שמחה רוטמן, אלמוג כהן, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90

ממשלת הצהרות לחוד ומעשים לחוד על מלא־מלא

השרים בן גביר, סטרוק וסמוטריץ' הצהירו כי בממשלה שלהם לא יחזירו גופות של טרוריסטים בלי לטפל בנושא השבויים והנעדרים, לא יפנו מאחזים ולא יקפיאו בנייה בשטחים ● בפועל, אין שום הבדל בין ממשלת הימין הנוכחית ובין הממשלות הקודמות, אולי חוץ מהחוצפה לפזר הצהרות בומבסטיות ● פרשנות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגחיך את עצמו השבוע בנאום בכנס של תנועת הביטחוניסטים, כשטען שבזכותו צה"ל ביצע חיסולים ממוקדים ושהינה, סוף־סוף, התגובה הישראלית היא יותר התקפית מאשר בעבר.

הגחיך כי ישראל ביצעה עשרות חיסולים ממוקדים לאורך השנים, החל מחיסולו של עבאס מוסאווי בדרום לבנון ב־1992 דרך החיסולים באינתיפאדה השנייה הכוללים את מפקד התנזים בבית לחם חוסיין עביאת (2002); חיסול ראש הזרוע הצבאית של חמאס סלאח שחאדה בעזה (2002); חיסול המנהיג הדתי של חמאס בעזה אחמד יאסין (2004).

צה"ל גם חיסל את ראש הזרוע הצבאית של חמאס אחמד ג'עברי, מה שפתח את מבצע "עמוד ענן" (2012); וחיסל את תייסיר אל־ג'עברי, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי, מה שפתח את מבצע "עלות השחר" (2022). ישראל עשתה חיסולים ממוקדים בעזה, בלבנון, בסוריה, בבית לחם, בשכם ובג'נין. בבוקר, בצוהריים ובערב. עם מסוקי קרב או טילים – ואפילו עם צלפים של השייטת.

רק רדידות מנטלית וניתוק מוחלט מהמציאות הביטחונית בישראל יכולים להביא את השר בן גביר להאמין ולהצהיר שהחיסולים הם בזכותו. למעשה, ההצהרות המנותקות של השרים בן גביר, אורית סטרוק ובצלאל סמוטריץ' נובעות מלחץ תדמיתי. הם מנסים להראות – אם לא במעשים, אז בדיבורים ריקים – שיש הבדל בין הממשלה ה־37, "ממשלת הימין על מלא־מלא", ובין הממשלות הקודמות.

ובכן, הם חיים באשליה.

בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק במליאת הכנסת, 26 במאי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק במליאת הכנסת, 26 במאי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

רק רדידות מנטלית וניתוק מוחלט מהמציאות הביטחונית בישראל יכולים להביא את השר בן גביר להאמין ולהצהיר שהחיסולים הם בזכותו. למעשה, ההצהרות המנותקות של בן גביר, סטרוק וסמוטריץ' נובעות מלחץ תדמיתי

להלן ההבדלים הלא קיימים בין פועלם של השרים הללו ובין הממשלות הקודמות.

1

השבת גופות טרוריסטים

מדינת ישראל השיבה בשבוע האחרון ארבע גופות של טרוריסטים – סולימאן עיאש עוויד, פעיל בגדודי חללי אל־אקצא, שנורה ב־24 באפריל – ושלוש גופות של מחבלי ארגון הטרור גוב האריות – ג'יהאד מוחמד א־שאמי, עודאי עותמאן א־שאמי ומוחמד ראיד דביכ – שארבו לחיילי צה"ל ונהרגו מאש הצבא בחודש מרץ בשכם.

כמה שמענו משרי עוצמה יהודית והציונות הדתית שממשלת בנט–לפיד נכנעה והשיבה גופות ללא תמורה, ללא הטיפול בנושא השבויים והנעדרים. השנה, ישראל אף קיבלה סרטון שבו רואים את אברה מנגיסטו בריא ושלם בשבי בעזה. ובכל זאת, השרים שהטיפו נגד החזרת גופות מחבלים חתומים על החלטת הממשלה (מכוח אחריות משותפת) בדיוק על אותו המהלך.

2

פירוק מאחזים בלתי חוקיים

סמוטריץ', בן גביר, סטרוק וכל חברי הסיעות שלהם תלשו שערות פעם אחר פעם כשפונו מאחזים לא חוקיים. לפני הבחירות הם הבטיחו שהשינוי המיוחל יגיע אחרי הבחירות. אבל מאז הקמת הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט פועל לפי הנחיות בג"ץ ומפנה מאחזים.

שלושה שבועות אחרי הקמת הממשלה, בלילה שבין 19 ל־20 בינואר, פינו חיילי צה"ל ומג"ב מאחז לא חוקי בשם "אור חיים", שהוקם לזכרו של הרב חיים דרוקמן. סמוטריץ' ניסה להתערב, זעם, אך לא שקל להתפטר מהממשלה. האחריות על הפינוי היא עליו בדיוק כמו על שאר השרים (מכוח האחריות המשותפת).

בהמשך פונה מאחז לא חוקי סמוך להתנחלות נחליאל, ובפברואר פונה כרם שהוקם על אדמה פלסטינית בעמק שילה. שוב סמוטריץ' זעם – ושוב לא ספרו אותו. מה ההבדל, אם כן, בין ממשלת הימין על מלא לקודמותיה? אולי העברת חוק ביטול ההתנתקות בצפון השומרון. אולם, בינתיים, קיימת הקפאה של ארבעה חודשים, בהתאם להבטחה שבנימין נתניהו נתן לממשל האמריקאי.

ח
ח"כ לימור הר סון־מלך עם תחילת פינוי מאחז "אור חיים" בשומרון, 20 בינואר 2023 (צילום: עוצמה יהודית)

בהמשך פונה מאחז לא חוקי סמוך להתנחלות נחליאל, ובפברואר פונה כרם שהוקם על אדמה פלסטינית בעמק שילה. שוב סמוטריץ' זעם – ושוב לא ספרו אותו. מה ההבדל, אם כן, בין ממשלת הימין על מלא לקודמותיה?

3

כניסת עובדים מעזה לישראל

בשנים האחרונות מספר הפועלים הנכנסים מעזה לישראל עלה. בשלהי כהונת נתניהו ב־2021 הוא העלה את המספר בשיעור נמוך. אחת מההחלטות של הממשלה הקודמת, בהובלת שר הביטחון בני גנץ וביחד עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ דאז יאיר לפיד, הייתה להעלות את מספר הפועלים הנכנסים לישראל.

בשיא הם הגיעו ל־15–20 אלף מדי יום. עם כניסת הממשלה ה־37 לא חל שינוי. עד לפני יומיים המשיכה כניסת הפועלים מעזה לישראל כרגיל. זאת למרות מותו של חאדר עדנאן בכלא הישראלי, למרות חודש רמאדן הלחוץ ולמרות ההכרזות על ממשלת ימין על מלא־מלא. לא היה שינוי בנושא הזה ויש להניח שבתום מבצע "מגן וחץ" יחזרו הפועלים לעבוד בישראל.

4

נוסחת שקט תמורת שקט או סבבי לחימה בעזה

אין הבדל בין ממשלת נתניהו הנוכחית לבין כל אחת מהממשלות הקודמות – של אהוד אולמרט, בנט  או לפיד – בנוגע לאופן הפעולה הישראלי נגד המתקפות מעזה.

אנו סופרים את המבצעים הללו החל משנה אחרי ההתנתקות: מבצע "גשמי קיץ" (2006), מבצע "חורף חם" (2008), מבצע "עופרת יצוקה" (2008), מבצע "הד חוזר" (2012), מבצע "עמוד ענן" (2012), מבצע "צוק איתן" (2014), מבצע "חגורה שחורה" (2019), מבצע "שומר החומות" (2021), מבצע "עלות השחר" (2022).

בתום כל מבצע, מתחננות משפחות גולדין, שאול, מנגיסטו ואל סייד שהממשלה תנצל את השעות האחרונות להחזרת גופות השבויים, לפני החתימה על הסכם הפסקת האש. אף ראש ממשלה ושר ביטחון לא מנצל את השעה.

בתום כל מבצע מתחננות משפחות גולדין, שאול, מנגיסטו ואל סייד שהממשלה תנצל את השעות האחרונות להחזרת גופות השבויים, לפני החתימה על הסכם הפסקת האש. אף ראש ממשלה ושר ביטחון לא מנצל את השעה

המהלכים של כל מבצע עובדים לפי נוסחה – תמונות של נתניהו בחדרים סגורים ובישיבות התייעצות נשלחות בכמויות מסחריות לכתבים; הצהרות לציבור הישראלי בין 20:00 ל־21:00 בערב; תיווך של דיפלומטים מצריים וקטארים (עם האחרונים אין לנו בכלל יחסים, לכאורה); מידע על הפסקות אש פוטנציאליות מפציע בכלי תקשורת עזתיים/מצריים; אפילו ההפרד ומשול שישראל עושה בין חמאס לג'יהאד כבר נכנס לנוסחה ומשוכלל מראש, לפני היציאה למבצע.

5

שינוי סטטוס הר הבית ו/או ביטול הסכמי אוסלו

שרי ה"ימין על מלא" הצהירו בלי סוף על הצורך בשינוי מעמדם של הסכמי אוסלו או בהענקת זכות תפילה ליהודים בהר הבית. אפילו כשהם כבר שרים בממשלה החדשה, הנוכחית, הצהירה השרה סטרוק שאסור לישראל לנהל משא ומתן עם הפלסטינים ב"פסגת עקבה".

אבל הממשלה הנוכחית המשיכה מ"פסגת עקבה" ל"פסגת שארם א־שייח" ובשני הפורומים אשררה את המשך העבודה לפי כל ההסכמים הקודמים שנחתמו, לרבות אוסלו. סטרוק, בן גביר וסמוטריץ' ממשיכים להיות חברים בממשלה הזו, ששלחה את ראש המל"ל, צחי הנגבי לפורומים בעקבה ושארם.

הנגבי פעל והגיע להסכמות מטעם הממשלה, בין השאר להקפאת בנייה לארבעה חודשים – ושרי הימין האחראים לכל באחריות משותפת ממשיכים להיות חברים בממשלה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מוסר הצהרה לתקשורת בכניסה לבית החולים שערי צדק, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מוסר הצהרה, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

הנגבי פעל והגיע להסכמות מטעם הממשלה, בין השאר להקפאת בנייה לארבעה חודשים – ושרי הימין האחראים לכל באחריות משותפת ממשיכים להיות חברים בממשלה

אם כן, אין שום הבדל בין הממשלה הקודמת לזו שבן גביר חבר בה, או סטרוק או סמוטריץ'. הקבוצה הזו היא קבוצה של פוליטיקאים חובבי כיסאות עור צבי, בדיוק ככל קודמיהם, עם הבדל אחד משמעותי: הייתה להם החוצפה הבלתי נתפסת לפזר הבטחות והצהרות בומבסטיות כאשר אחרים היו בשלטון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
השאלה היא גם מה זה אומר על הממשלה שקראה לעצמה 'השינוי', שמכונה 'שמאל' ב'מלא-מלא', למרות שפעלה בדיוק כמו כל ממשלה ישראלית לפניה-ואחריה. ומה זה אומר על הצפוי לנו אחרי חילופי השלטון הבאים ... המשך קריאה

השאלה היא גם מה זה אומר על הממשלה שקראה לעצמה 'השינוי', שמכונה 'שמאל' ב'מלא-מלא', למרות שפעלה בדיוק כמו כל ממשלה ישראלית לפניה-ואחריה.
ומה זה אומר על הצפוי לנו אחרי חילופי השלטון הבאים שאנחנו מצפים להם? – רק ממשלות 'עוד-ועוד'.

עוד 995 מילים ו-1 תגובות
סגירה