ראש הממשלה בנימין נתניהו, 6 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

פרדוקס הנבצרות של נתניהו

בתגובתו לבג"ץ, נתניהו מערבב בין הדיון החוקתי בשאלת תחולתו של סעיף הנבצרות עם דיון אחר לגמרי – השימוש בכלי הנבצרות כלפי נתניהו עצמו ● המתקפה של רוטמן על נציגת הנהלת בתי המשפט - משפטנית מנוסה וידענית בהרבה ממנו - היא חלק מאג'נדה רחבה לפגוע באמון הציבור ברשות השופטת ● והמעורבות של בן גביר למען רוצח משפחת דוואבשה מתקיימת בניגוד עניינים חמור ● פרשנות

1

נתניהו מערבב

כידוע, ביטול סעיף הנבצרות בחוק יסוד הממשלה אינו עומד עוד על הפרק. הצו על-תנאי שהוציא בג"ץ בעתירות, שהוגשו בבקשה לביטול סעיף הנבצרות, איננו כולל סעד של ביטול הסעיף אלא רק של תחולה נדחית שלו.

ואולם, מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם קביעה של בג"ץ שסעיף הנבצרות יחל רק מהקדנציה הבאה או מראש הממשלה הבא – מהווה התערבות תקדימית של בית המשפט בחקיקת יסוד, ללא סמכות.

מבחינת נתניהו, גם קביעה של בג"ץ שסעיף הנבצרות יחל רק מהקדנציה הבאה או מראש הממשלה הבא – מהווה התערבות תקדימית של בית המשפט בחקיקת יסוד, ללא סמכות

לקראת הדיון שיתקיים בשבוע הבא בעתירות בעניין סעיף הנבצרות, הגישו אתמול (חמישי) עורכי דינו של נתניהו את תשובתם לצו על-תנאי שהוציא בג"ץ לפני כחודש וחצי. עמדתו של נתניהו לא יכולה להיות יותר ברורה:

"הפיכתו של הצו למוחלט אף במישור התחולה בזמן משולה להתערבות תקדימית וחריגה בחקיקת יסוד של הרשות המכוננת בהסדר חוקתי קבוע, ולא אקט פרשני. התערבות שעם כל הכבוד, אינה בסמכותו של בית משפט נכבד זה".

נתניהו ועורכי דינו מהלכים כאן על קו דק. מצד אחד, ברור שההסדר החוקתי הנוכחי – סעיף הנבצרות החדש שחוקקה הכנסת למענו של נתניהו – מונע כל אפשרות מעשית להכריז על נתניהו כנבצר ממילוי תפקידו בשל הפרשות המשפטיות התלויות נגדו וניגוד העניינים שבו הוא מצוי נוכח יוזמות ההפיכה המשטרית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון [פול])
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 25 ביוני 2023 (צילום: אורן בן חקון [פול])
מצד שני, נתניהו נמנע מלהצהיר שהסעיף בכלל שינה משהו. הוא נמנע מלומר שעל פי סעיף הנבצרות בטרם תוקן, ניתן היה להוציאו לנבצרות. אמירה כזו עלולה להיות מסוכנת מבחינתו, אם בג"ץ יחליט לתת פסק דין שיחיל את הנוסח החדש של סעיף הנבצרות רק מראש הממשלה הבא.

הקונפליקט הזה של נתניהו ופרקליטיו מוליך אותם לניסוחים מאוד משונים בתצהיר התשובה לבג"ץ:

"בעתירות מבוקש לפרש את חוק היסוד שלפני התיקון באופן המותיר לכאורה את האפשרות (שלא הייתה קיימת מעולם) של הוצאה לנבצרות שלא מסיבות פיזיות או נפשיות של ראש ממשלה מכהן".

מה בעצם אומר נתניהו לבית המשפט? האפשרות להוציא ראש ממשלה לנבצרות מסיבות משפטיות לא הייתה קיימת גם בנוסח הקודם של סעיף הנבצרות; זה מה שהעותרים בעצם מבקשים לקבוע (למרות שלא אלה העתירות – כאן מדובר על עתירות לביטול התיקון לסעיף הנבצרות. העתירות בדרישה להכריז על נתניהו כנבצר או כמנוע מלכהן כראש ממשלה הן עתירות אחרות, שיידונו בנפרד). ולכן – צריך לדחות את העתירות ולהימנע מלהחיל על נתניהו את הנוסח הקודם של סעיף הנבצרות. אין בטענות האלה שום היגיון פנימי. כל כולן אוויר חם.

מה בעצם אומר נתניהו לבית המשפט? האפשרות להוציא ראש ממשלה לנבצרות מסיבות משפטיות לא הייתה קיימת גם בנוסח הקודם של סעיף הנבצרות; זה מה שהעותרים בעצם מבקשים לקבוע

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

נתניהו נוקט כאן מהלך, לא בטוח שמחוכם במיוחד, לערבב בין הדיון החוקתי בשאלת תחולתו של סעיף הנבצרות שבחוק היסוד, עם דיון אחר לגמרי – והוא השימוש בכלי הנבצרות כלפי נתניהו.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הצהירה בפני בג"ץ כי היא תומכת בביטול סעיף הנבצרות החדש, ולאחר מתן הצו על-תנאי עדכנה את עמדתה והודיעה כי היא תומכת בתחולה נדחית של הסעיף החדש. אך בד בבד, בהתאם לפרסומים עד כה, היועצת מצויה בעמדה שאין בכוונתה להכריז על נבצרות נתניהו, בלי קשר לשאלה איזה נוסח של סעיף הנבצרות יחול בעניינו.

בהתאם לפרסומים עד כה, היועצת מצויה בעמדה שאין בכוונתה להכריז על נבצרות נתניהו, בלי קשר לשאלה איזה נוסח של סעיף הנבצרות יחול בעניינו

את המניפולציה הזו של נתניהו, השופטים יזהו בקלות ובמהירות, בדיון שיתקיים בפני הרכב של 11 שופטים בשבוע הבא.

2

רוטמן משתלח

לח"כ שמחה רוטמן יש אג'נדה נגד דרג הפקידים. בעניין הזה הוא לא לבד – הקואליציה הנוכחית, ביתר שאת לעומת ממשלות קודמות שבראשן עמד נתניהו, מקדמת תפיסה ברורה של הגברת כוחם של נבחרי הציבור והחלשת מנגנוני המדינה, בין אם מדובר בבעלי תפקידים במשרדי הממשלה או בלובשי מדים לסוגיהם. מבחינת הפוליטיקאים בשלטון, כל היתר הם "פקידים" שדעותיהם, החלטותיהם והידע שצברו, אישית ומוסדית, בתפקידיהם – חסרי משקל.

אך להתנגשות החזיתית השבוע בין רוטמן לבין עו"ד חנית אברהם-בכר, נציגת הנהלת בתי המשפט בדיון שהתנהל בוועדת החוקה בכנסת בנוגע לסוגיות ניגוד עניינים של שופטים, יש שני היבטים משמעותיים נוספים.

האחד הוא הרצון הברור של רוטמן להתעמר בהנהלת בתי המשפט, חלק מתוך אג'נדה רחבה שתכליתה לפגוע באמון הציבור ברשות השופטת. והשני הוא מתחום ההתנהלות המיזוגנית של רוטמן, שיש לו בעיה עם נשים. בהקשר הזה צריך לציין שאברהם-בכר היא משפטנית מנוסה וידענית בהרבה מרוטמן עצמו.

דיון החירום שיזם רוטמן בוועדה, בעקבות כתבה של העיתונאי קלמן ליבסקינד ב"מעריב" שעסקה בטענות לניגוד עניינים בתיקים שבהם דנו נשיאת העליון אסתר חיות והנשיא המיועד יצחק עמית, היה בעצמו יוזמה לא עניינית, המבוססת על מידע קלוש ומעוות, במטרה להכתים את שופטי העליון הבכירים.

הטריגר שגרם לו להשתיק את אברהם-בכר ובהמשך להוציאה מהדיון היה העובדה שהיא העזה לומר שמתעורר חשש שהמניעים לקיום הדיון בוועדת החוקה אינם ענייניים. מה שנכון. אכן מתעורר חשש כזה ואף מעבר לכך. מלבד זאת, ועדת החוקה תחת שלטונו של רוטמן ידעה בחודשים האחרונים התבטאויות חריפות אלפי מונים, שלא גרמו לו לאיים בהגשת תלונה משמעתית נגד איש.

הטריגר שגרם לרוטמן להשתיק את אברהם-בכר ובהמשך להוציאה מהדיון היה העובדה שהיא העזה לומר שמתעורר חשש שהמניעים לקיום הדיון אינם ענייניים. מה שנכון. אכן מתעורר חשש כזה ואף מעבר לכך

התנהלותו המופקרת של רוטמן הביאה אפילו את היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, המקפידה בדרך כלל לנהוג בכבוד ובאיפוק בחברי הכנסת, לנזוף טלפונית ברוטמן, ולומר לו כי התנהלותו "אינה מכבדת את הכנסת", וכן שכאשר מגיע לוועדה נציג המדינה, "אי אפשר לצאת עליו באלף קמ"ש".

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במכתב ששיגרה אליו בהמשך כתבה אפיק כי "השתקת עובד הציבור מלהשמיע את עמדתו פוגעת ביעילות דיוני הוועדות ובמעמדה של הכנסת". אתמול (חמישי) השיב רוטמן לאפיק וחזר על עמדתו כי "אין לאפשר השתלחות כזו בחברי כנסת על ידי עובד מדינה".

על אף שרוטמן כבר צבר לעצמו מוניטין מפוקפקים בחודשים שבהם הוא מנהל את ועדת החוקה בכנסת, ובנה לעצמו תדמית ציבורית הרסנית שספק אם יוכל להשתחרר ממנה אי פעם, ההתקפה שלו על נציגת הנהלת בתי המשפט השבוע עוררה זעזוע מחודש.

למצב הזה אין פתרון מלבד חילופי שלטון פוליטיים. הקואליציה הנוכחית הציבה כמה וכמה נבחרי ציבור שהתנהלותם מבזה, מופקרת, לא מקצועית ולא עניינית בשורה של תפקידי מפתח, שהם אינם ראויים להחזיק בהם. רוטמן הוא בסך הכול דוגמה מייצגת, וקיצונית, למגמה הזאת.

למצב הזה אין פתרון מלבד חילופי שלטון. הקואליציה הציבה כמה וכמה נבחרי ציבור שהתנהלותם מבזה, מופקרת, לא מקצועית ולא עניינית בשורה של תפקידי מפתח, שהם אינם ראויים להחזיק בהם

3

בן גביר מתערב

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פועל באופן שיטתי במטרה להיטיב את תנאיו של עמירם בן-אוליאל, רוצח את בני משפחת דוואבשה. כך חשפה אשתו של בן גביר בקבוצת ווטסאפ, בתכתובת שפורסמה ב"כאן 11".

הפרסום הזה מצטרף לשורת פרסומים מאז החל לכהן בן גביר בתפקידו, שמהם עולה כי השר פועל על מנת לסייע לבן-אוליאל. ציוצים של בן-גביר עצמו מלמדים כי הוא לא נטש את הטענה שהרשעתו של בן-אוליאל צריכה להתבטל מאחר שהיא מתבססת על הודאתו שהושגה בעינויים.

בכל פעולותיו למען בן-אוליאל, בן גביר פולש לתחום שאסור לו להימצא בו, בשני הקשרים נפרדים. ראשית, הוא מצוי בניגוד עניינים חמור, מאחר שבעבר שימש כעורך דינו של בן-אוליאל.

הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים אמורים למנוע ממנו מלעסוק בנושאים פרטניים שבהם יש לו נגיעה אישית. ואכן, בסוגיה זו פנתה אתמול (חמישי) ח"כ נעמה לזימי (העבודה) ליועצת המשפטית לממשלה.

ואולם בהקשר הרחב יותר, לבן גביר אסור לעסוק בכלל בסוגיות פרטניות הנוגעות לאנשים אינדיבידואלים. הוא לא יכול לפעול למען אסיר מסוים, כפי שהוא לא יכול להתערב בחקירת משטרה המתנהלת בעניינו של חשוד מסוים.

לבן גביר אסור לעסוק בכלל בסוגיות פרטניות הנוגעות לאנשים אינדיבידואלים. הוא לא יכול לפעול למען אסיר מסוים, כפי שהוא לא יכול להתערב בחקירת משטרה המתנהלת בעניינו של חשוד מסוים

רב גונדר קטי פרי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקור בבית הסוהר דקל במחוז הדרומי של שב"ס. 24 באוגוסט 2023 (צילום: דוברות שב"ס)
רב גונדר קטי פרי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בביקור בבית הסוהר דקל במחוז הדרומי של שב"ס. 24 באוגוסט 2023 (צילום: דוברות שב"ס)

השר הממונה איננו מפכ"ל-על, כפי שאיננו נציב שב"ס-על. תפקידו להתוות מדיניות, לא לתת פקודות – לא ביחס לתנאיו של אסיר כלשהו ולא ביחס לאופן ההתנהלות המשטרתית ביחס להפגנה מסוימת.

בהקשר של התערבותו באופן שבו המשטרה מתנהלת כלפי ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית, בג"ץ כבר הבהיר שלמרות הפוזה של בן גביר – המרבה לבקר בחפ"קים המשטרתיים ולהיראות כאילו הוא נותן פקודות והנחיות – להוראות הפרטניות שלו אין שום תוקף.

בג"ץ כבר הבהיר שלמרות הפוזה של בן גביר – המרבה לבקר בחפ"קים המשטרתיים ולהיראות כאילו הוא נותן פקודות והנחיות – להוראות הפרטניות שלו אין שום תוקף

וזה תקף גם אם הוא יעטה מדים קרביים שקיבל כתשורה מהמפכ"ל, וגם אם ההנחיות לקציני המשטרה ישונו כך שהגורם הפוליטי היחיד ששוטרים מחויבים להצדיע לו יהיה השר המתחזה למפקד.

עוד 1,279 מילים
סגירה