גל הירש, ממונה השבויים והנעדרים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90

10 חודשים לתוך השבעת הממשלה – ושנה שלמה אחרי שירון בלום הודיע על עזיבה – מונה מתאם שבויים ונעדרים, כאילו שלא היו שבויים בעזה לפני המלחמה ● בכיר לשעבר בשירות הביטחון מתח ביקורת על המינוי ואמר שהתפקיד מתאים ליוצא שב"כ או מוסד בעל מוניטין ורקע ערביסטי ● ועדיין חסרים מינויים בכירים קריטיים: דוברי רה"מ בשפה הערבית ואנגלית ● פרשנות

אתמול, יותר מ־24 שעות אחרי התקפת הפתע ועם דיווחים על עשרות חטופים, בשעה 17:00 אחר־הצוהריים, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינוי תת־אלוף במילואים גל הירש לממונה על השבויים והנעדרים.

10 חודשים לתוך השבעת הממשלה – ושנה שלמה אחרי שירון בלום הודיע שהוא עוזב את התפקיד – מונה המתאם החדש. יממה אחרי שנחטפו כ־130 אזרחים וחיילים, שמחוזקים בשבי החמאס והג'יהאד האסלאמי – נתניהו סתם את החור.

האם הירש מתאים לתפקיד? הוא הרי לא בא מתוך שירות הביטחון הכללי או המוסד או המודיעין. ידיעותיו בשפה הערבית דלות ככל הנראה. במלחמת לבנון השנייה הוא התפרסם בשל שפתו המורכבת, העשירה, שלא התאימה למתן פקודות לדרג לוחם, כפי שציינה ועדת וינוגרד.

אבל הנקודה העיקרית היא שהתפקיד החשוב הזה עמד מיותם במשך שנה שלמה, כאילו אין לישראל כבר שבויים ונעדרים בעזה – החיילים הדר גולדין ואורון שאול והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א־סייד.

לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר גולדין, במחאה מול הקרייה בתל אביב, 2 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר גולדין, במחאה מול הקרייה בתל אביב, 2 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

לארבעה הללו – שניים מהם כבר אינם בין החיים – נוספו לפי הדיווחים 130 נשים, גברים וטף בשבת: אנשים במצב בריאותי מורכב, בחורות צעירות, נערים, ילדים, הורים ותלמידי תיכון.

משימת השבויים והנעדרים הנוכחית היא משימת ענק, מורכבת, קשה. אולי המשימה הקשה ביותר בתולדות המדינה. אדם בכיר בשירותי הביטחון של ישראל עד לאחרונה אמר לזמן ישראל שהתפקיד הזה מתאים למי ששירת במוסד או בשב"כ ועסק בתחום הערביסטי – ויש לו מעמד ומוניטין בתחום.

לא כל אחד שמביאים אותו לסתום חורים מתאים לתפקיד. יתרה מכך, אמר לנו אותו האדם – אסור שיהיה חבר מרכז ומינוי פוליטי. הירש הוא כמובן מינוי מאוד פוליטי

לא כל אחד שמביאים אותו לסתום חורים מתאים לתפקיד. יתרה מכך, אמר לנו אותו האדם – אסור שיהיה חבר מרכז ומינוי פוליטי. הירש הוא כמובן מינוי מאוד פוליטי. הוא רצה להיות חבר כנסת, כולל קבלת שריון מהבוס, נתניהו.

נתניהו מנסה כבר שנים לשבץ אותו לכל מיני תפקידים; מפכ"ל, לדוגמה, אך הליך מינוי כשל. זה ברור שהוא חבר מרכז ומינוי פוליטי. אין אפילו ניסיון לטשטש את העובדות הללו.

נציגי משפחות החטופים והנעדרים במסיבת עיתונאים, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
נציגי משפחות החטופים והנעדרים במסיבת עיתונאים, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

היעדר מינוי מתאם השבויים והנעדרים הוא רק אחד מתוך סדרה של חוסרים במינויים בכירים הקריטיים לתפקוד בעתות מלחמה. זה לא אנקדוטה פעוטה, אלא עניין מהותי ומעיד על היעדר שיקול דעת בלשכת ראש הממשלה.

בינואר 2023 עזב את לשכת ראש הממשלה דובר ראש הממשלה לשפה הערבית אופיר גנדלמן. גנדלמן התראיין במשך 13 שנה (ו־6,000 ראיונות) באל־ג'זירה, אל־ערבייה, בי־בי־סי בערבית, תחנות רדיו, טלוויזיה בשפה הערבית – והסביר מה קורה לאזרחים ישראלים בדרום, מה העמדות של ישראל, מה היעדים.

דווקא השבוע, כשהיה צורך להתייצב בתקשורת האזורית ובלוויינים ברחבי העולם הערבי ולהראות את תמונות הנשים הקשישות הנלקחות בשבי – המשרה של גנלדמן מיותמת

כל הראיונות שלו היו תמיד קשים. הוא הותקף, חטף אש (תקשורתית), אבל תמיד השיב בקור רוח, לא משנה מה הייתה רמת המתקפה. דווקא השבוע, כשהיה צורך להתייצב בתקשורת האזורית ובלוויינים ברחבי העולם הערבי ולהראות את תמונות הנשים הקשישות הנלקחות בשבי – המשרה של גנלדמן עומדת מיותמת ולא מונה לו מחליף.

במשך 13 שנים טיפח נתניהו את הדוברות שלו בשפה הערבית. הוא עצמו נהג להעלות סרטונים עם כמה משפטים בערבית (או מתורגמים לערבית). גנדלמן עשה את כל העבודה – ברשתות החברתיות, בשידורים, בשיחות עם עיתונאים. ופתאום, ברגע הביטחוני הכי קריטי – פוף – כל זה לא קיים ולא נחוץ? נתניהו אפילו לא חיפש לו מחליף.

משפחות החטופים והנעדרים במסיבת עיתונאים, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
משפחות החטופים והנעדרים זועקות כי הופקרו, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

אז תאמרו, 'אוקיי, ערבית, למי זה משנה'. אבל גם את קרן הג'יוף – שהייתה הדוברת של משרד ראש הממשלה לשפה האנגלית ותקשרה ותדרכה את העיתונאים הזרים – לא החליפו בינואר 2023. היא סיימה שנה וחצי של עבודה ממשלתית עם נפתלי בנט ויאיר לפיד, ואחרי זה – ריק.

מי צריך דוברות באנגלית במדינה המותקפת ברמת פרל הרבור פוגש את פיגועי 11 בספטמבר? אין דוברות באנגלית, אין דוברות בערבית.

כשלי המינויים הללו בולטים מאוד מאז יום שבת. מינויים בכירים במשרד ראש הממשלה הם לפעמים לא סידור פוליטי אלא צורך וכורח של המדינה. אבל נתניהו לא מינה, אולי כי לא מצא אנשים הנאמנים לו אישית

כשלי המינויים הללו בולטים מאוד מאז יום שבת. מינויים בכירים במשרד ראש הממשלה הם לפעמים לא סידור פוליטי אלא צורך וכורח של המדינה. אבל נתניהו לא מינה, אולי כי לא מצא אנשים הנאמנים לו אישית – והכאוס הוא על הראש של כולנו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
זה ממש לא חדש. נתניהו מפורסם כבר שנים בהשהיית מינויים בכירים במגוון תפקידים. למשל, זוכרים שלא היה מפכ"ל למשטרה במשך שנתיים? זו רק אחת מתוך הרבה סיבות שהאיש גורם נזק ולא ראוי להיות ראש ה... המשך קריאה

זה ממש לא חדש. נתניהו מפורסם כבר שנים בהשהיית מינויים בכירים במגוון תפקידים. למשל, זוכרים שלא היה מפכ"ל למשטרה במשך שנתיים? זו רק אחת מתוך הרבה סיבות שהאיש גורם נזק ולא ראוי להיות ראש הממשלה.
ראו אוסף נתונים כאן:
https://netunim.wordpress.com/2020/08/29/%d7%91%d7%9c%d7%99-%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%a4%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%99%d7%99%d7%9d/

עוד 632 מילים ו-2 תגובות
סגירה