צמד היפופטמים בספארי ברמת גן במזג אוויר סוער, 26 בינואר 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

את העננה הכבדה מעל הספארי ברמת גן צריך לפזר בבדיקה חיצונית

לא בכל יום מתפרסמים במקביל שני תחקירים עיתונאיים שמפרשים את אותה מציאות באופן הפוך לחלוטין ● זה מה שקרה בסוף השבוע לספארי ברמת גן ולפרשת ההטרדות המיניות שמרחפת תקופה ארוכה מעל מתחמי האריות ומגורי הפילים ● מה שדרוש עכשיו: בדיקה חיצונית בראשות שופט בכיר שתפזר את העננה הכבדה ותכריע בין הגירסאות

אחרי שנים רבות בהן הספארי ברמת גן כיכב בתקשורת סביב שמות שהוענקו לנמרה החדשה (נעה, על שם הפנתרה נעה קירל) או לקרנף הפעוט (רובי, על שם הנשיא לשעבר), ושיאי הדרמה נרשמו כשלמור שנמלט אותר משוטט ברחובות רמת גן, הספארי סיפק בסוף השבוע האחרון חומר לסמינריון שלם בתקשורת.

שני תחקירים ששודרו במקביל בליל שבת בשני ערוצים מתחרים – 11 ו-12 – הציגו יקומים מקבילים ועוררו פליאה: איך ייתכן ששני עיתונאים מנוסים (יפעת גליק מ"כאן 11" ושי גל מחדשות 12) ניגשים לאותה מציאות ומפרשים אותה באופן הפוך לחלוטין?

תמצית הדברים, לטובת מי שלא בילו בשישי בערב מול המסך: לפני כשנה התפוצצה בספארי פרשה של תלונות על הטרדות מיניות. בתום תהליך בדיקה עזב את הספארי אחד העוגנים המרכזיים שלו – ד"ר יגאל הורוביץ, הווטרינר שייסד וניהל שנים רבות את בית החולים לחיות בר. איתו עזבה רעייתו והדוברת הכול כך מזוהה שגית הורוביץ. שורה של עובדים נוספים עזבו/הועזבו על רקע תלונות במנעד משתנה של חומרה.

בתחקיר של חדשות 12 הורוביץ הוצג כקורבן. הוצגו הקלטות, עדויות וראיות לפיהן תהליך הבדיקה והחקירה סימן לכאורה מראש את המטרה – הזזתו של הווטרינר הראשי מתפקידו. במבט רחב יותר, הטענה הייתה שתהליך הבדיקה שימש את מנכ"ל הספארי אורן בן יוסף ככלי לנקות את האורוות, תרתי משמע, מבכירים ועובדים שלא יישרו איתו קו.

בתחקיר חדשות 12 הורוביץ הוצג כקורבן. הוצגו הקלטות, עדויות וראיות לפיהן תהליך הבדיקה והחקירה סימן לכאורה מראש את המטרה – הזזתו של הווטרינר מתפקידו

התחקיר של שי גל על הספארי ברמת גן, ששודר ב"אולפן שישי" ב-14 באפריל 2023

התחקיר של "כאן 11" היה ממוקד יותר: לראשונה הובאה בפנים גלויות עדותה של המתלוננת הראשית נגד הורוביץ, מנהלת תחום הסוואנה בספארי שירה ענבר דנין. היא סיפרה על הלילה שבו, לטענתה, מצאה את עצמה לפתע כשידיו של הווטרינר מתחת לחולצתה באזור החזייה.

לצופה הסביר אין יכולת להגיע לחקר האמת. מי שצפו בערוץ 12 בוודאי השתכנעו מהנרטיב שהוצג שם, מי שצפו ב-11 התרשמו בדיוק להפך, ומיטיבי הלכת שצפו בשני התחקירים כנראה נותרו מבולבלים.

לצופה הסביר אין יכולת להגיע לחקר האמת. מי שצפו בערוץ 12 בוודאי השתכנעו מהנרטיב שהוצג שם, מי שצפו ב-11 התרשמו בדיוק להפך, ומיטיבי הלכת שצפו בשני התחקירים כנראה נותרו מבולבלים

מצד אחד, העדות של ענבר-דנין בערוץ 11 עשתה רושם משכנע ואמין ועל פניו אין סיבה לפקפק בה; מנגד, בתחקיר של 12 הוצגו טענות מטרידות, כולל ביקורת של שופטת בדימוס שבחנה את הדברים, שלכל הפחות מעוררות סימני שאלה באשר לתקינות תהליך הבדיקה.

התחקיר על הספארי של יפעת גליק אשר שודר ב"כאן 11" ב-14 באפריל 2023

גם לזמן ישראל הגיעה פנייה מעובד לשעבר בספארי שמצא את עצמו בסיטואציה בלתי אפשרית: הוא זומן לשיחה בה נאמר לו שיש נגדו תלונה, אך כשביקש פרטים סירבו למסור לו כל בדל מידע – מי המתלוננת, מה לטענתה עשה, מתי ואיפה. בלי פרטים מינימליים אין לעובד שום אפשרות להתגונן ולהגן על שמו הטוב, וזו זכותו הבסיסית של כל אדם.

השורה התחתונה היא שמעל הספארי משייטת כעת עננה כבדה. עננה מהסוג שלא מתיישב עם תפקידו העיקרי של גן החיות הגדול בישראל – שהוא לא רק אטרקציה משפחתית אלא גם מוסד בעל שליחות חינוכית.

הספארי מאפשר מפגש בלתי אמצעי בין הישראלים לבעלי החיים שאין להם סיכוי לפגוש בנסיבות אחרות ואמור לתווך, בעיקר לילדים, את החשיבות של שימור הטבע והגנה על חיות הבר.

הספארי מאפשר מפגש בלתי אמצעי בין הישראלים לבעלי החיים שאין להם סיכוי לפגוש בנסיבות אחרות ואמור לתווך, בעיקר לילדים, את החשיבות של שימור הטבע והגנה על חיות הבר

בשנים האחרונות יש מחלוקת חריפה בעולם סביב גני החיות ותפקידם. רבים רואים בהם מתקני כליאה ענקיים שבהם החיות נתלשות מחייהן המקוריים כדי לדגמן טבע להנאת המבקרים. מנגד, רוב גני החיות הגדולים, כמו הספארי ברמת גן וגן החיות התנ"כי בירושלים, מהווים חלק ממערך עולמי שממלא תפקיד קריטי בטיפוח גרעיני רבייה ושימור מינים נכחדים.

עובד בספארי ברמת גן מטפל בפינגווינים. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: משה שי/פלאש90)
עובד בספארי ברמת גן מטפל בפינגווינים. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: משה שי/פלאש90)

המחלוקת לגיטימית. מי שמבקר בספארי יודע שהמטפלים בבעלי החיים משקיעים מאמץ אותנטי ואהבה אינסופית בטיפוחם ושמירה על בריאותם. לכן המהות של המקום ביומיום כל כך מנוגדת ומנותקת מהסחרור המכוער שהוא נקלע אליו בשנה האחרונה.

המשמעות היא שלטובת הספארי, ולטובת האינטרס הציבורי, צריכה להתקיים בדיקה חיצונית, יסודית ובלתי תלויה, שתבהיר מה בדיוק קרה וקורה שם.

האם אכן פשתה בספארי תרבות לא הולמת של הטרדות והאם היא נוקתה? האם תהליך הטיפול והבדיקה היה נקי, תקין והוגן? האם יש בסיס לטענות שבשל הטלטלה, הספארי מתדרדר מקצועית ושבעלי החיים – למשל 70 אנטילופות שנטרפו על ידי תנים – כבר שילמו על כך בחייהם? האם למערך השיקולים של ניהול המקום חדרו אינטרסים נדל"ניים חיצוניים – שהרי מדובר בקרקעות נרחבות מהיקרות בישראל – כפי שנרמז בתחקיר של חדשות 12?

האם יש בסיס לטענות שבשל הטלטלה, הספארי מתדרדר מקצועית ושבעלי החיים – למשל 70 אנטילופות שנטרפו על ידי תנים – כבר שילמו על כך בחייהם?

הספארי נמצא בבעלות עיריית רמת גן, וסגן ראש העירייה רועי ברזילי הוא יו"ר הדירקטוריון. טוב עשה כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, שהודיע מיד אחרי שידור התחקירים על כך שבקרוב ימנה ועדת בדיקה בראשות שופט.

עובדת בספארי ברמת גן. למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
עובדת בספארי ברמת גן. למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

מומלץ שזה יהיה שופט/ת בכיר/ה ובעל/ת מוניטין, כי באופן אירוני עיריית רמת גן עצמה – שעד כה נתנה גיבוי מוחלט להנהלת הספארי – צריכה להיות חלק מתהליך הבדיקה. רק שופט/ת בעל/ת מעמד רם לא ייתפסו כמי שנשלחו על ידי ראש העיר למשימה שמסקנותיה נכתבו מראש.

בדיקה מעמיקה ובלתי תלויה תוכל לפסוק בין התחקירים והערוצים, אבל בהחלט ייתכן שתמצא שהאמת דווקא משלבת בין הנרטיבים: הרי לא מן הנמנע שד"ר הורוביץ אכן הטריד וראוי היה שיסיים את תפקידו, ובו בזמן שתהליך הבדיקה היה בעייתי וכוחני, אם לא כלפיו אזי כלפי עובדים אחרים.

ייתכן בהחלט שבספארי אכן פשתה תרבות של הטרדות מיניות, אבל באותה עת שגם המנכ"ל החדש אינו טלית שכולה תכלת ושהכלים בהם טיפל בבעיה לא היו הכלים הנכונים. אלה רק אפשרויות כמובן.

ייתכן בהחלט שבספארי אכן פשתה תרבות של הטרדות מיניות, אבל באותה עת שגם המנכ"ל החדש אינו טלית שכולה תכלת ושהכלים בהם טיפל בבעיה לא היו הכלים הנכונים. אלה רק אפשרויות כמובן

דרושה בדיקה שתכריע ביניהן, כי לציבור הישראלי מגיע ספארי שמייצר חדשות על פילות יולדות ופינגווינים מאוהבים, גם אם אלה לא מפרנסים תחקירים ביומני סוף השבוע.

עוד 931 מילים
סגירה