פלסטינים בעזה מפגינים נגד שלטון חמאס, 30 ביולי 2023 (צילום: AP)
AP

מחאה ציבורית נדירה בעזה נגד חמאס בעקבות משבר החשמל

אלפי צעירים עזתים יצאו לרחובות ופוזרו באלימות קשה ● נגיד הבנק המרכזי של לבנון התפטר אבל לא ברור מתי ימונה לו מחליף ● מאות פלסטינים אמריקאים נכנסו לישראל דרך נתב"ג – והשמיים לא נפלו ● בכירים איראנים וסורים מאשימים את ארה"ב במעורבות בפיגוע הקטלני של דאעש ● והשבוע ב־1988 – ירדן נפרדת מהגדה המערבית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

עזתים מפגינים נגד חמאס

בצעד חסר תקדים, אלפי תושבי רצועת עזה יצאו השבוע להפגין נגד תנועת חמאס השולטת בעזה. הם מחו נגד ניתוקי החשמל התכופים ונגד המחסור בגז – ודרשו מראשי חמאס להפסיק לנכות מהמענקים הקטאריים המיועדים לתושבים העניים ביותר סכום של כ־15 דולר עבור השירותים האלה.

ההפגנות – כמו כל ההפגנות האנטי־חמאסיות לפני כן – פוזרו בכוח רב. אנשי כוחות הביטחון של חמאס היכו את המפגינים ושברו את הטלפונים שלהם. מאות נעצרו וברשתות החברתיות בעזה פורסמו תמונות של מפגינים ומפגינות, חלקם צעירים מאוד, שעקבותיהם נעלמו.

אחת מהן היא בתול מאזן אבו־סלימה בת ה־14. תנועת חמאס שולטת ברצועת עזה משנת 2007, ומאז האזור חווה התדרדרות משמעותית ברמת החיים. עם זאת, עזה סובלת מניתוקי חשמל עוד מלפני שחמאס הגיע לשלטון. אחרי חטיפת גלעד שליט ביוני 2006 – צה"ל פגע בתחנת החשמל העזתית.

מה שעבר יחסית בשקט לפני 17 שנים, הפך לשגרה קשה מנשוא – והיום בעזה צמח דור חדש שלא ידע שלטון אחר מלבד חמאס. השליטים של עזה מנסים לדכא כל סימן של התנגדות והתמרמרות ועוצרים את מי שמעז לבקר את השלטון, אך נראה שהם כבר לא מצליחים לגרום לעזתים לשתוק ולסבול בשקט.

ההפגנות – כמו כל ההפגנות האנטי־חמאסיות – פוזרו בכוח רב. אנשי כוחות הביטחון של חמאס היכו את המפגינים ושברו את הטלפונים שלהם. מאות נעצרו וברשתות החברתיות בעזה פורסמו תמונות של מפגינים שנעלמו

נגיד הבנק המרכזי והמושחת של לבנון עזב את תפקידו

לפני כ־30 שנה, כשריאד סלאמה – כלכלן צעיר ומבריק – נכנס למערכת הפיננסית הלבנונית ההרוסה עם סיומה של מלחמת האזרחים המדממת, הוא זכה למחיאות כפיים ונחשב להבטחה גדולה.

עתה, כעבור שלושה עשורים, נדרשו צווי מעצר בינלאומיים ולחץ כבד מצד המדינות התורמות ללבנון כדי לגרום לסלאמה – שמעורב בהונאות פיננסיות רבות ומבוקש לחקירה במדינות רבות – להיפרד מהכיסא הנגיד הנוח.

במשך חודשים רבים סלאמה נאבק על תפקידו וקיווה שקשריו הענפים עם הבכירים בממשל הלבנוני יצילו את עורו. אך הלחץ היה כבד מדי והמצב בלבנון עגום מדי מכדי שסלאמה – שכמובן שהוא לא האחראי הבלעדי להתדרדרות הכלכלית המהירה של ארץ הארזים – ישמור על הג'וב שלו.

עתה, הסגן של סלאמה וסים מנסורי נכנס לתפקידו. אולם, לרוע מזלם של הלבנונים, הוא יהיה נגיד זמני בלבד. כדי למנות נגיד קבוע, חייבים את הסכמתם של כל הפלגים הלבנוניים. במציאות הנוכחית, בעת ממשלת מעבר, ללא נשיא החל מחודש אוקטובר, אין לכך כל היתכנות.

נגיד הבנק המרכזי בלבנון ריאד סלאמה, 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
נגיד הבנק המרכזי בלבנון לשעבר ריאד סלאמה, 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

מבחינת לבנון, משום שאין דמות חזקה ומכוונת בבנק המרכזי – המצב לא צפוי להשתפר. הדרמה, שבמרכזה ניצב ריאד סלאמה, לא רק שאינה מתקרבת לסיומה – אלא נראה שהעניינים רק מתסבכים

מבחינת לבנון, משום שאין דמות חזקה ומכוונת בבנק המרכזי – המצב לא צפוי להשתפר. הדרמה, שבמרכזה ניצב ריאד סלאמה, לא רק שאינה מתקרבת לסיומה – אלא נראה שהעניינים רק ממשיכים להסתבך.

פלסטינים אמריקאים נכנסים מנתב"ג – והשמיים לא נופלים

החל מ־20 ביולי, אזרחים אמריקאים ממוצא פלסטיני – שהיו מנועים במשך עשרות שנים לטוס לישראל ולרשות הפלסטינית דרך נמל התעופה בן גוריון – עושים את דרכם לנתב"ג ומשם לערים בישראל וברשות – ללא שום הפרעה.

מדובר בפיילוט בן כשישה שבועות, שבמהלכו ארה"ב תבחן אם ישראל אכן מאפשרת לאזרחים האלה להיכנס לשטחה ללא קושי, בעוד שישראל מצדה תבחן את התהליך מהזווית הביטחונית. עד כה הם הפלסטינים האמריקאים היו חייבים לטוס לירדן, לבלות לילה בעמאן ואז לנסוע למעבר גשר אלנבי – ואז לעבור בדיקות ארוכות ולעיתים משפילות מאוד.

מסתבר שכשממשלת ישראל רוצה להתהדר בהישג של ביטול אשרות הכניסה לכלל הישראלים לארה"ב, היא מוכנה ללכת כברת דרך ולאפשר גם לאוכלוסייה הזאת להיכנס לישראל באותה קלות כמו לשאר אזרחי ארה"ב הנכנסים לארץ דרך נמל התעופה בן גוריון.

נמל התעופה בן-גוריון, 25 בינואר 2021; צילום ארכיון – למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
נמל התעופה בן גוריון, 25 בינואר 2021; צילום ארכיון – למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לפי מקורות פלסטיניים, כמה מאות אמריקאים ממוצא פלסטיני כבר מימשו את הזכות הזאת. הם דיווחו על הליך קל, שאומנם כלל בדיקת רקע וציוד, אך הסתיים תוך זמן קצר

לפי מקורות פלסטיניים, כמה מאות אמריקאים ממוצא פלסטיני כבר מימשו את הזכות הזאת. הם דיווחו על הליך קל, שאומנם כלל בדיקת רקע וציוד, אך הסתיים תוך זמן קצר. עבור פלסטינים רבים המתגוררים בארה"ב זאת תהיה הפעם הראשונה שהם מבקרים את קרובי המשפחה שלהם בגדה או מגיעים לרגל עסקים לרמאללה, בית לחם וירושלים.

בעבר הם נמנעו מהנסיעה הזאת בשביל לחסוך לעצמם עוגמת נפש. מסתבר שהשמיים לא נפלו בעקבות ההקלה הזאת עבור האוכלוסייה הפלסטינית. חשוב שמקבלי ההחלטות ילמדו מכך לקח וידאגו להסיר את המחסומים הבירוקרטיים המיותרים שרק מוסיפים לייאוש ולשנאה.

דאעש מעלה הילוך בסוריה

שבוע אחרי הפיגוע שהרעיד את הרובע א־סיידה זיינב בדמשק, שהביא לשישה הרוגים ו־23 פצועים, בארה"ב, איראן, סוריה ורוסיה ממשיכים לעסוק בו ולנתח את משמעויותיו.

מאות אלפי מאמינים שיעים פוקדים מדי שנה את המסגד ברובע. בעת מלחמת האזרחים בסוריה הוא הפך לזירת לחימה משמעותית בין האופוזיציה ובין צבאו של בשאר אל־אסד והמיליציות הפרו־איראניות שנלחמו לצדו. ארגון דאעש נטל אחריות על הפיגוע הרצחני ובהודעה שפורסמה על־ידו טען כי פעיליו ביצעו במהלך השבוע פיגועים נוספים נגד מאמינים שיעים באותו אזור.

דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)
דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)

השבוע בכירים איראנים וסורים נפגשו בדמשק והאשימו את ארה"ב במעורבות בפיגוע הרצחני. מזכיר המועצה לביטחון לאומי  של איראן טען שמדובר ב"מזימה אמריקאית להצדקת המשך שהיית הצבא האמריקאי בסוריה"

השבוע בכירים איראנים וסורים נפגשו בדמשק והאשימו את ארה"ב במעורבות בפיגוע הרצחני. עלי אכבר אחמדיאן, מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, שנפגש עם שר החוץ הסורי פייסל מקדאד, טען שמדובר ב"מזימה אמריקאית שנועדה להצדיק את המשך השהייה של הצבא האמריקאי בסוריה".

הצדדים שוב דרשו את הסתלקותו של הצבא האמריקאי מסוריה. רוסיה, שבחודשים האחרונים מתגרה באמצעות חיל האוויר שלה בכוחות האמריקאים בצפון־מזרח סוריה, הצטרפה לדרישה הזאת.

הרטוריקה האנטי־אמריקאית של איראן וסוריה לא אמורה להפתיע אף אחד, אך מאחוריה, ככל הנראה, מסתתרת דאגה אמיתית מפני התחדשות של פיגועי הראווה של דאעש – עניין שכוחות הביטחון הסוריים והמיליציות הפרו־איראניות לא מסוגלות למנוע.

ב־1 באוגוסט דאעש ביצע ונטל אחריות על עוד פיגוע – הפעם נגד שיירה צבאית שאבטחה משלוח נפט. חמישה חיילים סוריים נהרגו וארבע מכליות נפט נשרפו במהלך הפיגוע. על פי המקורות הסוריים, גם כמה מחבלי דאעש חוסלו במהלך הקרב שהתפתח במקום.

גורמים רוסיים, סוריים ואחרים ליד שיירה אמריקאית במזרח קמישלי שבסוריה, 12 בפברואר 2020 (צילום: AP)
גורמים רוסיים, סוריים ואחרים ליד שיירה אמריקאית במזרח קמישלי שבסוריה, 12 בפברואר 2020 (צילום: AP)

ב־1 באוגוסט דאעש ביצע ונטל אחריות על עוד פיגוע – הפעם נגד שיירה צבאית שאבטחה משלוח נפט. חמישה חיילים סוריים נהרגו וארבע מכליות נפט נשרפו במהלך הפיגוע

השבוע בתולדות מזה"ת: ירדן קוטעת את זיקתה ליו"ש

ב־31 ביולי 1988 הודיע המלך חוסיין על ניתוק כל הקשרים החוקיים והמִנהליים עם הגדה המערבית, למעט החסות על המקומות הקדושים למוסלמים בירושלים. המלך טען בנאומו לאומה כי המהלך יסייע להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

לפי ההחלטה נקבע כי מ־1 באוגוסט תוקף הדרכונים הירדניים לתושבי הגדה המערבית יהיה לשנתיים בלבד – וגם שכל מי שהיה תושב הגדה לפני 31 ביולי ייחשב כאזרח פלסטיני ולא ירדני. עוד לפני כן המלך פיזר את הפרלמנט בשביל להפסיק את הייצוג בו של תושבי הגדה המערבית.

ירדן כבשה את הגדה המערבית במהלך מלחמת 1948 והעניקה אזרחות ירדנית לפלסטינים המתגוררים בה. ההכרה של הליגה הערבית באש"ף כארגון המייצג את הפלסטינים – לצד חוסר היכולת לקדם את תוכנית הפדרציה בשנת 1972 והתפרצות האינתיפאדה הראשונה בשנת 1987 – גרמה להנהגה הירדנית לוותר באופן סופי על כל תביעה על השטח ולהכיר במדינה פלסטינית עצמאית.

חוסיין, מלך ירדן במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן לצד שר ההגנה האמריקאי לשעבר ויליאם כהן, אפריל 1997 (צילום: United States Department of Defense דרך ויקיפדיה)
חוסיין, מלך ירדן נואם בבית הלבן לצד שר ההגנה האמריקאי לשעבר ויליאם כהן, אפריל 1997 (צילום: United States Department of Defense דרך ויקיפדיה)

ההכרה של הליגה הערבית באש"ף כמייצג את הפלסטינים – לצד חוסר היכולת לקדם את תוכנית הפדרציה והתפרצות האינתיפאדה הראשונה – גרמה להנהגה הירדנית לוותר באופן סופי על כל תביעה על השטח

עוד 1,091 מילים
סגירה