אילוסטרציה: עכבר בעיר (צילום: Sophie Gordon/Flash 90)
Sophie Gordon/Flash 90

מכת העכברים בבני ברק עשויה להחזיר לעיר את הדמוקרטיה

השנה, הבחירות לראשות עיריית בני ברק עשויות להיות בחירות אמיתיות – או פתוחות – לראשונה מאז 1988, כשנציג ש"ס ח"כ בוסו מבטיח לרוץ עד הסוף ● הסיבה לשינוי: ההתעלמות הממושכת ממכת העכברים הקשה בעיר ● חבר המועצה יעקב וידר לזמן ישראל: "העיר הזו היא כמו אפריקה, העירייה מתעשרת – והתושב נשאר למטה"

עמדתי לצד חבר מועצת עיריית בני ברק יעקב וידר בפינת הרחובות בגין ואבו חצירא, בפתח שוק פרדס כץ. השיחה קלחה, אך כל כמה דקות נעצר לידנו רכב. ואז עוד רכב. ואז עובר אורח. אחר כך הגענו למרכז העיר בני ברק, רבי עקיבא פינת ירושלמי – וגם שם חזרה התופעה.

בקיוסק. במדרכה. בכביש. כל כמה רגעים ניגש מישהו לחבר המועצה בן ה־40, שלא נמנה על אף אחת מהסיעות החרדיות. "כל הכבוד לך, אני מתפלל עבורך", אומרים העוברים והשבים או, "כל הכבוד לך, הפעם אני אצביע לך". מדובר בעיקר בגברים, שפונים אל וידר ישירות.

וידר, חבר מועצה בחמש השנים האחרונות, השיב להם בערך כך: "הפעם, באמת. לא מספיק רק להגיד לי ברחוב, אלא אתם צריכים לעשות את זה [להצביע] ממש". וידר נושא בימינו את התואר המפוקפק של מוביל המאבק נגד הלכלוך בעיר. האיש נגד החולדות.

בשנים האחרונות הוא הצליח לעשות משהו שלא קרה בבני ברק שנים ארוכות – לעורר מאבק ציבורי נגד הממסד הרבני השולט בעיר ביד רמה. התלונות שלו רבות ומגוונות, אבל תלונה מרכזית אחת זוכה לתמיכה רחבה מצד תושבי העיר – למה העיר כל כך מלוכלכת?

בשנים האחרונות וידר הצליח לעשות משהו שלא קרה בבני ברק שנים ארוכות – לעורר מאבק ציבורי נגד הממסד הרבני השולט בעיר ביד רמה

המפגש עם וידר מתקיים במרכז העיר, לא רחוק מסניף הליכוד. בכניסה למבנה הישן ניצב השלט "בית"ר" – מושג שכבר לא קיים כיום, ללמד על השנים הארוכות שהסניף הזה פעיל.

כחבר מועצה החל וידר להעלות סרטונים הכוללים את תלונות התושבים בנושאים כמו זבל ברחובות; המחסור בפחי זבל; ברזי מים מטפטפים, שמטנפים את רחובות העיר; בעיות ביוב; ומעל לכל – בעיית העכברים והעכברושים המציפים את שכונות העיר הצפופה ביותר בישראל.

ב־2023, כך מסתמן, הבחירות בבני ברק עשויות להיות בחירות אמיתיות – או פתוחות – לראשונה מזה עשרות שנים. לפחות מאז 1988. מועמד ש"ס ח"כ אוריאל בוסו הודיע שהוא מעתיק את מקום מגוריו מפתח תקווה לבני ברק כדי להתמודד על ראשות העיר. נגדו יתמודד נציג מפלגת אגודת ישראל חנוך זייברט, שכיהן בעבר כראש העירייה.

בוסו טרם התפטר מהכנסת ויש מי שסבורים שהתמודדותו לא תימשך עד הסוף משום שש"ס ויהדות התורה (אגודת ישראל) יגיעו להסכמות פוליטיות. אולם, נכון לרגע זה, בוסו הוא מועמד אמיתי והסקרים בעיר מראים שיש לו סיכוי לא רע לטלטל את העיר.

ליד שוק פרדס כץ בבני ברק, וידר מצביע על בתים נמוכים המתחזים למחסני שוק. "כאן גרים אנשים, זה כבר לא שוק", הוא מסביר. הקרבה למה שהיה פעם שוק סיטונאי פעיל מייצרת זיהומים גדולים מהרגיל

ליד שוק פרדס כץ בבני ברק, וידר מצביע על בתים נמוכים המתחזים למחסני שוק. "כאן גרים אנשים, זה כבר לא שוק", הוא מסביר. הקרבה למה שהיה פעם שוק סיטונאי פעיל מייצרת זיהומים גדולים מהרגיל. בבניין השוק הסיטונאי עדיין יושבים כמה בעלי עסקים.

על הרצפה, לצד החנויות, מוטלות שאריות של בשר חי. בחום אוגוסט הכבד, הצחנה עולה מהר. במקום פעילות עוד כמה חנויות של דגים, בשר וירקות. המסדרונות הצדדיים והרצפה בחלק מהמבנה סובלים מרטיבות המעלה ריח רע.

בחוץ, מתוך ערימות אינסופיות של קרטונים ושאריות קופסאות – מגיח זרם מים. המים ניתזים כלפי מעלה, ומשם זורמים לרחוב. אפשר רק לדמיין את כמות המזיקים – עכברים, עכברושים, ג'וקים, זבובים, יתושים – הנוהרים למקום. התושבים בבניינים שמסביב חיים בפשטות ובצפיפות. אולם, למה הם צריכים לחיות גם לצד מפגעים תברואתיים?

ראש עיר ידוע מראש

בבחירות העירוניות לבני ברק ב־2018 השתתפו כ־77 אלף בעלי זכות בחירה. אברהם רובינשטיין, נציג "דגל התורה", זכה ב־63.5 אלף קולות. הצלחה פנומנלית של 82% שיעורי תמיכה. למרבה הצער, המספרים הגבוהים מעידים על העדר הדמוקרטיה – ולא על הצלחתה.

זבל בבני ברק (צילום: טל שניידר)
זבל על הרצפה בבני ברק, אוגוסט 2023 (צילום: טל שניידר)

והינה המתווה המתקיים בעיר בני ברק מאז סוף שנות ה־80: מדי חמש שנים מתקיימת רוטציה – פעם אחת נבחר נציג מטעם "אגודת ישראל" – ופעם נציג מטעם "דגל התורה"

והינה המתווה המתקיים בעיר בני ברק מאז סוף שנות ה־80: מדי חמש שנים מתקיימת רוטציה – פעם אחת נבחר נציג של "אגודת ישראל" – כמו זייברט – ופעם אחרת נציג מטעם "דגל התורה" – כמו אברהם רובינשטיין ולפניו יעקב אשר, כיום חבר כנסת. ש"ס לא מתמודדת בעיר וכך גם לא נציגי הסיעות האחרות – וראש העירייה נבחר בדיל פוליטי.

בגלל הדיל הזה, אין אפילו צורך בקמפיינים. מיותר להעלות שילוט ולטעון טענות כלשהן בנוגע לצרכי התושבים משום שהזהות של ראש העירייה וחברי המועצה נסגרת מראש. יתרה מכך, כל אותם מתמודדים – ברשימה שסוכמה מראש – מקבלים ממדינת ישראל מימון בחירות בסכומים גבוהים לפי החוק, אף שאין להם שום הוצאות בפועל.

מתוצאות הבחירות הכלליות לכנסת ה־25 אנחנו למדים שיהדות התורה מיוצגת בשיעור של 60% בעיר בני ברק; ש"ס מיוצגת בשיעור של 30%; הציונות הדתית מהווים כ־4.4%; הליכוד 3.3% – והשאר מתחלק בין כל המפלגות הנותרות, בשיעורים נמוכים במיוחד.

כלומר, לש"ס יש בסיס בעיר הכולל כמעט שליש מהתושבים – ובכל זאת, לבני ברק לא היה מעולם ראש עיר מסיעת ש"ס. אולם, כשהסיעות החרדיות סוגרות ביניהן את התוצאה מראש – וש"ס לא מתמודדת – ראש העיר הופך למינוי פוליטי של דגל התורה ו/או אגודת ישראל – ואין לאף איש אינטרס להציג ביצועים. כאן נכנסים העכברים לתמונה.

זבל בבני ברק (צילום: טל שניידר)
זבל והזנחה בבני ברק (צילום: טל שניידר)

כשהסיעות החרדיות סוגרות ביניהן את התוצאה מראש – וש"ס לא מתמודדת – ראש העיר הופך למינוי פוליטי – ואין לאף איש אינטרס להציג ביצועים

ניצוצות של שינוי

האם לציבור הבוחרים בבני ברק נמאס? לא בדיוק. הקרבות הפוליטיים של ש"ס, מסביר וידר, לא נובעים מדאגה לתושבים אלא מכך שש"ס זועמת על יהדות התורה, שלא מעניקה לה שליטה פוליטית אוטומטית בערים כמו בית שמש, אשדוד, בית"ר ואלעד.

ש"ס – שרוצה לסגור דילים פוליטיים במקומות אחרים – הבינה שיהדות התורה משחקת אותה "קשה להשגה". לכן, ח"כ בוסו – מטעמו של אריה דרעי, יו"ר ש"ס – החליט פשוט לעבור דירה, לבני ברק. וידר מתקומם על כך. "הוא לא תושב בני ברק. אני פה מגיל אפס. אני חי בעיר הזו 40 שנים.

"הוא יעבור לכאן מפתח תקווה וישר יידע לנהל את העיר שלנו? שיתכבד וישמש כחבר מועצה כמה שנים, בדיוק כפי שקרה עם משה ליאון בירושלים. בפעם הראשונה שהוא הגיע לשם הוא הפסיד את הבחירות ונשאר חבר מועצה, כך [כדאי] גם [ל]בוסו".

כמו באפריקה

מה אתה מציע לעשות עם בעיית המזיקים בעיר? איך מתחילים לטפל בזה?
"ראשית, ראש העיר והמועצה חייבים להכיר בכך שיש בעיה – זה כבר יהיה חלק מהפתרון, שהם יודו שיש פה בעיה. לעיר לא חסר כסף לטפל בבעיה.

חבר מועצת עיריית בני ברק יעקב וידר (צילום: טל שניידר)
חבר מועצת עיריית בני ברק יעקב וידר (צילום: טל שניידר)

"ראש העיר והמועצה חייבים להכיר בבעיה – זה כבר יהיה חלק מהפתרון, שהם יודו שיש בעיה. לעיר לא חסר כסף לטפל בזה. יש בעיר אזורי מסחר שמכניסים המון כסף בארנונה"

"יש בבני ברק אזורי מסחר שמכניסים המון כסף בארנונה. תקציב העירייה הוא 1.7 מיליארד שקל והעיר עוד מקבלת מענקי איזון מהממשלה, שבוחנת את הצורך למענקי איזון לפי הכנסות התושבים ולא לפי תקציב העיר. העיר הזו היא כמו אפריקה, העירייה מתעשרת – והתושב נשאר למטה. הכסף לא מגיע אל האזרחים".

אז לאן הולך תקציב העירייה? מה הם עושים עם 1.7 מיליארד שקל בשנה?
"אני מעריך שרוב הכסף הולך על משכורות לעובדים ולאנשים שנשכרים על־ידי העירייה בחוזים חיצוניים. בעיריית בני ברק יש כמות עובדים מטורפת. מי הם? אין לי מושג. חמש שנים אני מבקש מהעירייה פירוט לא שמי של עובדים לפי מחלקות – ולא מקבל.

"הם מסתירים את המידע. לדעתי יש בעירייה הזו עובד על כל בניין מגורים. יש אלפי עובדי עירייה, כך אני מעריך. בכל ישיבת מועצה מבקשים עוד אישור לשכירת עובדי קבלן. זו עיר של רבע מיליון איש עם צפיפות מטורפת, הכי צפופה במדינה".

מה הסיכוי שהאנשים האלה שפונים אליך יצביעו בסוף לש"ס או לך, ולא ילכו לפי הוראות הרבנים? 
"לא יודע להגיד לך. יש קבוצה של עסקנים חרדים שסוגרים הכול ביניהם. אני כרגע עדיין לא החלטתי אם להתמודד על ראשות העיר או לא, כי אני חושש שאם אתמודד על ראשות העיר אני אגמור כמו מרב מיכאלי ומרצ – ויאשימו אותי שבגללי לא הצליחו לעשות פה שינוי.

זבל בבני ברק (צילום: טל שניידר)
הזנחה בבני ברק (צילום: טל שניידר)

"אני רואה שש"ס מנסה לאתגר את הממסד הישן של העיר. זו תהיה פעם ראשונה אחרי עשרות שנים שיהיו פה בחירות חופשיות, ולדעתי התוצאות פה יטלטלו את כל המדינה"

"בינתיים, אני רואה שש"ס מנסה לאתגר את הממסד הישן של העיר. זו תהיה פעם ראשונה אחרי עשרות שנים שיהיו פה בחירות חופשיות, ולדעתי התוצאות פה יטלטלו את כל המדינה. הציבור החרדי משתנה, ואם האנשים פה ירימו את הראש ויצאו נגד הממסד הישן – זה ישפיע על כל ישראל".

לאיזה זרם חרדי אתה משתייך?
"אני קרוי 'חרדי מודרני'. אנחנו קבוצה גדולה שבעבר הייתה מיוצגת על ידי מפלגת פועלי אגודת ישראל, זה זכור לישראלים כפא"י או פאג"י והשם חנוך ורדיגר מוכר לרוב הציבור. הם נמחקו. מדובר בחרדים עובדים. רבים מאיתנו גם עשו צבא, כפי שאני עשיתי צבא.

"פא"י גם היו מעורבים בהקמת יישובים עובדים בישראל, כמו בית חלקיה, בני ראם וגמזו בעבר. אבל היום אני בליכוד ואני רוצה לתת לבת שלי בת השלוש חינוך חרדי – ואין אף מוסד בבני ברק שמוכן לקבל אותה לגן הילדים, כי אבא שלה הוא חרדי מודרני, עובד, עם נייד.

"יש להם רשימת דרישות ארוכה שחוסמת אנשים כמונו מלהיכנס לחינוך. ועיריית בני ברק לא מוכנה לפתוח גני ילדים לחרדי־ממלכתי".

חבר מועצת עיריית בני ברק יעקב וידר (צילום: טוויטר, צילום מסך)
חבר מועצת עיריית בני ברק יעקב וידר (צילום: טוויטר, צילום מסך)

למה התקשורת החרדית לא מרימה את הסיפור של הזוהמה בעיר?
"התקשורת החרדית היא כמו 'פראבדה' [שופר של השלטון הרוסי]. לא מוכנים לראיין אותי בתחנות הרדיו קול ברמה או רדיו קול חי. אני נאלץ לדבר רק עם התקשורת הכללית – והדברים מגיעים לידי הציבור, למי שמגיע, באמצעות הרשתות החברתיות.

"אם היית רואה את מצבי בעיר לפני חמש שנים, ב־2018, אנשים היו עוברים לידי ברחוב ומקללים אותי וצועקים עליי. היום, אחרי חמש שנים של אופוזיציה יחידה בעיר, את רואה מה הולך. כולם פונים אליי ברחוב שאעזור להם"

"אם היית רואה את מצבי בעיר לפני חמש שנים, ב־2018, אנשים היו עוברים לידי ברחוב ומקללים אותי וצועקים עליי. היום, אחרי חמש שנים של אופוזיציה יחידה בעיר, את רואה מה הולך. כולם פונים אליי ברחוב שאעזור להם".

בוסו, המועמד מטעם ש"ס, מתארגן, כאמור, לעבור בימים הקרובים לבני ברק. ילדיו כבר גדולים, אז לו צורך לרשום אותם לבתי הספר היסודיים. בוסו החליט שלא להתפטר מתפקידו עד שידע את תוצאת הבחירות בעיר.

בש"ס אומרים שלא מדובר בהתמודדות לשם הפעלת לחץ על יהדות התורה – ומתעקשים שבוסו ימשיך עד הסוף. הם גם מעודדים מהסקרים האחרונים, שמראים שהציבור בבני ברק צמא לשינוי.

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, 8 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, 8 בפברואר 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בוסו, אומרים בש"ס, מציע לבני ברק ניהול עירייה מקצועי וענייני. אם עיריית בני ברק תצא מהידיים של הסיעה החרדית־אשכנזית ותעבור לידיים של ש"ס – הדבר יצור מפץ פוליטי גדול ויוכיח שהציבור החרדי לא מוכן לגשת לקלפיות בצייתנות עיוורת.

"מהרגע שהתקבלה ההחלטה להציב אותי כמועמד לראשות העירייה, יש סחף אדיר של תושבים שרוצים ומייחלים לשינוי. אני רואה זאת גם בסקרים וגם במפגשי השטח"

ח"כ בוסו מסר לזמן ישראל בתגובה: "כפי שהצהרתי מתחילת הדרך, אני מתמודד עד הסוף בבני ברק – ומנצח. הציבור בבני ברק רוצה ניהול מקצועי לעיר – והגיע הזמן שהוא יקבל ניהול מקצועי ויסודי; ואני, שיש לי ניסיון מוניציפאלי של 14 שנים, אקח את התפקיד ואכניס ניהול מסודר לעיר.

"מהרגע שהתקבלה ההחלטה להציב אותי כמועמד לראשות העירייה, יש סחף אדיר של תושבים שרוצים ומייחלים לשינוי. אני רואה זאת גם בסקרים וגם במפגשי השטח עם התושבים מכל המגזרים. התמיכה בי חוצה מפלגות וקהלים, כולם כולל כולם תומכים בי. התוצאה הפתיעה את כולם.

"אני בונה יחד עם הצוות שלי תוכנית ל־100 ימים, שתשקף את הצעדים הדרסטיים שנעשה מייד בכניסתי לתפקיד. בקרוב נציג לציבור את אבני הדרך. אני הולך לקחת על עצמי באופן אישי את התיק לשיפור פניי העיר. אני אהיה זה שידאג על בסיס יומי לניקיון ולחזות העיר. החזקתי שנים בתיק הזה ואני מכיר מקרוב איך ניתן להפוך עיר מוזנחת ומלוכלכת לפנינה".

מעיריית בני ברק לא התקבלה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

עוד 1,765 מילים
סגירה