המועמדת לראשות עיריית תל אביב־יפו אורנה ברביבאי (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90

"התמיכה שאפשרה ל'ראש יהודי' לצמוח היא כשל, לא מנהיגות"

השרה לשעבר והמועמדת לראשות עיריית ת"א אורנה ברביבאי נעה בין חוגי בית וסיורים ברחבי תל אביב־יפו בניסיון לקטוע את רצף הניצחונות של רון חולדאי ● בריאיון לזמן ישראל היא מסבירה כי בניגוד למתמודדי העבר, "מעולם לא הייתה מולו מתמודדת עם הניסיון שלי" ● האתגר הגדול של ברביבאי הוא לשכנע את מצביעי יש עתיד להפסיק לתמוך בראש העיר הוותיק: "מה שלא עשה, כנראה שלא יעשה"

ביום הרביעי של חול המועד סוכות סיירה אורנה ברביבאי במדרחוב נווה שאנן – אחת השכונות הדרומיות בתל אביב־יפו. בערב היא ערכה חוג בית בכפר שלם. לוח הזמנים של ברביבאי עמוס מאוד ונע בין חוגי בית וסיורים בניסיון להקיף את העיר הגדולה מקצה לקצה.

בתור מתמודדת פחות מוכרת לתושבים, ובזמן שהמטרה שלה – להביס ראש עירייה מכהן – קשה במיוחד, היא חייבת להרבות בסיורי שטח, לגעת בכמה שיותר אנשים. אולם, לברביבאי יש בעיה: חולדאי נבחר פעם אחר פעם, במשך 25 שנה.

הציבור התומך בו מגיע בדרך כלל מהשכונות המרכזיות והצפוניות – אנשים מבוגרים, מבוססים, תושבים ותיקים. זו בדיוק אותה קבוצה דמוגרפית שתומכת בעקביות ביאיר לפיד וביש עתיד. עתה ברביבאי צריכה לחשוב על טקטיקה שתסייע לה לגייס את הקולות האלה לטובתה, להמיר אותם.

אתמול, במטה שלה בחזית לונדון מיניסטורס, נפגשנו לריאיון על המצב הפוליטי שלה ושל מפלגתה.

מודעת בחירות של אורנה ברביבאי לראשות העיר תל אביב. דיזינגוף סנטר, 9 באוגוסט 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מודעת בחירות של אורנה ברביבאי בדיזינגוף סנטר, 9 באוגוסט 2023 (צילום: מרים אלסטר, פלאש90)

כל המועמדים לפנייך נגד חולדאי סיימו עם שיעור הצבעה של 34%–38% – דב חנין עם 34%, ניצן הורוביץ עם 38% ואסף זמיר עם 34%. מה ישתנה הפעם?
"אני באה לנצח. לא מחפשת את הכמעט וליד. פעם ראשונה שיש מולו מתמודדת אישה ומישהי שבאה מהמערכת הארצית, שרה לשעבר בישראל, אלופה לשעבר מהמטה הכללי.

"מעולם לא הייתה מולו מתמודדת עם הניסיון שלי. אנחנו ראש בראש מהרגע הראשון. אני רצה מטעם יש עתיד, שהיא מובילה בתל אביב־יפו בבחירות הכלליות. יש עתיד דגלה תמיד בערכים של יהודית ודמוקרטית – והשנה זה משמעותי יותר מתמיד".

"מעולם לא הייתה מולו מתמודדת עם הניסיון שלי. אנחנו ראש בראש מהרגע הראשון. יש עתיד דגלה תמיד בערכים של יהודית ודמוקרטית – והשנה זה משמעותי מתמיד"

מה תעשי אם תפסידי?
"זה יגמר בסיבוב הראשון, בהכרעה שלי. אני באתי כדי להישאר, הרי גם התפטרתי מהכנסת. החוק לא חייב אותי להתפטר. אבל הסתכלתי עליו כשהוא התמודד במפלגת הישראלים ולא התפטר מראשות העיר – וחשבתי שזה לא נכון. באתי כדי להישאר ולעשות. אני במוטיבציה להגיע למקום שבו אני יכולה להשפיע".

כמה זמן את תל־אביבית? גרת במודיעין וצמחת בלוד ועפולה, לא?
"אני גרה שש שנים בתל אביב, ליד כוכב הצפון. אני משוגעת על העיר הזו, גם כשלא גרתי פה. הרבה תל־אביבים לא נולדו ולא גדלו בה והיא עדיין העיר הכי משמעותית בחיים שלהם. השאלה היא מי ישפר את איכות החיים בעיר הזו, מי יעשה לעיר את הטוב ביותר.

.אורנה ברביבאי (צילום: Noam Revkin Fenton/FLASH90)
.אורנה ברביבאי (צילום: Noam Revkin Fenton/FLASH90)

"איכות החיים בעיר הזו נשחקה מאוד, אנחנו מובילים בתאונות דרכים במדינה, בכל רגע יש תאונת קורקינט. העיר הזו מזוהה כמבצר ליברלי וכל מה שהכרנו בהיבטים של לשמור על הדמוקרטיה הולך ומופר באופן קיצוני. לכן, עוד הרבה לפני אירועי כיפור, יש ניסיון מבחוץ לצמצם את סמכויות ראש העיר – יש כאן יעד אסטרטגי לשמור על העיר הזו. בנפול המבצר הזה, יהיה קל יותר לפגוע באחרים".

מנסים לקבוע לתושבים איך צריכה להיראות היהדות שלהם

התושבים חושבים שזה מה שעושה רון חולדאי, לא?
"היה פה מי שנתן לדברים (אירועי יום כיפור, ט"ש) לקרות. אתה יכול לקרוא לעצמך ליברלי ולקרוא לכיכר המרכזית 'דמוקרטיה', אבל איך ארגון כמו 'ראש יהודי' מרים ראש בצורה כה קיצונית, מרשה לעצמו לפעול בניגוד לחוק ולפסיקה – וראש העיר אפילו לא שולח פקחים. זה מעיד על טעות בשיקול הדעת שלו.

רון חולדאי סרב להגיב על הדברים.

"אתה יכול לקרוא לעצמך ליברלי ולקרוא לכיכר המרכזית 'דמוקרטיה', אבל איך ארגון כמו 'ראש יהודי' מרים ראש בצורה כה קיצונית, מרשה לעצמו לפעול בניגוד לחוק ולפסיקה – וראש העיר אפילו לא שולח פקחים"

בהמשך מתייחסת ברביבאי למתקפה על היהדות של תושבי העיר: "בחוויה של תושבי העיר, בכל חלקיה, יש הרגשה שהיהדות שלהם עומדת למבחן בכל יום, שקובעים להם שיהודי צריך להיות כזה או אחר, ואני אומרת שאנחנו נלחמים על הצביון של המדינה.

"העובדה שב־2023 כל כך הרבה אנשים חשים מאוימים בגלל דריסת ערכים ליברליים מלמעלה – היא הבעיה. לי יש כבוד לדת ולמסורת, אבל אין לי כבוד למי שרוצה לכפות עליי את צורת הדת והמסורת שלו".

עימותים בין אנשי "ראש יהודי" שניסו לקיים תפילה בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף לבין התושבים החילונים באזור בערב יום הכיפורים, 24 בספטמבר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash 90)
עימותים בין אנשי "ראש יהודי" שניסו לקיים תפילה בהפרדה מגדרית בכיכר דיזנגוף לבין התושבים החילונים באזור בערב יום הכיפורים, 24 בספטמבר 2023 (צילום: Tomer Neuberg/Flash 90)

את גדלת בבית מסורתי, מזרחי, במשפחה מעוטת יכולת. את כמעט ולא מזכירה את זה בקמפיינים שלך. למה?
"אני לא צריכה להוכיח את היהדות שלי בשביל להיות צודקת. מי שרוצה לדחוק אותי למקום שבו אני אגיד לו איך גדלתי כדי להצדיק את הליברליזם שלי, אני לא רוצה ללכת לשם. אני לא רוצה לדבר על המזרחיות שלי, כי השיח שלי לא כזה.

"אני לא מתביישת במסלול החיים שלי. יש לי סיפור דרך מדהים, אבל אני אומרת לאנשים לבחור בי בזכות היכולות שלי. אנשים יודעים שגדלתי במשפחה קשת יום. שאני בת בכורה למשפחה הכוללת שבעה ילדים, שגדלתי בעפולה.

"אני לא מוכנה ללכת לשיח של השר אמסלם על מצוקה ואזרחים סוג ב'. הסיפור שלי הוא מקור השראה לאנשים – ללכת בכוחם כדי להשפיע ולהיות חלק משמעותי בחברה. לא רוצה הנחות מאף אחד"

"התחלתי מנקודת מוצא מאוד מאוד נמוכה ועשיתי כל מאמץ בחיים שלי כדי לממש את הערכים שלי ולהגיע עד למעמד של מדליקת משואה, אבירת איכות השלטון ואלופה בצה"ל. אני לא מוכנה ללכת לשיח של השר אמסלם על מצוקה ואזרחים סוג ב'. הסיפור שלי הוא מקור השראה לאנשים – ללכת בכוחם כדי להשפיע ולהיות חלק משמעותי בחברה. לא רוצה הנחות מאף אחד".

בילדותה, אימה של ברביבאי עזבה את לוד ועברה עם שני ילדים קטנים לחיות בעפולה כאם חד־הורית. בשל קשיי הפרנסה והיעדר מקום בבית הסבא והסבתא – היא נאלצה בשנים מסוימות לפלוש למבנה נטוש, ללא חשמל, מים זורמים או רצפה – ושם לגדל את ילדיה הקטנים.

אורנה ברביבאי בכנסת, 15 בנובמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אורנה ברביבאי בכנסת, 15 בנובמבר 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בשנותיה המוקדמות ברביבאי הייתה הולכת מבית הספר לנקות בתים וחדרי מדרגות, ואת הכסף מעבירה לאימה. את שיעורי הבית עשתה לפעמים ללא תאורה. בשנות התיכון המצב המשפחתי השתפר קמעה, ולאורנה כבר היו שש אחיות קטנות ממנה.

ההיכרות עם בן הזוג משה, והדחיפה של המשפחה המורחבת לתפקיד קצונה שלישותי בצה"ל ואחריו התקדמות מקצועית מרשימה במסלולים צבאיים – הפכו אותה לאישה קשוחה ונחושה. משה ואורנה ברביבאי התגוררו רוב חייהם באזור מודיעין ושם גידלו את שלוש הבנות שלהם. לפני שש שנים, כשלמשפחה הצטרפו גם נכדים – הם עברו לתל אביב־יפו.

"אני חושבת שהפרדה במרחב הציבורי היא לא לגיטימית לכולם. במיוחד כשהעירייה מוציאה צו וכשבית משפט קובע שזה אסור – ואז יש גוף שאומר 'מי אתם שתחליטו לי'"

יש בעיר אוכלוסייה מוסלמית גדולה מאוד. כשהם מקיימים אירועים דתיים או תרבותיים, אז זה בסדר להיות בהפרדה?
"לא, זה לא בסדר. אומרים לי שראש העיר חולדאי אישר להם. אני חושבת שהפרדה במרחב הציבורי היא לא לגיטימית לכולם. במיוחד כשהעירייה מוציאה צו וכשבית משפט קובע שזה אסור – ואז יש גוף שאומר 'מי אתם שתחליטו לי'.

"כשראש ממשלה לא מתחייב לכבד החלטה של בית משפט, זה מחלחל לאוכלוסייה כמו "ראש יהודי". אני רואה את זה בחומרה. כל ארגון שיפר החלטות מהסוג הזה, יביא לאיבוד משילות".

פלאייר של עמותת "ראש יהודי" הקורא להתצטרף לגרעין התורני בתל אביב (צילום: ללא)
פלאייר של עמותת "ראש יהודי" הקורא להצטרף לגרעין התורני בתל אביב

ברביבאי שולפת בשלב הזה של השיחה את אחד הפמפלטים של "ראש יהודי". על הנייר כתוב שהשליחות לתל אביב זה "כמו לנסוע להודו". "בואו להאיר את העיר ללא הפסקה, להקים את ביתכם היהודי בעיר המשפיעה בישראל, בשליחות משנה חיים".

היא מסתובבת עם הנייר הזה ביד ומנופפת בו, מוטרדת. בדיוק בזמן השיחה במטה הבחירות שלה, דוחה בית המשפט המחוזי את עתירת "ראש יהודי" והארגון מודיע כי יעתור לעליון. "מה שקרה איתם זה שנתנו להם לצמוח ולעשות כרצונם ולתמוך בהם. זו לא מנהיגות, זה כשל", ברביבאי אומרת.

בדיוק בזמן השיחה במטה הבחירות שלה, דוחה בית המשפט המחוזי את עתירת "ראש יהודי". "מה שקרה איתם זה שנתנו להם לצמוח ולעשות כרצונם ולתמוך בהם. זו לא מנהיגות, זה כשל"

בבתי הספר באזור תל אביב יש צפיפות גדולה מאוד. קשה לרשום ילדים מרוב שאין מקום. מה התוכנית שלך?
"העיר הזו צריכה יכולות ניהול, יכולת להוביל תהליכים, תקציבים גדולים. תקציב כוח האדם של צה"ל הוא בסדרי גודל גדולים יותר ואין הרבה שעבדו בהיקפים האלה כפי שאני עבדתי. תקציב העירייה הוא בסך של כ־10.3 מיליארד שקל.

"פר ילד, העירייה משקיעה יותר ממקומות אחרים, אבל ההישגים נמוכים. העיר לא מופיעה ברשימת המובילים בהישגים לבגרויות ויש כאן פגם תכנוני. איך יכול להיות שהורים בהריון יודעים מראש שלא יהיה מקום בגן? זה לא נורמלי שצורך בסיסי כמו גני ילדים לא קיים.

בית עיריית תל אביב יפו, 26 במרץ 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עיריית תל אביב יפו, 26 במרץ 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"אין פה תכנון דמוגרפי הולם. עובדתית יש בעיר הזו נטישה גדולה של בני 29–44. הם הולכים לערים השכנות. מדוע הם בורחים לרמת גן? זה כשל עבור העיר הזו".

את מדברת הרבה על תאונות הקורקינטים, אנשים שמפחדים לצעוד. מה הפתרון?
"לייצר מספר רישוי לכל קורקינט קטן. זה יגביר את יכולת האכיפה והפיקוח. אדם שאין לו מספר רישוי/זיהוי לא יוכל לעלות לשבילים ולכבישים עם הקורקינטים האלה. דבר נוסף, חייבים להכפיל את מספר הפקחים.

"הסיפור של המדרכות כיום הוא ג'ונגל. אנחנו רואים בכל הסקרים שהנושא הזה, של התאונות וג'ונגל התחבורה, הוא הנושא מספר אחד שמטריד את תושבי העיר"

"כיום יש קצת יותר מ־200 פקחים של סל"ע (סיירת לביטחון עירוני) – וזה כלום. צריך להגיע ל־400 פקחים לפחות. הסיפור של המדרכות כיום הוא ג'ונגל. אנחנו רואים בכל הסקרים שהנושא הזה, של התאונות וג'ונגל התחבורה, הוא הנושא מספר אחד שמטריד את תושבי העיר".

ברביבאי מודעת לכך שהשינויים בנושא התחבורה והקורקינטים מחייבים שינוי חקיקה בכנסת. "צריך לדעת לעבוד ולפעול עם יו"ר ועדת הכלכלה ביטן ועם הכנסת כדי להוביל שינויים. כבר בפתח כנס הכנסת, ח"כ בועז טופורובסקי שעוסק בנושא תאונות הדרכים, יכנס את ועדת המשנה כדי לדון בנושא הקורקינטים", אומרת ברביבאי.

אילוסטרציה: קורקינטים והולכי רגל במרכז תל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אילוסטרציה: קורקינטים והולכי רגל במרכז תל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מה לא בסדר לדעתך בחולדאי?
"אני בחרתי בו בעבר. ראיתי אותו בסדרה 'האחת' ויש לי הערכה רבה אליו. בחלוף 50 שנה, כשרואים אותו בסדרה, מבינים שהטייסים והלוחמים הם אלה ששינו את המלחמה הזו. אבל אין לי היכרות עמוקה אישית איתו.

"בחלוף 25 שנה, אי־אפשר בתפקיד ציבורי להמשיך להיות ולהטיף לאחרים למה צריך לקצוב קדנציות. לא צריך לדבר על הגיל דווקא, אלא על אורך הקדנציות. ראש עיר צריך להיות מוגבל ל־10 שנים. מה שלא עשית בעשור, כנראה שלא תעשה אחר כך. גם אני לא אעשה יותר משתי קדנציות".

"ראש עיר צריך להיות מוגבל ל־10 שנים. מה שלא עשית בעשור, כנראה שלא תעשה אחר כך. גם אני לא אעשה יותר משתי קדנציות"

למה יאיר לפיד לא עוזר לך בקמפיין ומסתובב איתך?
"הוא בהחלט נמצא. עשה איתנו פה הרמת כוסית לראש השנה במטה, מסתובב איתי בשטח. הוא לגמרי מגויס לקמפיין הזה. לאחרונה צירפתי את ציפי ברנד ולראשונה יש קמפיין מוביל של שתי נשים".

במי תבחרי לראשות מפלגת יש עתיד – לפיד או רם בן ברק?
"אני בוחרת ביאיר לפיד. רם בא ממקום שהוא רוצה להיות יו"ר. מאוד אוהבת את רם והוא חבר טוב, אבל ליאיר יש עוד מה לתרום ומה לעשות והוא מתאים ביותר להיות ראש ממשלה. זו התמודדות אמיתית, רם בא לעשות קמפיין אמיתי. הוא ראוי, אבל אני מאמינה במנהיגות של לפיד".

.ח"כ יאיר לפיד ואורנה ברביבאי בתל אביב, 21 ביוני 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
.ח"כ יאיר לפיד ואורנה ברביבאי בתל אביב, 21 ביוני 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

בקמפיין של ברביבאי מניחים ששיעור ההצבעה בבחירות יהיה גבוה מהרגיל, אף שמבחינת התכנים הליברליים אין הבדל עמוק בינה לבין חולדאי. אם ביום הבחירות יהיו תורים ארוכים, זו תהיה אינדיקציה חיובית עבור ברביבאי, כך היא משערת. "ככל שיצאו יותר אנשים להצביע, זה אומר שאנשים רוצים שינוי. אני עושה פעילות בכל חלקי העיר – ורוצה שבכל שכונה יצאו להצביע".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אם היה ספק לגביה הרי הצירוף של ציפי ברנד, פוליטיקאית צינית במיוחד שגם תקבל את הסיעה לאחר שאורנה תפרוש ותעזוב (כמו דב חנין, ניצן הורוביץ, אסף זמיר וכו') מלמד שהיא לא באמת מביאה בשורה חדש... המשך קריאה

אם היה ספק לגביה הרי הצירוף של ציפי ברנד, פוליטיקאית צינית במיוחד שגם תקבל את הסיעה לאחר שאורנה תפרוש ותעזוב (כמו דב חנין, ניצן הורוביץ, אסף זמיר וכו') מלמד שהיא לא באמת מביאה בשורה חדשה. אותה פוליטיקה ישנה ומלוכלכת

עוד 1,639 מילים ו-1 תגובות
סגירה