתונות נושכת" מעלה תהיות נוגות. הרי אם חסון הייתה נשארת, סביר להניח שאת "תחקיר" הספרייה הלאומית המחורר היינו מקבלים בחדשות 13

דרוקר וקרא תמיד הובילו בביטחה את המאבק נגד השחיתות, באומר ובמעשה. הם לא זקוקים לקמפיין או לשלטי חוצות כדי לשכנע שההפיכה המשטרית צורבת בחזם. אבל המהלך המתוזמר עם הקמפיינים והסלוגנים, ההצהרות הפומפוזיות והמחויבות האוטומטית ל"עיתונות נושכת" מעלה תהיות נוגות.

הרי אם חסון הייתה בוחרת שלא להיענות להצעת התאגיד, סביר להניח שאת "תחקיר" הספרייה הלאומית המחורר ככברה היינו מקבלים בחדשות 13. היינו גם נשארים עם הפאנל המוזר – והריאיון הבאמת הזוי שלה עם גלית דיסטל־אטבריאן (שבו, למרבה הפליאה, אפילו שרת ההסברה והספין נראתה מחוברת יותר למציאות) היה משודר ב־13.

ואם כבר מתחייבים ל"בלי פייק", מה התוכנית לגבי אבישי בן־חיים, אומן הפייק של ישראל השנייה, שמצליח למסגר כל סוגיה עלי אדמות אך ורק דרך פריזמת שני השבטים על פי המוצא העדתי? האם הגזענות חסרת התוקף הזאת תמשיך להדהד בפלטפורמות של חדשות 13 לנצח? צופים שוחרי אמת אמורים פשוט לבלוע אותה כמו גלולה מרה או פשוט לזפזפ לרגע?

או, לחלופין, מה אם יקרה מחר הלא צפוי ועמית סגל יחליט לערוק מ־12 ל־13? לא מן הנמנע שהם יסכימו למתן את ההצהרות הנחרצות ולכבות את האורות בשלטי החוצות של עזריאלי למען הקהל הימני הנאמן שסגל מביא עימו.

מה אם יקרה מחר הלא צפוי ועמית סגל יחליט לערוק מ־12 ל־13? לא מן הנמנע שהם יסכימו למתן את ההצהרות הנחרצות ולכבות את האורות בשלטי החוצות של עזריאלי למען הקהל הימני

אומנות הוויכוח, הדיון והנימוק

לפני יומיים צייצה כנרת בראשי צילומי מסך של דיאלוג פנימי שהתקיים בחדשות 13 סביב האיסור להביא את ח"כ צביקה פוגל, שקרא להבעיר את חווארה, לאולפני התוכניות.

כמה מעורכי תוכניות אחר־הצוהריים בחברה דרשו מסמנכ"ל החברה רותם דנון נימוק לאיסור, והסבר עיתונאי: מדוע את פוגל אסור להביא אבל את סגן ראש המועצה בשומרון דוידי בן־ציון, שקרא "למחוק את חווארה", אפשר? מה מותר גזען אלים אחד ממשנהו? דנון סירב לנמק את ההחלטה.

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ח"כ צביקה פוגל, 1 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ח"כ צביקה פוגל, 1 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לא בקלות אני נאלץ להדהד אומנית פייק כמו בראשי, שפעם אחר פעם מסלפת עובדות ומטעה במתכוון. אולם, הפעם חייבים להודות שיש צדק מסוים בדבריה. כי כשמתכנסים לקמפיינים, שוכחים את הבסיס: עיתונות אינה הנחתות מלמעלה, וכל החלטה זקוקה לנימוק ולזכות הדיון והוויכוח. זה בדיוק ההבדל בין צנזורה לעריכה.

כשמתכנסים לקמפיינים, שוכחים את הבסיס: עיתונות אינה הנחתות מלמעלה, וכל החלטה זקוקה לנימוק ולזכות הדיון והוויכוח. זה בדיוק ההבדל בין צנזורה לעריכה

כמו שאפשר לנמק מדוע נאסר על פוגל להגיע, אפשר באותה מידה לנמק את ההפך. הרי הנרמול של הפוגלים והבן גבירים – שחדשות 12 ו־13 השתתפו בו בחדווה (מגישת המהדורה הילה קורח אף הסבירה שבן גביר "תמיד מוכן להגיע" כשקוראים לו) – התרחש בדיוק בגלל שראיינו אותו בנושאים הלא חשובים, מילדיו שצועדים בחדווה לבית הספר בחברון ועד חנפנות מיותרת באולפן.

פוגל ימשיך להיות חבר כנסת גם אם תוכנית דלת רייטינג בשעה 17:00 בחדשות 13 תתעלם ממנו. אולי דווקא כדאי להזמין אותו לאולפן ולצלוב אותו חי על אמירותיו הפשיסטיות? שוב, אפשר כך ואפשר גם כך. אפשר עם חסון ובלי חסון. עם גל או עם גל למזכרת. עם פייק ובלי פייק. עם רייטינג ובלי רייטינג. רק בדרך כדאי לזכור להיות עקבי ומנומק.

עוד 1,240 מילים
סגירה