איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים, 10 בפברואר 2023

"פושע, טרוריסט וחרטטן הרס את משטרת ישראל"

אנשי משטרה לשעבר, בהם מפכ"ל בדימוס, שוטר סיור וגם פעיל חברתי מהחברה הערבית, מסבירים כיצד הכאוס שיוצר השר לביטחון לאומי בצמרת המשטרה מחלחל לשטח, מחמיר בעיות קיימות – ותורם ישירות לעלייה בפשיעה: "הרגשנו שהמערכת לא סופרת אותנו – ואיבדנו אמון"

לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יש מערכת יחסים מעורערת עם בכירי המשטרה. תוך ארבעה חודשים הוא הספיק להיכנס לעימותים עם המפכ"ל קובי שבתאי וניצבים רבים, לסכסך ביניהם ולפעול להדחת שניים מהם. שבתאי אף הורה לבכירי המשטרה לא לדבר עם השר.

במקביל, חלה החמרה חדה בפשיעה. מספר הרציחות זינק פי 2.5 בחברה הערבית והיהודית כאחד. האם יש קשר בין הדברים, או שמדובר בצירוף מקרים? האם העימותים בצמרת באמת החמירו כל כך מהר את המצב בשטח? אנשי משטרה בדימוס שאיתם שוחחנו בטוחים שהתשובה חיובית – ומסבירים מדוע.

"מבחינת העבריינים, המשטרה כיום לא קיימת"

ג' מהדרום שירת כשוטר סיור וכבלש במשך יותר מעשור. הוא התפטר לפני כמה שנים משום שמאס בהתנהלות המשטרה. ג' ראה מקרוב כשלים רבים, שלדבריו החמירו בחודשים האחרונים עוד יותר.

"המצב במשטרה התדרדר כשהתחילו למדוד לנו ביצועים לפי סטטיסטיקה", הוא אומר, "נוצר מצב ששוטר שדפק הרבה דוחות חניה קיבל בונוסים וקידום בלי מאמץ וסיכון, ושוטר שתפס שודדים לפעמים קיבל פידבקים שליליים, כי העלה את סטטיסטיקת מקרי השוד. כאילו שאנחנו אנשי מכירות".

שוטרים עוצרים רכב לבידוק בכביש 1, ליד ירושלים, 26 בספטמבר 2020; למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
שוטרים עוצרים רכב לבידוק בכביש 1, ליד ירושלים, 26 בספטמבר 2020; למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

"שוטר שדפק הרבה דוחות חניה קיבל בונוסים וקידום בלי מאמץ וסיכון, ושוטר שתפס שודדים לפעמים קיבל פידבקים שליליים, כי העלה את סטטיסטיקת מקרי השוד"

"זה הוביל גם למקרים של טיוח פשעים גדולים וניפוח פשעים קטנים, כדי לשפר את הגרפים. אנחנו, שוטרים עם מוטיבציה לעבוד, שנקרעים, הרגשנו שהמערכת לא סופרת אותנו ואיבדנו אמון.

"לזה נוספו השכר הנמוך שלנו, העומס, וזה שאם אתה מבקש לעבור תחנה מסיבה אישית, 99% שלא יתנו לך. כל פעולה שלך גם עלולה להפוך לתלונה במח"ש. אז בסוף אתה שואל את עצמך, בשביל מה לעבוד קשה ולהסתכן? ולכן שוטרים פחות מתאמצים, ויש יותר פשיעה.

"בחודשים האחרונים המצב החמיר מאוד. המשטרה בנויה, מטבעה, על ציות לפקודות. היום יש מרד של הפיקוד הבכיר נגד השר, וסכסוך בתוך הפיקוד. מי שמדבר עם בן גביר – מוציאים אותו מחוץ לברנז'ה.

"וכשהמפקדים שלך מורדים ורבים, זה מחלחל למטה ופוגע בכל ההיררכיה. השוטרים מבולבלים, מאבדים את הקצת אמון שהיה להם, ומעדיפים לשבת על הגדר, לראות לאן זה ילך, לפני שיחליטו איזה צד לקחת. אתה נקלע למצבים – השר אומר שייתן לך גיבוי, הניצבים אומרים ההיפך, איך תפעל?"

השר איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מעניקים דרגת ניצב למזכיר הביטחוני הנכנס קובי יעקובי. 30 באפריל 2023 (צילום: דוברות המשרד לביטחון לאומי)
השר איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מעניקים דרגת ניצב למזכיר הביטחוני הנכנס קובי יעקובי. 30 באפריל 2023 (צילום: דוברות המשרד לביטחון לאומי)

"המשטרה בנויה, מטבעה, על ציות לפקודות. היום יש מרד של הפיקוד הבכיר נגד השר, וסכסוך בפיקוד. כשהמפקדים שלך מורדים ורבים זה מחלחל למטה ופוגע בכל ההיררכיה"

המפכ"ל והניצבים חושבים שהשר לא מתאים לתפקיד כי הוא בעצמו עבריין, לא שירת בצה"ל וחסר ניסיון ניהולי. העובדות הללו לא גורמות לשוטרים בשטח לקבל את דעת המפקדים ולהמשיך לציית להם כרגיל?
"לא לכולם. בשטח יש אהדה והערצה לבן גביר. למרות שזה נשחק עכשיו כי מתברר שכולו דיבורים, ושברגעי האמת הוא מתנהג כמו ילד קטן.

"אבל תכלס, מבחינת השוטר בשטח, זה לא משנה מי צודק. כשהצמרת מסוכסכת, השוטרים לא מתפקדים, במיוחד אחרי הרבה שנים של בעיות אחרות שפגעו באמון. תוסיף לזה מציאות שראש הממשלה עצמו נמצא בחקירות ובמשפט. ודברים כמו דרעי 2 ודרעי 3.

"הבנאדם הורשע שוב ושוב, והממשלה ממשיכה לעבוד בשבילו. אז השוטר חושב, אם הם מעל החוק, מה עם העבריין הקטן? למה אני צריך להתאמץ ולהסתכן מולו? למה כשאין חוק אני צריך להיות החוק?"

"יש מציאות שראש הממשלה עצמו נמצא בחקירות ובמשפט ודברים כמו דרעי 2 ודרעי 3. השוטר חושב, מה עם העבריין הקטן? למה אני צריך להתאמץ ולהסתכן מולו? למה כשאין חוק אני צריך להיות החוק?"

איך המצב הזה משפיע על העבריינים?
"משפיע. אני גדלתי בסביבה עם הרבה עבריינות ואני חושב שאני מבין את הראש שלהם. יש להם מקורות על מה שקורה במשטרה והם גם שומעים חדשות. מבחינתם, ההרתעה נחלשת כבר הרבה שנים, השוטרים נחלשו, והביטחון שלהם גדל. עכשיו הם מרגישים שאין משטרה בכלל – אז הפשיעה עולה, פשוט מאוד".

אבל בעשורים האחרונים, במקביל לעלייה בפשיעה בחברה הערבית, הפשיעה בחברה היהודית נחלשה. איך אתה מסביר את זה?
"יש איזו הבנה בפיקוד המשטרה שלא כדאי לעצבן את המגזר הערבי – וזה קשור ליחסים הרעועים שלו עם המדינה. כעיקרון, אפשר להיכנס לעיר כמו רהט ולנקות אותה מנשק תוך חודש, אבל מעדיפים לעשות את זה בשיתוף פעולה עם האוכלוסייה והעיריות.

איתמר בן גביר עם שוטרי תחנת רהט, 4 במאי 2023
איתמר בן גביר עם שוטרי תחנת רהט, 4 במאי 2023 (צילום: דוברות המשטרה)

"דווקא בתקופת ממשלת השמאל של בנט ולפיד היה שיפור גדול בתחום הזה. היה להם חשוב להראות יד קשה מול הפשיעה – והם קיבלו יותר עזרה מהערבים, ראשי עיר, ארגונים, ח'מולות. הגיע בן גביר וקלקל את כל מה שעשו. הרי מבחינת הערבים בן גביר אויב. כשהוא השר, הם לא יתנו למשטרה להיכנס לשום מקום".

"הפושע עושה בלגן בצמרת, וזה מחלחל לשטח"

מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי, המשמש כיו"ר פורום המפכ"לים והניצבים בדימוס, מגיע למסקנות דומות, גם אם מזווית אחרת. לדבריו: "המשטרה נמצאת כיום בנקודת הכי חלשה שלה אי־פעם. הבעיות נולדו מזמן, אבל הן כרגע בשיא.

"למשטרה יש בעיה מבנית בגלל הסכסוך המדיני־ביטחוני. במדינות אחרות, המשטרה ממוקצעת. שוטר תנועה עוסק רק בתנועה, בלש – רק בבילוש. השוטר הישראלי לא פחות מוכשר מהשוטר האירופי, אבל הוא לא מקצוען, הוא ורסטילי.

"קח שוטר שמגיע לעבודה בתחנה ברמלה לחקור רצח. אבל אז, מקפיצים אותו לזירת פיגוע, ואחר כך – לפזר הפגנה אלימה במזרח ירושלים. עד שהוא חוזר לתחנה, הרוצח ברח. זאת המציאות בשטח. היא נובעת ממחסור בכוח אדם ביחס להיקף המשימות החריג שיש בישראל.

המפכ"ל משה קראדי ב-2007 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
המפכ"ל לשעבר משה קראדי, 2007 (צילום: נתי שוחט, פלאש90)

"במדינות אחרות, שוטר תנועה עוסק רק בתנועה. השוטר הישראלי לא מקצוען, הוא ורסטילי. הוא מגיע לעבודה בתחנה לחקור רצח. אבל אז, מקפיצים אותו לזירת פיגוע"

"הבעיות הללו פוגעות באמון הציבור במשטרה. אזרח עבר שוד, מתלונן למוקד, והניידת מגיעה אחרי שעה, כי בינתיים היה פיגוע. הוא מחכה חצי יום שיבואו מז"פ הביתה. בסוף הוא כועס על המשטרה עוד יותר מאשר על העבריינים.

"הבעיות החמירו בשנתיים שבהן למשטרה לא היה מפכ"ל. תחשוב על מצב שלצבא אין רמטכ"ל, שנתיים! ואז הגיע מפכ"ל, קובי שבתאי, בחור על־הכיפק, אני אוהב אותו אישית, אבל הוא חסר רקע מערכתי: הוא הגיע ממג"ב, לא היה מפקד מחוז ולא איש מטה במשטרה. בקיצור, במשטרה נוצרה בעיה ניהולית קשה".

בעיות ניהוליות בצמרת פוגעות בתפקוד המשטרה בשטח?
"בוודאי. תפקיד המפכ"ל והניצבים הוא לפתח את המשטרה, להכין תוכניות, להכשיר שוטרים למצבים שונים. זה לא נעשה. ואז, כשמגיע אירוע חדש לא מוכר כמו 'שומר החומות', הוא תופש את המשטרה לא ערוכה, אף שהיו סיבות לצפות ולהיערך אליו. לקח למשטרה שלושה ימים עד להתעשת ולהגיע לשטח".

"הבעיה הכי חמורה היא, כמובן, אבדן כושר ההרתעה בחברה הערבית. קודם כל, למשטרה יש שם בעיה מבנית – מחסור במודיעין. כי מי שמעביר לה מידע, נתפש לפעמים כבוגד במשפחה המורחבת שלו, וכמשת"פ של המדינה.

פקד מחוז מרכז – ניצב אבי ביטון בזירת רצח אישה ושני בניה בטייבה, 1 במאי 2023 (צילום: דוברות המשטרה)
פקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון בזירת רצח בטייבה, 1 במאי 2023 (צילום: דוברות המשטרה)

"בחברה הערבית, למשטרה יש בעיה מבנית – מחסור במודיעין. כי מי שמעביר לה מידע נתפש לפעמים כבוגד במשפחה המורחבת שלו וכמשת"פ של המדינה"

"תוסיף לזה בעיות חברתיות. נערים שנושרים מהלימודים – ארגוני הפשיעה קוטפים אותם, נותנים להם מסגרת, הופכים אותם לבלדרים. תוסיף את העובדה שלשב"כ, אגיד את זה בעדינות, לפעמים אין אינטרס בטיפול בפושעים פליליים ערבים, כי לפעמים הם מקורות המידע שלו במלחמה בטרור.

"וכאן נעשתה, בזמן הממשלה הקודמת, בניהול סגן השר סגלוביץ, עבודה מצוינת, דומה לזו שעשינו כשטיפלנו בפשיעה בחברה היהודית. טיפול רב מערכתי, להיעזר בכל הרשויות. לברר ברשות המקומית למי יש מרצדס בכפר ומאיפה יש לו כסף, ואז במס הכנסה, אם הוא משלם מיסים – וזה התחיל לעבוד ולתת תוצאות".

"ואז בא השר הפושע, הטרוריסט, החרטטן, שלא לבש מדים ולא ניהל אף פעם שום דבר, שמכיר את המשטרה רק כנחקר וכעציר. הגיע עם הרבה כוח פוליטי ומתייחס למשטרה כאילו היא צעצוע. עם הבטחות סרק לעשות קסמים ולפתור את כל הבעיות. והרס כל חלקה טובה שנשארה.

"הוא מנחית פקודות מבצעיות לפי גחמות במקומות שאסור לו; מסכסך את כל צמרת הארגון. הבלגן בצמרת מחלחל לשטח ומעמיק את הדמורליזציה הקיימת. בשנה שעברה התפטרו 1,300 שוטרים. זה המון. בארבעת החודשים האחרונים התפטרו 600.

"ואז בא השר שלא ניהל אף פעם שום דבר, שמכיר את המשטרה רק כנחקר וכעציר, עם הבטחות סרק לעשות קסמים ולפתור את כל הבעיות – והרס כל חלקה טובה שנשארה"

השר לביטחון הפנים איתמר בן גביר לצד מפכ
השר איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי לצד נשק שהחרימה המשטרה, 1 במאי 2023 (צילום: דוברות המשטרה)

"אני משוחח עם שוטרים והם איבדו אמון מוחלט ביכולתם לתפקד. כושר ההרתעה של המשטרה פשוט קרס – והעבריינים מרגישים בזה ופועלים. ככה הפשיעה עלתה, חד וחלק".

השחיקה במשטרה נובעת גם ממחסור בתקציב, ובן גביר מגדיל אותו.
"מגדיל בדיבורים. יצר ציפיות בשמים, הבטיח 10 מיליארד שקל, בסוף התברר שב־2023 ייכנסו 600 מיליון, אם בכלל יעבור התקציב. בארגון שגם ככה סחוט ומשווע לתקציבים, ההבטחות הריקות של הטמבל הזה רק מחמירות את המצב.

"נוסף על כך, הוא הרס את האמון הרעוע בין המשטרה לחברה הערבית. יצר מצב שאין הבחנה בין פשיעה לאומנית ופלילית, ושכל המגזר נגדו. אני מאשים אותו באי מניעתם של אירועי הרצח".

בן גביר אומר שאתם, הנציבים לשעבר, הרסתם את המשטרה, ועכשיו מאשימים אותו.
"זה מפלטו של הנבל. אמרתי, נכון, היו בעיות גם לפני שהגיע. עשינו הרבה טעויות. גם אני. לקחתי עליהן אחריות. והוא הבטיח לתקן את הבעיות, אבל אין לו מושג איך, אז הכי קל להאשים אותנו. המשטרה זקוקה לשיקום. אם בן גביר רוצה לעזור בזה, שיתפטר".

"עשינו הרבה טעויות. גם אני. לקחתי עליהן אחריות. הוא הבטיח לתקן את הבעיות אבל אין לו מושג איך, אז הכי קל להאשים אותנו. המשטרה זקוקה לשיקום. אם בן גביר רוצה לעזור בזה, שיתפטר"

מפגינים בתל אביב מוחים נגד התפקוד הלקוי של המשטרה בהתמודדותה עם האלימות בחברה הערבית, 13 במרץ 2021 (צילום: פלאש 90)
מפגינים בתל אביב מוחים נגד התפקוד הלקוי של המשטרה, 13 במרץ 2021 (צילום: פלאש 90)

התחיל להיווצר אמון, בן גביר הרס אותו

פעילים חברתיים מוצאים קשרים אחרים בין התנהלות בן גביר לעלייה בפשיעה. ג'מאל טיון הוא רכז מיזם קהילות בטוחות של ארגון 'יוזמות אברהם'. המיזם נועד "לקדם אכיפה הוגנת ומועילה על האזרחים הערבים, באמצעות שינוי אופן השיטור כלפיהם, ורכישת אמון, לגיטימציה ונכונות לשיתוף פעולה מצדם, כדי להיאבק באלימות ביישובים הערביים".

"מילת המפתח היא אמון", אומר טיון, "החברה הערבית זועקת – טפלו בפשיעה. ואנחנו יודעים שבשביל זה המשטרה צריכה להיכנס ליישובים ולבתים, לפענח פשעים, לתפוש עבריינים, נשק וסמים. לשם כך נדרש אמון, שהמשטרה באה לעזור, לא להילחם בנו.

"תוכניות ללחימה בפשיעה, שאנחנו מעורבים בהן, שמתבצעות בעזרת הקהילה. יש לנו, למשל, קורסים לביטחון אישי לנשים ברהט, בכסייפה, בחורה. יש גם קורסים לצעירים, בני 18–23, חבר'ה חסרי מעש, עם תיקים פליליים, על סף כניסה לפשע, חלקם בעבודות שירות.

"הם בוחרים לעצמם פרויקטים של עשייה למען היישוב ומקבלים כלים לצאת מהמעגל ההרסני ולהשתלב בעשייה חיובית. תוכניות כאלה כרוכות בשיתוף פעולה של הציבור והרשויות המקומיות הערביות עם רשויות המדינה.

"חבר'ה חסרי מעש, על סף כניסה לפשע, בוחרים לעצמם פרויקטים של עשייה למען היישוב, ומקבלים כלים לצאת מהמעגל ההרסני. תוכניות כאלה כרוכות בשיתוף פעולה של הציבור והרשויות הערביות עם המדינה"

ג'מאל טיון, רכז מיזם קהילות בטוחות בארגון יוזמות אברהם (צילום: יוזמות אברהם)
ג'מאל טיון, רכז מיזם קהילות בטוחות בארגון "יוזמות אברהם" (צילום: "יוזמות אברהם")

"בממשלה הקודמת היו שר וסגן שר, שבאו עם רצון לעבוד עם החברה הערבית, ועם היכרות ובקיאות בעבודת המשטרה. הם הגיעו לשטח, ישבו עם ראשי עיר, באום אל־פחם, טייבה, סח'נין. קידמו תוכניות לטיפול בפשיעה, 549, 550.

"עכשיו הגיע שר שהפשיעה בחברה הערבית לא מעניינת אותו. הוא עסוק בדברים אחרים, כמו מפגינים בתל אביב – ולא רוצה להשקיע בנושא. אז המאמצים נפגעים".

הממשלה הנוכחית לא ביטלה את התוכניות למאבק בפשיעה, ובן גביר מגיע לראשויות הערביות ונפגש עם ראשיהן.
"מגיע עם חוסר אמון. אומר שהם טרוריסטים. מפסיק לתקצב תוכנית כי החליט ש'התורמים שמאלנים'. לא בונה, הורס. אז ברור ששיתוף הפעולה בשטח נפגע".

הוא אומר שהוא רוצה לחזק את המאבק בפשיעה בעזרת שב"כ והמשמר הלאומי החדש, מה דעתך?
"רעיון מסוכן. במדינה דמוקרטית יש גוף אחד שאחראי על הטיפול בפשיעה, המשטרה. בשביל מה לערב גופים אחרים? אנחנו אזרחי המדינה, למה שהמשטרה תטפל ביהודים וגופים אחרים יטפלו בנו?

"הרעיונות האלה מסכנים את האלף בית של הדמוקרטיה. בינתיים, הוא לא מיישם גם אותם, אלא פשוט מזניח הכול. מה הפלא שהפשיעה מזנקת?"

"במדינה דמוקרטית יש גוף אחד שאחראי על הטיפול בפשיעה, המשטרה. בשביל מה לערב גופים אחרים? אנחנו אזרחי המדינה, למה שהמשטרה תטפל ביהודים וגופים אחרים יטפלו בנו?"

חוקרי משטרה בזירת רצח בשפרעם, 3 במאי 2023 (צילום: פלאש90)
חוקרי משטרה בזירת רצח בשפרעם, 3 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

ממשטרת ישראל ומהשר בן גביר לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

המפכ"ל לשעבר קראדי ביקש להבהיר: "לא התכוונתי לטרוריסט במובן המילולי של המילה, אלא לעובדת היותו עבריין מורשע שבין היתר הורשע בעבירה של הסתה לטרור". 

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
קראדי וחבריו החלאות,הניזונים מכספי האזרחים בתקציבית שמנה- הם שיצרו את הכאוס והסכימו להרס הביטחון הפנימי והמשטרה. על התבטאויותיו צריך הפושע מוציא הדיבה קראדי -להישפט ולהיכנס לכלא. איתרו... המשך קריאה

קראדי וחבריו החלאות,הניזונים מכספי האזרחים בתקציבית שמנה- הם שיצרו את הכאוס והסכימו להרס הביטחון הפנימי והמשטרה.
על התבטאויותיו צריך הפושע מוציא הדיבה קראדי -להישפט ולהיכנס לכלא.
איתרוג אירגוני הפשע המשטרתיים -צריך להיפסק.
קדימה לוין- רפורמה מלאה!
קדימה בן גביר- מלחמה בטרור הפנימי ומעודדיו מגיניו- כחלאה קראדי.

עוד 1,761 מילים ו-3 תגובות
סגירה