מחאה בת"א נגד סגירת הרכבת הקלה בשבת, 18 באוגוסט 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90

הסטטוס קוו נדרס. הרכבת הקלה חייבת לנוע בשבת

חוק הגיוס, חוק החמץ, הפרדה מגדרית באוטובוסים, באתרי טבע ובאירועים: הסטטוס קוו חוסל על־ידי הציבור הדתי – והמדינה לא עושה עם זה דבר ● כמו שהותר להפעיל מעליות ומזגנים בשבת, גם את הרכבת הקלה צריך להפעיל בשבתות ובחגים ● יש לקוות שהמפגינים ימשיכו לתבוע מדי שישי את שמגיע להם ● פרשנות

הטיעון האולטימטיבי של הציבור הדתי בנוגע להשבתת הרכבת הקלה בשבת הוא שמירת הסטטוס קוו – אותו קו מנחה להסדרת יחסי חילוניים–דתיים המופיע בהסכמים הפוליטיים בין המפלגות השונות לאורך ההיסטוריה (פעם מפא"י, כיום ליכוד), והמהות שלו היא הימנעות שיטתית מהכרעה בנושאים שנויים במחלוקת.

אולם, הסטטוס קוו הופר פעמים רבות בהיסטוריה של המדינה – ואזכור הסטטוס קוו, כפי שעשתה שרת התחבורה מירי רגב ביום שישי בראיונות בנוגע לתחילת הפעלת הקו האדום – היא בוז בפני הציבור הרחב. אם המדינה לא שומרת בשום צורה על הסטטוס קוו, מדוע שהחילונים ידרשו לדבוק בו? אין בכך היגיון.

ראשית – הגיוס לצה"ל. הסטטוס קוו שהוענק לציבור החרדי בראשית ימי קום המדינה ניתן למאות צעירים חרדים בלבד. הסטטוס קוו הזה נשבר מזמן – והציבור החילוני והדתי מגלה פעם אחר פעם שדחיות שירות מוענקות לעשרות אלפי חרדים. לפי חלק מהאומדנים, מדובר בכ־60 אלף דחיות שירות. בפועל, מדובר בפטור מלא.

שנית, רק בשנה האחרונה התחייבה הקואליציה – במסגרת ההסכמים הקואליציוניים – לטפח ולהגדיל את עולם לומדי התורה. התוצאה היא שהפיתוי להצטרף לישיבות וללימודים יגדל בעשרות אחוזים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם שרת התחבורה מירי רגב ושר האנרגיה ישראל כ"ץ בארוע השקת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 17 באוגוסט 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם שרת התחבורה מירי רגב ושר האנרגיה ישראל כ"ץ בהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, 17 באוגוסט 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

למי יש אינטרס להצטרף לשירות צבאי מפרך ומסוכן אם התשלום הישיר והעקיף ללומדי התורה ישתווה לשכר הרגיל של הלוחמים?

למי יש אינטרס להצטרף לשירות צבאי מפרך ומסוכן אם התשלום הישיר והעקיף ללומדי התורה ישתווה לשכר הרגיל של הלוחמים? על צעירים המשרתים בשירות צבאי לא־קרבי ואינם בחזית אין מה להוסיף – הם ירוויחו פחות מצעירים חרדים.

שלישית, בשנה האחרונה שינתה הממשלה את הסטטוס קוו כמה פעמים. "חוק החמץ" שעבר בפסח 2023 הוא לא שינוי מהפכני – והוא מוגבל לשבוע בשנה, אבל הנושא של אי־הכנסת חמץ לבתי חולים הוסדר עד עתה בהתחשבות הדדית. באה הממשלה ה־37 ושינתה הסדרים קיימים, שעבדו מצוין במשך 75 שנה.

שינוי נוסף המתרחש בכל רחבי המדינה בשנים האחרונות הוא ההפרדה המגדרית. זו תופעה הקשורה ליחסי חילונים–דתיים, שלא הייתה קיימת במרחב הציבורי בהיסטוריה של המדינה.

הינה כמה מההתרחשויות החדשות בנושא – פיילוט להפרדת נשים וגברים במעיינות בהובלת המשרד להגנת הסביבה; אירועי תרבות במימון ציבורי בהפרדה בהובלת רשויות מקומיות; דרישות מנשים לשבת בצד האחורי של האוטובוס או להתלבש בדרכים מסוימות; שיח ציבורי מזועזע משירת נשים בציבור, כאילו שכל המדינה צריכה להתחשב בקומץ המוצא את זה כדבר מאיים.

בין אם הדרישות לצמצום נוכחות נשים מגיעות מהנהגים או מהנוסעים, מדובר בשינוי מהותי ביחסי חילונים–דתיים. ככל שהמדינה לא אוכפת ולא מטפלת במפגעים הציבוריים האלה, הרי שיש כאן שינוי מהותי בסטטוס קוו

על כך יש להוסיף את תופעת השחתת פני הנשים על הפוסטרים במרחב הציבורי, את החברות המסחריות שמסתירות פני נשים באמצעות הדבקת מדבקות על מוצרי צריכה, את מיעוט הנשים בממשלה, בקבינט, בתפקידי מנכ"ל של משרדי ממשלה ובמינויים בכירים אחרים.

בין אם הדרישות לצמצום נוכחות הנשים מגיעות מנהגי האוטובוס או מהנוסעים, מדובר בשינוי מהותי ביחסי חילונים–דתיים במדינה. ככל שהמדינה לא אוכפת ולא מטפלת במפגעים הציבוריים האלה באמצעים החוקיים, הרי שיש כאן שינוי מהותי בסטטוס קוו.

בשל כל הפגיעות לעיל, הפגנת החילונים בתחנת הרכבת באליפלט ביום שישי האחרון הייתה מהמוצדקות שיש. יש לקוות שהמפגינים ימשיכו לתבוע מדי שישי את שמגיע להם – רכבת קלה בשבתות ובחגים. המפגינים לא דורשים לעלות ולרדת בתוך בני ברק. הרכבת יכולה לחלוף שם מתחת לפני הכביש – ובמהלך השבת לדלג על כמה תחנות.

זאת ועוד, מעליות השבת ו/או המזגנים עובדים על "אוטומט" במשך כל שבת וחג. איך מסבירים את השימוש במזגנים בימי הקיץ הרותחים? גם הציבור החרדי עושה את ההתאמות הנדרשות באמצעות פסקי הלכה ורבנים. הרכבת הקלה אינה מחייבת נהגים פעילים. הרכבת הקלה זקוקה רק למפקח, הנמצא על הקרון – והרכבת נוסעת "בעצמה". בדיוק כמו מעלית שבת או מזגן שבת.

הרכבת הקלה אינה מחייבת נהגים פעילים. הרכבת הקלה זקוקה רק למפקח, הנמצא על הקרון – והרכבת נוסעת "בעצמה". בדיוק כמו מעלית שבת או מזגן שבת

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 568 מילים ו-1 תגובות
סגירה