דונלד טראמפ בקמפיין בחירות בפלורידה, 11 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)
AP Photo/Rebecca Blackwell
דונלד טראמפ בקמפיין בחירות בפלורידה, 11 באוקטובר 2023

טראמפ רוקד באכזריות על הדם הישראלי

ההשתלחות המופרעת של טראמפ בישראל בזמן האבל הכבד מוכיחה שהוא מעולם לא היה חבר אמיתי של המדינה ● בניגוד לנאום ההיסטורי של ביידן, טראמפ מצא לנכון לזרות לישראלים מלח גס על פצע עמוק ● כל מי שרכב על הגל הטראמפיסטי למען רווחים פוליטיים קצרי מועד צריך לעשות עתה חשבון נפש עמוק ● פרשנות

הפוליטיקה האמריקאית תמיד הייתה אכזרית. אבל אכזריות כמו זו שהציג הלילה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ טרם נראתה בארה"ב. פרסמנו אינספור מאמרים על ההתנהגות המבחילה של האיש, שהובילה להסתערות על הקפיטול בינואר 2021. היום אזרחי ישראל יכולים לחוש על בשרם את מנת חלקו של מי שמזהה חולשה של מדינה – וממהר לזרוע סופה.

בנאום כמעט בלתי נתפס בכנס בחירות של המפלגה הרפובליקאית הוא אמר דברים לא מדויקים ופוגעניים כלפי ההשתתפות – או אי־ההשתתפות – של ישראל בחיסול קאסם סולימאני בינואר 2020. חוץ מזה, מה הקשר בין פעולת החיסול ההיא לבין טבח אוקטובר 2023? אין קשר. אבל טראמפ מצא לנכון לזרות לישראלים מלח גס על פצע עמוק.

ראשית, לענייני חיסול סולימאני. לפי תחקירים שנערכו בכלי תקשורת בארה"ב, המודיעין האמריקאי נשען על מודיעין ישראלי ואף ביצע מעקבים אחר הניידים של הסובבים לסולימאני באמצעות תוכנות ישראליות המופעלות מתל אביב.

הפרטים פורסמו במאי 2021 והתבססו על שיחות עם בכירים ביטחוניים אמריקאים וישראלים. בחלקים אחרים בנאום, טראמפ טען שכוחות ישראלים היו אמורים להשתתף בחיסול, והוסיף שהישראלים התחרטו ברגע האחרון.

לדברי טראמפ, המפקדים האמריקאים ציינו בפניו כי למרות ההתקפלות הישראלית, הם יכולים להוציא את המבצע לפועל בלי שום קשיים. הוא אף הציג את זה כמשהו שהיה "קטן עליהם".

לטענות הללו של טראמפ אין כרגע ביסוס עובדתי. אולם, כאמור, העובדה שהוא בוחר דווקא עכשיו לציין פרטים מסוימים ממבצע שהסתיים לפני כמה שנים כדי להמחיש לכאורה את חוסר היכולת של הישראלים – מעוררת חלחלה.

טראמפ גם הקדיש חלק מדבריו לתקיפה בוטה וישירה של שר הביטחון הישראלי יואב גלנט, וטען שהוא משדר חולשה כלפי חזבאללה בכך שהוא חושש לכאורה מתקיפה

טראמפ גם הקדיש חלק מדבריו לתקיפה בוטה וישירה של שר הביטחון הישראלי יואב גלנט, וטען שהוא משדר חולשה כלפי חזבאללה בכך שהוא חושש לכאורה מתקיפה. גלנט מיהר לשלוח הבוקר הודעה לעיתונות וציין: "שר הביטחון לא התייחס ולא התבטא בשום דרך למיוחס לו בפרסומים השונים, לפיהם 'הוא מקווה שחזבאללה לא יתקפו אותנו מצפון.

"מדובר בספקולציה מופרכת. שר הביטחון משוכנע ובטוח בכוחם של צה"ל וגופי הביטחון לפגוע בכל אויבנו, כפי שפועלים כעת נגד החמאס בעזה".

שר הביטחון יואב גלנט נואם בפני מליאת שרי ההגנה של נאט"ו בבריסל. הקריה בתל אביב, 12 באוקטובר 2023 (צילום: אלעד מלכה / משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט נואם בפני מליאת שרי ההגנה של נאט"ו בבריסל. הקריה בתל אביב, 12 באוקטובר 2023 (צילום: אלעד מלכה / משרד הביטחון)

עוד אומר טראמפ כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קפץ לקחת קרדיט על החיסול של סולימאני, אף שלא היה לו לכאורה חלק בזה. ישראל, כאמור, שיתפה מודיעין קריטי ואיכותי, שבלעדיו ספק אם החיסול היה יוצא לפועל.

נתניהו אכן חובב קרדיטים, אבל למה שהציבור לא יֵדע שהייתה פה יד או אצבע מודיעינית ישראלית? זה חשוב הרי גם לאפקט ההרתעה, שכנראה עוד היה לנו בשנת 2021.

טראמפ אף הילל ושיבח את "חוכמתם ותבונתם" של האויב – חזבאללה וחמאס, כאילו יש פה שני צדדים למשוואה ואפשר לברך צד אחד ולהוריד פטיש על הראש של הצד השני

בנוגע לשאר הנאום של טראמפ, אכן הכשל המודיעיני הישראלי בשבועות שקדמו ל־7 באוקטובר 2023 הוא עצום. כולם מבינים ורואים את זה. טראמפ רשאי להגיד את זה אבל הסגנון והדרך שלו כל כך מכוערים ועלובים.

ככה לא נראה נאום של אדם שפעם טען שהוא חבר של ישראל. גם הישראלים שמבקרים את נתניהו בשעה הקשה הזאת לא חושבים שמנהיג זר צריך לעשות את זה בשבוע הזה – ועל אחת כמה וכמה בדרך הזאת.

זרים על קברי חיילים שנפלו במתקפת חמאס. הר הרצל, 12 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/FLASH90)
זרים על קברי חיילים שנפלו במתקפת חמאס. הר הרצל, 12 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/FLASH90)

טראמפ אף הילל ושיבח את "חוכמתם ותבונתם" של האויב – חזבאללה וחמאס, כאילו יש פה שני צדדים למשוואה ואפשר לברך צד אחד ולהוריד פטיש על הראש של הצד השני. המועמד הרפובליקאי רון דה־סנטיס, שנמצא הרחק מאחורי טראמפ בסקרים, מיהר לגנות בטוויטר (X) את דבריו.

הדברים הקשים הללו של טראמפ נמצאים כתמונת מראה מול מנהיגותו המרשימה של הנשיא ג'ו ביידן. היום יקיים מזכיר המדינה אנתוני בלינקן פגישות בישראל ומסיבת עיתונאים – ויפתח את הדלת לשרי החוץ מכל העולם להגיע לפה ולתת כתף (שר החוץ הבריטי כבר ביקר כאן אתמול).

ההחלטה להציב במזרח הים התיכון נושאת מטוסים אחת – ואולי נוספת בהמשך  – היא דה פקטו ברית הגנה, אפילו שהמדינות לא חתמו עדיין על ברית כזו

בלינקן מייצג ממשל המחויב לישראל בצורה העמוקה ביותר בעת צרה ומצוקה. הדברים מצטרפים לכמה הצהרות תמיכה מהימים האחרונים מצד וושינגטון – ומגובים בפועל בשטח על־די שליחת סיוע צבאי וציוד.

ההחלטה להציב במזרח הים התיכון נושאת מטוסים אחת – ואולי נוספת בהמשך  – היא דה פקטו ברית הגנה, אפילו שהמדינות לא חתמו עדיין על ברית כזו. בפועל, זו ברית הגנה בשטח, עם נוכחות ומוכנות לסייע ולאיים על ארגוני הטרור האזוריים ועל איראן. כך נראה מנהיג וחבר אמיתי של ישראל.

דונלד טראמפ בקמפיין בחירות בפלורידה, 11 באוקטובר 2023 (צילום: GIORGIO VIERA / AFP)
דונלד טראמפ בקמפיין בחירות בפלורידה, 11 באוקטובר 2023 (צילום: GIORGIO VIERA / AFP)

על הישראלים שהלכו שולל אחרי טראמפ – הן בתקופת נשיאותו והן אחריה – ניתן לומר רק דבר אחד: העולם המערבי, עם מנהיגיו, עיתונאיו ומובילי הציבור חייב ללמוד להבחין בין רע לטוב, בין אדם ערכי לאדם מוסרי. טראמפ לא נמצא בצד של הערכים. גם אתם ידעתם את זה מהרגע הראשון – ורכבתם על הנמר למען רווחים פוליטיים קצרי מועד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
דונלד טרמפ ה חבר הטוב של בנימין נתניהו זוכרים את ליגה אחרת הליגה נעלמה ונשאר לנו בנימין נתניהו ראש הממשלה הנצחי אלא שקרוב מתמיד הוא הוא יהנה מנוף הנשייה ואת כל זאת הוא הרוויח ביושר מנאץ... המשך קריאה

דונלד טרמפ ה חבר הטוב של בנימין נתניהו זוכרים את ליגה אחרת הליגה נעלמה ונשאר לנו בנימין נתניהו ראש הממשלה הנצחי אלא שקרוב מתמיד הוא הוא יהנה מנוף הנשייה ואת כל זאת הוא הרוויח ביושר מנאץ,מגדף,שקרן כרוני ופנטי בדיוק כמו מולידו בן ציון נתניהו עליו השלום בנימין נתניהו הוא אלוף הפחדנים וראוי לזכות בפרס נובל להרס וחורבן המאצ 'ו שאשתו האהובה הפכה אותו לסמרטוט רצ פה לא שמיש הוא פשוט לא מסוגל לייבש את הרצפה עם הסמרטוט שנשאר עם כל ההילה השקרית שצבר במהלך השנים גילינו בשבת ה אחרונה שהמלך הוא עירום.

יש לדעת כי אנשים משתנים. יש לנו דוגמא קרובה מגיבור ישראל ובעל עיטורי עוז וגבורה בצעירותו, אהוד ברק, שלעת זקנתו משתדל ככל יכולתו לפגיע בממשלה נבחרת של מדינת ישראל, וזאת, מבלי להתייחס את ... המשך קריאה

יש לדעת כי אנשים משתנים.
יש לנו דוגמא קרובה מגיבור ישראל ובעל עיטורי עוז וגבורה בצעירותו, אהוד ברק, שלעת זקנתו משתדל ככל יכולתו לפגיע בממשלה נבחרת של מדינת ישראל, וזאת, מבלי להתייחס את התנהגותו המוסרית והטענות החמורות שמועלות נגדו בכלי התקשורת בליווי תמונות מביכות…

עוד 717 מילים ו-3 תגובות
סגירה