הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בתל אביב, 17 במאי 2023 (צילום: עומר פיכמן/פלאש90)
עומר פיכמן/פלאש90
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בתל אביב, 17 במאי 2023

הנה באה הרכבת

הפעם זה אמיתי: הרכבת הקלה בגוש דן אוטוטו יוצאת מהתחנה ● זהו הרגע שבו יעמדו למבחן שורה של סוגיות שיכריעו אם היא תהיה סיפור הצלחה ● 9 דברים שכדאי לשים אליהם לב ביום שלמחרת ההשקה החגיגית

הפעם זה אמיתי: הרכבת הקלה בגוש דן אוטוטו יוצאת מהתחנה ● זהו הרגע שבו יעמדו למבחן שורה של סוגיות שיכריעו אם היא תהיה סיפור הצלחה ● 9 דברים שכדאי לשים אליהם לב ביום שלמחרת ההשקה החגיגית

אמנם התגובה הנפוצה ביום ראשון, אחרי שהתפרסמה הידיעה על הפעלתו הקרובה מאוד של הרכבת הקלה בגוש דן, הייתה "לא מאמין עד שלא רואה את זה בעיניים", אבל הפעם נראה שבאמת כבר שום דבר לא יעצור את היציאה מהתחנה.

האישור מהחברה הגרמנית שבחנה את בעיות הבטיחות התקבל, שרת התחבורה מירי רגב – שבהזדמנות זו הפריכה את תיאוריות הקונספירציה כאילו בכוונתה למרוח את הזמן ולא לתת לראש עיריית תל אביב רון חולדאי את התענוג לפני הבחירות המוניציפליות – בירכה ("אני שמחה ומאושרת"), ועכשיו באמת נותרו רק סידורים אחרונים וקדימה, לדרך.

בהנחה שהקו האדום – המחבר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים –  באמת יחל לפעול במהלך יולי או לכל היותר תחילת אוגוסט, בשורה התחתונה סך כל האיחור בפרויקט יעמוד על כ-21 חודשים (עם תחילת העבודות, תאריך היעד הרשמי היה אוקטובר 2021) – עיכוב צנוע למדי במונחים של פרויקטי תשתיות בעולם.

בשורה התחתונה סך כל האיחור בפרויקט יעמוד על כ-21 חודשים (עם תחילת העבודות, תאריך היעד הרשמי היה אוקטובר 2021) – עיכוב צנוע למדי במונחים של פרויקטי תשתיות בעולם

אבל זה שהרכבת תתחיל סוף סוף לנסוע, זה לא אומר שהכול ילך חלק. יש שורה ארוכה של סוגיות שיעמדו למבחן כבר מהנסיעה הראשונה, וקשה לדעת איך ישפיעו על איכות הנסיעה ומידת ההצלחה של הרכבת. הנה הדברים שכדאי לשים אליהם לב ביום שאחרי ההתנעה החגיגית.

שלט של עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: עומר שרביט)
שלט של עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: עומר שרביט)

1

מהירות

הרכבת תחצה בכל נסיעה 51 צמתים. רק בכ-70% מהם יש לה עדיפות אוטומטית ברמזורים. בעתיד מקווים להגיע ל-100%, אבל כרגע לא כל המערכות הדיגיטליות והממוחשבות שקיימות בשטח מסונכרנות ויודעות לדבר זו עם זו.

גם במקומות שבהם הרכבת אמורה ליהנות מנסיעה חלקה, חוששים בנת"ע מהנטייה של הנהגים הישראלים להיכנס לצומת פקוק ולהיתקע בו (בניגוד לחוק כמובן), ואז הרכבת תיאלץ לעצור. לזה צריך להוסיף עצירה ב-34 תחנות, כל 700 מטר בממוצע.

גם במקומות שבהם הרכבת אמורה ליהנות מנסיעה חלקה, חוששים בנת"ע מהנטייה של הנהגים הישראלים להיכנס לצומת פקוק ולהיתקע בו (בניגוד לחוק כמובן), ואז הרכבת תיאלץ לעצור

נביאי הזעם טוענים שהרכבת תהיה איטית יותר מהאוטובוסים, ואם זה יקרה הנוסעים המאוכזבים יעזבו אותה מהר. להערכתי הם מגזימים: גם בעידן הנת"צים האוטובוסים נתקעים שוב ושוב בפקקים, ובעיקר מתקשים לתת ודאות לנוסעים – וודאות היא מצרך חשוב לנוסעי התחבורה הציבורית אפילו יותר ממהירות. הרכבת לא תופיע באפליקציה ואז תיעלם ותשאיר אותנו חסרי אונים בתחנה.

בנת"ע דיברו השבוע על הגעה מפתח תקווה למרכז תל אביב ב-25 דקות – משהו שנהג מכונית או נוסע באוטובוס יכול רק לחלום עליו בשעות העומס. זה נשמע מאוד אופטימי, אבל אם זה יקרה – הרכבת תהיה סיפור הצלחה.

נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב-יפו, 17 במאי 2023 (צילום: עומר פיכמן/פלאש90)
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב-יפו, 17 במאי 2023 (צילום: עומר פיכמן/פלאש90)

2

צפיפות

התחזיות של נת"ע מדברות על כרבע מיליון נוסעים ביום, יותר מהרכבת הקלה בירושלים. למרות זאת, ובגלל העומס בדרכים, התדירות המתוכננת בתחילת הדרך תעמוד רק על רכבת כל 6 דקות (ולא כל 3 דקות כמו בתוכניות המקוריות).

אם אכן יהיו רבע מיליון נוסעים ביום זה סיפור הצלחה, אבל אליה וקוץ בה – אם הרכבות ייצאו בתדירות נמוכה, הנוסעים הללו עלולים להיות דחוסים וממורמרים.

3

בטיחות

בחלקים העיליים של המסלול, הרכבת נוסעת בתוך מרחב עירוני צפוף ועתיר תנועה: כולם חוצים את המסילה בחופשיות – הולכי רגל, רוכבי אופניים ונהגי מכוניות.

בירושלים היו בשעתו חששות גדולים לפני שהרכבת הקלה הושקה, בדיעבד רובם התבדו. אבל כל עיר/אזור והמאפיינים שלו, ואין לדעת אם היפואים, למשל, יסתגלו לגוף החדש שנע במרחב שלהם כמו הירושלמים.

בירושלים היו בשעתו חששות גדולים לפני שהרכבת הקלה הושקה, בדיעבד רובם התבדו. אבל כל עיר/אזור והמאפיינים שלו, ואין לדעת אם היפואים, למשל, יסתגלו לגוף החדש שנע במרחב שלהם כמו הירושלמים

רוכבת קורקינט חולפת על פני הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בתל אביב, 6 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
רוכבת קורקינט חולפת על פני הרכבת הקלה בנסיעת מבחן בתל אביב, 6 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

יפו מלאה בקורקינטים חשמליים שנהוגים בידי בני נוער. השילוב בינם לבין רכבת באותו מרחב עלול להיגמר רע. בתקופת ההרצה הארוכה נרשמו רק שתי תאונות (בלי נפגעים בנפש) בגלל נהגים שנדחפו למסילה. אפשר רק לקוות שכך זה גם יימשך.

4

תיקוף

נוסעי האוטובוסים והרכבת הקלה בישראל התרגלו בשנים האחרונות לעלות לקרון ואז לחפש את מכונת התיקוף. ברכבת הקלה בתל אביב הם לא ימצאו אותה: מטעמי חיסכון במקום ובתקציב, המכונות מוקמו רק בתחנות.

נוסעי האוטובוסים והרכבת הקלה בישראל התרגלו בשנים האחרונות לעלות לקרון ואז לחפש את מכונת התיקוף. ברכבת הקלה בתל אביב הם לא ימצאו אותה: מטעמי חיסכון, המכונות מוקמו רק בתחנות

אפשר ומומלץ לשלם באמצעות אפליקציה, זה מקטין את החיכוך עם גורמים חיצוניים, אבל ישראלים רבים עדיין לא שם.

"בתחילת דרכה של המטרונית בחיפה, מכונות התיקוף היו רק על הרציפים", אמר אתמול חיפאי שמרבה להשתמש בשירותי המטרונית, "אבל כשהמפעיל הוחלף התקינו גם בקרונות. מפליא שבמשרד התחבורה לא למדו את הלקח".

עמדת תיקוף לרכבת הקלה בשדרות ירושלים, יפו (צילום: פרויקט תל אביב)
עמדת תיקוף לרכבת הקלה בשדרות ירושלים, יפו (צילום: פרויקט תל אביב)

5

פקקים

מותר לשער כי לאחר השקת הרכבת נשמע הרבה טענות מנהגי מכוניות. הרכבת אמנם לא תיהנה מעדיפות מוחלטת, אבל בהחלט תיהנה מעדיפות ואם היום הנסיעה במכונית בתל אביב רבתי היא תענוג מפוקפק, אפשר רק לדמיין איך זה ייראה כשכל כמה דקות רכבת תשתלט על הרמזור.

אנשי המכוניות הפרטיות ירימו קול זעקה, אבל חשוב לזכור את סדר העדיפויות: במכונית יושב אדם אחד, ברכבת קלה 450 נוסעים.

6

פקקים (2)

כדי שיהיו פחות פקקים, צריך שנהגים ימירו את המכונית הפרטית בתחבורה הציבורית – במקרה הזה ברכבת הקלה. עדיין לא ברור אם זה יקרה.

ההערכות הן שהמסה הקריטית של הנוסעים ברכבת הקלה יגיעו מהאוטובוסים ולא מהמכוניות, משום שכל עוד מדובר בקו אחד ולא ברשת (הקו הסגול והירוק נחפרים בימים אלה), הרכבת לא יכולה להתחרות במכונית בכל הנוגע להגעה מדלת לדלת.

ההערכות הן שהמסה הקריטית של הנוסעים ברכבת הקלה יגיעו מהאוטובוסים ולא מהמכוניות, משום שכל עוד מדובר בקו אחד ולא ברשת, הרכבת לא יכולה להתחרות במכונית בכל הנוגע להגעה מדלת לדלת

רוכבי אופניים בשדרות ירושלים ביפו, בזמן נסיעת מבחן של הרכבת הקלה ב-6 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
רוכבי אופניים בשדרות ירושלים ביפו, בזמן נסיעת מבחן של הרכבת הקלה ב-6 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

7

אופניים

בעבר חשפנו כאן את מחדל תכנון נתיבי האופניים בשדרות ירושלים, שנקטעים כשהם חולפים ליד התחנות של הרכבת הקלה. בפועל, הרוכבים המשיכו וימשיכו לרכוב בשדרה גם בהיעדר סימון של נתיב אופניים.

עד עכשיו לא הייתה עם זה בעיה, אבל כשעשרות ומאות נוסעים יישפכו מתוך הרכבת אל השדרה והרוכבים ידהרו שם – המפגש עלול להיות לא נעים. מאז הפרסום לא נעשה דבר כדי לשפר את המצב. את המשמעויות נדע בקרוב.

8

שירותים

בתחנות התת-קרקעיות של הרכבת הקלה, כיאה למבני ציבור קולטי קהל, יש שירותים, אבל יש איתם כרגע שתי בעיות: הם קטנים – ועלולים להשתרך מולם תורים ארוכים; ובינתיים בכלל לא בטוח שהם יפעלו, בגלל מחלוקת כספית עם הקבלן.

בתחנות התת-קרקעיות של הרכבת הקלה, כיאה למבני ציבור קולטי קהל, יש שירותים, אבל יש איתם כרגע שתי בעיות: הם קטנים – ועלולים להשתרך מולם תורים ארוכים; ובינתיים בכלל לא בטוח שהם יפעלו

מצד אחד, בנת"ע אומרים שתחנת רכבת קלה היא מקום שבו אנשים שוהים לכל היותר דקות בודדות ולכן אין חובה לספק להם אופציה להתפנות, בדיוק כשם שבתחנת אוטובוס או בתחנות העיליות של הרכבת הקלה אין שירותים.

תחנת קרליבך של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
תחנת קרליבך של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מצד שני, בתחנות רכבת ישראל יש שירותים (וגם על הרכבת עצמה), ולאור המחסור החמור בשירותים במרחב הציבורי בישראל, מתבקש שכלי תחבורה שרבע מיליון בני אדם אמורים להשתמש בו על בסיס יומי יציע להם את השירות הזה.

9

המרחב העירוני

רכבת קלה היא לא רק כלי תחבורה; היא משפיעה בשלל דרכים על המרחב שהיא נעה בתוכו. שדרות ירושלים, למשל, שינו את פניהן לחלוטין ולטובה: בתי קפה ועסקים קטנים נפתחו כבר לפני חודשים בציפייה לרכבת שבינתיים לא הגיעה.

נותר רק לראות אם התקוות הרבות שתלו ברכבת הקלה – להזרים תנועה לעסקים ולהזריק חיים לרחוב – יתגשמו. אם זה יקרה, שנים של המתנה מתסכלת וחיים בתוך ענן אבק יישכחו מהר מאוד.

נותר רק לראות אם התקוות הרבות שתלו ברכבת הקלה – להזרים תנועה לעסקים ולהזריק חיים לרחוב – יתגשמו. אם זה יקרה, שנים של המתנה מתסכלת וחיים בתוך ענן אבק יישכחו מהר מאוד

נחזיק אצבעות שהסיסמה "קשה עכשיו – הקלה אחר כך" תתגשם, כי סוף סוף הגענו לרגע שבו "אחר כך" זה עכשיו.

עוד 1,145 מילים
סגירה