נתניהו דורש הסכם חתום עם האופוזיציה עד 14 ביוני

בסביבת ראש הממשלה מעלים את מפלס הלחץ על האופוזיציה להגיע להסכם - בדגש על הסכם חתום - לפני בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים ● הנשיא הרצוג מנסה בכל כוחו לבלום את המהלך כדי שלא להביא לפיצוץ השיחות ● אולם ההערכה היא כי אין בפועל סיכוי ממשי להגיע להסכמים חתומים בתוך שבועיים בנושאי הליבה העומדים כרגע על הפרק ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 10 במאי 2023 (צילום: משרד ראש הממשלה)
משרד ראש הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 10 במאי 2023

ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש הסכם חתום עם האופוזיציה עד 14 ביוני על לפחות שני שינויי חקיקה במסגרת המהפכה המשפטית – אחרת הקואליציה תבחר שני ח"כים מטעמה לוועדה לבחירת שופטים.

"אם אין הסכמות חתומות עד אז, יהיו שני נציגים לקואליציה", הבהיר לזמן ישראל גורם המקורב לראש הממשלה. "אנחנו לא נסכים גם להקפיא את החקיקה וגם לתת לאופוזיציה את הרוב שדרוש להם בוועדה כדי לכפות עלינו את נשיא העליון שהם רוצים. זה לא יקרה".

"אנחנו לא נאפשר לאופוזיציה גם להקפיא את הוועדה שהימין רוצה, וגם הם יקבלו את הרוב שדרוש להם כדי לכפות עלינו נשיא העליון שהם רוצים. זה לא יקרה"

בקואליציה נחושים למנוע מהשופט יצחק עמית להתמנות לנשיא בית המשפט העליון כמתוכנן, לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה כיום. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פורשת באוקטובר והנשיא הבא צריך להיבחר בוועדה לבחירת שופטים ברוב רגיל – 5 מתוך 9 – בישיבה הבאה של הוועדה לבחירת שופטים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג מנסה בכל כוחו לבלום את המהלך של הקואליציה כדי שלא להביא לפיצוץ בשיחות שאותן הוא מארח בשבועות האחרונים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו”מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

מבחינתו של הרצוג, 14 ביוני הוא תאריך קריטי לבחינת האמון בין שני הצדדים. הנשיא סבור כי יש התקדמות בין הצדדים והם מגלים רצינות ומבקשים להגיע לסיכומים, למרות רעשי הרקע בחוץ.

מבחינתו של הרצוג, 14 ביוני הוא תאריך קריטי לבחינת האמון בין שני הצדדים. הנשיא סבור כי יש התקדמות בין הצדדים והם מגלים רצינות ומבקשים להגיע לסיכומים, למרות רעשי הרקע בחוץ

הלכה למעשה, אין שום סיכוי להגיע להסכמים חתומים בתוך שבועיים בנושאי הליבה העומדים כרגע על הפרק – ביטול עילת הסבירות ושינוי במעמד היועצים המשפטיים. גם אם הצדדים מסכימים עקרונים בשני הנושאים, עדיין יש פער בנוגע לפרטים עצמם.

השאלה כרגע היא האם הנשיא הגיע להסכמה שקטה עם ראש הממשלה, כפי שטוענים כמה ממקורביו, שלא ייבחרו שני אנשי קואליציה אלא שייבחר גם נציג לאופוזיציה.

מבדיקה שערך זמן ישראל עולה כי יש הבנה מהסוג הזה – או לפחות "דיבור", כפי שכינו זאת בסביבת הרצוג. בסביבת נתניהו, לעומת זאת, מכחישים בתוקף ומזכירים כי הממשלה הקודמת גם כן ביקשה לבחור שני ח"כים הקואליציה – אפרת רייטן וצבי האוזר – במקום אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה.

שרת הפנים איילת שקד, שר המשפטים גדעון סער, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הישיבה הראשונה של הוועדה לבחירת שופטים בתקופת ממשלת בנט-לפיד, 9 באוגוסט 2021 (צילום: רפי בן חקון)
שרת הפנים איילת שקד, שר המשפטים גדעון סער, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הישיבה הראשונה של הוועדה לבחירת שופטים בתקופת ממשלת בנט-לפיד, 9 באוגוסט 2021 (צילום: רפי בן חקון)

בסופו של דבר, ממשלת בנט-לפיד התקפלה ולוועדה נבחרו אז ח"כ שמחה רוטמן מהאופוזיציה, לצד רייטן מהקואליציה.

"המדינה לא תישרף על מה שניסו לעשות בעבר ועכשיו לא נותנים לנו", אומר לזמן ישראל מקורב לנתניהו, "זה יהיה קו ההסברה שלנו".

עם זאת, הנשיא הרצוג – שעושה כעת את דרכו חזרה לארץ מאזרבייג'ן – חוזר ואומר כי כשלון השיחות מסוכן מאין כמוהו לעתיד המדינה, העולם היהודי והחברה בישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ממךיץ בחום לקרוא את הכתבה של און עזריאל: (אסון ההידברות) https://www.zman.co.il/396971/ השיחות האלו לא משרתות אף אחד למעט את הנשיא שרוצה להישאר רלוונטי ואת גנץ (בטווח הקצר). השיחות הש... המשך קריאה

ממךיץ בחום לקרוא את הכתבה של און עזריאל: (אסון ההידברות)
https://www.zman.co.il/396971/

השיחות האלו לא משרתות אף אחד למעט את הנשיא שרוצה להישאר רלוונטי ואת גנץ (בטווח הקצר). השיחות השיקריות האלה חייבות להסתיים עוד לפני שנגיע ל-14 לחודש!

עוד 389 מילים ו-1 תגובות
סגירה