דובר הליכוד גיא לוי בריאיון לאורנה ישר באתר TOV (צילום: צילום מסך, יוטיוב)
צילום מסך, יוטיוב

"הרפורמה זה דבר בלתי נמנע. זה פשוט יקרה לאט יותר"

דובר הליכוד גיא לוי התראיין לאתר האקטואליה היהודית TOV, שמופעל ע"י חברת "באמונה" השייכת ליו"ר "ראש יהודי" ישראל זעירא, התייחס לביטול התפילה בהפרדה בת"א ("אין לי אלא להזדעזע מזה"), מבקר את הדרך שבה רוטמן מנהל את ועדת החוקה ("היה צריך ללמוד מאוחנה") – ומבטיח שהחקיקה המשפטית תושלם ("אנחנו ננצח כי אנחנו הרוב״)

דובר הליכוד גיא לוי התראיין השבוע לאתר האקטואליה היהודית TOV – המופעל על־ידי חברת הנדל"ן "באמונה", שהמנכ"ל שלה הוא ישראל זעירא, יו"ר מרכז "ראש יהודי".

לוי התראיין לאתר כמה פעמים בעבר, עוד כשהיה פעיל שטח של הליכוד והוביל מיזמים שונים שדנו בכתבי האישום של ראש הממשלה בנימין נתניהו. השבוע שוחח לוי עם המראיינת אורנה ישר במשך כ־30 דקות.

לוי לא היה מודע לכך שאתר TOV קשור לזעירא, ופועל כחלק מקבוצת "באמונה" – חברת נדל"ן המשווקת קבוצות רכישת עבור ציבור דתי־לאומי. אך הריאיון של הדובר הפנה זרקור נוסף לפעילות הענפה של זעירא.

קבוצת הנדל"ן שהקים זעירא זכתה לחשיפה לפני כמה שנים כאשר קידמה מגורים לציבור הדתי־לאומי בעזרת פרסומת המציגה קבוצה של שכנים מזרחיים כבורים ורדודים – לעומת השכנים האשכנזים הנאורים. בשל הביקורת הציבורית על הפרסומת הגזענית – היא הוסרה.

"באמונה" תרמה גם כסף רב לעמותת "ראש יהודי" – העמותה שיזמה את התפילה בהפרדה בכיכר דיזינגוף, בניגוד לפסיקת בג"ץ. זו גם העמותה שמארחת את הרב יגאל לוינשטיין (ממובילי קמפיין אנטי־להט"בקי) בלב תל אביב.

עתה מסתבר כי אותה קבוצה גם מפעילה את האתר הספציפי הזה, שמקדם מסרים דתיים־שמרניים, לרבות קידום חברת הנדל"ן. פנינו לישראל זעירא שאישר כי ערוץ TOV הוא חברה מאשכול חברות "באמונה". לדבריו, עמותת "ראש יהודי" לא קשורה ל"באמונה". אולם, הן בראשות "באמונה" והן בראשות "ראש יהודי", עומד אותו האדם – ישראל זעירא.

לדבריו, עמותת "ראש יהודי" לא קשורה ל"באמונה". אולם, הן בראשות "באמונה" והן בראשות "ראש יהודי", עומד אותו האדם – ישראל זעירא

תרומות בסכום משמעותי הועברו מ"באמונה" ל"ראש יהודי" בעבר. התרומה הגדולה ביותר שהועברה ל"ראש יהודי" בשנת 2022 עמדה על סך של 1.1 מיליון שקל – והגיעה מחברת הנדל"ן "באמונה".

תפילה בהפרדה בפארק הירקון?

אורנה ישר, המראיינת מטעם אתר TOV, שאלה את גיא לוי על התפילה הגדולה בהפרדה בפארק הירקון – ועל הביטול שלה. "איפה התגובה של ראש המחנה הלאומי? זה התחיל במקום אחד – ועכשיו כבר יש עוד".

לוי, שהוא אדם מסורתי, השיב: "לראשי ערים יש את היכולת לשלוט בעיר שלהם. אנחנו רואים את ההקצנה הזו. אין לי אלא להלין בתור דובר הליכוד, לגנות את זה. אנחנו כממשלה עושים הכול כדי לאפשר חופש פולחן לשלוש הדתות. השווינו את התנאים של התלמידים החרדים. אנחנו ממשלה שקשה להגיד עליה שלא מקדשת את הערכים האלה. אבל לא שמעתי (על ביטול תפילות) כתופעה".

ההפיכה המשטרית לאן? "הרפורמה תקרה"

בריאיון התייחס לוי גם לקידום ההפיכה המשטרית והסביר: "רוב הצופים מכירים אותי ויודעים שהייתי ברחובות בהתנדבות במשך שנים כדי להגיע למצב שנגיע ל־64 מנדטים, כדי שנוכל לעשות רפורמה משפטית. פשוט מה שיקרה – הרפורמה תקרה, היא פשוט תקרה בצעדים יותר קטנים והיא תימשך על פני יותר זמן. אנחנו בסופו של דבר ננצח, כי אנחנו הרוב".

"פשוט מה שיקרה – הרפורמה תקרה, היא פשוט תקרה בצעדים יותר קטנים והיא תימשך על פני יותר זמן. אנחנו בסופו של דבר ננצח, כי אנחנו הרוב"

לוי לא מפרט בשיחה איזה מהחלקים של הרפורמה יעברו. בשיחות עם גורמים מלשכת נתניהו, עולה שלוי דווקא היה מקווה לרפורמה קצת שונה מזו שהונחה על־ידי שר המשפטים יריב לוין.

לפני שהיה דובר הליכוד, לוי תמך בשינויים משפטיים כמו זכויות חשודים ונאשמים (קציבת לוחות הזמנים לחקירות, מעצרים, והחלטה על הגשת כתבי אישום); גופי הביקורת על הפרקליטות ומעמד מח"ש; ורפורמה להגדלת צוותי בתי המשפט (שופטים, משפטנים, כוח עזר).

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אולם, כאמור, ההפיכה המשטרית של לוין והיישום של חבר הכנסת שמחה רוטמן לא הלכו לכיוונים האלה, אלא לשינוי מבנה הוועדה לבחירת שופטים, פגיעה במעמד היועצים המשפטיים – וביטול עילת הסבירות.

ראש הממשלה נתניהו חזר בשיחות ובראיונות פומביים בשבוע האחרון על כך שהוא עדיין רוצה להוביל שינויים קטנים בנושא מבנה הוועדה לבחירת שופטים. משיחות עם אנשי לשכת נתניהו אנחנו למדים שהכוונה היא להרכב ועדה הכולל שלושה שופטי עליון, שלושה אנשי קואליציה ושלושה אנשי אופוזיציה, כשכל מינוי יחייב רוב של שבעה חברים.

"הרבה חולאים של החברה נחשפו בזמן המחאה והתגלו (בתקופת חקיקת הרפורמה, ט"ש), דברים שידענו אותם – אך לא ידענו מה ההיקף והצורך לטפל בהם"

המצב הזה קיים ביחס למינוי שופטי עליון (למעט נשיא העליון) ובפועל יוביל למצב של וטו הדדי, כדי שמינוי השופטים יתבצע בהסכמות. יחד עם זאת, לא ברור עדיין מה יקרה אם חלק מחברי האופוזיציה בוועדה עוברים לקואליציה תוך כדי כהונת הכנסת (כפי שקרה עם ישראל ביתנו בזמנו, שעברו מאופוזיציה לקואליציה ושינו את האיזון בוועדה).

לוי, כך מסתמן, שואף להרגיע את האווירה הציבורית ולא להמשיך לרוץ עם חקיקת ההפיכה המשטרית בזמן הקרוב. בריאיון לערוץ TOV הוא לא מתייחס לכך, אולי כי ציבור הצופים של אתר התוכן הזה מורכב בעיקר מתומכי הרפורמה.

דובר הליכוד גיא לוי לצד יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גיא לוי)
דובר הליכוד גיא לוי ואמיר אוחנה ב־2022 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של גיא לוי)

"הרבה חולאים של החברה נחשפו בזמן המחאה והתגלו (בתקופת חקיקת הרפורמה, ט"ש)", אמר לוי בריאיון. "דברים שידענו אותם – אך לא ידענו מה ההיקף והצורך לטפל בהם. כיום כולנו חכמים ומבינים את הצורך. הרפורמה היא דבר בלתי נמנע. זה כמו גלים שישובו וישובו אל החוף עד שבסוף הם יכניעו אותו".

בהמשך מסביר לוי שהצגת הרפורמה לא הייתה מושלמת וכי צריך היה ללמוד מהדרך שבה ח"כ אמיר אוחנה ניהל (כיו"ר ועדה) את חוק יסוד הלאום, תוך הקשבה לביקורת הציבורית ולמומחים. לוי היה אז אחד מיועציו של אוחנה.

לוי גם מסכים עם כך שהייתה טעות בהסברה. "צריך לקחת טעויות גם על עצמנו, שההסברה לא הייתה מספקת, אם קיימת בכלל. לא הייתה הכנה מספקת. אבל לא הייתה שום סיבה שזה יגיע למה שזה הגיע"

"חוק יסוד הלאום שנכנס לוועדה וחוק יסוד הלאום שיצא מהוועדה – הוא חוק שונה לחלוטין. שמענו אנשים במשך שנה מכל קצוות הקשת הפוליטית. שמענו את הלבטים והפחדים, ההתלבטויות והצעות. בחלק מהמקרים חשבנו שהם צודקים, הם באו עם נקודה נכונה ואחרת – ואנחנו שינינו את הנוסח, ככה זה צריך להיות".

לוי גם מסכים עם כך שהייתה טעות בהסברה. "צריך לקחת טעויות גם על עצמנו, שההסברה לא הייתה מספקת, אם קיימת בכלל. לא הייתה הכנה מספקת. אבל לא הייתה שום סיבה שזה יגיע למה שזה הגיע.

ישראלים מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול שגרירות ארה"ב בתל אביב, 30 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
ישראלים מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול שגרירות ארה"ב בתל אביב, 30 במרץ 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

"ההתחברות של הדברים היא שאהוד ברק וחבורתו ניסו במשך חמש שנים להניע את מחאת הדמוקרטיה, עם המפלגה שהקים אז וקרס, ואחר כך ראינו את זה בסרטוני הקורונה, שהוא כינה את נתניהו כמוביל דיקטטורה. כשהנשיאה [אסתר חיות] נאמה את נאומה המאוד מפחיד, יחד עם הכול – הם הצליחו ללכוד חלק גדול מהעם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 936 מילים ו-2 תגובות
סגירה