שיא של כל הזמנים ב-2023 באישורי בנייה בהתנחלויות

פרסום ראשון מתחילת השנה הממשלה הלבינה בגדה 22 מאחזים, יותר מבכל שנה אחרת ● אושרו כ-13 אלף יחידות דיור - יותר מאשר בשנים שלמות ● ההערכה היא שיש זינוק גם בהיקף הבנייה בשטח ● ממידע של "שלום עכשיו" עולה כי הוקמו לפחות חמישה מאחזים חדשים שלא פונו - כפול מהמספר הממוצע

אילוסטרציה: יחידות דיור חדשות הנבנות בהתנחלות מעלה, ינואר 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
אילוסטרציה: יחידות דיור חדשות הנבנות בהתנחלות מעלה, ינואר 2019

שיא של כל הזמנים באישורי בנייה ביהודה ושומרון וזינוק בהיקף הבנייה בשטחים. כך עולה מנתוני מעקב מעודכנים של ארגון "שלום עכשיו" המתפרסמים כאן לראשונה.

לפי הנתונים, מתחילת 2023 – מאז הקמת הממשלה הנוכחית ומינוי בצלאל סמוטריץ' לשר האחראי על ההתנחלויות במשרד הביטחון, אישרה הממשלה בדיעבד הקמה של 22 התנחלויות בגדה, שעד כה היו מאחזים בלתי-חוקיים.

לפי החוק הישראלי, המאחזים הללו מוגדרים מעתה כהתנחלויות חוקיות (אף כי לפי החוק הבינלאומי הם עדיין לא חוקיים, כמו כל ההתנחלויות).

מדובר בשיא במספר אישורי הממשלה להתנחלויות מאז הסכמי אוסלו, ושיא של כל הזמנים במספר המאחזים ש"הולבנו". וזאת, גם ביחס למספר האישורים בשנים שלמות, למרות שמדובר בשבעה חודשים בלבד.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ומנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי קובעים מזוזה במבנה קבע בחומש, 29 במאי 2023 (צילום: ישיבת חומש)
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ומנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי קובעים מזוזה במבנה קבע בחומש, 29 במאי 2023 (צילום: ישיבת חומש)

על המאחזים שהממשלה אישרה השנה בדיעבד נמנית חומש – ההתנחלות בצפון השומרון שפונתה במסגרת התנתקות והוקמה מחדש כמאחז. הקמת חומש מחדש אושרה בממשלה לאחר ביטול חוק ההתנתקות, ובשבוע שעבר גם בבג"ץ – לאחר שעברה מאדמה בבעלות פלסטינית פרטית לאדמת מדינה.

על המאחזים שהממשלה אישרה השנה בדיעבד נמנית חומש, אשר אושרה בממשלה לאחר ביטול חוק ההתנתקות, ובשבוע שעבר גם בבג"ץ – לאחר שעברה מאדמה בבעלות פלסטינית לאדמת מדינה

מאחז לא-חוקי נוסף שהוכשר השנה הוא אביתר בשומרון, שהוקם ופונה שוב ושוב מאז 2012 והפך לסמל, עד שהוכשר בלחץ כבד של סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

ארבעה מהמאחזים שהממשלה אישרה השנה קיבלו גם אישורים תכנוניים לבנייתם (בדיעבד, לאחר שכבר הוקמו בפועל אופן בלתי-חוקי) מהמנהל האזרחי ביו"ש.

על אלה נמנה מאחז פני קדם במדבר יהודה. כפי שנחשף בזמן ישראל, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, שמחה רוטמן, מתגורר בפני קדם בבית שהוקם באופן בלתי חוקי ובמשך 8 שנים לפחות נמצא תחת צו הריסה.

אלפי פעילי ימין צועדים בשומרון לאביתר, 10 לאפריל 2023 (צילום: שראיה דיאמנט, פלאש 90)
אלפי פעילי ימין צועדים בשומרון לאביתר, 10 לאפריל 2023 (צילום: שראיה דיאמנט, פלאש 90)

עוד נמנים על המאחזים שקיבלו בדיעבד אישורים תכנוניים סופיים מבואות יריחו בבקעת הירדן, נופי נחמיה בשומרון (שבאופן רשמי הוגדר עד כה כ"שכונה ביישוב רחלים" כדי להעניק לו מראית-עין של חוקיות) ו"זית רענן" באזור בנימין (שבאופן רשמי הוגדר עד כה כ"שכונה" בהתנחלות טלמון).

שלושה מאחזים שהממשלה אישרה השנה קיבלו גם אישור להפקדה של תכנית הבנייה (בדיעבד) ברשויות התכנון. על אלה נמנים פלגי מים, "נוף הרים" ו"היובל" בבנימין (שכולם הוגדרו רשמית עד כה כ"שכונות" של ההתנחלות עלי).

עשרה מאחזים שקיבלו אישור ממשלה לקיומם טרם קיבלו אישורים תכנוניים, ולמעשה הם מוגדרים כיום לפי החוק הישראלי כהתנחלויות חוקיות שהבנייה בהם בלתי-חוקית.

עשרה מאחזים שקיבלו אישור ממשלה לקיומם טרם קיבלו אישורים תכנוניים, ולמעשה הם מוגדרים כיום לפי החוק הישראלי כהתנחלויות חוקיות שהבנייה בהם בלתי-חוקית

על אלה נמנים אביגיל בהר חברון; שדה בועז בגוש עציון; בית חוגלה בבקעת הירדן; גבעת הרואה וגבעת הראל בבנימין; שחרית, גבעת ארנון ("גבעה 777") וחוות "מלאכי השלום" בשומרון; עשהאל בהר חברון; ומצפה יהודה (או "גבעת אדומים") במדבר יהודה.

המאחז חוות אביחי בשומרון (צילום: שלום עכשיו)
המאחז חוות אביחי בשומרון (צילום: שלום עכשיו)

עלייה גם במספר המאחזים החדשים

לפי הערכות "שלום עכשיו", חלה השנה גם עלייה בקצב הקמתם של מאחזים לא-חוקיים חדשים. לרשויות אין מידע מסודר על המאחזים, וצה"ל ומשטרת ישראל מפנים את רובם זמן קצר אחרי שהוקמו. גם השנה, רוב המאחזים שהוקמו פונו במהרה.

ועם זאת, לפי מעקב "שלום עכשיו", לפחות חמישה מאחזים שהוקמו בחצי הראשון של השנה (ינואר-יוני) עדיין קיימים.

על אלה נבנים אביתר וחומש, שכאמור כבר אינם מאחזים; וכן המאחז "תקוע ו'"  במדבר יהודה, שמוגדר רשמית כשכונה בהתנחלות הוותיקה תקוע; חוות אביחי, ליד ההתנחלות בית אריה בשומרון; ומאחז בנחל קנה בשומרון, ליד ההתנחלות החרדית עמנואל.

לפי נתוני שלום עכשיו, מאז הסכמי אוסלו ב-1993 הוקמו כ-160 מאחזים שלא פונו. בממוצע, מדובר בכחמישה מאחזים בשנה, כלומר 2-3 בחצי שנה. מספר המאחזים שהוקמו בחצי הראשון של 2023 גדול, איפוא, בהרבה מהממוצע.

עד כה לא התקבלה תגובת המנהל האזרחי ביו"ש לנתונים על הקמת המאחזים.

מאחז חדש בנחל קנה בשומרון, ליד עמנואל, שהוקם ב-2023 (צילום: שלום עכשיו)
מאחז חדש בנחל קנה בשומרון, ליד עמנואל, שהוקם ב-2023 (צילום: שלום עכשיו)

שיא של כל הזמנים באישורי בנייה

לפי המעקב של "שלום עכשיו", השנה ניתנו גם אישורים להקמת בתים בגדה בהיקף שלא היה כמותו.

מועצת התכנון העליונה של המנהל, המאשרת את תוכניות הבנייה ביו"ש, התכנסה ב-2023 שלוש פעמים ואישרה הקמת 12,855 יחידות דיור בגדה, מתוכן 9,805 להפקדה ו-3,500 למתן תוקף (אישור סופי). בנוסף, פורסמו מכרזים לבניית 1,289 יח"ד שכבר אושרו.

בישיבה האחרונה של המועצה, ב-26 ביוני, אושרו כ-5,700 יח"ד, מתוכן 818 יח"ד לתוקף ו-4,915 להפקדה. האישורים ניתנו, בין השאר, לבנייה במעלה אדומים, גבעת זאב, אריאל בית"ר עלית ובהתנחלויות אלקנה, רבבה, כרמל, חרמש, עלי, אדורה, עץ אפרים, מעלה עמוס ואספר.

לפי "שלום עכשיו", בעשור האחרון אושרו בין כ-1,000 לכ-12 אלף יח"ד בשנה. ב-2020 אושרו כ-12 יח"ד, ובשאר השנים – בין 1,000 לכ-8,500 בשנה. כעת, בחצי שנה, נשבר השיא של 2020 כולה.

בעשור האחרון אושרו בין כ-1,000 לכ-12 אלף יח"ד בשנה. ב-2020 אושרו כ-12 יח"ד, ובשאר השנים – בין 1,000 לכ-8,500 בשנה. כעת, בחצי שנה, נשבר השיא של 2020 כולה

ההתנחלות עלי בנפת בנימין בגדה המערבית (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
ההתנחלות עלי בנפת בנימין בגדה המערבית (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

במועצת יש"ע מאשרים את המידע של "שלום עכשיו" על זינוק במספר ההיתרים.

יו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן הצהיר בתגובה לישיבה האחרונה:

"בשם כל תושבי יו"ש, אני מודה לממשלת ישראל על המשך פיתוח ההתיישבות הישראלית. במיוחד בימים קשים אלו, זוהי התשובה הציונית הראויה לכל מבקשי רעתנו. נמשיך לעבוד מול השרים וגורמי התיכנון על מנת להמשיך את מלאכת הבנייה".

בשלום עכשיו מעריכים כי השנה חל גם זינוק בהיקף הבנייה בפועל של בתים בהתנחלויות, גם באלה שהוסדרו וגם במאחזים.

לדברי ראש צוות מעקב התנחלויות ב"שלום עכשיו", יוני מזרחי: "כרגע המעמד של סמוטריץ' מאפשר לו לפעול בשטחי C של הגדה בתנאים הכי קרובים לסיפוח דה פאקטו. הוא מצליח לתמרן את פעילות הצבא כרצונו ולפרוס התנחלויות בכל השטח. ככל שיישאר יותר זמן בתפקיד, תיווצר מציאות יותר ויותר בעייתית".

יש קשר, לדעתך, בין הגידול בבנייה ובאישורי הבנייה להסלמת האלימות בשטחים?
"כן. האלימות תמיד הייתה שם, גם מצד חלק מהמתנחלים וגם מצד חלק מהפלסטינים. אלימות המתנחלים תמיד קיבלה רוח גבית מצד חלקים מהימין ומהממשלה. אבל ככל שההתנחלויות מתקרבות ליישובים פלסטיניים, בעיקר המאחזים, החיכוך בין שתי האוכלוסיות גדל ואתו האלימות".

ראש צוות מעקב התנחלויות בארגון שלום עכשיו, יוני מזרחי (צילום: באדיבות המרואיין)
ראש צוות מעקב התנחלויות בארגון שלום עכשיו, יוני מזרחי (צילום: באדיבות המרואיין)

גורמים במועצת יש"ע מכחישים את טענת "שלום עכשיו" לגבי גידול בנייה בפועל. לדברי גורם במועצה, "בנייה מתקיימת רק לפי אישורי המנהל. מספר האישורים גדל אחרי שהממשלה הקודמת הקפיאה אותם. אבל עד שיש עלייה בבנייה בשטח זה המון זמן. מה שרואים עכשיו בשטח זה אישורים שניתנו לפני שנים".

עד כה לא התקבלה תגובה מלשכת השר סמוטריץ' לידיעה.

עוד 900 מילים
סגירה